Lente discussietopic 2018

Topic gezien door 90077 bezoekers
Gestart door Marsel, vr 23 feb 2018 - 16:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

winter67

Citaat van: Neochamp op za 26 mei 2018 - 12:00
Hopelijk het aankomende half jaar niet meer. ????
Snap niet wat mensen hier leuk aan vinden. Voor als je vakantie hebt prima maar als je werkt enz is toch een drama daarnaast de warme nachten dat mensen dit weer serieus fijn vinden enigste interessante is het onweer

Neochamp

Citaat van: winter67 op za 26 mei 2018 - 23:51
Snap niet wat mensen hier leuk aan vinden. Voor als je vakantie hebt prima maar als je werkt enz is toch een drama daarnaast de warme nachten dat mensen dit weer serieus fijn vinden enigste interessante is het onweer

Ik begin pas te leven na de winter. Als de temperaturen voorbij de 20 schieten voel ik me op mijn best.
Rendeer er heel goed onder.
Slapen heb ik geen problemen mee. En zit boordevol energie.
Leef in de vrije uren veelal buiten, en op het strand.
Dat is het leven. Ipv binnen zitten omdat het wederom vies weer is.
Die onweders zijn prachtig trouwens.

Marsel

Citaat van: Neochamp op zo 27 mei 2018 - 07:33
Ik begin pas te leven na de winter. Als de temperaturen voorbij de 20 schieten voel ik me op mijn best.
Rendeer er heel goed onder.
Slapen heb ik geen problemen mee. En zit boordevol energie.
Leef in de vrije uren veelal buiten, en op het strand.
Dat is het leven. Ipv binnen zitten omdat het wederom vies weer is.
Die onweders zijn prachtig trouwens.

Precies dat. Ik merk het aan alles; nachtdiensten gaan makkelijker, hardlooptijden verbeteren aanzienlijk, om maar niet te spreken over de betere algehele sfeer op het werk of in privé sfeer. Alles en iedereen loopt gewoon een stuk beter en is vrolijker in het zomerhalfjaar. Het leven is 'lichter', vriendelijker in de zomer. Ja, van warmte ga je zweten en slaap je wat minder (je hebt ook minder nodig)....als dat dan je enige problemen zijn denk ik dat je maar net zo goed van deze prachtige tijden kunt gaan genieten  ;).

Neochamp

Citaat van: Marsel op zo 27 mei 2018 - 08:36
Precies dat. Ik merk het aan alles; nachtdiensten gaan makkelijker, hardlooptijden verbeteren aanzienlijk, om maar niet te spreken over de betere algehele sfeer op het werk of in privé sfeer. Alles en iedereen loopt gewoon een stuk beter en is vrolijker in het zomerhalfjaar. Het leven is 'lichter', vriendelijker in de zomer. Ja, van warmte ga je zweten en slaap je wat minder (je hebt ook minder nodig)....als dat dan je enige problemen zijn denk ik dat je maar net zo goed van deze prachtige tijden kunt gaan genieten  ;).

Kijk. Woorden naar mijn hart.

Kan mijzelf goed voorstellen dat er mensen zijn die heel slecht tegen de warmte kunnen hoor.
En voor die mensen vind ik het ook rot.
Maar mijn lichamelijke en geestelijke ongemakken zitten toch in het winter gedeelte van het jaar.

Maar voor de mensen die echt last hebben van de warmte. Er komt verkoeling aan.
Dat gun ik jullie ook. Zolang die maar niet onder de 20 graden geraakt aub.

Vandaag maar weer eens een duik nemen in de Oosterschelde.
Was gisteren al heerlijk.
De watertemperatuur is al aardig op niveau. Rond de 17/18 graden.
Dat beloofd nog wat, als deze zomer eentje gaat worden voor de boeken.  ;D

Wghstrfg

Citaat van: Neochamp op zo 27 mei 2018 - 08:58
Kijk. Woorden naar mijn hart.

Kan mijzelf goed voorstellen dat er mensen zijn die heel slecht tegen de warmte kunnen hoor.
En voor die mensen vind ik het ook rot.
Maar mijn lichamelijke en geestelijke ongemakken zitten toch in het winter gedeelte van het jaar.

Maar voor de mensen die echt last hebben van de warmte. Er komt verkoeling aan.
Dat gun ik jullie ook. Zolang die maar niet onder de 20 graden geraakt aub.

