Herfst discussietopic 2018

Topic gezien door 43400 bezoekers
Gestart door Armand, do 20 sep 2018 - 12:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eveline

Citaat van: dennis089 op wo 10 okt 2018 - 17:00
Zo denk ik er precies over. Gisteren heb ik gewoon nog lekker een uurtje in de onderbroek in de tuin gezonn't. Was echt heerlijk warm. Vandaag niet gelukt maar morgen als t weer zo prachtig is ga ik nog eens een paar uurtjes vertoeven  8) :D

Serieus. Zonder jouw naam te lezen weet ik gewoon dat het een bericht van jou moet zijn. Best erg ????????????

Trouwens soms mis ik echt de vind ik leuk knop haha!

Lekker weer vandaag, morgen werken, kijk uit naar zaterdag!!

Armand

Komende dagen wordt het ook nog prima weer inderdaad. Zaterdag gaat echt een hoogtepunt worden met zonnige periodes en op veel plekken nog één keer 25 graden of warmer. In de loop van zondag komt er een omslag, maar het lijkt niet direct veel kouder te worden. Het wordt wat wisselvalliger en de temperaturen zullen zondag tot en met woensdag nog tussen 15 en 20 graden liggen, nog steeds warm voor de tijd van het jaar.

Pas zo ongeveer vanaf woensdag zit er meer een dalende trend in. De kans lijkt groot dat we dan ook onder de 15 graden zitten en dat we dus een gevoelig kouder weertype krijgen. Daarbij neemt de wisselvalligheid toe, maar echt veel regen wordt er niet verwacht (interessant voor het neerslagtekort ook natuurlijk). Hoe het er dan precies uit gaat zien blijft nog even afwachten.

Wel kunnen we dus zeggen dat morgen en zeker zaterdag nog gewoon zomers gaan verlopen, en dat halverwege oktober. Ik heb al vaak iets uitzonderlijks vermeld dit jaar en ook nu komt er weer eentje bij; deze temperaturen zijn voor de tijd van het jaar zeer bijzonder te noemen. De kans is statistisch gezien groter dat we nu een week lang 10-15 graden en wisselvallig weer voorgeschoteld kregen halverwege oktober ;) Dus ik zou zeker aanraden om er nog even van te genieten.

Daarna lijkt het inderdaad over voor de warmteliefhebbers, de temperatuur wordt langzaam wat verder afgebouwd en de wisselvalligheid neemt ook wat toe. Desalniettemin hebben we zeker niet te klagen gehad afgelopen tijd wat betreft warmte en zon. We zitten nu eenmaal al halverwege oktober en in Nederland/België, dan is het niet meer dan normaal dat de herfst de overhand gaat krijgen ;)

Adrie

Citaat van: dennis089 op do 11 okt 2018 - 17:56
Niks... ik hou ervan! Zo fijn... nog even lekker licht en warmte. Leven om je heen... De verschrikkelijke winter gaat weer beginnen... november, december en januari... verschrikkelijk zijn ze.... februari gaat het langzaam weer de goede kant op maar nog steeds verschrikkelijk... en vanaf maart komen de eerste dagjes waarop soms het raampje misschien een klein beetje open kan... sterkte aan alle warmte lovers.... onze tijd is gekomen  :-X :-[ :P :D
Nou ik heb je wel eens anders horen piepen over de warmte afgelopen zomer,mij hoor je niet klagen in de winter als het flink koud is ,hoe kouder hoe beter weg met die vochtige dweil in de zomer met  die zwoele dagen die om mijn nek hangt bij wijze van spreken.

TMCThomas

In welke maand zaten we ook alweer? :o


De minimumtemperaturen van vanacht zijn hoger dan de normale maximum temperaturen in oktober! (Normaal 14,5 max overdag nu 16 s'nachts)

TMCThomas

2018 blijft records verbreken! Het regionale en het landelijke (de bilt) maximum record (23,8 en 21,4) zijn vandaag verbroken!

Armand

Echt uitzonderlijk warm inderdaad, hier in Limburg weer een zomerse dag erbij. Vannacht gaat het ook niet bepaald koud worden, op veel plekken komt de minimumtemperatuur niet beneden de 16 graden. Bijna een heuse plaknacht ;) Morgen dan het hoogtepunt en grande finale van deze zeer intense zomerse periode die dus eigenlijk pas halverwege oktober definitief ter einde komt (even voor het besef  :o )
Je hebt wel eens jaren met een mindere zomer en dan prima nazomerweer in september en oktober, of andersom natuurlijk. Maar dit jaar was het globaal gezien constant heel aardig (zomer)weer in een periode vanaf april tot en met nu.

