Herfst discussietopic 2018

Topic gezien door 43024 bezoekers
Gestart door Armand, do 20 sep 2018 - 12:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lothiriel

Ik vind het helemaal prima! Als we ook maar een winter krijgen is alles goed.

Rond 10-15 graden en een herfstzonnetje is overigens ook heerlijk. Lekker in het bos wandelen, dat wordt nu op z'n mooist tenslotte  ;)
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Armand

Zoals vaker de afgelopen jaren gaat in elk geval de eerste helft van oktober toch weer bijzonder warm en zonnig verlopen. Dat begint momenteel al met een opbouwend hoog, waarbij vanuit het zuiden brede opklaringen verschijnen. Morgen dan een prima nazomerse dag met op veel plekken warme temperaturen (20+) en veel zon. Zaterdag nadert er een lagedrukgebied vanuit het westen die in eerste instantie nog zorgt voor een extra pompwerking. Hierdoor wordt het zaterdag ook prima weer en nog wat warmer, tot 25 graden in het zuidoosten. In de loop van de dag neemt de bewolking op nadering van dat kleine lagedrukgebied wat verder toe. In de nacht naar zondag en zondag overdag dan even een 'dipje' met veel bewolking en af en toe wat regen.

Echter vanaf maandag gaat er zich een stevig hogedrukgebied vormen boven Oostelijk Europa met een diepe, aflandige stroming voor onze regio:


Dit betekent vanaf maandag tot minstens vrijdag prima (nazomers) weer met veel zon. Temperaturen overdag van 15-17 graden op maandag, tot 20-24 graden op dinsdag t/m donderdag, waarbij met name de nacht naar maandag en dinsdag nog koud kunnen verlopen met (grond)vorst. Al met al een zeer aangenaam weertype opkomst tot minstens halverwege oktober. We gaan dus nog wat warme dagen meepikken ;)

dennis089

Heerlijk  8) :D Dankjewel Armand... Wou bijna Marsel zeggen  :-[

Tyshane

Het wil maar niet stoppen met deze zomer, bijzonder hoor, dat er wederom weer een mooi weekje aankomt. Ik hoop wel dat er op een gegeven moment een kentering komt en we wel dat typische herfstweer gaan meemaken. Maar voor de zoveelste keer toch maar weer even genieten van een mooie fietstocht, terrasje, zonnestralen en een barbecuetje. :P

Wel merkbaar is de lage hoeveelheid licht. Ik heb er last van vanwege SAD, Seasonal Affective Disorder. Dus uiteindelijke depressie op de kortste dagen door te weinig licht. Ben al druk in de weer met een therapielamp om te compenseren, maar komende dagen kan ik puur natuur nog wat binnenharken van dat licht. :)

Armand

Citaat van: Tyshane op vr 05 okt 2018 - 18:05
Het wil maar niet stoppen met deze zomer, bijzonder hoor, dat er wederom weer een mooi weekje aankomt. Ik hoop wel dat er op een gegeven moment een kentering komt en we wel dat typische herfstweer gaan meemaken. Maar voor de zoveelste keer toch maar weer even genieten van een mooie fietstocht, terrasje, zonnestralen en een barbecuetje. :P

Wel merkbaar is de lage hoeveelheid licht. Ik heb er last van vanwege SAD, Seasonal Affective Disorder. Dus uiteindelijke depressie op de kortste dagen door te weinig licht. Ben al druk in de weer met een therapielamp om te compenseren, maar komende dagen kan ik puur natuur nog wat binnenharken van dat licht. :)

Oei, zeer vervelend inderdaad. Gelukkig goed nieuws; voor minstens een volle week zal de zon aardig vaak tevoorschijn gaan komen. De warme periode lijkt zelfs verlengd te gaan worden met volgend weekend erbij:


Dit de pluim voor Midden Nederland. Het lijkt meer op een pluim ergens in mei..  8) Vanaf dinsdag tot en met waarschijnlijk volgend weekend elke dag wel een redelijke kans op 20+ graden en veel zon. Zoiets maak je niet snel mee in oktober, alsof de zomer van 2018 al niet bijzonder genoeg was  ::)

