Onweerskansen Zondag 29-04-2018

Topic gezien door 8628 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, zo 29 apr 2018 - 01:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ThaGhostNL

Vandaag hebben we weer een mooie kans op wat onweer. Met name de zuidoostelijke en oostelijke provincies kunnen morgen te maken krijgen met onweersbuien.
Hieronder een stukje uit de Guidance van het KNMI.

Boven het zuiden van Frankrijk is een lagedrukgebied aanwezig. Dit laag trekt noordwaarts en komt in de avond boven het noorden van Frankrijk en België te liggen. Het bijbehorende warmtefront bereikt het zuidoosten in de eerste helft van de middag, met name in het zuidoosten is convectie (convectie temperatuur rond de 22°C) vanaf de grond mogelijk. Met CAPE-waarden van 1000-1500 J/kg of meer (volgens Hirlam) en veel schering (40-50kn) zijn fors ontwikkelde multicells en zelfs een supercell mogelijk.

Kijken we naar de temperaturen dan zien we grote verschillen, aan de noordwestkust komt de temperatuur overdag rond de 11°C te liggen en kan het in de eerste helft van de middag in het zuidoosten mogelijk meer dan 22°C worden, Hirlam is hierin het meest optimistisch (tot 23°C in Limburg en de Achterhoek) door de meest westelijke positie van het grondwarmtefront, volgens EC zal het erom spannen.



Tegen het einde van zondagmiddag ontstaan mede door convergentie bij het laag boven Frankrijk onweersbuien. Deze trekken in de zuidelijke stroming in de avond en nacht van zuid naar noord over ons land. CAPE-waarden zijn daar overeenkomstig (1000-1500 J/kg), maar de effectieve schering (30-40 kn) is lager. Multicells zijn mogelijk. Kans op 50 mm in een uur is niet groot omdat de buien een redelijke treksnelheid hebben. Hagel is mogelijk. Onweerskansen volgens INDECS: vooral in het (zuid)oosten 80-99% kans op meer dan 1 ontlading. Kans op meer dan 50 ontladingen/5 min 10-30%. De (onweers)buien zullen in de loop van de nacht via de oostelijke helft van het land naar het noorden bewegen.

My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

Marsel

Even voor de duidelijkheid. KNMI guidance is hierboven als basis gebruikt (moeten de bron wel even vermelden). Fijne dag allen.

Martijn1978


flyineddy

Ik moet toch zeggen dat ik dit een redelijk onverwachte of verrassende onweerskans vind.
Zo één die niet al een halve week of een week van tevoren er uit steekt en die de volledige (media-) aandacht krijgt, en dan mee blijkt te vallen.

Wie weet, hopelijk krijgen we wat leuks vanavond. :)

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Tyshane

Ja potentieel interessante situatie, met name voor het Zuidoosten / Oosten. Neemt niet weg dat ik het graag even volg voor onze regionen en zo niet dan is het al leuk m het weer eens te volgen en mee te leven voor diegene die wel wat mee krijgen ervan. Heerlijk dat het seizoen weer is begonnen! :)

martijn

Begint al lekker te borrellen in Frankrijk

flyineddy

^Ziet eruit als een goed begin. :)

Hier nog even de nieuwe(re) guidance van het KNMI:
CiteerGuidance modelbeoordeling
Modellen algemeen tot +48 uur, geldig tot maandag 30 april 2018 24.00 locale tijd

Guidance modelbeoordeling voor Nederland, de Nederlandse kustwateren en de Noordzee, gebaseerd op de HIRLAM run van 06 UTC en de overige genoemde modellen en gidsen met bijbehorende runtijd.
Modelbeoordeling door meteoroloog

