Herfst discussietopic 2018

Topic gezien door 43066 bezoekers
Gestart door Armand, do 20 sep 2018 - 12:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Armand

Citaat van: TMCThomas op vr 19 okt 2018 - 15:42
Europa loopt momenteel door de warmte nog wat achter kwa sneeuwhoeveelheden. Maar daar zou de komende weken wel eens verandering in kunnen komen. GFS parallel voorspelt bijvoorbeeld al aardig wat sneeuw boven europa. Zelfs in ons eigen land en bij de zuiderburen zou volgens de huidige voorspelling al wat (natte) sneeuw kunnen gaan vallen eind oktober/begin november:

Dit is echter nog allemaal wel erg onzeker, de normale GFS run laat dit bijvoorbeeld niet zien.

Die GFS parallel is nog experimenteel en laat het makkelijker tot sneeuw komen, daarom is deze wat 'uitbundiger' dan de normale GFS Oper. Toch kan ook GFS P gebruikt worden voor een globaal overzicht te krijgen op langere termijn, vaak slaat deze toch een iets andere richting in dan de GFS Oper.

Wel lijkt het inderdaad erop dat volgend weekend een eerste koude-uitbraak volgt vanuit het noorden, al zal dat in onze omgeving nog geen echte winterse taferelen opleveren. Momenteel in het aandachtsgebied (Scandinavië en Oost-Europa) nog veel hogedrukinvloed en westelijke winden. Het blijft daar redelijk zacht voor de tijd van het jaar.


Vanuit de Azoren bouwt zich begin volgende week een stevig hogedrukgebied op dat zich gaat vestigen rondom Ierland. Tevens neemt de druk boven Groenland ook sterk toe. Ergens volgende week donderdag/vrijdag vormen deze hogedrukgebieden een connectie en ontstaat er (tijdelijk) een blokkade op de Oceaan. Tegelijkertijd zakken lagedrukgebieden vanuit het hoge noorden richting Oost-Europa. Er ontstaat een lange glijbaan die koudere lucht vanuit de Noordpool, over Scandinavië in de richting van Zuidoost-Europa laat stromen:


Er ontstaat dus een behoorlijke diepe noordelijke stroming. De temperatuur op 850hPa (1.5 km hoogte) laat dit heel mooi zien. Momenteel concentreert zich de kou nabij depressies boven Groenland en rondom de Noordpool. De aanwezige hogedrukinvloeden laat vrij warme lucht (T850hPa >4 graden) diep Europa in stromen.


Vervolgens ontstaat er volgende week de Groenlandblokkade. Deze pompt behoorlijk warme lucht richting IJsland en Groenland en de lagedrukgebieden boven Scandinavië/Oost-Europa sturen een immense koude luchtbel diep Europa in, tot in het Middellands Zee gebied zelfs!


Deze koude noordelijke stroming neemt ook wat neerslag mee in de vorm van (stuwings)neerslaggebieden en buien. Gezien de koude bovenluchten zakt de sneeuwvalgrens waarschijnlijk rond of zelfs wat onder de 1000 meter, waarbij er dus in de Middel- en Hooggebergtes droge sneeuw kan vallen. Een eerste koude-inval voor Europa van redelijk formaat dus!
Voor onze regio komt deze nog wat te vroeg. De temperatuur kan nog niet voldoende zakken voor de eerste serieuze winterprik. In het gunstigste scenario kan er bij een goede timing van de buien (late nacht/vroege ochtend na opklaringen) wat (natte) sneeuw mogelijk zijn. Die kans is nog erg klein. Wel kan de koude bovenlucht in combinatie met het warme zeewater enkele stevige buien tot ontwikkeling laten komen met onweer en korrelhagel.

De GFS pluim voor Midden Nederland laat mooi zien dat deze koude-inval vrijwel volledig gesteund wordt het Ensemble (tevens ook door EC). Je ziet rond volgende week vrijdag (26 oktober) een duidelijke daling van de 850hPa temperatuur terug. De neerslagkansen stijgen (in de vorm van buien dus waarschijnlijk), waarbij je ziet de sneeuwkansen hooguit 5-10% bedragen. Alleen in de heuvels van Limburg en de Ardennen liggen deze wat hoger. Respectievelijk maximaal 20-25% en maximaal 40-50%.


