Zomer discussietopic 2018 Deel 2

Topic gezien door 105177 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, di 24 jul 2018 - 22:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Armand

Citaat van: Global warming op ma 03 sep 2018 - 15:21
De hardnekkige wolkenvelden zijn hier opgelost en bij bijna 24 graden en de zon voelt het volop zomers.
Denk dat september/oktober nog wel wat warms in het vat hebben. De winter is nog ver weg  8)

Precies, zodra de zon doorbreekt kan het direct ook opwarmen naar zomerse waardes vandaag, morgen en woensdag.

Zoals ik eerder al schreef blijven we voorlopig in de greep van hogedrukgebieden. Een hoogtelaag gaat donderdag en vrijdag voor wat koeler weer zorgen, maar vanaf volgend weekend neemt opnieuw de invloed van hoge druk toe wanneer er een nieuw hogedrukgebied gevormd gaat worden boven Frankrijk. De termijn is groot, maar we kunnen met enige zekerheid zeggen dat we volgende week in elk geval onder invloed komen van dit nieuwe hogedrukgebied wat overigens een bel warme lucht met zich meebrengt. We zien een groot gebied met 12 graden of hoger op 850hPa boven het Zuidwestelijk deel van Europa.

In die luchtsoort zijn met gemak zomerse en zelfs tropische temperaturen mogelijk. Ook hier in Nederland geeft dit scenario in elk geval aangename temperaturen van boven de 20 graden. Het blijft nog steeds afwachten waar die bel warmere lucht volgende week precies terecht gaat komen. Als deze nog wat meer noordelijk komt, dan zijn ook hier zomerse temperaturen mogelijk zo halverwege september. Komen we echter aan de verkeerde kant van het hogedrukgebied, dan blijft de temperatuur toch wel onder de 20 graden zitten. Voorlopig lijkt de middenweg de grootste kans van slagen te hebben; een beetje op de grens met 20-25 graden.

Welke variant het ook wordt, we blijven onder invloed van hogedrukgebieden. Slechts een heel klein gedeelte van de leden van EC en GFS laten de herfst echt beginnen. Voorlopig kunnen we dus stellen dat de herfst nog even niet gaat toeslaan. We krijgen eerder te maken met een rustig weertype; licht wisselvallig, vaak wel droog en temperaturen toch wel iets hoger dan normaal. ;)

Invicta

Citaat van: Global warming op ma 03 sep 2018 - 15:21
De hardnekkige wolkenvelden zijn hier opgelost en bij bijna 24 graden en de zon voelt het volop zomers.
Denk dat september/oktober nog wel wat warms in het vat hebben. De winter is nog ver weg  8)

Hij heeft het toch niet over winter?

JerryL

Zoals ik al schreef, het is gewoon zo goed als voorbij. Zo ziet ook weer.nl het  inmiddels.

Wel zit er in de laatste alinea wat houvast voor de zon-aanbidders.

Nazomerweer van de baan
Het is dit weekend prachtig nazomerweer. Lang duurt het niet, vanaf maandag komt er meer bewolking opzetten, volgen zelfs enkele buien en gaat de temperatuur iets omlaag.

Een aantal dagen geleden zaten de weermodellen allemaal op één lijn. Niet alleen dit weekend, maar ook volgende week zou het onder regie van een krachtig hogedrukgebied zonnig, droog en vrij warm septemberweer worden. Echt nazomerweer dus. Sinds donderdag laat het Europese weermodel echter een iets andere optie zien voor begin volgende week waardoor van nazomerweer geen sprake meer is. Het Amerikaanse GFS blijft echter positief, maar is op dit moment het enige model.

Hogedrukgebieden
Als we nu een blik werpen op de Europese weerkaart, dan valt vooral een hogedrukgebied op in de buurt van ons land. Het maakt deel uit van een krachtig hogedrukgebied boven het noordoosten van Europa en er is zelfs verbinding met de hogedrukzone nabij de Azoren. Dit weekend zorgt het voor rustig septemberweer. De aanwezige luchtsoort is van origine niet heel erg warm, maar geholpen door de zon wordt het vandaag toch ruim 20 graden en morgen 22 tot 24 graden.