Synoptische situatie:
Boven het midden van Frankrijk is een lagedrukgebied aanwezig. Dit laag trekt noordwaarts en komt vannacht boven het noordwesten van Frankrijk te liggen met een vore tot over het zuidoosten van ons land. Het bijbehorende ZW-NO georiënteerde warmtefront bereikt het zuidoosten in de eerste helft van de middag. Op hoogte is dit front al verder westwaarts getrokken. Aan de grond beweegt het dan nog maar langzaam noordwestwaarts en wordt eind van de nacht/vroege ochtend vanuit het zuiden gevolgd door het koufront. Het occluderende frontale systeem verlaat het noordoosten aan het einde van maandagochtend. Het eerder genoemde lagedrukgebied wordt maandagmiddag boven de Belgische kust verwacht en trekt daarvandaan langs onze kustlijn volgend naar het noordoosten.

Modelbeoordeling:
Belangrijkste aandachtspunt is de kans op (zwaar) onweer vanavond en komende nacht in met name in het zuidoosten en oosten. In eerste instantie kan in het zuidoosten begin van de avond convectie ontstaan vanaf laag niveau, mogelijk vanaf de grond. Daar de meeste onstabiliteit en kans op hagel en windstoten. Har36 komt als enige lokaal boven de 41 kn uit. De buien van later vanavond en vannacht ontstaan vanaf middelbaar niveau. Lijkt vooral veel onweer op te kunnen leveren. Kans op zware windstoten en grote hagel is dan kleiner. Voor maandag overdag is de koers van het bovengenoemde laag en het bijbehorende windveld aandachtspunten. Modellen liepen in eerste instantie flink uiteen, maar zijn deze run duidelijk nader tot elkaar gekomen. Levert volgens EC en Hirlam nog zware windstoten op boven land, beide Harmonies zijn rustiger.

Aandachtspunten

Temperatuur:
Belangrijkste voor vandaag is de scherpe tegenstelling. Terwijl het langs de noordwestkust een graad of 11 wordt het in het zuidoosten 20, mogelijk 22°C. Morgen Tx rond 14°C.

Wind:
In grote lijnen kan Hirlam aangehouden worden waarbij opgemerkt moet worden dat deze soms iets teveel wind geeft, zeker vwb de 9 Bft nabij de Engelse oostkust van vanavond. Kans op zware windstoten zijn er met name bij de eventuele "eerste" buien in het zuidoosten. Har36 geeft hiervoor signaal, andere modellen niet. Het onweerscomplex van later vanavond en komende nacht lijkt wat windstoten betreft minder op te leveren. Maandag later op de dag zien we op de zuid(oost) flank van het langstrekkende laag een sterk windveld. Levert mogelijk nog zware windstoten boven land op volgens Hirlam en EC, maar mogelijk dat deze twee wat aan de forse kant zijn met de mechanische turbulentie.

Bewolking:
Boven zee en in de neerslag over het westen van het land vrij veel stratus. Verder een pakket gelaagde bewolking in het (uiterste) zuidoosten en oosten vanmiddag ook opklaringen. Eind van de middag en in de avond ontstaan er in de warme lucht nabij of net over het (zuid)oosten mogelijk enkele CB's. Vanavond in de vore boven Noord-Frankrijk en België ook CB's vanaf enige hoogte. Progtemps laten toppen toe tot ca. FL350. Op het (occluderend) koufront gelaagde bewolking, wellicht lokaal nog een embedded CB. Maandag overdag veelal Cu die lokaal kan doorgroeien naar een TCu, toppen dag tot maximaal FL100. In de loop van de middag van het zuidwesten uit gelaagde bewolking op nadering van de om het laag gedraaide occlusie.