Kort samengevat zien we dus in de loop van volgende week een vrij stevige blokkade vanuit Groenland, waarbij lagedrukgebieden een eerste koude-inval vanuit het noorden toelaten die mogelijk een groot gedeelte van Europa bereikt. Daarbij valt er met name in Scandinavië en de Middel/Hoogtegebergtes wat sneeuw, dit kan overigens wel in ons voordeel zijn voor een nieuwe koude-inval later in november. Voor onze regio lijkt het eerder behoorlijk fris en guur te worden met temperaturen die mogelijk zakken onder de 10 graden en kans op nachtvorst. Winterse neerslag hoeven we voorlopig nog niet te verwachten, de kans daarop is erg klein. Alleen in de Ardennen en misschien ook de hoogste heuvels van Zuid-Limburg is er wat 'gevlok' mogelijk. Details zullen natuurlijk nog even op zich moeten laten wachten, de termijn is nog redelijk groot. Wel begint het in grote lijnen duidelijk te worden dat Europa dus een eerste koude-inval krijgt eind oktober ;)

Of deze lang aanhoudt valt niet te zeggen. De opties begin november zijn zeer divers, van Scandihoog tot diepe Westcirculatie.

vossejongk

Dit kan wel eens een heel interessant jaar gaan worden qua weer haha!

Adrie

De toon is gezet,hoopvol op spannende berichten dit najaar over sneeuw en vorst de zomer was lang nu hopen op een lange winter ????????

Jasneker

Een nachtvorstje of een verdwaald (nat) sneeuwvlokje maken nog geen winter  :D.
Hoewel de zonnevlekken nu ongeveer op het minimum zijn zijn er veel andere factoren die een rol spelen, ik ben echter voorbereid, de nieuwe Vredestein Quatrack 5 en dus 4 seizoen banden zitten om de nieuwe auto.
We wachten af, en is dat niet het ultimate gevoel voor de komende tijd?.

Global warming

Reken maar op een gemiddelde temp van +1.5 C deze winter of wees een ontkenner van de op warming.

Elfstedentocht....iig nooit meer.

lans

Citaat van: Global warming op za 20 okt 2018 - 23:59
Reken maar op een gemiddelde temp van +1.5 C deze winter of wees een ontkenner van de op warming.

Elfstedentocht....iig nooit meer.

Prima winter dus, dat is kouder dan normaal.
achterhoek

Jasneker

Geen elfsteden tocht meer?
Zeiden we ook na 1963, toen de boel ook al opwarmde..... en we hebben toch de nodige weer gehad.( 1985, 1986, 1997...en bijna in 2012....
Ook vroeger was er geen garantie op die tocht, dan moeten wel heel veel stukjes op hun plaats vallen voor dat gebeurd.
Zeg nooit nooit...;)
Geniet gewoon van wat het weer ons aanbied elke dag.

Lothiriel

Citaat van: Global warming op za 20 okt 2018 - 23:59
Reken maar op een gemiddelde temp van +1.5 C deze winter of wees een ontkenner van de op warming.

Elfstedentocht....iig nooit meer.

Allez, de zomer loopt echt op z'n einde en jij duikt weer op. Gelieve hier nu bij voorbaat al mee te stoppen, dankjewel. Ik heb jou amper gezien tijdens de zomer en nu kom je weer de sfeer verzieken zoals afgelopen winter. Ik hoop dat de moderators hierop anticiperen en je in de gaten houden.
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Adrie

Citaat van: Global warming op za 20 okt 2018 - 23:59
Reken maar op een gemiddelde temp van +1.5 C deze winter of wees een ontkenner van de op warming.

Elfstedentocht....iig nooit meer.
[/quoteJouw status staat altijd in de niet gun factor,vraag mij af hoeveel vrienden jij hebt met jouw negatieve interpretatie en  het positieve  bij mensen de nek om te draaien.Daarbij weet jij al wat de gemiddelde temp wordt deze winter,dan ben je wel uniek dat je dat al weet.En al aanbiedingen gehad van weer instanties om daar te komen werken met jouw vooruitziende blik op het weer???nee dus dacht ik al.

Global warming

Ik verbaas mij over de felheid van de reacties op dit forum. Zelfs de moderators worden al ingeroepen. In de zomer zie ik die felheid nooit.
De winterliefhebbers wens ik een koude sneeuwrijke winter toe.....oprecht!
Ik beloof bij strenge vorst in de nacht en matige overdag al de winterliefhebbers te feliciteren. 8)

Maar de realiteit is nu eenmaal dat onze winters warmer en warmer worden. Natuurlijk kan er altijd nog een koude klapper komen maar die kans wordt jaar op jaar kleiner.

Please don't shoot the messenger.