Neochamp

Citaat van: Armand op vr 12 okt 2018 - 18:01
Echt uitzonderlijk warm inderdaad, hier in Limburg weer een zomerse dag erbij. Vannacht gaat het ook niet bepaald koud worden, op veel plekken komt de minimumtemperatuur niet beneden de 16 graden. Bijna een heuse plaknacht ;) Morgen dan het hoogtepunt en grande finale van deze zeer intense zomerse periode die dus eigenlijk pas halverwege oktober definitief ter einde komt (even voor het besef  :o )
Je hebt wel eens jaren met een mindere zomer en dan prima nazomerweer in september en oktober, of andersom natuurlijk. Maar dit jaar was het globaal gezien constant heel aardig (zomer)weer in een periode vanaf april tot en met nu.
Ondertussen 47 jaar oud. Maar dit was de zomer der zomers voor mij.
Jammer dat die klaar is. Nu maar hopen dat we begin april voor de volgende langere periode van warmte mogen gaan.
Dan mag het van mij deze winter best bizar koud worden.
Dat verdienen de koude liefhebbers ook wel eens dacht ik zo.

Armand

Het lijkt er overigens steeds meer op dat het volgende week wel allemaal mee gaat vallen met de omslag. Het is vrij zeker dat de temperatuur achteruit zal gaan, vrij logisch ook, de waardes zullen eerder richting de 15 graden gaan en met een beetje geluk kan het sommige dagen nog richting de 20 graden gaan in het zuidoosten (momenteel lijkt dinsdag en woensdag de kans hierop het grootst). Verder wordt het iets wisselvalliger, maar ik denk dat we eerder kunnen spreken van een licht wisselvallig weertype. Later op zondag en op maandag ligt er een golvend front bij ons in de omgeving met af en toe wat regen. Ook volgende week dan kans op een bui of wat regen, maar grote hoeveelheden en lange periodes met regen hoeven we zeker niet te verwachten. Al met al dus volgende week zeker minder dan afgelopen dagen, maar nog steeds een vrij aardig weertype zonder echt herfstachtige omstandigheden.

De oorzaak hiervan is de krachtige instandhouding van hogedrukgebieden die het weer boven Europa domineren. Er zijn zeker enkele stevige depressies aanwezig op de oceaan, maar deze krijgen geen kans om het vasteland van Europa op te dringen. Hierdoor blijft de lucht bij ons van oorsprong warm en uit zuidelijke richtingen. Dit is de zogenaamde 'Eurohoog' setting waarbij Europa dankzij een hogedrukgebied in meest zuidelijke stroming terecht komt. Met dit luchtpatroon zijn dan ook geen vroege winterinvallen mogelijk voor Europa, daarvoor heb je eerder een 'Scandihoog' of 'Groenlandblokkade' voor nodig en daar is dus voorlopig helemaal geen sprake van.

Verder krijgt het zuiden van Portugal en Spanje te maken met Leslie, die als tropische storm en volgens enkele modellen zelfs nog als orkaan het Iberisch Schiereiland bereikt. Leslie zal in elk geval zorgen voor flinke hoeveelheden regen en mogelijk ook behoorlijk wat wind. Hier de koers van Leslie volgens NHC:


Ex-orkaan Michael vanuit de VS is ook bezig met zijn oversteek richting Europa. Deze gaat zeer waarschijnlijk geen grote invloed uitoefenen. Zowel Leslie als Michael worden genadeloos vernietigd door de hogedrukblokkade boven Europa, heel vreemd om te zien. Bij ex-orkaan Michael is dit goed zichtbaar via de kaarten van GFS:


De situatie zondagmiddag. Michael is duidelijk zichtbaar ten zuidoosten van Ierland en zou richting Frankrijk koersen. Op dat moment zit er nog een behoorlijk windveld bij Michael, zichtbaar aan de uitdieping van de isobaren. Leslie is op dat moment al flink afgezwakt nog zichtbaar boven Spanje. 24 uur later ziet de situatie er heel anders uit:


Er is nog een kleine kern van Michael zichtbaar van 1005 hPa voor de kust van Spanje/Frankrijk en Leslie is volledig verdwenen. Deze systemen lopen dus genadeloos stuk op de sterke blokkade boven het Europese vasteland. Dat betekent dat er dus een stevige straalstroom nodig is om dit patroon te gaan doorbreken zo lijkt het. Voorlopig zit dat er nog niet in.

Tam

Citaat van: Armand op vr 12 okt 2018 - 19:23
Wederom een duidelijk verhaal.