Neerslag:
Op het hoogtewarmtefront regen die zich meer en meer concentreert boven de zuidelijke Noordzee en onze kustgebieden. Einde van de middag in de warme lucht mogelijk convectie vanaf de grond. Convectie temperatuur is zo'n 22°C en mogelijk dat dat gehaald wordt in het uiterste (zuid)oosten van het land. Met CAPE-waarden van 1000-1500 J/kg en veel schering (40-50kn) zijn fors ontwikkelde multicells en zelfs een supercell mogelijk. Eind van de dag/begin van de avond ontstaan, mede door convergentie in de vore van het eerdergenoemde laag, onweersbuien boven Frankrijk en België. Deze trekken in de zuidelijke stroming later in de avond en nacht over ons land. CAPE-waarden dan mogelijk nog wat hoger, maar effectieve schering wordt kleiner. Meest waarschijnlijke convectiemodus: Multicells. Kans op 50 mm in een uur is niet groot omdat de buien een redelijke treksnelheid hebben. Hagel is mogelijk. Onweerskansen volgens INDECS en KOUW zijn hoog vwb meer dan 1 ontlading, maar laag vwb meer dan 50 ontl/5 min. Hoogste kansen zien we steeds terug boven het zuidoosten/oosten Maandagochtend nog enige regen op het noordwaarts trekkende koufront, daarachter, in de middag, kans op een enkele lichte bui. Eind van de middag en in de avond vanuit het zuidwesten toenemende kans op regen op de ingedraaide occlusie.

Zicht:
In de neerslag/buien matig, lokaal slecht zicht. Daarbuiten meest goede zichten. In de zwaardere buien in de avond en komende nacht lijkt dat wat zekerder. Morgen overwegend goede zichtcondities, in neerslag lokaal matig.

Paraaf meteoroloog: nolet

Uitgifte: 29/04/2018 11.55 uur LT.

Kijkend naar de huidige temperaturen denk ik dat we de buien vanaf de grond in het uiterste zuidoosten kunnen vergeten, of het moet nu nog heel snel flink gaan opwarmen.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

dennis089

Het is weer zover ???? let the fun begin

Eric

Citaat van: dennis089 op zo 29 apr 2018 - 16:44
Het is weer zover ???? let the fun begin
Ben er bang voor, het heeft niet genoeg op kunnen warmen hier. Nu bewolkt en geen 20 graden. :)

dennis089

Citaat van: Eric op zo 29 apr 2018 - 17:02
Ben er bang voor, het heeft niet genoeg op kunnen warmen hier. Nu bewolkt en geen 20 graden. :)

Daar heb je idd een punt. De 24 graden die ze dachten is bij lange na niet gehaald. Helaas is er niet veel meer actief op dit forum om ons nog te updaten ofdat van belang is. Ik begin steeds vaker aan Marsel zijn waarschuwing te denken en de neiging om elders me van informatie te laten zien.. Triest ????

flyineddy

Die convectie temperatuur van 22 graden lijkt inderdaad niet gehaald te worden, maar die heeft volgens mij vooral betrekking op de buien die vanmiddag in het uiterste zuidoosten zouden kunnen ontstaan. De eventuele buien van vanavond/vannacht, die vanuit Frankrijk en België het land binnen moeten trekken, die zullen vanaf hoogte ontstaan en dus hun energie elders vandaan halen.
Voor de buien van vanavond hoeft er dus nog niks aan de hand te zijn.
Maar het zou niet de eerste keer zijn dat er onweer verwacht wordt en dat er uiteindelijk niks gebeurt. ;)
Afwachten dus (nowcasten) :)

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Marsel

Citaat van: flyineddy op zo 29 apr 2018 - 16:21
^Ziet eruit als een goed begin. :)

Hier nog even de nieuwe(re) guidance van het KNMI:
Kijkend naar de huidige temperaturen denk ik dat we de buien vanaf de grond in het uiterste zuidoosten kunnen vergeten, of het moet nu nog heel snel flink gaan opwarmen.

Eddy.