We krijgen dus in elk geval een zeer aangename week voor de boeg, met daarna een daling in de trend. We kijken dan al ruim een week verder, redelijk onbetrouwbaar, maar je zou zeggen dat de herfst toch een keer (definitief) moet gaan beginnen. Al kijk ik nergens meer van op na afgelopen maanden ;)

dennis089

Citaat van: Tyshane op vr 05 okt 2018 - 18:05
Het wil maar niet stoppen met deze zomer, bijzonder hoor, dat er wederom weer een mooi weekje aankomt. Ik hoop wel dat er op een gegeven moment een kentering komt en we wel dat typische herfstweer gaan meemaken. Maar voor de zoveelste keer toch maar weer even genieten van een mooie fietstocht, terrasje, zonnestralen en een barbecuetje. :P

Wel merkbaar is de lage hoeveelheid licht. Ik heb er last van vanwege SAD, Seasonal Affective Disorder. Dus uiteindelijke depressie op de kortste dagen door te weinig licht. Ben al druk in de weer met een therapielamp om te compenseren, maar komende dagen kan ik puur natuur nog wat binnenharken van dat licht. :)

Bestaat dat echt een SAD? want in dat geval zou mij dat niks verbazen dat ik hier misschien ook wel last van heb.. Ik heb zo'n hekel aan het vroeger donker worden etc. Ik merk dat in alles tijdens de winter, lijf, humeur, alles gaat op een langzamer pitje zeg maar... af en toe voel ik mij dan ook net als een boom of plant die in volbloei staat tijdens de zomer maar gaat hangen tijdens de winter... hoort zich triest aan... maar zo is het ook  ::) :P :-[

Arend

Citaat van: Armand op za 06 okt 2018 - 13:16
Al kijk ik nergens meer van op na afgelopen maanden ;)

Ik kijk onderhand ook nergens meer van op. Dat dit een bijzonder weerjaar zou worden werd al vrij vroeg in het seizoen duidelijk. Maar ZO extreem, nee, dat overtreft zelfs al mijn horrorscenario's zoals die van een paar maanden terug:

https://www.meteo-service.nl/index.php/topic,7654533.msg1246353.html#msg1246353

Structurele neerslag blijft hier gewoon uit, hoewel de scherpste kantjes er wel vanaf zijn gehaald in de afgelopen weken, blijft het gewoon veel te droog. De natuur lijkt ook druk bezig met een inhaalslag, je komt van alles tegen: een tweede of zelfs derde bloei, nieuwe uitloop die je normaalgesproken alleen in het voorjaar ziet enz. Opmerkelijk dat ondanks het neerslagtekort er nog zoveel groei en bloei te zien valt, of zou het gaan om een overlevingsmodus van veel flora? Nu is het nog wachten op iemand die met een wetenschappelijk onderbouwde verklaring komt voor de eindeloze hogedrukinvloed zoals we die hebben mogen meemaken, tot nu toe is er nog niemand geweest die een sluitende verklaring voor het opmerkelijk weer van dit jaar heeft kunnen geven.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

dennis089

Citaat van: Arend op za 06 okt 2018 - 13:40
tot nu toe is er nog niemand geweest die een sluitende verklaring voor het opmerkelijk weer van dit jaar heeft kunnen geven.
Ik heb mijn twijfels of iemand hier een sluitende verklaring over kan geven.. volgens mij zijn we gewoonweg niet bij machte zulke zaken te verklaren. In ieder geval vond ik deze zomer meer op een middellands zeeklimaat lijken dan op ons gematigde noordzee klimaat. Ook vandaag is het gewoonweg zo warm dat je je weer in de zomer waant.

Armand

Citaat van: dennis089 op za 06 okt 2018 - 15:16
Ik heb mijn twijfels of iemand hier een sluitende verklaring over kan geven.. volgens mij zijn we gewoonweg niet bij machte zulke zaken te verklaren. In ieder geval vond ik deze zomer meer op een middellands zeeklimaat lijken dan op ons gematigde noordzee klimaat. Ook vandaag is het gewoonweg zo warm dat je je weer in de zomer waant.