Maandag zijn de hogedrukgebieden nog altijd goed vertegenwoordig op de weerkaart. Er ligt een kern ruim ten westen van Ierland, één in de buurt van Helsinki en een derde kern vinden we boven de Oeral. Lagedruk is daardoor terug te vinden boven het warme binnenland van Spanje met in de middag de vorming van enkele fikse onweersbuien. De kustgebieden krijgen daar overigens weinig van mee, dus de vakantiegangers zitten daar nog goed. Depressies trekken ook ten noorden van de hogedrukgordel via IJsland naar het uiterste noorden van Scandinavië en tenslotte is het ook wisselvallig met soms zware buien in Centraal-Europa.

Indraaiende buienstoring
Het zijn nu juist die buien boven Midden-Europa die bij ons het nazomerweer snel laten verdwijnen. Meestal komt het weer bij ons uit het westen, nu lijkt het uit het oosten te komen. Maandag komt er meer bewolking opzetten en later volgt langs de oostgrens al een enkele bui of valt er enige tijd regen. Dinsdag en woensdag blijft deze buienzone boven ons land vrijwel stilliggen want hogedruk boven de Britse Eilanden voorkomt dat de buien nog verder naar het westen kunnen uitbreiden.

Niet alleen het Europese weermodel laat deze ontwikkeling al enkele uitdraaien achter elkaar zien, ook de kaarten van de Engelse en Duitse weerdienst komen met toenemende bewolking en enkele buien (al dan niet met onweer) vanuit het oosten. Onder de bewolking en tijdens regen is het uiteraard niet heel warm, de buien vormen wel de overgang met veel warmere lucht uit Zuidoost-Europa. Mochten de buien toch doordringen tot het oosten van Engeland, dan komen we zomaar ineens in zomers warme lucht terecht in de loop van de nieuwe werkweek.

Amerikanen blijven volhouden
Een vreemde eend in de bijt is inmiddels het Amerikaanse NCEP/GFS model. De afgelopen dagen moest dit model voor Nederland niets weten van bewolking en buien. Tot ver in de volgende week zou het volgens de Amerikaanse supercomputers prima nazomerweer zijn met flink wat zon en temperaturen tussen 20 en 26 graden. De buien bleven bij dit scenario net boven Duitsland hangen en ook de uitdraai van vanmorgen kwam met deze optie. Wel lijkt het volgens de huidige berekeningen met een aantrekkende noordoostenwind iets minder warm te worden; 18 tot 23 graden.

Ondanks dat het Amerikaanse weermodel zeer serieus genomen wordt in de weerkamer, kiezen we toch voor de optie van het ECMWF model. Het feit dat ook de Duitse en Engelse lange termijnverwachtingen de opties van het Europese model ondersteunen is daarin de doorslag. Of daarmee de nazomer volledig van de baan is? Nee, misschien dat we de komende dagen wel zien dat de buien toch makkelijker naar Engeland kunnen doorschuiven. In dat geval breekt de zon weer door en vertoeven we zowaar in zomerse luchtmassa's. Bovendien blijven hogedrukgebieden vrij noordelijk liggen en is er dus niet veel nodig om ons uiteindelijk mooi nazomerweer op te leveren.
Bron: weer.nl

GeneralDuke

Citaat van: JerryL op di 04 sep 2018 - 10:06
Zoals ik al schreef, het is gewoon zo goed als voorbij. Zo ziet ook weer.nl het  inmiddels.

Wat weer.nl al in de eerste alinea beschrijft is het feit dat de modellen pas op donderdag aangaven dat het toch geen zomers weer ging worden deze week maar een beetje grijs en regenachtig. Dan is het wel wat voorbarig om nu te stellen dat het "zo goed als voorbij" is. Voor deze week, ja, maar daarna ligt er nog een hele maand september waarin het ook nog wel eens lekker warm kan worden. Gewoon rustig afwachten :)
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

TMCThomas

Moet zeggen dat ik het op het moment goed te doen vindt. Temperatuur stijgt op het moment richting de 24 graden en zon schijnt (al dan niet soms door wat bewolking) aardig.