Lijkt mij ook, al was die kans binnen de Nederlandse grens überhaupt al vrij klein. Het aandachtspunt voor later vanavond, ook dat was al geruime tijd het geval, is de voorkamer van het KF. We zullen de komende uren op nadering van de noordwaarts opstomende kortgolvige hoogtetrog en bijbehorend grondlaag steeds sterkere LL WA over de Benelux zien plaatsvinden. Van een echte EML is in de warme sector geen sprake maar progtemps laten in de prefrontale zone weldegelijk een neusje aan de voet van de warme zuil zien. Dit levert boven het (zuid)oosten vanavond nog een 500-800 J/Kg aan CAPE vanaf de midlevels op. Bovendien krimpt de stroming de komende uren naar zuid tot zuidoost waardoor ook verder westelijk de (licht) onstabiele opbouw op de midlevels over de koele stabiele grenslaag schuift. Uiteraard minder uitgesproken dan over het oosten.

Boven FR zien we het laatste uur de prefrontale zone, in de nabijheid van het grondlaag, onder invloed van de inkomende hoogtetrog fors activeren. Precies in de zone waar momenteel een midlevel jet aanwezig is (700hPa >50kt). De komende uren zullen die buien dan ook verder clusteren (lijnvormig, 40-50kt diepe schering) en rap noordwaarts opstomen, om halverwege de avond de oostelijke helft van BE aan te doen. Richting de late avond volgt dan het (zuid)oosten van NL en W-DU.
Hoewel boven onze omgeving het scheringsplaatje minder intens is (effectief nog steeds 30-35kt) en bovendien de convectie grotendeels elevated zal zijn moeten we nog steeds uitgaan van een of twee deels lijnvormige clusters op de noordflank van het sfc laag, met name over de oostelijke helft van het land en W-DU. Terwijl eea ons land passeert neemt tijdens de nacht de algehele activiteit richting het noorden wel langzaam af.

Met het krimpen van de stroming op hoogte zal het me echter niet verbazen als ook westelijker (richting C-NL) een embedded onweer mogelijk is, maar gezien de minder uitgesproken onstabiliteit aldaar minder intens dan verder oostelijk. Nadruk zal dan liggen op waterproductie. Vwb randverschijnselen hoeven we naast forse neerslaghoeveelheden (PW rond 35mm) en flinke bliksemactiviteit niet veel te vrezen gezien de beroerde timing en het veelal elevated karakter. In principe geldt hoe verder naar het oosten hoe droger, onstabieler en warmer de luchtmassa is en dus hoe groter de kans op forse windstoten op de voorkant van de buienzone. Lokaal zijn zware windstoten mogelijk tot 80-90km/h, maar ik vermoed dat dat met name iets is voor W-DU, hooguit de Duitse grensstreek, conform Harmonie en EC. Boven Nederlands grondgebied worden windstoten grotendeels uitgedempt in de afgekoelde stabiele grenslaag.

Gezien het feit dat we het over geclusterde en deels elevated convectie hebben zal de nadruk met name op water, bliksem en wind liggen. Toch moeten we de zuidoostelijke kant in deze situatie even in de gaten houden. Met name vanwege het feit dat het winprofiel ook boven de stabiliserende grenslaag met name richting Duitsland wel ruimte biedt voor een ruime inhalatie van SRH. Als je een inflowparcel isoleert en boven de grenslaag loslaat is er alsnog een 150-200m2/s2 beschikbaar. Een typische setup waarbij de cellen aan de zuidoostflank enige tijd supercellulaire trekken kunnen vertonen. In dat geval is forse hagel tot rond 3cm mogelijk. Maar, nogaals, dat is echt iets voor Duits grondgebied waarschijnlijk. Áls het al gebeurt....

flyineddy

^Bedankt Marsel! :)
Dat bevestigd wat ik dacht aan de hand van de guidance en actuele temperaturen.
Op de satellietbeelden worden de buien boven Frankrijk overigens ook steeds duidelijker zichtbaar.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Marsel

Er borrelt nu ook al iets in Z-BE, voor de belangrijkste cluster uit. Het (zuid)oosten zit gewoon prima vanavond. Nu even kijken hoe ver westelijk er eea mogelijk is, zoals in de vorige post al aangegeven.

