Onweerskansen 2018 - Algemene vooruitzichten

Topic gezien door 41520 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, za 31 mrt 2018 - 14:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hoeveel onweersdagen verwacht jij in 2018?

 < 10 (Buitengewoon weinig)
10-15 (Zeer weinig)
15-20 (Weinig)
20-25 dagen (Iets minder dan normaal)
25-30 dagen (Normaal)
30-35 dagen (Iets meer dan normaal)
35-40 dagen (Veel)
40-45 dagen (Zeer veel)
45 > dagen (Buitengewoon veel)

Tam

Zoals vertrouwd trokken de buien ten noorden en ten zuiden langs en zaten we precies in een gebiedje waar weinig gebeurde.

Nu de natuur ff laten bijtanken en dan op maar een volgende warme periode.

Kermisspin

Hier in het noordoosten ook wat onweer van betekenis. Anderhalf uur geleden al een bui gehad met behoorlijk wat regen. Nu wachten op de volgende bui.

Maar man man........wat een mooie lente (zomer) periode hebben we gehad zeg. Deze pakken ze ons in ieder geval niet meer af ????
Volvo for life!

Arend

Citaat van: Tam op zo 22 apr 2018 - 19:49
Zoals vertrouwd trokken de buien ten noorden en ten zuiden langs en zaten we precies in een gebiedje waar weinig gebeurde.

Nu de natuur ff laten bijtanken en dan op maar een volgende warme periode.

Hier ook, nog geen 3 mm neerslag gevallen. Terwijl station Twente even verderop de volle laag lijkt te hebben gekregen. :( Maar misschien dat er vannacht nog wat bijvalt. Laten we het hopen.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Eric

Goedemorgen allen! Geen update over kansen zondag! Estofex lvl 1, toch?

NitroGenetics

buienradar geeft in de 24/48 uurs toch een flinke complex dit in combinatie van een botsing van warme en koude lucht

Tam

Morgen ziet er zeker uit als een dag met potentie. Vooral laat op de avond.

Oost Nederland een level 1 van estofex en de zuidoostelijke rand zelfs een level 2.

Marsel

Citaat van: Giso84 op ma 30 apr 2018 - 23:57
Ik woon echt op de verkeerde plek  >:( voor onweer dan  ;)

Al weet ik dat er onweer alleen voor het Zuiden of Oosten wordt afgegeven dan kijk ik nog constant op radars, etc.

Ik heb daar als westerling ook 'last van'. Toch heb ik door de jaren heen mezelf aangeleerd te genieten van de voor onze regio zo klassieke missers. De subtiele windruimingen op een convergentielijn, de banken onstabiele Ac en plotse veranderingen in de atmosfeer als in het binnenland de convectie gestart wordt....ik kan er tegenwoordig simpelweg van genieten.

Je ziet de trigger als het ware in z'n zuiverste vorm: nog zonder onweersbuien. Ik heb me al meerdere malen verbaasd over de 'diepte' die het zwerk krijgt op een convergentiezone nog zonder Cb's. Allerlei soorten hoge- en middelbare bewolking komen naast elkaar voor, vaak onstabiel van aard, en met een beetje mazzel zorgt de convergerende werking onderin ook nog voor bijzondere wolkenvormen. Je kijkt het potentiële beest eigenlijk in de bek terwijl het nog in ruste is. Je ziet de atmosfeer in werking in optima forma maar dan zonder de vertroebelende werking van convectie. Ergens heeft het wel iets bijzonders. Als vervolgens enkele uren later de ploffers in het binnenland actief worden hebben wij er als westerling nog mooi zicht op ook. :)

Uiteraard blijft het soms ook voor mij wel even op de tanden bijten als je dan 's middags die majestueuze updrafts aan de oostelijke horizon voorbij zie schuiven. Dat kan ook ik uiteraard niet helemaal ontkennen...

Misschien wel aardig om te kijken hoe anderen een gemiste onweerskans ervaren. Hoe gaan jullie daar mee om?

Tyshane

Hier rond Apeldoorn is het fifty fifty, de ene keer pak je net wat mee en de andere keer niet. Op een jaar best wat kansen, maar zelden gaat het hier echt los.   :-\

Het is jammer als het net langsgaat, net als een paar dagen terug, maar ik probeer er maar een positieve draai aan te geven. In de verte toch een lichtshow gezien en wat donderklappen gehoord. Verder genieten hier op het forum, buiten en hier de boel volgen, genieten dus van de voorpret. Of je nu wel of niet zelf wat krijgt die voorpret is ook al leuk. Ik gun het anderen ook, dus als die de volle laag krijgen geniet ik mee.