Vandaag maar weer eens een duik nemen in de Oosterschelde.
Was gisteren al heerlijk.
De watertemperatuur is al aardig op niveau. Rond de 17/18 graden.
Dat beloofd nog wat, als deze zomer eentje gaat worden voor de boeken.  ;D

Ik ben zelf een enorme winterfan, al is het alleen al omdat het weerkundig veel boeiender is dan de zomer. Maar de weelde van de warmte, het leven zonder handschoenen en das, de deur open, het zingen van de vogels en de geurende bloemen, om maar wat te noemen vergoedt het gemis aan weerkundige spanning ruimschoots. Als het dan toch te warm wordt, neem ik 's avonds een koude douche, dat helpt door de nacht. Maar er is bij mij wel een bovengrens aan wat leuk is: langdurige tropische warmte wordt toch op den duur belastend, zeker bij vochtige warmte.

De zomer begint tegenwoordig omstreeks 1 april, soms wat eerder, soms wat later en de lente wordt steeds meer overgeslagen. Het lijkt me dat de lente van alle seizoenen met meest aan opwarming onderhevig is. Het mooie van zomerwarmte in de lente is dat het niet gauw te warm wordt. Tropische dagen zijn zeldzaam en hittegolven evenzo (eenmalig in mei 1922). Verder heb je nog weinig last van de muggen en wespen, of vliegen.

Er lijkt wel een prijs betaald te moeten worden voor de lenteweelde: de zomers zijn naar verhouding wisselvallig. Temperaturen weliswaar boven normaal, maar dat komt meest door de nachten. Topzomers als 1959, 1975, 1976, 1983, 1995, 1997, 2003 en 2006 zijn schaars geworden. 2010 ging goed, maar zette niet door, 2013 kwam in de buurt, 2014 alleen in het noordoosten, 2015 alleen het zuiden, 2016 kwam te laat, vorig jaar kwam te vroeg. Of dat te maken heeft met de anomalie van de lentes? Zou kunnen. Winters voor zover je er tegenwoordig nog van kan spreken, vallen ook vaak naast het seizoen, bijvoorbeeld in oktober (2003, 2013, 2015) of in maart (2013 en dit jaar). De winters zelf stellen niet veel meer voor. Het maakt het klimaat wel vlak.


Marsel

Citaat van: Wghstrfg op zo 27 mei 2018 - 10:21
Ik ben zelf een enorme winterfan, al is het alleen al omdat het weerkundig veel boeiender is dan de zomer. Maar de weelde van de warmte, het leven zonder handschoenen en das, de deur open, het zingen van de vogels en de geurende bloemen, om maar wat te noemen vergoedt het gemis aan weerkundige spanning ruimschoots. Als het dan toch te warm wordt, neem ik 's avonds een koude douche, dat helpt door de nacht. Maar er is bij mij wel een bovengrens aan wat leuk is: langdurige tropische warmte wordt toch op den duur belastend, zeker bij vochtige warmte.

Ik snap niet hoe je dat kunt stellen. De atmosfeer ansich is in de zomer namelijk vele malen actiever. Kijk bijvoorbeeld eens naar de grootte van de fluxen in de troposfeer, de enorm variabele dikte van de grenslaag en de formidabele overgangen van stabiel naar onstabiel als de zon erbij komt (met dito verandering van weerbeeld) etc etc. In alles grossiert de zomer tov de winter, in ieder geval als het gaat om veranderingen agv warmtetransport.

De winter kent nauwelijks thermische forcering en de afwisselingen komen louter voort uit transport van luchtmassa's en synoptische veranderingen (en dus windveranderingen). Het is juist die ondiepte van de winterse grenslaag, de doodsheid ervan, alsof het een natte vaatdoek is, die mij ondanks de regelmatige overvloed aan stroming, het gevoel geeft gevangen te zijn. Klinkt misschien raar maar kijk maar eens goed. De diepte van het zwerk en daarmee het 'werkblad' is vele malen groter op een zomerdag. Ieder z'n voorkeuren natuurlijk, maar om te stellen dat de winter minder vlak is....Nee, dat is louter gebaseerd op beleving vermoed ik. Correct me if im wrong overigens ;).

Koen-IJM

Ook komende week (en wellicht volgende week) dendert de zomer nog even door :D Weliswaar iets lagere Tx (door aanlandige wind) maar voor velen zal dat denk ik een verademening zijn.  ;)

hesselsjoerd

Ik zou er net over beginnen, ecmwf laat zomer lekker doorgaan.