Tyshane

Fijn die uitgebreide update Marsel. Ik kan me voorstellen dat er veel tijd in gaat zitten om zoiets te schrijven en te updaten. Alleen daarom hoop ik dat het forum weer een beetje gaat leven. Zonde van al die moeite anders. Ik hoop dat we veel onweerssituaties gaan krijgen, voor onze fun, maar ook omdat er meer volk komt en er weer een beetje reuring is hier.  ;)

Eric

Citaat van: Tyshane op zo 29 apr 2018 - 18:41
Fijn die uitgebreide update Marsel. Ik kan me voorstellen dat er veel tijd in gaat zitten om zoiets te schrijven en te updaten. Alleen daarom hoop ik dat het forum weer een beetje gaat leven. Zonde van al die moeite anders. Ik hoop dat we veel onweerssituaties gaan krijgen, voor onze fun, maar ook omdat er meer volk komt en er weer een beetje reuring is hier.  ;)
Reuring!

Tyshane


Tyshane

Code geel KNMI:

Vanavond in het (zuid)oosten kans op stevige onweersbuien
Vanavond en vannacht kunnen er vooral in het zuidoosten en oosten van het land enkele stevige onweersbuien overtrekken. Hierbij is kans op hagel, windstoten en lokaal veel neerslag in korte tijd.

Uitgifte: 29/04/2018 18:04 uur LT

Marsel

Citaat van: Tyshane op zo 29 apr 2018 - 18:41
Fijn die uitgebreide update Marsel. Ik kan me voorstellen dat er veel tijd in gaat zitten om zoiets te schrijven en te updaten. Alleen daarom hoop ik dat het forum weer een beetje gaat leven. Zonde van al die moeite anders. Ik hoop dat we veel onweerssituaties gaan krijgen, voor onze fun, maar ook omdat er meer volk komt en er weer een beetje reuring is hier.  ;)

Graag gedaan. Ik ben bekend met de theorie dus in zoverre valt het vwb tijd mee. Eigenlijk is het voor mij onderdeel van m'n dagelijkse werk. Neemt niet weg dat ik met je mee hoop op een actief onweersjaar en reuring op meteo-service. Dat zou wel zo fijn zijn.

Overigens ondergaat het onweer boven N-FR nu een transitie van solitaire supercell naar opgelijnde cluster. De laatste radarbeelden laten een gebogen radar echo zien (zware windstoten!). Het zal me niets verbazen als we straks na deze bow-echo fase overgaan naar elevated cluster met actieve voorkant, al dan niet opgelijnd. Daarmee blijft de kans op zware windstoten de het komende uur sowieso bestaan. Daarna is het even afwachten of het systeem bij binnenkomst in ons land dergelijke mate van organisatie kan behouden (afnemende schering en onstabiliteit boven NL).

Eric

Citaat van: Marsel op zo 29 apr 2018 - 19:02
Graag gedaan. Ik ben bekend met de theorie dus in zoverre valt het vwb tijd mee. Eigenlijk is het voor mij onderdeel van m'n dagelijkse werk. Neemt niet weg dat ik met je mee hoop op een actief onweersjaar en reuring op meteo-service. Dat zou wel zo fijn zijn.

Overigens ondergaat het onweer boven N-FR nu een transitie van solitaire supercell naar opgelijnde cluster. De laatste radarbeelden laten een gebogen radar echo zien (zware windstoten!). Het zal me niets verbazen als we straks na deze bow-echo fase overgaan naar elevated cluster met actieve voorkant, al dan niet opgelijnd. Daarmee blijft de kans op zware windstoten de het komende uur sowieso bestaan. Daarna is het even afwachten of het systeem bij binnenkomst in ons land dergelijke mate van organisatie kan behouden (afnemende schering en onstabiliteit boven NL).
Dat bedoelde ik dus, is niet genoeg opgewarmd hier. Restanten van vanochtend zijn blijven hangen, qua bewolking. Is overigens niet de eerste keer....

Powered by EzPortal