Mooi geschreven. Ik had gehoopt dat de restanten van de orkanen voor wat roering in de atmosfeer zouden gaan zorgen maar helaas blijven we vastzitten in het bekende 2018 patroon. Droog, warm en weinig te beleven.

Armand

Citaat van: Tam op vr 12 okt 2018 - 22:51
Mooi geschreven. Ik had gehoopt dat de restanten van de orkanen voor wat roering in de atmosfeer zouden gaan zorgen maar helaas blijven we vastzitten in het bekende 2018 patroon. Droog, warm en weinig te beleven.

Misschien helpen de orkanen juist om deze blokkades in stand te houden. Zulke systemen zijn vaak gevuld met warme lucht en ook aan de grond bij Spanje/Portugal was het afgelopen dagen erg heet. Deze warme lucht zal toch ergens heen moeten.

Momenteel alweer dik boven de 20 graden en het is nog niet eens 12 uur, heerlijk buiten ;) Over komende dagen is er nog veel onzekerheid, met name in het zuidoosten kan het nog gewoon warm blijven. Waar er eerst sprake was van een omslag en langzame afkoeling, is er nu een reële kans dat het ook begin volgende week nog even wat warmer blijft. Hier de pluim voor zuidoost:


Morgen wellicht nog nipt een zomerse dag hier, maandag tot en met woensdag een vrij grote spreiding. Wel valt op dat het aantal warme leden ter vergelijking met vorige runs steeds wat toeneemt, waarbij de Oper met een van de warmste scenario's komt. Misschien kunnen we dus nog wat langer genieten van hoge temperaturen ;) Maar die verkoeling gaat er uiteindelijk toch wel komen, het blijft nog even de vraag wanneer.

Global warming

Hoppa zomerse dag de Bilt een feit en de temp blijft nog even stijgen vandaag.

Wat een zomer......opwarming zo gek nog niet.  8)

Armand

Wat boffen we maar weer, het einde van deze mooie periode wordt steeds verder uitgesteld. Vandaag hier ook weer gewoon een zomerse dag, alsof het allemaal normaal is.

Het golvend front met de scheiding tussen deze zomerwarmte en het koele Atlantische weertype loopt momenteel helemaal vanaf de kust van Scandinavië, over Engeland richting de kust van Frankrijk zo door naar Spanje. Dat front zou eerst in de loop van de dag dichterbij komen, maar het hogedrukgebied blijkt toch sterk genoeg waardoor dit front op afstand blijft.

Dat betekent dat we ook komende dagen nog steeds in van oorsprong (sub)tropische lucht blijven zitten. De temperaturen blijven morgen, dinsdag en woensdag in deze luchtsoort nog hoog. Rond de 20 graden landelijk, in het zuiden en oosten mogelijk richting de 25 graden. We krijgen er dus (met vandaag erbij gerekend) 4 extra dagen met warme temperaturen bijgeschreven, ongekend!
Daarbij misschien iets meer wolken en zeker morgen kan er met name in de westelijke helft van het land een enkele bui ontstaan. Over het algemeen blijft het op de meeste plekken droog en aangenaam.

Ergens later op woensdag of vroeg op donderdag vindt er een wisseling van hogedrukgebieden plaats. Het dankbare hogedrukgebied verantwoordelijk voor dit weertype verhuist vanuit Oost-Europa in de richting van Rusland en verliest hierbij invloed in onze omgeving, echter een uitloper van het Azorenhoog breidt zich weer snel uit richting onze omgeving zodat lagedrukgebieden geen kans krijgen:


Hier zitten we precies op die overgangszone van hogedrukgebied naar hogedrukgebied in een soort 'niemandsland'. Er behoren hierbij een aantal zwakke fronten die dus op woensdag en of donderdag voor een klein beetje regen kunnen zorgen, maar grote hoeveelheden worden er niet verwacht. De temperatuur zakt verder naar waardes rond of iets boven de 15 graden. Na het overtrekken van deze zwakke frontjes blijft het dus weer een aantal dagen stabiel weer met weinig neerslag en temperaturen toch weer iets hoger dan normaal. Dit lijkt minstens aan te houden tot en met volgend weekend. Vanaf maandag 22 oktober neemt de kans op een wisselvallig weertype meer onder invloed van lagedrukgebieden verder toe.