JerryL

Citaat van: winter67 op za 26 mei 2018 - 23:51
Snap niet wat mensen hier leuk aan vinden. Voor als je vakantie hebt prima maar als je werkt enz is toch een drama daarnaast de warme nachten dat mensen dit weer serieus fijn vinden enigste interessante is het onweer

Ben meer op jouw hand. Weer een plaknacht verder. Energie is tanende. Als dit zo doorgaat, dat niet slapen, wordt er gek van. Zuipen om in slaap te komen.....na 45 min weer wakker, woelen, verkoeling zoeken, woelen en dan gaat de wekker weer. Slaappillen? Het is aanlokkelijk. Maar ja, als deze zomerseweek er weer op zit, moet je weer afkicken.

Bubba

Allemaal leuk en aardig dit weer, en ik probeer er ook met volle teugen van te genieten, alhoewel dat op mijn werk niet meevalt "WARM" :P

Maar hadden we vorig jaar niet iets vergelijkbaars? En toen was het vanaf de tweede week Juni afgelopen met de pret :o

Ik weet dat in het verleden behaalde resultaten geen garantie zijn voor de toekomst, maar @Marcel hoe zit het dit jaar met de Rosby golf 8) ;D


Tam

En het dagrecord is verbroken. De eerste van mei 2018. Het oude record was 28.4° in 1944.

Edit: ff het kaartje van 10 minuten later geplaatst aangezien daar een 30° in het oosten bij staat)

Wghstrfg

Citaat van: Marsel op ma 28 mei 2018 - 00:44
Ik snap niet hoe je dat kunt stellen. De atmosfeer ansich is in de zomer namelijk vele malen actiever. Kijk bijvoorbeeld eens naar de grootte van de fluxen in de troposfeer, de enorm variabele dikte van de grenslaag en de formidabele overgangen van stabiel naar onstabiel als de zon erbij komt (met dito verandering van weerbeeld) etc etc. In alles grossiert de zomer tov de winter, in ieder geval als het gaat om veranderingen agv warmtetransport.

De winter kent nauwelijks thermische forcering en de afwisselingen komen louter voort uit transport van luchtmassa's en synoptische veranderingen (en dus windveranderingen). Het is juist die ondiepte van de winterse grenslaag, de doodsheid ervan, alsof het een natte vaatdoek is, die mij ondanks de regelmatige overvloed aan stroming, het gevoel geeft gevangen te zijn. Klinkt misschien raar maar kijk maar eens goed. De diepte van het zwerk en daarmee het 'werkblad' is vele malen groter op een zomerdag. Ieder z'n voorkeuren natuurlijk, maar om te stellen dat de winter minder vlak is....Nee, dat is louter gebaseerd op beleving vermoed ik. Correct me if im wrong overigens ;).

Om met de weerbeleving te beginnen, echte winters zijn zeldzaam geworden en dat weegt mee in mijn beoordeling, dat geef ik toe. In de zeventiger jaren was het andersom, de van de hittegolven van 1975 en 1976 heb ik intens genoten, voor het eerst in ik weet niet hoe lang (weet ik nu wel). Maar los van dat, de zomer kent niet die harde grens die de winter wel heeft; het vriespunt. Meteorologisch gezien uniek, alleen bij hagelbuien in de zomer worden we hieraan herinnerd. Verder speelt in de winter de stratosfeer, zeer boeiend vind ik. In de zomer speelt deze geen rol. Onweer maakt de zomer meteorologisch wel boeiend, maar is wel zeldzaam in mijn beleving, net zo zeldzaam als sneeuwval in de winter. Verder heb je helemaal gelijk dat de troposfeer opgerekt wordt in de zomer, machtige aambeelden en heftig onweer, daar mag je mee voor wakker maken. Vorig jaar hadden we nog een blikseminslag in onze woning, een paar dakpannen kapot, maar ik voelde de stroom door mijn lichaam gaan, terwijl ik voor het raam naar buiten keek. Indrukwekkend ;). Ondanks dat blijf ik alles bij elkaar gewogen de meteorologisch de winter interessanter vinden, met als ik nog wat mag noemen dat gevecht tussen luchtsoorten met veel grotere temperatuurverschillen aan weerszijden dan in de zomer. Helaas is dat tegenwoordig veel minder aan de orde. Ik heb meteorologisch wel heimwee naar de tijden van weleer, van voor de omslag in 1988.