Verder maak ik graag foto's en ook al heb je niet de volle laag qua extremen, meestal zijn de wolken e.d. op een groter vlak al interessant en is het buiten heerlijk toeven voor en tijdens dat weer, zeker als het omslaat, of vlak ervoor. De stilte, de wind die wegvalt, de glinsterende lucht, de vogels die minder of juist meer gaan fluiten, de frisse geur van ozon. Heerlijk!

Tevens weet je dat er vast wel weer een kans komt en kom je gewoon weer een beetje in de sfeer zo en hoop je dat het een volgende keer wel gaat lukken. Ik vind het juist part of the deal, die onvoorspelbaarheid, net als met sneeuwkansen bv, maakt het juist zo leuk en spannend. Zeker als je het kan delen met andere extreem-weer-liefhebbers. :)

ThaGhostNL

Citaat van: Marsel op di 01 mei 2018 - 08:54
Ik heb daar als westerling ook 'last van'. Toch heb ik door de jaren heen mezelf aangeleerd te genieten van de voor onze regio zo klassieke missers. De subtiele windruimingen op een convergentielijn, de banken onstabiele Ac en plotse veranderingen in de atmosfeer als in het binnenland de convectie gestart wordt...

...Knip...

Misschien wel aardig om te kijken hoe anderen een gemiste onweerskans ervaren. Hoe gaan jullie daar mee om?

Ik heb ooit een periode meegemaakt dat ik door het vele reizen voor mijn werk heel wat mooie situaties heb moeten missen. Als het in het westen helemaal los ging zat ik in het oosten of Duitsland en andersom.

Weet nog heel goed dat ik enorm gefrustreerd raakte van het offsync lopen. Gemiddeld rond de 20 onweersdagen per jaar. In dat bewuste jaar... bleef de teller op slechts 8 staan.
Van die 8 zijn er 2 dagen dat ik met een dienstauto er naar toe ben gereden en flink wat overuren heb gemaakt... Je moet wat over hebben voor je hobby ????

Citaat van: Tyshane op di 01 mei 2018 - 20:15
Hier rond Apeldoorn is het fifty fifty, de ene keer pak je net wat mee en de andere keer niet. Op een jaar best wat kansen, maar zelden gaat het hier echt los.   :-\

Knip...

Die mooie kansen gaan er vast nog wel komen in jou regio, het nieuwe seizoen begint in ieder geval erg hoopgevend. Al 2 mooie situaties waarin toch best veel onweer uit is ontstaan en dat in deze tijd van het jaar. ????
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

flyineddy

Citaat van: Marsel op di 01 mei 2018 - 08:54
Misschien wel aardig om te kijken hoe anderen een gemiste onweerskans ervaren. Hoe gaan jullie daar mee om?

Voor mij het meest klassieke voorbeeld is niet zozeer een gemiste kans, maar meer een steevaste teleurstelling.
Hierbij gaat het voor mij om de klassieke "koufront na warmte" situaties.  Dat aan het einde van een warme (zomerse/hete) periode de warmte in één klap wordt verdreven door een actief koufront uit het zuidwesten. Vooral wanneer dit zich 's middags of in de avond voordoet. Op die dagen ben ik continu de situatie in de gaten aan het houden en het nieuws aan het volgen. Telkens op de radar en bliksemkaart kijken. En steevast zien dat naar mate het onweer dichter naar het noordoosten komt, de fut er steeds meer uit gaat, of het zwaartepunt zich verplaatst naar een gebied dat buiten mijn bereik ligt.
Uiteindelijk krijgen we hier dan vaak nog wel wàt onweer en een flinke bak regen. Met een beetje geluk nog een mooie shelfcloud (mits het licht is). Maar alle scherpe kanten zijn dan vaak al ruim weggesneden en is er alleen nog wat "gepruttel" over.
En wat je in die situaties vaak achteraf hoort, vooral wanneer er bijvoorbeeld code oranje of rood is afgegeven (al dan niet voor slechts een deel van het land), is dat mensen gaan roepen dat de waarschuwing weer zwaar overdreven was.
Voor mij zijn dit toch wel de vervelendste situaties omdat er van tevoren vaak best hoge verwachtingen zijn en veel mensen (lees: onweersliefhebbers) erg enthousiast zijn. Maar in mijn omgeving kun je eigenlijk op voorhand al nagaan dat het niet veel soeps wordt.
Maar aan de andere kant is bij dit soort situaties, en eigenlijk bij alle grootschalige situaties, de voorpret wel erg groot. En dat maakt het uiteindelijk wel de moeite waard. :)

