Onweerskansen 2017 - Algemene Vooruitzichten

Topic gezien door 36490 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, zo 01 jan 2017 - 16:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hoeveel onweersdagen verwacht jij in 2017?

< 10 (Buitengewoon weinig)
8 (8.5%)
10-15 (Zeer weinig)
10 (10.6%)
15-20 (Weinig)
6 (6.4%)
20-25 dagen (Iets minder dan normaal)
12 (12.8%)
25-30 dagen (Normaal)
24 (25.5%)
30-35 dagen (Iets meer dan normaal)
14 (14.9%)
35-40 dagen (Veel)
13 (13.8%)
40-45 dagen (Zeer veel)
0 (0%)
45 > dagen (Buitengewoon veel)
7 (7.4%)

Totaal aantal stemmen: 0

ThaGhostNL

Citaat van: Marsel op do 11 mei 2017 - 18:58
Zal naarmate het spul noordelijker komt wel enige deactivatie in sluipen straks. Bovenlucht support is er immers nauwelijks. Neemt niet weg dat ook voor het centrale deel van NL er een enkele onweder in kan zitten.
Het komt al verder zuid/west Nederland in dan ik eigenlijk had voorzien. Het ingezet op Limburg noord Brabant en midden NL
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

Oxize

Had niet verwacht dat er vanavond onweer bij mij zou komen, maar integendeel.
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

jornonweer

Hoe zit het voor morgen? Voorkeursgebieden?
Danger is real, fear is a choice.

pietjelol

Werkelijk waar een skoftig uitzicht op de bui net onder lelystad. Zeer mooie solitaire bui.

Gerard1995

Citaat van: pietjelol op do 11 mei 2017 - 21:34
Werkelijk waar een skoftig uitzicht op de bui net onder lelystad. Zeer mooie solitaire bui.

Hier ook maar dan de andere zijde van die bui... werkelijk schitterend om zo te starten.. beetje zuur dat ie 5 km NO-waarts ontstond en zodat ik net geen drup mee kreeg maargoed, dit maakt veel goed 8) Veel activiteit net, wordt nu wel minder...
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Arend

Onweer stelde hier niet veel voor, maar over de hoeveelheid neerslag ben ik dik tevreden: bijna 7 mm :). En daarmee is hier lokaal nog redelijk veel gevallen als ik de landelijke neerslagtotalen tot dusver bekijk. Kunnen we vanaf nu eindelijk weer eens spreken over groeizaam weer. Morgen een nieuwe ronde met nieuwe kansen.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

vossejongk


Marsel

Na een toch alleraardigste onweerssituatie gistermiddag hebben we vandaag nieuwe ronde nieuwe kansen!
As we speak trekt een oude geoccludeerde frontale zone over het land. De aangevoerde lucht is aanmerkelijk vochtiger dan gisteren en heeft getransformeerd polaire eigenschappen. Dat betekent dat ondanks de relatief lage geo's en frisse bovenlucht het aan de grond nog behoorlijk kan opwarmen met aanvoer vanuit het zuid(west)en. Kenmerkend voor dit soort setups is vaak de grotendeels afwezige capping inversie. Ook in dit geval is dat zo, hoewel er in eerste instantie rond 800hPa weldegelijk een 'neusje' in temps zichtbaar is. Met het inzetten van de dagelijkse gang zal de postfrontale luchtmassa dan ook vrij snel onstabiel worden, hetgeen nu al deels zichtbaar is op satpics in de vorm van velden ondiepe Cu over BE. Diepe convectie kan ontketend worden vanaf grofweg 19-20C.

Voor vandaag gelden grofweg dezelfde regels als gisteren vwb windschering. Een paar kanttekeningen zijn er wel.
Het is namelijk zo dat er tov gisteren wel meer doorstroming plaatsvindt, niet alleen op de midlevels maar ook aan de grond. Dat levert dus niet per definitie meer schering op maar wel een duidelijk sneller verplaatsende modus dan gisteren (grofweg 20-25kt). Over het algemeen wederom <20kt diepe schering en ook stormrelatief is er weinig te melden. Onstabiliteit is tijdens de middag en vroege avond van een vergelijkbare grootte (rond 1000J/Kg). Alles opgeteld kom je dus op wederom op singlecell- tot rommelige multicell modus uit. Toppen wederom op zomers niveau tot grofweg FL300-320.

Er zijn ook nu een paar forcerings-/aandachtsgebieden.
Allereerst de frontale zone zelf. Met het noordwaarts trekken zal met name langs de achterzijde van het langzaam dunner wordende frontale pakket dagelijkse gang z'n beslag gaan krijgen begin van de middag. De vlakke windsprong langs het grondfront zal dan over met name de noordelijke helft van NL een paar pittige onweersbuien opleveren, alvorens het systeem het land verlaat. Zou kunnen dat de individuele cellen zich in een later stadium wellicht even multicellulair gerdragen langs die zwakke windsprong. Maar dat is dan echt alleen voor het uiterste noordoosten, en mogelijk zelfs niet eens meer Nederlands grondgebied. Modellen zijn hier dan ook niet eenduidig in.