Echter kijk eens over wat voor een termijn we dan spreken, ruim één week verder. We kunnen dus stellen dat we minstens nog één week met een stabiel weertype te maken krijgen en temperaturen die vrij hoog liggen voor de tijd van het jaar, zeker tot en met woensdag. We blijven ook na zo'n legendarische zomer flink verwend worden met warme temperaturen. De herfst wil maar niet beginnen en stelt zichzelf steeds weer verder uit ;)

Armand

Overigens een leuk feitje, vandaag precies 3 jaar geleden op 14 oktober 2015 hadden we te maken met een heel ander weertype. Het was toen record koud met hier in Maastricht een maximumtemperatuur van 4.6 graden. Bovendien viel er die ochtend (natte) sneeuw op de hoogste plekken hier in Zuid-Limburg. Lokaal kleurde het een beetje wit. Nu precies 3 jaar later zitten we hier momenteel op 26,1 graden. Bijna 22 graden warmer dan 3 jaar geleden  :o :o

TMCThomas

Begin me steeds meer af te vragen of het wel echt oktober is  ;D. Wat een warmte zeg, slaap inmiddels weer met het raam open! Ook vandaag zijn er weer een aantal records verbroken. Zo bereikte we op 15 oktober niet eerder de 25,4 graden in nederland.

Overigens is het niet alleen in Nederland speciaal weer, maar in grote delen van Europa gaat het er extreem aan toe.

flyineddy

Het heeft hier vanavond zowaar even geregend.  :D
Had ik niet verwacht, maar het is denk ik wel welkom, zeker voor de natuur, ook al was het maar een half uurtje lichte regen en dus een druppel op de gloeiende plaat.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

JerryL

Die warmte zou nog wel eens voor mooie sneeuwhoeveelheden deze winter kunnen zorgen. Houd de Noordzee maar een beetje op temperatuur, dan hebben we een des te grotere kans op een Witte Kerst.


TMCThomas

Oeh mooie koude run van GFS paralel:
Hogedruk zorgt voor een noord-oostelijke stroming waardoor het eindelijk is een beetje begint af te koelen in europa:



Echt koud is het natuurlijk nog niet maar vergeleken met onze huidige temperaturen is het een aardig verschil

Armand

Richting het einde van de maand oktober inderdaad een langzame daling van de temperatuur. Dat komt waarschijnlijk door een vorm van een blokkade, welke is momenteel nog niet te zeggen, die het Europese vasteland langzaam verder laat afkoelen. In de Alpen kan er vanaf over een week al significant wat sneeuw gaan vallen in de bergen.

Bij ons tot en met het weekend niets aan de hand. Dan blijft het droog, rustig en redelijk warm met temperaturen doorgaans boven de 15 graden. Afgelopen 6 dagen was het hier in Maastricht en ook meerdere plekken in Limburg elke dag 25 graden of warmer, ik heb niet genoeg tijd om de statistieken door te nemen maar het zou me niets verbazen als dit nog nooit eerder is voorkomen in oktober! Het was een uitzonderlijke periode.

Zo vanaf volgende week maandag lijkt de stroming wat meer uit het westen en noorden te komen, waardoor de temperaturen toch wel gaan dalen naar waardes onder de 15 graden en later op termijn zelfs al richting de 10 graden overdag. Het wordt daarbij licht wisselvallig, maar nog steeds lijkt er geen noemenswaardige hoeveelheid neerslag te gaan vallen. Het luchtdrukpatroon blijft enigszins geblokkeerd.

De laatste week van oktober gaat dus gevoelig frisser verlopen dan dat we gewend (of eerder verwend ;D ) waren. Op het hoogste punt van Nederland (Vaalserberg) verschijnen ook alweer de eerste sneeuwkansjes, altijd leuk om te zien maar het zegt natuurlijk niets ;)
Hier de GFS pluim voor de Vaalserberg

dennis089

het was nog een bijzondere warme tijd. ongelofelijk hoe de zomer van 2018 stand hield tot zijn laatste adem. maar aan alles komt zo een eind, en ook de zomer van 2018 gaat nu plaatsmaken voor de winter. de wintertijd gaat alweer in over een weekje, het wordt koud, het wordt donker, het wordt overleven... sterkte aan iedereen gewenst  :P  ::) :-[ ;) ;)

TMCThomas

Europa loopt momenteel door de warmte nog wat achter kwa sneeuwhoeveelheden. Maar daar zou de komende weken wel eens verandering in kunnen komen. GFS parallel voorspelt bijvoorbeeld al aardig wat sneeuw boven europa. Zelfs in ons eigen land en bij de zuiderburen zou volgens de huidige voorspelling al wat (natte) sneeuw kunnen gaan vallen eind oktober/begin november:
Situatie nu:

Situatie over 14 dagen:


Dit is echter nog allemaal wel erg onzeker, de normale GFS run laat dit bijvoorbeeld niet zien.

Powered by EzPortal