Lente discussietopic 2018

Topic gezien door 89539 bezoekers
Gestart door Marsel, vr 23 feb 2018 - 16:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Tam

Om nog even in te haken op de zomer/winter discussie; het is voornamelijk beleving en waar je interesse ligt. Qua beleving reageerd de ene nou eenmaal anders op kou of warmte dan de andere. Ik hou van allebei, als het echt warm is gaat het wel allemaal wat langzamer, de dingen die echt moeten gebeuren doe ik daarom dan ook het liefste 's morgens vroeg, hoewel ik wel extreem laat naar bed ga, 2 a 3 uur is de norm dan. Het te kort aan slaap wordt prima opgevangen want na het eten in de hitte ben ik zo vertrokken, heerlijk.

Gisteravond was het lang warm, het viel me op omdat het eigenlijk de eerste avond was dat ik het niet koud vond worden.  ;D Waarschijnlijk ben ik een vreemde eend in de bijt maar als het overdag zo richting de 30° (of meer) is en het koelt 's avonds af naar onder de 20° vind ik het fris. Zelfde als met in het water gaan. Als ik Neochamp zo lees met water van 18°  :o dat is dus veel te koud voor mij. Haha, 32° is net te doen maar liever veel warmer. Daarentegen in de winter met ijsdagen draait mn interne kacheltje wel. Prima weer om buiten te besteden geen winterjas nodig alleen een muts en misschien handschoenen als je heel de dag op de fiets zit of buiten bent. Het omslag punt ligt in de herfst. 10° is koud, komt het daaronder dan ben ik op de een of andere manier omgeschakeld.

Maar over vannacht, prima geslapen m'n huisje ventileerd goed en weinig geplak voor m'n gevoel maar als ik naar de minima kijk was het toch wel warm hier zo.

De minima van afgelopen nacht:

GeneralDuke

Citaat van: Tyshane op di 29 mei 2018 - 07:48
Ik had er vannacht een stuk minder last van terwijl het weer zo warm en klef was. Een flinke koude douche voor het slapen gaan hielp en een ventilator met ijspacks ervoor gehangen deed de rest. Scheelde echt aanzienlijk.  ;)

Dat heet een airco toch? :P

Citaat van: Tam op di 29 mei 2018 - 09:57
Gisteravond was het lang warm, het viel me op omdat het eigenlijk de eerste avond was dat ik het niet koud vond worden.  ;D waarschijnlijk ben ik een vreemde eend in de bijt maar als het overdag zo richting de 30° (of meer) is en het koelt 's avonds af naar onder de 20° vind ik het fris. Zelfde als met in het water gaan. Als ik Neochamp zo lees met water van 18°  :o dat is dus veel te koud voor mij. Haha 32° is net te doen maar liever veel warmer. Daarentegen in de winter met ijsdagen draait mn interne kacheltje wel. Prima weer om buiten te besteden geen winterjas nodig alleen een muts en misschien handschoenen als je heel de dag op de fiets zit of buiten bent. Het omslag punt ligt in de herfst. 10° is koud, komt het daaronder dan ben ik op de een of andere manier omgeschakeld.

Als ik dit zo lees ben je idd een vreemde eend in de bijt ;D Een geluk voor jou dus dat de lentes en herfsten steeds minder uitgesproken worden.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Neochamp

Citaat van: Tam op di 29 mei 2018 - 09:57
Om nog even in te haken op de zomer/winter discussie; het is voornamelijk beleving en waar je interesse ligt. Qua beleving reageerd de ene nou eenmaal anders op kou of warmte dan de andere. Ik hou van allebei, als het echt warm is gaat het wel allemaal wat langzamer, de dingen die echt moeten gebeuren doe ik daarom dan ook het liefste 's morgens vroeg, hoewel ik wel extreem laat naar bed ga, 2 a 3 uur is de norm dan. Het te kort aan slaap wordt prima opgevangen want na het eten in de hitte ben ik zo vertrokken, heerlijk.

Gisteravond was het lang warm, het viel me op omdat het eigenlijk de eerste avond was dat ik het niet koud vond worden.  ;D Waarschijnlijk ben ik een vreemde eend in de bijt maar als het overdag zo richting de 30° (of meer) is en het koelt 's avonds af naar onder de 20° vind ik het fris. Zelfde als met in het water gaan. Als ik Neochamp zo lees met water van 18°  :o dat is dus veel te koud voor mij. Haha, 32° is net te doen maar liever veel warmer. Daarentegen in de winter met ijsdagen draait mn interne kacheltje wel. Prima weer om buiten te besteden geen winterjas nodig alleen een muts en misschien handschoenen als je heel de dag op de fiets zit of buiten bent. Het omslag punt ligt in de herfst. 10° is koud, komt het daaronder dan ben ik op de een of andere manier omgeschakeld.

Maar over vannacht, prima geslapen m'n huisje ventileerd goed en weinig geplak voor m'n gevoel maar als ik naar de minima kijk was het toch wel warm hier zo.

De minima van afgelopen nacht:

Die 18 graden heb ik gedaan. Maar niet omdat ik er heel erg naar uitkeek. Meer voor de korte afkoeling.
In de zomer zoek ik altijd de warmte op. Daarin wil ik zekerheid. En heb dat gevonden in het Franse binnenland 20 km boven Montpellier
Aan een rivier. Met warmer water. Geen ijskoud bergriviertje. Nee. Eentje waar het makkelijk 22 tot 25 graden is geraakt.

Dan pas voel ik me op mn best.


Net zoals in deze warme dagen. Alles gaat wat langzamer. En zo hoort het.
Dat gejaagde eruit.  Heerlijk.

