Onweerskansen 10 augustus 2018

Topic gezien door 9312 bezoekers
Gestart door Marsel, do 09 aug 2018 - 21:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marsel

@ GeneralDuke, ik kom morgen terug op je vraag :). Nu even druk.

TaL

Die 2de lijn geeft er ook de brui aan nu
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

X-treme

Na dat de lijn op het moment dat het hier was ook in zakte, had ik de moed eigenlijk wel opgegeven.
Toch stond ik nog even buiten onder het afdak naar de lucht te kijken en toen was er toch een felle flits (alsof je recht in de flitser van een camera kijkt op een paar cm afstand) en moesten mijn ogen een paar seconden wennen voordat ik weer wat kon zien en op dat zelfde moment was er een klap onweer die je voelt in je buik.
Op zo'n klap heb ik heel lang gewacht  ;D
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

GeneralDuke

Ziet er nu toch allemaal een beetje lijn-wavey uit. Het is in ieder geval opgelijnd.

Hier in Nijmegen trekt de wind aan, outflow?

Citaat van: Marsel op vr 10 aug 2018 - 21:41
@ GeneralDuke, ik kom morgen terug op je vraag :). Nu even druk.

Thanks :)
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Marsel

Citaat van: GeneralDuke op vr 10 aug 2018 - 22:17
Ziet er nu toch allemaal een beetje lijn-wavey uit. Het is in ieder geval opgelijnd.

Hier in Nijmegen trekt de wind aan, outflow?

Thanks :)

Er zijn normaal gesproken een paar stappen die ik doorloop om te kijken of het op lijnvormige organisatie (al dan niet LEWP) uit zal lopen. Ten eerste zijn het met name sterke hoogtetroggen en koufronten die onder de juiste omstandigheden die organisatiegraad aan kunnen nemen. We zoeken dus systemen met sterke lijnvormige forcering. Liefst vergezeld van een forse thermische gradiënt parallel langs de forcering en goede koppeling met de bovenlucht (diepe lift agv PVA/LU jet). Bovendien moet er toch al snel 40kt of meer diepe schering over de boundary staan, liefst onder een hoek en bovendien in de 0-1km laag fors met minimaal 25-30kt. Verder moet er langs de forcering convectie op kunnen treden met aan de voorzijde van het grondfront/-trog een enigszins gekrompen stroming (zie plaatje hieronder). Liefst diepe convectie, maar 's winters juist vaak ondiep (toppen <FL200) en zwak electrisch actief. Vaak is honderd tot een paar honderd joule potentiële onstabiliteit voldoende. Dat is dus CAPE die pas ontstaat na lifting en dus vaak niet zichtbaar is in CAPE-kaartjes en progtemps als zijnde absolute onstabiliteit. Dat maakt het verwachten soms lastig.

In het geval van eergisteren hadden we een scherpe trog (met KF eigenschappen) in een regime met toenemende diepe lift en 40kt diepe schering. Onderin met name boven land al snel 25kt 0-1km. Thermische gradiënt viel tegen (systeem in koude lucht) en de jet stond onder een zeer flauwe hoek op de gradiënt. Niet helemaal optimaal dus. Maar we hadden in dit geval diepe convectie en vlak voor de kust gemakkelijk >500J/kg CAPE voorhanden. Betekende dus dat in geval van intense neerslag er een (relatief zwakke) gecombineerde coldpool op de grondtrog had kunnen ontstaan die dan vervolgens naast de synoptische lijnvormige lift langs de boundary als extra forcering had kunnen dienen. Dat gebeurde helaas niet, of althans niet overal. Ik heb de radarbeelden nauwlettend in de gaten gehouden en zag dat eea wel aardig uit de verf kwam voor de kust van Zuid-Holland (o.a. vanaf Scheveningen prachtige arcus) maar dat was slechts kortdurend. Dus lijnvormig multicellulair, ja. LEWP net niet.

Overigens is een model als Harmonie in staat om een dergelijke organisatiegraad te berekenen. Daaruit kun je dus ook een signaal afleiden. Toch doet het model het te vaak (lees: te snel) in mijn optiek. Vwb de vorm van de comma (en later CAD) gebruik ik vaak progsatbeelden van Hirlam en EC. Die zijn helaas niet vrij verkrijgbaar maar geven een aardig beeld van de cloudhead bijvoorbeeld. Is je vraag hiermee beantwoord?

vossejongk

@marsel ik heb ff hoofdpijn nu  ;D

GeneralDuke

Citaat van: Marsel op zo 12 aug 2018 - 12:23
*knip*
Is je vraag hiermee beantwoord?

Ja hoor, zal het wel nog eens nalezen ;D Termen die je gebruikt ken ik allemaal wel, maar moet me even het proces inbeelden om er een goede voorstelling van te kunnen maken. Mooi radarbeeld van de LEWP, wist niet dat het er zo uitzag.

Wat betreft cloudhead/comma: wat houdt dit precies in? Ik dacht namelijk dat het iets was als dat er een lijnvormige organisatiegraad is met aan een kant een komma-structuur, waar dan meestal de meest intense neerslag is. Of ben ik nu meer een hook echo aan het beschrijven?
Zijn comma en cloudhead hetzelfde?

Bedankt in ieder geval voor de tijd die je ervoor hebt genomen :)
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Marsel

Citaat van: vossejongk op zo 12 aug 2018 - 13:36
@marsel ik heb ff hoofdpijn nu  ;D

Haha, paracetamolletje erin en gaan ;).

Citaat van: GeneralDuke op zo 12 aug 2018 - 20:22
Ja hoor, zal het wel nog eens nalezen ;D Termen die je gebruikt ken ik allemaal wel, maar moet me even het proces inbeelden om er een goede voorstelling van te kunnen maken. Mooi radarbeeld van de LEWP, wist niet dat het er zo uitzag.

Wat betreft cloudhead/comma: wat houdt dit precies in? Ik dacht namelijk dat het iets was als dat er een lijnvormige organisatiegraad is met aan een kant een komma-structuur, waar dan meestal de meest intense neerslag is. Of ben ik nu meer een hook echo aan het beschrijven?
Zijn comma en cloudhead hetzelfde?

Bedankt in ieder geval voor de tijd die je ervoor hebt genomen :)

Ja je zit nu inderdaad meer op mesoschaal, de schaal waarop convectie optreedt, te denken (bookend vortices en hookecho's etc). De comma is een veel groter conceptueel model op semi-synoptische schaal waarbij uitgegaan wordt van een als het ware 'uit de hand gelopen' hoogtetrog. De stap van enhanced cumulus (losse convectieve cellen) naar comma geschiedt waneer een hoogtetrog verder verscherpt en uitzakt. Daarbij wordt onder het PVA max een wolkenband gevormd die als gevolg van de toenemend cyclonale bovenstroming de vorm van een comma aanneemt en naarmate ze langer bestaat enige frontogenese ondergaat. De volgende stap is een cold air development (CAD) waarbij op de kop van de comma een lagedrukkern wordt gevormd en er sprake is van steeds duideijkere frontale structuren in de wolkenbanden. Dat is vaak het moment dat het systeem zich als een depressie gaat gedragen met dus een indraaiende wolkenkop (cloudhead), lijkend op een occlusie.

Powered by EzPortal