In de postfrontale luchtmassa zien we dat de belangrijkste trigger de instraling van de sterke meizon is. Wel is een zwakke rug aanwezig waardoor buiigheid in vrijwel alle modellen in eerste instantie niet heel uitgesproken is (eerder aangehaalde zwakke inversie agv enige subsidentie). De luchtmassa is echter zodanig vochtig dat het in mijn optiek wel moet lukken om daar vanaf begin van de middag voorbij te komen. Progtemps tonen dit ook. Dat zullen dan enkele verspreide en meestal geïsoleerde exemplaren worden. Afhankelijk van de aanwezigheid van een vlakke convergentiezone, of outflow gegenereerde windsprongetjes, kunnen die buien zich tijdelijk even groeperen. Maar ook dat is dan wederom op relatief kleine ruimtelijke schaal. Harmonie komt met een zwak zeewindfrontje langs de westkust. Ook dat zijn dan van die plekken waar je plots een bui kunt meepakken. Toch lijkt het me sterk dat we een dekkingsgraad zoals gisteren zullen zien, daar is de werking van de rug te sterk voor.

Eind van de middag zullen we dan zien dat de buien in de postfrontale luchtmassa noordoostwaarts wegtrekken en er even een pauze wordt ingelast. Eea is te koppelen aan zwakke WA op hoogte aan de voorzijde van een vlakke hoogtetrog welke tegen die tijd boven N-FR aanwezig is. Het systeem trekt in de loop van de avond van zuid naar noord en genereert een niet al te uitgesproken PVA max op de kop. (Onweers)buien kunnen dan tijdens de avond (gedeeltelijk elevated) even tegen dagelijkse gang puur op dynamische forcering in vanuit N-FR en BE met name het zuiden/zuidwesten inlopen. Toch geldt ook hier weer dat met het tegenwerken van de dagelijkse gang de activiteit er langzaam uit moet gaan tijdens de tweede avondhelft als het systeem noordwaarts doorloopt.

Vwb randverschijnselen kunnen we voor alle optredende buien grofweg hetzelfde als gisteren verwachten. Dus zeer incidenteel kleine hagel in de meest intense exemplaren (1-2cm), windstoten tot max rondom 30kt en lokaal even een goede plens regen (PW is vergelijkbaar met gisteren). Onweerskansen zijn groot, en cellen die zich net ontwikkelen kunnen in korte tijd even behoorlijk bliksemactief worden.

Armand

Hier in Z-Limburg schieten de wolkentoppen weer de lucht in. Maar ik denk dat vandaag de kans op onweer hier in Limburg een stuk kleiner is dan gisteren. Zal voornamelijk midden/oost/noordoost Nederland worden en later zuidwest/zuid Nederland, zoals Marsel eigenlijk ook al uitgebreid aangaf. ;)

Marsel

Citaat van: Armand op vr 12 mei 2017 - 11:33
Hier in Z-Limburg schieten de wolkentoppen weer de lucht in. Maar ik denk dat vandaag de kans op onweer hier in Limburg een stuk kleiner is dan gisteren. Zal voornamelijk midden/oost/noordoost Nederland worden en later zuidwest/zuid Nederland, zoals Marsel eigenlijk ook al uitgebreid aangaf. ;)

Hier borrelt het aan de achterzijde van het front ook al behoorlijk, ondanks dat de frontale kap nog best nadrukkelijk aanwezig is. Je ziet verder naar het zuiden inderdaad wel al de invloed van de zwakke rug op satellietbeelden. Afwachten maar weer, want ook daar moeten een paar onweersbuien mogelijk zijn :).

Arend

Blijkbaar kunnen we nog steeds geen animated GIFs rechtstreeks uploaden?

Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

hesselsjoerd

Nieuwste harmonie is een stuk slechter voor morgen. Hoe zit het met de andere modellen?

geldersscheepje

Nou we hebben net een lekkere bui achter de rug en er komt zo te zien nog meer.  8)

boxer


Marco uit Hangar 5

Zojuist de eerste rommels van 2017 kunnen horen in Heerhugowaard.

Het regent flink nu, maar het heftigste van de bui lijkt toch oost van ons langs te gaan (zoals zo vaak).
Marco Nierop
http://zweef.nl/

flyineddy

Citaat van: boxer op vr 12 mei 2017 - 19:58
Breukelen zojuist....

Mooie foto's!  ;D
Zelf vandaag helaas (nog) geen onweer meegemaakt. En natuurlijk trok er een stevige bui recht over mijn woonplaats, terwijl ik zelf 45 km verderop aan het werk was.  :-X

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

pietjelol

Er lijk een hele zware bui te ontstaan boven reims (frankrijk). Vermoed zelfs een rightover.

Armand

Citaat van: pietjelol op vr 12 mei 2017 - 20:35
Er lijk een hele zware bui te ontstaan boven reims (frankrijk). Vermoed zelfs een rightover.

Mooie bui, maar je zult zien dat hij vanaf nu gaat afnemen en waarschijnlijk zelfs kan oplossen. Er is geen energie voor de hand voor de bui om de avond door te komen. In de zomer natuurlijk ander verhaal ;)

ron12

Die bui nu bij Venlo trekt natuurlijk weer Duitsland in zoals gewoonlijk. :(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Arend

Citaat van: ron12 op vr 12 mei 2017 - 21:50
Die bui nu bij Venlo trekt natuurlijk weer Duitsland in zoals gewoonlijk. :(

Ik hoop op nog wat westelijke aangroei en dat er nog genoeg energie voorhanden is om tot aan hier te geraken. ;) De buien richting Friesland zijn ook nog erg actief, valt me niks tegen.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Powered by EzPortal