Tyshane

Ik hou ook niet van plaknachten en zweten, maar als dat het ergste is, het went vaak ook wel en met wat creatieve oplossingen kom je weer een stuk verder. Maar de toename van het licht doet me goed, meer energie, vrolijker. De natuur is prachtig. Lekker buiten leven, sporten, kamperen. Ik heb het idee dat ik, net als de natuur, helemaal opleef om na de zomer weer uit te doven...  :-\

Ben altijd blij als we weer in maart terechtkomen en je de extra hoeveelheid licht al begint te merken en de natuur begint te ontwaken, zowel geestelijk als lichamelijk knap ik erg op. Daarentegen hou ik van een stevige storm en dikke pakken sneeuw, maar dat heeft niet zozeer met gezondheid te maken maar met een fascinatie voor weersextremen, in die zin hou ik dus van alle seizoenen in optima forma. :)

winter67

Ik vraag me wel iets af stel het was nu augustus/juli wat voor temps zou je dan hebben gehad met deze setting moet er niet aandenken

TMCThomas

wat een warmte zeg, is toch wel een uitzonderlijk voorjaar. Nu vind ik de warmte overdag niet zo erg, wat ik wel erg vervelend vindt is dat het 's nachts erg warm blijft. Vind het bij de lente juist fijn dat de nachten nog vaak vrij fris zijn. Maar die 19 graden als minimum van eergisteren word ik nou niet echt vrolijk van. Helaas geen airco hier, dus de ventilator voor het raam draait overuren  ;)

Arend

Citaat van: winter67 op ma 28 mei 2018 - 19:09
Ik vraag me wel iets af stel het was nu augustus/juli wat voor temps zou je dan hebben gehad met deze setting moet er niet aandenken

Ik wil het antwoord niet eens weten. Laten we hopen op wat compensatie de komende maanden. De afgelopen twee weken is hier nog geen 5 mm neerslag gevallen. (Tegen beter weten in?) hoop ik hier voor morgen op een beetje verfrissende neerslag.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Tam

Citaat van: winter67 op ma 28 mei 2018 - 19:09
Ik vraag me wel iets af stel het was nu augustus/juli wat voor temps zou je dan hebben gehad met deze setting moet er niet aandenken

Dat vroeg ik me een paar dagen geleden ook al af. Aangezien Europa an sich niet zo heel heet is. Als je bij deze setting nog even een laagje "heet" neerlegt in zuid Europa wordt 2018 er 1 voor de boeken.

Armand

Ik herken de plaknacht verhalen wel. Mijn slaapkamer ligt vol op het zuiden met voor de raamkant nog uitbouw met plak dak (zorgt voor wat extra warmte). Niet aangenaam om in te slapen en je zult ook verplicht de rolluiken omlaag moeten doen overdag.

Echter ik kan daar wel mee leven, de warmte die je ervoor terug krijgt overdag maakt een hoop goed, geeft voor mij ook een betere sfeer. Ik kan me ook heel goed voorstellen dat mensen last hebben van de warmte, zowel in de nacht als overdag. Iedereen heeft daar natuurlijk andere grenzen en voorkeuren voor.

Deze nacht kan ook wel eens erg zacht gaan verlopen. Op veel plekken nu nog 22, zelfs 23 graden! Dat is hoger dan de gemiddelde DAG-temperatuur voor deze tijd van het jaar.

dennis089

Bleghhhh wat een verschrikkelijke plaknacht was dit.. Veel wakker en niet weten of ik nu wel of niet met deken slapen zou... En zoals ik zag op de pluim komen er behoorlijk nog wat plaknachten aan.. Als het straks maar niet tijdens de vakanties ineens weer koel en onder de 20 graden is :(

Tyshane

Citaat van: dennis089 op di 29 mei 2018 - 07:11
Bleghhhh wat een verschrikkelijke plaknacht was dit.. Veel wakker en niet weten of ik nu wel of niet met deken slapen zou... En zoals ik zag op de pluim komen er behoorlijk nog wat plaknachten aan.. Als het straks maar niet tijdens de vakanties ineens weer koel en onder de 20 graden is :(

Ik had er vannacht een stuk minder last van terwijl het weer zo warm en klef was. Een flinke koude douche voor het slapen gaan hielp en een ventilator met ijspacks ervoor gehangen deed de rest. Scheelde echt aanzienlijk.  ;)

Powered by EzPortal