Onweerskansen 2018 - Algemene vooruitzichten

Topic gezien door 42664 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, za 31 mrt 2018 - 14:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hoeveel onweersdagen verwacht jij in 2018?

 < 10 (Buitengewoon weinig)
10-15 (Zeer weinig)
15-20 (Weinig)
20-25 dagen (Iets minder dan normaal)
25-30 dagen (Normaal)
30-35 dagen (Iets meer dan normaal)
35-40 dagen (Veel)
40-45 dagen (Zeer veel)
45 > dagen (Buitengewoon veel)

winter67

Citaat van: ThaGhostNL op ma 28 mei 2018 - 18:20
Ik verwacht niet veel buien vanavond, uiterste puntje van limburg en zuid oost grens wellicht een korte pulse bui maar voor de rest voor NL niet erg veel. Zitten nu aan de droge kant, dekseltje zit er stevig op. Morgen veel grotere kans op buien, zeker met het in de loop van de middag inschuiven van een vore vanuit FR/BE.
Ik bedoelde het ook voor morgen ziet er echt allemaal extreem uit

ThaGhostNL

Citaat van: dennis089 op ma 28 mei 2018 - 18:20
Apart om te zien hoe alles wat in Duitsland toch lukte om te ploffen uiteindelijk gewoon weer uitdooft. Is dat de inversie die toch te sterkt blijkt? Of te weinig vocht? En waarom ploft het zo makkelijk in noord Frankrijk? Is dat door de jet stream?

Meeste wat nu in Duitsland ontstaat wordt inderdaad door inversie weer gelijk de kop ingedrukt, voornamelijk door een tekort aan vocht. Frankrijk heeft zoals vaker de kaarten weer redelijk goed liggen. Grondlaag een berg energie en vocht, maar komt in de loop van de avond ook weer wat inversie tegen. Het een en ander wordt straks uitgelegd in het nieuwe kansen topic.
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

Tyshane

Citaat van: dennis089 op ma 28 mei 2018 - 16:52
In omgeving Mönchengladbach lukt het vandaag ook gwn. In de verte zie ik een stevig onweerscomplex opdoemen. De CB wolkjes, en het aambeeld duidelijk te zien. Wat is eigenlijk het nut van zo'n aambeeld wat je altijd specifiek bij onweersbuien ziet?

Eigenlijk kan je niet echt van 'nut' spreken, het aambeeld is meer een gevolg van het feit dat de bovenkant van de Cumulonimbus wolk tegen de bovenste laag van de troposfeer aankomt en dus in de breedte verder gaat, daardoor krijgt het de vorm van een aambeeld oftewel Incus. Zo rond 15 a 16 km hoogte.

Armand


dennis089

Zoo en we kunnen weer verder in dit topic ^^ grappig dat estofex kaartje vandaag waar er precies een hap uit de level 1 is genomen ter hoogte van Nederland haha ????

Armand

Citaat van: dennis089 op wo 30 mei 2018 - 14:38
Zoo en we kunnen weer verder in dit topic ^^ grappig dat estofex kaartje vandaag waar er precies een hap uit de level 1 is genomen ter hoogte van Nederland haha ????

Het topic van gisteren is verlengd tot en met donderdag 31 mei. We kunnen dus gewoon daar verder discussiëren ;) Er staat ook een kleine update betreft de situatie op pagina 6:

http://www.meteo-service.nl/index.php/topic,7654524.msg1246120.html#msg1246120

Snowfreak

volgende dagen weer kans?

kmi heeft er voor begin volgende week in ieder geval wel zin in :P

Begin volgende week zou het wel eens heel onstuimig kunnen worden. Een depressie met warme en zeer onstabiele lucht zou vanuit Frankrijk onze richting uitkomen en aanleiding geven tot een episode met zeer zwaar onweer. Op maandag liggen de maxima nog tussen 20 en 25 graden, op dinsdag rond 20 graden.