JerryL

Citaat van: GeneralDuke op di 04 sep 2018 - 11:14
Wat weer.nl al in de eerste alinea beschrijft is het feit dat de modellen pas op donderdag aangaven dat het toch geen zomers weer ging worden deze week maar een beetje grijs en regenachtig. Dan is het wel wat voorbarig om nu te stellen dat het "zo goed als voorbij" is. Voor deze week, ja, maar daarna ligt er nog een hele maand september waarin het ook nog wel eens lekker warm kan worden. Gewoon rustig afwachten :)

''Wat weer.nl al in de eerste alinea beschrijft is het feit dat de modellen pas op donderdag aangaven dat het toch geen zomers weer ging worden'' Ik zei al dat het na donderdag voorbij is. Nu nog twee dagen nazomeren, daarna voorbij. Overigens is ook dat al niet meer aan de orde. KNMI geeft code geel.

''Wel eens warm'' wordt het ook gerust wel, maar - langdurig - in de klamme lappen is er niet meer bij. De kans op herfst groeit dusdanig dat we het ook gewoon kunnen benoemen. Nazomer is toch meer zomers dan herfstig. Uiteraard prijs ik je positieve benadering in deze.

Armand

Citaat van: JerryL op di 04 sep 2018 - 11:51
''Wat weer.nl al in de eerste alinea beschrijft is het feit dat de modellen pas op donderdag aangaven dat het toch geen zomers weer ging worden'' Ik zei al dat het na donderdag voorbij is. Nu nog twee dagen nazomeren, daarna voorbij. Overigens is ook dat al niet meer aan de orde. KNMI geeft code geel.

''Wel eens warm'' wordt het ook gerust wel, maar - langdurig - in de klamme lappen is er niet meer bij. De kans op herfst groeit dusdanig dat we het ook gewoon kunnen benoemen. Nazomer is toch meer zomers dan herfstig. Uiteraard prijs ik je positieve benadering in deze.

Daar heb je zeker een punt JerryL. Het feit dat we al in september zitten samen met een warme visbak voor de deur geeft aan dat de kans op stabiele, droge periodes die deze zomer zo kenmerkend waren steeds kleiner wordt. Het wordt wat wisselvalliger en koeler dan afgelopen weken/maanden en dat is natuurlijk heel logisch. Zoals je al zei, de kans op herfst wordt steeds groter.

Maar dat 'echte' herfstweer lijkt nog niet te komen voorlopig. Met herfstweer doel ik op veel wisselvalligheid, meer wind dan normaal en gematigde temperaturen. Hiervoor heb je onze bekende westcirculatie nodig, hoeft niet direct een volle straalstroom te zijn, maar in elk geval een overheersende westelijke stroming.

Momenteel en de komende tijd blijft het patroon in een geblokkeerde vorm zitten, waarbij er geen westelijke stroming overheerst. Herfstachtig in de zin van hierboven geschreven hoeven we dan voorlopig ook niet te verwachten. Dat wil niet direct zeggen dat we dan een (na)zomers weertype krijgen. Voor zomerse temperaturen in deze tijd van het jaar heb je aanvoer van warme lucht nodig (zoals vandaag en morgen), anders gaat het waarschijnlijk niet lukken. Onder de vleugels van hoge druk kan het wel een aangename 20-25 graden worden bij droog weer. Geen herfst, maar ook niet echt nazomer. Een beetje ertussenin ;) Dit scenario lijkt er wel in te zitten vanaf komend weekend. Licht wisselvallig; soms een dag wat regen, soms een zonnige dag met hoge temperaturen. Redelijk normaal tot wat te rustig/droog weer ten opzichte van normaal.

GFS laat dit ook mooi zien:

Een duidelijk geblokkeerd patroon, overheersende hogedruk boven geheel Europa en Groenland. Hierdoor een erg meanderende straalstroom, dus geen overheersende westelijke stroming. Bij ons zelfs een zuidelijke stroming met in dit scenario mogelijk zelfs zomerse temperaturen.