P.S. Ik bedoelde natuurlijk + 1.5 graad hoger dan in een gemiddelde winter.

jelliiee

Ik begrijp werkelijk waar niet hoe het kan dat ik hier zoveel onzin kan lezen...
Ik hoor nu 2x in de laatste 3 reacties opwarming van de aarde, zachtere winters etc etc.. terwijl we aan de vooravond staan van een nieuwe kleine ijstijd. Klimaat veranderd nou eenmaal, dit is altijd zo geweest. Op de ene plek wordt het warmer, op de andere plek wordt het kouder. Zo simpel is het.

Dus wat kunnen we verwachten:

Strengere winters.

Harry de Hond

Citaat van: Global warming op zo 21 okt 2018 - 23:53
Ik verbaas mij over de felheid van de reacties op dit forum. Zelfs de moderators worden al ingeroepen. In de zomer zie ik die felheid nooit.


Ik verbaas mij er steeds weer over dat je nooit met kaarten komt voor de komende of over de afgelopen periode om het weer te bespreken. Ipv daarvan blijf je reciteren wat je al jaren doet. Het draagt niets bij aan de discussie over het weer op dit moment. Volgens mij gaat dit forum daarover. En zeker de winter/lente/zomer en herfst topics gaan over het weer van nu. Dat wat nu te zien is in de kaarten. Je global warming boodschap past meer in een klimaat topic.
Juist.

Jenkie

Citaat van: jelliiee op zo 21 okt 2018 - 23:58
Ik begrijp werkelijk waar niet hoe het kan dat ik hier zoveel onzin kan lezen...
Ik hoor nu 2x in de laatste 3 reacties opwarming van de aarde, zachtere winters etc etc.. terwijl we aan de vooravond staan van een nieuwe kleine ijstijd. Klimaat veranderd nou eenmaal, dit is altijd zo geweest. Op de ene plek wordt het warmer, op de andere plek wordt het kouder. Zo simpel is het.

Dus wat kunnen we verwachten:

Strengere winters.

Jee, zelfs Trump ziet nu in dat de aarde echt aan het opwarmen is.... Nu jij nog!!

Armand

Citaat van: Harry de Hond op ma 22 okt 2018 - 08:16
Ik verbaas mij er steeds weer over dat je nooit met kaarten komt voor de komende of over de afgelopen periode om het weer te bespreken. Ipv daarvan blijf je reciteren wat je al jaren doet. Het draagt niets bij aan de discussie over het weer op dit moment. Volgens mij gaat dit forum daarover. En zeker de winter/lente/zomer en herfst topics gaan over het weer van nu. Dat wat nu te zien is in de kaarten. Je global warming boodschap past meer in een klimaat topic.

Helemaal mee eens. Deze topics zijn seizoensgebonden en zijn ervoor bedoeld om te discussiëren over het weer van de afgelopen periode en de nabije toekomst tot een bepaald betrouwbaarheidsniveau (meestal kijken we niet echt verder dan 2 weken). Dit juist om aan de hand van gegevens en verwachtingen van modellen en instanties samen te discussiëren over het weer en over welke opties op termijn mogelijk zijn. Deze topics zijn dus bedoeld voor updates en mogelijkheden tot discussie en vraagstellingen van gebruikers over het weer dat we de afgelopen dagen hebben meegemaakt of de voorspellingen die voor korte termijn op de planning staan.

Natuurlijk mag er af en toe een korte link gemaakt worden naar seizoensverwachtingen of klimatologische bijzonderheden (zoals de extreme droogte dit jaar). Echter discussies omtrent het klimaat, of het nou om droogte, opwarming, mogelijke ijstijden of andere aspecten van het klimaat dienen besproken te worden in topics onder het kopje Klimatologie. Klimaat en 'het weer' zijn namelijk niet hetzelfde.

Nog een laatste punt, ik zie hier van meerdere personen uitspraken langskomen van 'het wordt een zachte winter', 'Elfstedentocht nooit meer', 'We staan aan de vooravond van een nieuwe kleine ijstijd', zonder ook maar enige motivatie of bewijs aan de hand van onderzoeken, modellen of berekeningen. Iedereen mag een mening hebben, maar graag deze goed onderbouwen anders kan er geen discussie gevoerd worden.

Hiermee stoppen we dus vanaf nu met de reacties op de opwarming of afkoeling van de Aarde in dit topic. Discussiëren hierover mag dus best, maar doe dat gelieve op de juiste plek en goed onderbouwd.