Dit soort onderzoeksvragen zijn inderdaad erg lastig uit te werken. Er zijn verschillende verklaringen mogelijk; is dit een gevolg van klimaatopwarming? Komt het door een verandering in de Golfstroom? Komt het door het smelten van poolijs? Gebeurt er iets afwijkends op grotere hoogte? We staan hierin nog vrij machteloos om specifiek, aantoonbaar antwoord te geven op deze vragen. Daarvoor zijn vele studies en onderzoeken nodig. Natuurlijk is er ook een optie dat deze opeenvolgende hogedrukgebieden gewoon toeval waren deze zomer.

Dat maakt het weer wel interessant om te volgen; het is zo onvoorspelbaar. Misschien wordt volgende zomer wel record nat? Niemand die het weet. ;)

Vandaag overigens weer heerlijk buiten. In de middag was het echt even zomers warm in de zon!

flyineddy

Inderdaad een prachtig weertje vandaag.
Vanmiddag even lekker met de auto aan het prutsen geweest.
Gewoon lekker buiten in een t-shirt. Heerlijk!
Ik kijk uit naar komende week. :)
Dit weer mag er van mij de rest van de maand wel met regelmaat zijn.
Om dan vanaf november er even een korte herfst doorheen te rammen  en dan vanaf december gelijk een mooie winter in.
Het zal wel niet zo gaan verlopen, maar hoop doet leven!  ;D

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Armand

Er trokken vroeg in de nacht best nog pittige buien over de Ardennen en het uiterst Zuidoosten van Limburg. Met name in de Ardennen wat onweer, ook hier in Zuid-Limburg een paar salvo's waarvan ik even wakker werd ;) Helemaal in het zuidoosten van Zuid-Limburg viel er zelfs rond de 25 millimeter aan regen nog.

Tyshane

Ja Armand, veel zonuren de komende dagen, ik zal er zeker gebruik van maken. Vandaag inderdaad weer zulk prachtig weer, het was heerlijk toeven buiten, net de maand mei inderdaad. Het heeft iets voorjaarsachtigs ja. Leuk dat er zoveel mensen buiten waren, iedereen geniet nog even zolang het kan, heerlijk dan maar weer. ;)

Citaat van: dennis089 op za 06 okt 2018 - 13:28
Bestaat dat echt een SAD?

Zonder te veel offtopic te gaan; ja dat bestaat zeker; lees hier meer en zoek maar eens via Google, (met een therapielamp kan je de boel een beetje terugdraaien). :)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Winterdepressie

TMCThomas

oeh CFS doet wel iets interessants op relatief gezien niet eens een hele lange termijn, bouwt zich een soort van scandihoog op dat samen met een lagedrukgebied een oostelijke stroming op gang brengt. Echt koud (en betrouwbaar) is het nog niet maar leuk om te zien.





dennis089

Winter is coming..  ::) :-[ Vaarwel mooie zomer.. Het is tijd voor de ondergang  :-[ nog even die laatste paar warme zonnestraaltjes plukken en daarna de winterslaap in  :-[

Armand

Citaat van: dennis089 op ma 08 okt 2018 - 09:34
Winter is coming..  ::) :-[ Vaarwel mooie zomer.. Het is tijd voor de ondergang  :-[ nog even die laatste paar warme zonnestraaltjes plukken en daarna de winterslaap in  :-[

Niet zo teleurgesteld ;)

We hebben een hele intense zomer gehad, die zelfs voor sommige zomerliefhebbers nog wat te extreem was. Globaal gezien hebben de meeste zomerliefhebbers kunnen genieten van een hele mooie zomer. Zeker de zon-liefhebbers hebben een top jaar gehad, 2018 staat momenteel op de 2e plek van de zonnigste jaren tot en met 7 oktober. Meer dan genoeg tijd en momenten gehad om hier uitgebreid van te genieten (en te klagen ;D )