JerryL

In de winter slaap ik het snelst. Slaapkamer tussen de 18 en 14 graden. Te koud is ook niets, maar toch kan je daar meer tegen doen dan tegen warmte.

In ben daarnaast ook een zomer snurker. Maar of dat komt door de warmte of het hogere alcoholgebruik weet ik niet.

Tam

Die maximum temperaturen van vandaag:


Tam

Zoals in mijn vorige bericht zichtbaar is, is het een landelijke tropische dag geworden en daarmee ook het tweede dagrecord van Mei 2018. (oud 30.0° in 1944)

Armand

Citaat van: Tam op di 29 mei 2018 - 15:01
Zoals in mijn vorige bericht zichtbaar is, is het een landelijke tropische dag geworden en daarmee ook het tweede dagrecord van Mei 2018. (oud 30.0° in 1944)

Precies, wat beleven we toch een enorm warme en zonnige meimaand! De pluim laat mooi zien dat er voorlopig geen verandering in zit:

Arend

Citaat van: Tam op di 29 mei 2018 - 14:30
Die maximum temperaturen van vandaag:

* kaartje weerplaza *

Dat kaartje is een directe link, zal dus niet bewaard blijven. We zitten hier bijna op de 32 graden, ik eis verkoeling, nu!  :(
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Tam

Citaat van: Arend op di 29 mei 2018 - 15:55
Dat kaartje is een directe link, zal dus niet bewaard blijven. We zitten hier bijna op de 32 graden, ik eis verkoeling, nu!  :(

Klopt ja. De tropische 30 was nog niet behaald toen ik hem plaatste. Het was nog een beetje vroeg om het daadwerkelijke maximum te weten en ik had al een vermoeden dat we het dagrecord zouden gaan/kunnen breken vandaar die link. Ik pas hem morgen wel aan (of plaats een nieuw bericht) als de gegevens volledig zijn.

Edit: ploatje geupdate

Eveline

Wat een warmte vandaag, bizar... maar ik klaag niet!

Mis ik nou een topic over de buien? Benieuwd hoe het gaat lopen... is hier wel erg grijs en klam, gelukkig nog droog...

Volgens buienradar zouden wij het onweer net missen, dat zou toch jammer zijn.

GeneralDuke

Citaat van: Eveline op di 29 mei 2018 - 17:21
Mis ik nou een topic over de buien? Benieuwd hoe het gaat lopen... is hier wel erg grijs en klam, gelukkig nog droog...

Volgens buienradar zouden wij het onweer net missen, dat zou toch jammer zijn.

Hier --> http://www.meteo-service.nl/index.php/topic,7654524.0.html
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

TMCThomas

Wat een pluim van GFS zeg, als het aan de amerikanen ligt komt er nog lang geen einde aan de hitte.

Lothiriel

20-25 graden is toch niet echt hitte? Vind dat de pluim wel wat afgekoeld is :)

Gelukkig maar, want ik vind het gewoon erg benauwd de laatste dagen. Gelukkig nu wel al 2 dagen zonder onweer hier, dat werd tijd!
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

TMCThomas

Citaat van: Lothiriel op di 29 mei 2018 - 22:13
20-25 graden is toch niet echt hitte? Vind dat de pluim wel wat afgekoeld is :)

Gelukkig maar, want ik vind het gewoon erg benauwd de laatste dagen. Gelukkig nu wel al 2 dagen zonder onweer hier, dat werd tijd!
Voor mij wel  ;D
Maar goed ik vind 18 graden als de zon schijnt al aan de warme kant.

Tyshane

Nee hitte past meer bij 30+, rond 25 is warm. ;) Een prima pluim trouwens.

Eveline

Bedankt GeneralDuke, had ik even gemist :)

Invicta

Citaat van: Tyshane op di 29 mei 2018 - 22:22
Nee hitte past meer bij 30+, rond 25 is warm. ;) Een prima pluim trouwens.

Is een gevoelskwestie. 25 graden is voor mij echt hitte, dan kapt mijn thermometer ermee. Daarentegen vind ik -5 een lekker temperatuurtje terwijl iemand anders het dan al stervenskoud heeft.

dennis089

24 graden om 21:00u 's avonds is mij ook wat aan de warme kant. dat het overdag goed warm wordt is fijn maar afkoeling 's nachts mag best... achja gelukkig slaap ik vannacht thuis in mn koude waterbedje, dit keer geen plaknacht voor mij  8)

Tyshane

Citaat van: Invicta op wo 30 mei 2018 - 20:07
Is een gevoelskwestie. 25 graden is voor mij echt hitte, dan kapt mijn thermometer ermee. Daarentegen vind ik -5 een lekker temperatuurtje terwijl iemand anders het dan al stervenskoud heeft.

Helemaal mee eens, ik schreef het een beetje stellend maar zo bedoelde ik het niet. Daarom ook de knipoog. ;) Ik heb de associatie bij het woord hitte met temperaturen vanaf 30 graden (en vanaf 25 graden met warme dagen). In de weerkunde worden dagen met temperaturen vanaf 20 graden aangeduid als 'warme dagen'. Dan klinkt 25+ wel logisch als 'hitte'...  :)

Tyshane

Citaat van: dennis089 op wo 30 mei 2018 - 21:18
24 graden om 21:00u 's avonds is mij ook wat aan de warme kant. dat het overdag goed warm wordt is fijn maar afkoeling 's nachts mag best... achja gelukkig slaap ik vannacht thuis in mn koude waterbedje, dit keer geen plaknacht voor mij  8)
Dat is zo fijn aan warme dagen in het vroege voorjaar of in de septembermaand, dan is het 's nachts vaak koel. Wel fijn zo'n waterbed zeg, dat zou een hoop schelen!  :)

Powered by EzPortal