Een andere gemiste kans die ook regelmatig voor komt is wanneer er 's nachts stevige onweersbuien boven het midden van het land zijn, die niet hier naartoe komen. Met deze situaties zit ik vaak een beetje met een dubbelgevoel. Aan de ene kant is het jammer dat er hier niks gebeurt. Maar aan de andere kant, als de buien niet te ver weg zijn, dan kan ik soms wel uren lang genieten van het weerlicht. Het is in die situaties dan ook geen uitzondering dat ik ruim de halve nacht bij mij uit het dakraam hang (die is op westzuidwest gericht). Vooral als de temperatuur aangenaam is. :)

Maar goed, van mij mogen we weer op naar de warmte en naar de volgende onweerskansen. :D

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Giso84

Citaat van: Marsel op di 01 mei 2018 - 08:54
Ik heb daar als westerling ook 'last van'.
KNIP
Misschien wel aardig om te kijken hoe anderen een gemiste onweerskans ervaren. Hoe gaan jullie daar mee om?

Het is frustrerend soms dat "wij" zo vaak gemist worden al geniet ik ook wel een beetje.
Vaak zien we de buien, heel hoog in de verte ontploffen, dat is altijd machtig mooi om te zien.
Helaas ben ik geen chaser omdat ik iemand met de juiste kennis niet in mijn directe kring heb.

Misschien bij de volgende setting gewoon domweg richting het Oosten/Zuiden rijden en dan het gaan avonturen  ;D

Ow, online de boel volgen doet me ook goed maar als ik dan weer de perfecte foto of film zie dan steekt de jaloezie weer de kop op  :(
Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

TaL

Citaat van: Marsel op di 01 mei 2018 - 08:54


Misschien wel aardig om te kijken hoe anderen een gemiste onweerskans ervaren. Hoe gaan jullie daar mee om?

Ik vind mij persoonlijk toch nog op een goede locatie zitten hier aan de Belgische kust. In het begin had ik altijd het gevoel dat we het zwaar weer meestal ontliepen, en frustraties staken soms ook de kop op. Maar sinds ik de mogelijkheid heb om te gaan chasen is dat gevoel er niet meer. Ook vind ik dat er ieder jaar interessante setups eindigen in spektakel in mijn woonplaats zelf. (15 augustus 2015, laatste weekend augustus 2015, 22 juni 2016 etc). Als het dan nog steeds misgaat geniet ik nu gewoon mee met de mensen waar het wel losgaat. Gemiste kansen in het voorjaar zijn wel beter te relativeren dan midden in de zomer, en dat hangt ook af hoe het seizoen zich er al voor gedragen heeft.

Al bij al geniet ik nu meestal wel van iedere setup, chasen of niet, missen of niet  8)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Tyshane

Citaat van: TaL op vr 04 mei 2018 - 16:50
Gemiste kansen in het voorjaar zijn wel beter te relativeren dan midden in de zomer, en dat hangt ook af hoe het seizoen zich er al voor gedragen heeft.

Heel herkenbaar ook. Het is natuurlijk allemaal in verhouding en relatief. Maar jij zit daar best wel goed Tal. :)

flyineddy

Ik zie in de pluim van komende week telkens een vrij forse temperatuurdaling van woensdag naar donderdag, met neerslag en een verhoging in CAPE.
Wellicht nieuwe onweerskansen dan? In ieder geval iets om in de gaten te houden. :)

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

vossejongk

Citaat van: flyineddy op za 05 mei 2018 - 22:00
Ik zie in de pluim van komende week telkens een vrij forse temperatuurdaling van woensdag naar donderdag, met neerslag en een verhoging in CAPE.
Wellicht nieuwe onweerskansen dan? In ieder geval iets om in de gaten te houden. :)

Eddy.

Staat wel 't een en ander op de kaarten idd :)

winter67

Morgen kunnen ze in het midden/oosten/noorden grote verwachtingen hebben de scheidingslijn met warme en koude lucht ligt in het midden ten noorden broeierig wat resultuurt op flinke onweersbuien met weinig trekrichting misschien wel multicells

Joep

Morgen vallen enkele stevige buien, soms ook met onweer en hagel.
Waar de buien precies gaan vallen en hoe laat, blijft altijd lastig te zeggen.