Alsof het allemaal nog niet beter kan zitten we momenteel opnieuw in een situatie die toch een beetje teruggrijpt op afgelopen zomer. Het was vandaag en wordt komende dagen gewoon warm en zonnig. Alleen op vrijdag mogelijk een klein dipje, maar voor de rest tot en met zaterdag prima omstandigheden. Hier de pluim voor het zuidoosten:


Een prachtige pluim voor oktober, heel veel hoger is er niet haalbaar. Vanaf zondag komt er onzekerheid, mogelijk blijft het nog even wat langer warm en zonnig, maar iedereen begrijpt nu wel dat het toch ook een keer definitief gedaan is met de warme temperaturen als we zelfs al richting eind oktober gaan ;)

Nog genoeg tijd voor warmteliefhebbers om nog even goed te genieten van het mooie weer, dat ga ik zelf zeker ook doen ;)

Daarna breekt richting november langzaam een ander tijdperk aan, de winter komt inzicht. Voor velen (en daar val ik evengoed ook onder ;D ) een moment om toch wel naar uit te kijken. Zeker de 'voorpret' in de meteofictie brengt altijd veel spanning, het valt de laatste jaren natuurlijk erg tegen in realiteit. Afgelopen winter was alweer ietsjes beter, zeker het einde dan. Pas tegen die tijd wordt het weer de modellen volgen voor koude uitbraken op LT, of sneeuwsituaties en als de tijd daar is natuurlijk het lantaarnpaalstaren ;D

Echter die tijd is nog niet aangebroken natuurlijk, eerst kunnen we nog genieten van de warmte die een beetje voorjaarsachtig aanvoelt.

Floris!

Heerlijk dit! Hoe langer het duurt, hoe korter die herfst en winter zijn :). Snel door de ellende van november t/m februari en dan de lente weer in! Wat was het een geweldige zomer. Nog één weekje keihard genieten!

dennis089

Citaat van: Floris! op wo 10 okt 2018 - 09:11
Heerlijk dit! Hoe langer het duurt, hoe korter die herfst en winter zijn :). Snel door de ellende van november t/m februari en dan de lente weer in! Wat was het een geweldige zomer. Nog één weekje keihard genieten!

Zo denk ik er precies over. Gisteren heb ik gewoon nog lekker een uurtje in de onderbroek in de tuin gezonn't. Was echt heerlijk warm. Vandaag niet gelukt maar morgen als t weer zo prachtig is ga ik nog eens een paar uurtjes vertoeven  8) :D

Adrie

Citaat van: Floris! op wo 10 okt 2018 - 09:11
Heerlijk dit! Hoe langer het duurt, hoe korter die herfst en winter zijn :). Snel door de ellende van november t/m februari en dan de lente weer in! Wat was het een geweldige zomer. Nog één weekje keihard genieten!
Je vergeet er Maart .bij te vermelden,kan ook nog heerlijk winterweer geven kijk maar naar afgelopen Maart :Pna een mooie zomer hopelijk nu een pracht van een winter met veel sneeuw en vorst zijn we allemaal tevreden met je favoriete seizoen. ;D

JerryL

Ieder z'n smaak, maar ik ben wel klaar met die zomer-achtige setting. Weg ermee. HUP HERFST HUP!

dennis089

Citaat van: JerryL op do 11 okt 2018 - 13:43
Ieder z'n smaak, maar ik ben wel klaar met die zomer-achtige setting. Weg ermee. HUP HERFST HUP!

Niks... ik hou ervan! Zo fijn... nog even lekker licht en warmte. Leven om je heen... De verschrikkelijke winter gaat weer beginnen... november, december en januari... verschrikkelijk zijn ze.... februari gaat het langzaam weer de goede kant op maar nog steeds verschrikkelijk... en vanaf maart komen de eerste dagjes waarop soms het raampje misschien een klein beetje open kan... sterkte aan alle warmte lovers.... onze tijd is gekomen  :-X :-[ :P :D

Powered by EzPortal