Vanaf nu dus weer terug naar het weer op korte termijn. Dat wordt komende week behoorlijk oninteressant helaas, het wordt namelijk bewolkt en daarmee is alles wel gezegd ;) Vanaf het weekend wordt het tijdelijk even gevoelig frisser, maar daarna doemt hoge druk waarschijnlijk toch weer op. Morgen heb ik weer tijd voor een update ;)

Tam

Citaat van: Armand op ma 22 okt 2018 - 13:15
Dat wordt komende week behoorlijk oninteressant helaas, het wordt namelijk bewolkt en daarmee is alles wel gezegd ;) Vanaf het weekend wordt het tijdelijk even gevoelig frisser, maar daarna doemt hoge druk waarschijnlijk toch weer op. Morgen heb ik weer tijd voor een update ;)

Het enige wat interessant is deze week zijn de uiterst lage waterstanden in de rivieren niet alleen qua hoogte (omdat rivieren ook dieper worden) maar ook qua afvoer. Inmiddels staat 2018 op de 4e plaats qua laagste afvoer in de Rijn. Ben dus benieuwd wat jouw update zal brengen, eindelijk wat neerslag of verder met de droogte.

Koen-IJM

Erg nat lijkt het de komende tijd vooralsnog niet te worden. Overigens verloopt oktober bijzonder wat betreft (het gebrek aan) neerslag. Tot zover heeft het (in De Bilt althans) bijvoorbeeld maar op 3 dagen geregend. Waar blijven die "herfstdepressies"?  ;)

devil-strike

Citaat van: Jenkie op ma 22 okt 2018 - 12:30
Jee, zelfs Trump ziet nu in dat de aarde echt aan het opwarmen is.... Nu jij nog!!

Gaat trump ook niet dat het omwarmt want dat doet het, gaat erom of het door ons toedoen is of dat dit een natuurlijk iets is, wat ik zelf ook wel geloof en dat dit ongeacht hoe of wat eens in de zoveel 100 jaar voorkomt, daar zullen wij en de miljarden die ze er tegen aangooien echter niet tegenhouden.
Locatie: regio Haarlem

jelliiee

Citaat van: Jenkie op ma 22 okt 2018 - 12:30
Jee, zelfs Trump ziet nu in dat de aarde echt aan het opwarmen is.... Nu jij nog!!

Opwarming van de aarde is een verzinsel wat miljarden aan geld oplevert voor de overheid.. belastingen omhoog etc etc.

We spreken elkaar over een aantal jaar wel weer.  :)

jelliiee

Citaat van: devil-strike op ma 22 okt 2018 - 16:54
Gaat trump ook niet dat het omwarmt want dat doet het, gaat erom of het door ons toedoen is of dat dit een natuurlijk iets is, wat ik zelf ook wel geloof en dat dit ongeacht hoe of wat eens in de zoveel 100 jaar voorkomt, daar zullen wij en de miljarden die ze er tegen aangooien echter niet tegenhouden.


Exact.

De warmte op aarde wordt bepaald door de activiteit door de zon en wat blijkt nou? We zitten in het zonnenminimum, wat betekend dat het de komende jaren kouder zal gaan worden. Nog nooit is de zonnen activiteit zo laag geweest als nu.

Arend

Citaat van: Koen-IJM op ma 22 okt 2018 - 16:18
Erg nat lijkt het de komende tijd vooralsnog niet te worden. Overigens verloopt oktober bijzonder wat betreft (het gebrek aan) neerslag. Tot zover heeft het (in De Bilt althans) bijvoorbeeld maar op 3 dagen geregend. Waar blijven die "herfstdepressies"?  ;)

Alleen oktober?  ;) Herfstdepressies zijn afhankelijk van een stevige WC. En die laatste is in het nieuwe klimaat blijkbaar afgeschaft. De neerslag-uitdraai van GFS12 is ook weer om te janken en tekenend voor het hele weerjaar. Voorlopig blijft het hier in het oosten kurkdroog.

Citaat van: jelliiee op ma 22 okt 2018 - 18:42
Exact.
De warmte op aarde wordt bepaald door de activiteit door de zon en wat blijkt nou? We zitten in het zonnenminimum, wat betekend dat het de komende jaren kouder zal gaan worden. Nog nooit is de zonnen activiteit zo laag geweest als nu.

De recordwarmte en droogte van het afgelopen jaar waren dus slechts een illusie? Haha, en dat midden in jouw zonneminimum.  :D En laten we inderdaad hopen dat het de komende jaren snel weer wat kouder wordt, deze gekkigheid heeft onderhand lang genoeg geduurd.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Powered by EzPortal