EC Oper wijkt een beetje af van het ensemble en laat juist wel de kans op herfstweer toenemen op LT. Zie de verschillen:

Het klassieke beeld; lage druk boven Noord-Europa en Groenland, hoge druk boven de Oceaan. Ertussen zien we een overheersende westelijke stroming. In dit scenario dus wel herfstweer mogelijk met gematigde temperaturen en wisselvallig weer. Echter de Oper staat hierin in de minderheid, dus het blijft nog even afwachten.

Even samenvattend, over het algemeen lijkt het patroon geblokkeerd te blijven, waardoor er zich geen overheersende westelijke stroming kan vormen. De kans op herfstachtig weer blijft daarbij klein. Voor (na)zomerse temperaturen moet de stroming toch wel zuidelijk worden, ook deze kans is klein. We lijken dus een beetje tussen herfst en (na)zomer in te komen zitten.

Voorlopig geen ''spannend'' weer dus in het vooruitzicht, maar wat wel leuk blijft om te volgen zijn de tropische stromen/orkanen die zich nu gaan ontwikkelen op de Atlantische Oceaan met een noordoostelijke koers. Hier mooi te zien bij GFS:


De koers hiervan is op deze termijn nooit serieus te nemen, maar de invloed van zo'n systeem op ons weer kan vrij groot zijn. Zo kan het een zetje geven voor een flinke WC, maar het kan juist ook zeer warme lucht op hoogte deze kant op sturen. Dat hebben we vorig jaar gezien met orkaan/tropische storm Ophelia die over Ierland trok op 16 oktober. Door de aanvoer van zeer warme lucht werd het die dag hier in Maastricht 27 graden! Zo kunnen deze systemen zeker interessant zijn om te volgen ;)

Tam

Citaat van: Armand op di 04 sep 2018 - 17:11
.......

De koers hiervan is op deze termijn nooit serieus te nemen, maar de invloed van zo'n systeem op ons weer kan vrij groot zijn. Zo kan het een zetje geven voor een flinke WC, maar het kan juist ook zeer warme lucht op hoogte deze kant op sturen. Dat hebben we vorig jaar gezien met orkaan/tropische storm Ophelia die over Ierland trok op 16 oktober. Door de aanvoer van zeer warme lucht werd het die dag hier in Maastricht 27 graden! Zo kunnen deze systemen zeker interessant zijn om te volgen ;)

Dat is dus ook precies de reden dat ik een tijd geleden de relatie zocht tussen de MJO en het geblokkeerde systeem. Aangezien het gebrek van de MJO er voor zorgde dag geen enkel systeem vanuit zuid de Atlantische oceaan op werd geduwd. Aan de andere kant van de Amerikaanse continenten was de MJO wel aanwezig en ontwikkelde het ene na het andere systeem zich. Maar goed de relatie kan natuurlijk ook precies andersom zijn. Dat de MJO er niet was door de blokkades.

Jenkie

Citaat van: JerryL op di 04 sep 2018 - 11:51
''Wat weer.nl al in de eerste alinea beschrijft is het feit dat de modellen pas op donderdag aangaven dat het toch geen zomers weer ging worden'' Ik zei al dat het na donderdag voorbij is. Nu nog twee dagen nazomeren, daarna voorbij. Overigens is ook dat al niet meer aan de orde. KNMI geeft code geel.

''Wel eens warm'' wordt het ook gerust wel, maar - langdurig - in de klamme lappen is er niet meer bij. De kans op herfst groeit dusdanig dat we het ook gewoon kunnen benoemen. Nazomer is toch meer zomers dan herfstig. Uiteraard prijs ik je positieve benadering in deze.

Ik zou zeggen: spring in de auto, rij naar Twente. Het is hier prachtig zomers, zelfs tegen het benauwd aan zomerweer. Ik loop nog steeds in m'n korte broek en shirtje!

JerryL

Dat is denk ik de beste conclusie Armand; we zitten in een tussen-in-periode. Geen nazomer, maar ook geen herfst.