Lagedrukgebied snoert af

In de nacht naar zondag ontwikkelt zich in het meest zuidelijke puntje van die hoogtetrog een lagedrukgebied. Deze snoert af en trekt oostwaarts. Dit doorbreekt de zuidelijke stroming. Ook aan de grond ontstaat op diezelfde plek een lagedrukgebied en deze trekt vervolgens net ten zuiden van ons langs en neemt het front met zich mee. Aan het einde van de nacht valt daardoor in het zuidwesten van het land al een bui.

Ten zuiden van de grote rivieren buien
Op de zondagochtend, Moederdag, breiden die buien zich verder uit tot net ten zuiden van de grote rivieren. Een enkele bui kan dan al gepaard gaan met een klap onweer. De wind draait daar dan al naar het wat koelere westen tot zuidwesten, waardoor de maximumtemperaturen in dat gebied iets lager zullen uitkomen, tussen de 15 en 20 graden.

Grote verschillen
De rest van het land houdt het daar vooruit nog lange tijd droog, met zelfs nog flink wat ruimte voor de zon. Met een daar nog oostelijke wind blijft warme lucht aangevoerd worden, waardoor het kwik daar alsnog stijgt naar 22 tot lokaal 26 graden. Prima lenteweer dus!

Convergentielijn
Maar juist die tegenstelling levert later op de dag een aantal pittige regen- en onweersbuien op. Op zondagmiddag trekt het front vanuit het zuidwesten heel voorzichtig verder noordoostwaarts en ook de wind draait dan op steeds meer plekken naar het westen. Deze windrichting staat echter haaks op de oostelijke wind die in de rest van het nog waait. De twee verschillende luchtsoorten botsen als het ware tegen elkaar op, waardoor de lucht niets anders meer kan dan stijgen. We noemen dit in de meteorologie een convergentielijn. Bovenop de normale onstabiliteit in de warmere lucht, wordt de lucht dus nog eens extra opgetild, waardoor buien door die extra boost zeer actief kunnen uitpakken.

Regen- en onweersbuien
En volgens de huidige berekeningen gaan die buien vanaf de tweede middaghelft ook ontstaan op die convergentielijn. Zoals het er nu uitziet, komt die lijn wat diagonaal over het land te liggen, van grofweg het noordwestelijk kustgebied tot in Gelderland. Dat sluit echter niet uit, dat er elders in het land ook een los exemplaar kan ontstaan. De kans is echter het meest groot in de eerdergenoemde diagonale strook over het land, al moeten we daar ook een kanttekening bij maken, want komt het lagedrukgebied net iets noordelijker of juist zuidelijker uit, dan zullen de buien ook op een andere plek gaan ontstaan. Het is het komende etmaal dus een kwestie van 'nowcasten', ofwel de actuele waarnemingen op de voet volgen.

Pittige exemplaren
De buien die gaan ontstaan, kunnen dus behoorlijk pittig uitpakken. Het kan erbij onweren, hagelen en soms gaan ze gepaard met fikse windstoten. Omdat er zowel op hoogte als aan de grond niet veel wind staat, trekken de buien ook maar heel langzaam en kunnen ze op één plek volledig uitregenen. Plaatselijk zou er dan ook weleens meer dan 30 millimeter regen kunnen vallen. Waar dat precies is, blijft vooralsnog dus de vraag.

weer.nl

Marsel

Citaat van: winter67 op za 12 mei 2018 - 11:30
Morgen kunnen ze in het midden/oosten/noorden grote verwachtingen hebben de scheidingslijn met warme en koude lucht ligt in het midden ten noorden broeierig wat resultuurt op flinke onweersbuien met weinig trekrichting misschien wel multicells

Yup, wordt morgen een zooitje langs de convergentiezone. Relatief traag trekkende multicells met grote neerslaghoeveelheden. ThaGhost werkt aan een topic voor morgen dus daar kunnen jullie later vandaag terecht. Ik heb helaas geen tijd.

martijn

Mooi, ben benieuwd of we hier een mooie klapper krijgen morgen, zoals het er nu uitziet zitten we hier precies op het grensgebied tussen warme en koude lucht

Tyshane

Gaat zeker interessant worden, met die convergentielijn diagonaal over het land. Maakt het wel spannend waar en hoe het zal gaan uitpakken. Mooie situatie om te nowcasten dus. Vooralsnog een lekkere lente! ;)

Powered by EzPortal