Armand

Citaat van: Snowfreak op di 05 jun 2018 - 13:15
volgende dagen weer kans?

kmi heeft er voor begin volgende week in ieder geval wel zin in :P

Begin volgende week zou het wel eens heel onstuimig kunnen worden. Een depressie met warme en zeer onstabiele lucht zou vanuit Frankrijk onze richting uitkomen en aanleiding geven tot een episode met zeer zwaar onweer. Op maandag liggen de maxima nog tussen 20 en 25 graden, op dinsdag rond 20 graden.

Hmm, ja de CAPE waardes zijn wel wat verhoogd, maar niet extreem hoog en bovendien zie ik het nog niet zo snel tot ''zeer zwaar onweer'' komen. Gewaagde uitspraak, er zijn zeker zware buien mogelijk met opnieuw weer die wateroverlast verschijnselen, maar of dit scenario dus daadwerkelijk uitkomt blijft zeer de vraag. Laten we hopen dat de media dit niet oppikt, anders staan bepaalde kranten dadelijk weer vol met sensatieberichten... ;)

Snowfreak

ze hebben het intussen aangepast met "kans op intense onweersbuien"  ;)

RealDeal

Zowaar een verfrissend buitje met onweer hier in Helmond nu.
Alleen heeft de natuur hier wel meer nodig dan een buitje van een kwartier, gras is hier en daar al aardig bruin.

dennis089

Edit:
Ik geloof dat estofex te zuidelijk zit met hun waarschuwing

Roy85

vlak voor de bui kwam gaf mijn barometer dit aan! in eindhoven

GeneralDuke

Wow sick!

Ziet er aardig uit daar in Duitsland, mooi opgelijnd. Lage treksnelheid wel dus vrees dat t NL niet gaat halen. Maar wie weet!
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

dennis089

jammer dat alles zo moet uitdoven... waar zijn de dagen dat die buien vanuit het zuiden van frankrijk al beginnen te vormen en de gehele weg groter worden en heel nederland in de onweerswolk hullen :(

dennis089

Een level 3 van estofex bij Kroatië. Kregen wij nog maar eens zoiets hier. Ik heb het gevoel dat na een mooie start van het onweersseizoen het een beetje begint in te kakken. Ik zit immers al op 5 onweersdagen. Een aantal aan het begin van de zomer waar ik voorgaande jaren zat op het eind. Maar dat er met die hele reeks van warme dagen die we hebben gehad inmiddels. En dat waren echt minstens twee weken geen enkele dag meer bijgetekend heb. Het zit me niet lekker ????

flyineddy

^En daar komt bij dat het onweer dat we hebben gehad vrijwel niet georganiseerd was (bijna geen windschering).
Dat zijn dus buien waar ik persoonlijk niet echt warm voor loop, aangezien deze vaak visueel veel minder interessant zijn.
De buien die ik hier de laatste tijd heb gehad waren vooral een bijna egale grijze wolkenmassa met veel regen en het onweer diep in de wolken.

Ik hoop dus echt dat er deze zomer toch nog eens een lekker georganiseerd onweer komt, het liefst met een mooie shelf of met mooie CC/CG's.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

flyineddy

Niet verwacht, maar er zitten nu een paar stevige onweersbuien hier boven het noordoosten met aardig wat bliksemactiviteit. Net een paar inslagen vlakbij geweest. In de meterkast was 1 groep plus 1 aardlek eruit gesprongen.

Eddy
Bliksems wat een gedonder.

Wertha

Ik dacht eerst dat ik aan het dromen was, want onweer verwachtte ik niet. Vannacht toch heel even wakkergedreund door een onweersbui nabij Weert.
Aantal onweersdagen 2024: 4 | 2023: 17 | 2022: 21

GeneralDuke

Citaat van: Vriezzer op zo 10 jun 2018 - 10:47
Ik dacht eerst dat ik aan het dromen was, want onweer verwachtte ik niet. Vannacht toch heel even wakkergedreund door een onweersbui nabij Weert.

Ik ook, zo'n 15 km naar het oosten. Aardige bak regen met af en toe een donder. Blijft leuk
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

flyineddy

Gisteravond/vannacht wel een paar leuke bliksems op de foto kunnen zetten.
Dit is er 1 van:



Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Powered by EzPortal