Jenkie, ik hoef de warmte niet meer hoor, dus opzoeken doe ik het zeker niet. Wie er van geniet; enjoy. Voor wie dat niet doet; ik leef met jullie mee. Hier in het westen heerlijke regen en onweersbuien. Maar met 18 graden kan ik het geen herfst noemen, maar ook geen nazomer ;D

htoutenh

Hier inderdaad opnieuw een zomerse dag met benauwd weer, maar nog steeds geen druppel regen. In het westen is op veel plaatsen vandaag meer regen gevallen dan hier in de afgelopen drie maanden!

vlerk

Heerlijk weer in Oost-Brabant, regen doen we niet aan. :)

htoutenh

Het heeft hier geregend! Zojuist 1 mm opgevangen en de hele afgelopen week in totaal 4 mm! Ik lees in de media vandaag dat de droogte afneemt..........!

JerryL

De droogte neemt niet echt af in mijn beleving, wel stabiliseert het wat.

htoutenh

Citaat van: JerryL op vr 07 sep 2018 - 08:34
De droogte neemt niet echt af in mijn beleving, wel stabiliseert het wat.

En dit is ook nog het landelijk gemiddelde waarin de zondvloed in het westen is meegenomen. Van enige verlichting van de droogte is hier nog geen sprake!

JerryL

Citaat van: htoutenh op vr 07 sep 2018 - 08:48
En dit is ook nog het landelijk gemiddelde waarin de zondvloed in het westen is meegenomen. Van enige verlichting van de droogte is hier nog geen sprake!

Ik denk dat agrariërs er goed aan doen hun greppels/sloten dieper te maken zodat er meer water in blijft staan. Wellicht zelfs een aantal ouderwetse waterputten aanleggen.

Tam

Omdat ik een aantal keer de MJO heb benoemd, kom ik hier weer even op terug in deze rustige periode van de zomer/herfst. De laatste tijd is de MJO opgeschoven richting de Atlantische oceaan en we zien dus nu ook overal systemen oppoppen in het gebied, zoals we eerst aan de andere kant van de Amerikaanse continenten hebben gezien. Vandaar dat het huidige orkaan seizoen ook langzaam opgang is gekomen. Ik ben dus benieuwd of het doorschuiven van 1 van deze systemen richting het noorden samenhangt met het doorbreken van het bekende geblokkeerde patroon. (Again, niet om hier conclusies uit te trekken, puur om een notitie te hebben om in de gaten te houden bij een eventuele volgende periode van blokkades)

Armand

Spannende periode inderdaad. Zulke systemen zijn zo onvoorspelbaar en fascinerend te noemen. Zeker ook interessant om straks te zien welke invloed deze systemen op ons luchtdrukpatroon gaan uitoefenen, zoals Tam ook al aangaf.

Natuurlijk zit er één groot minpunt aan vast; de verwoestende schade van moeder natuur..

TMCThomas

Vorige week werd al gesproken over dat het mogelijk nog weer kort even warm zou worden zodat we konden genieten van wat nazomer maar dat valt voor het grootste deel van het land nogal tegen.
Morgen zit die tweedeling er al in, noorden bewolkt daar dan ook de laagste temperaturen. Waar de zon wel schijnt word het aangenaam tot ver in het zuiden zelfs zomers warm.



Woensdagnacht zakt het koufront met bewolking nog verder naar het zuiden de overgang mooi te zijn op de onderstaande windkaart.



Woensdag zit die tweedeling er dan nog veel scherper in tussen de warme en koude lucht (eveneens als bewolking en zon) Door het verder afzakken van het front zal het eigenlijk alleen nog maar in  limburg (en belgie) zomers aan zal voelen.



En zo wordt het in het grootste deel van het landt dus een sombere dag met slechts 15 graden en wat regen terwijl ze in limburg met temperaturen van 25+ zitten met de zon erbij. Waar de scheidingslijn precies gaat liggen heeft de aflopen dagen nog wel eens gevarieerd maar dit zal het wel ongeveer worden.

Ook mooi om te zien trouwens dat de kou weer zijn intrede doet boven de noord pool/noord oost azie. een paar weken terug was het daar nog 20+ graden!


Nog even en een oosten wind staat weer voor wat anders dan warme lucht  ::)

Armand

Inderdaad Thomas, komende twee dagen een scherpe begrenzing van kil en grijs weer naar zomerse temperaturen en veel zon. Ik zit prima hier, zou graag wat licht en warmte naar boven sturen maar zo werkt het helaas niet ;D ;)

Powered by EzPortal