Herfst discussietopic 2016

Topic gezien door 55575 bezoekers
Gestart door Marsel, do 01 sep 2016 - 11:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

ron12

Verre oosten koelt lekker af http://www.meteo-temps-reel.fr/# klik temperatuur aan en uitzoomen. Wordt weer tijd voor een hellmann wedstrijd. Komt die er wel dit jaar?. Tot nu toe nog niets over gehoord eigenlijk. :(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Remy

Volgens de statistiek wordt het wel weer tijd voor een degelijke winter :) Ik heb met dit weertje iig al een goede hoop :) Doe mij maar meters sneeuw ;)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Armand

Jammer dat deze blokkade zo vroeg is. Anders zat je nu toch wel redelijk goed zo richting januari ;) Denk overigens niet dat deze blokkade het tot dan vol gaat houden, zo althans wel leuk en apart zijn ;D

TMCThomas

Weet iemand toevallig hoe lang zo'n blokkade zoals nu in principe kan standhouden?

Armand

Citaat van: TMCThomas op wo 05 okt 2016 - 19:31
Weet iemand toevallig hoe lang zo'n blokkade zoals nu in principe kan standhouden?

Dat is moeilijk aan te geven. Zolang de lagedruk wordt geblokkeerd en niet de oceaan kan oversteken kan de blokkade in leven blijven. In de GFS 12z run blijft de blokkade redelijk lang in stand.

ron12

Nu gebeurd het zelfde als oktober 2010, en daarop volgde een koude December  http://www.pietsweer.nl/piets-blog/2010/lange-tijd-hogedruk-boven-scandinavi/ en hier https://weerstatistieken.nl/de-bilt/2010 .Herhaling in het verschiet  ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Diem

Anderhalve week geleden vertrok ik naar Spanje voor vakantie toen het in Nederland nog 20 graden was. Vandaag heerlijk op het strand gelegen met 25 graden. Dit weekend weer naar huis en als ik dan nu de temperatuur in Nederland zie, brrrrr :(

winter67

Deze situatie zegt helemaal niets over een aankomende "echte" winter. Als voorbeeld vorig jaar midden oktober hadden we ongeveer dezelfde situatie. Toen werd het ongeveer 9 graden. Zulke blokkades zie je zeer zelden voor kans is gewoon zeer klein dat dit een echte winter gaat worden wat betreft zulke situaties

Arend

Normaal gesproken kun je de berekende totale neerslaghoeveelheden van GFS met een korrel zout nemen, maar onderstaand plaatje zal in het huidige klimaat wel redelijk kloppen. De 9 mm die in de 06z run van vandaag wordt berekend boven Twente voor de komende twee weken, is natuurlijk een foutje in de output en zal de komende runs ongetwijfeld tot 0 gereduceerd worden. Totale waanzin onderhand. :(
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

vossejongk


winter67

Als het december was had je waarschijnlijk nu gewoon vrieskou gehad, overigens AO heel mooi alleen niet de goede maand. En de pluim zit toch een licht dalende trend in

Armand

Citaat van: winter67 op vr 07 okt 2016 - 07:23
Als het december was had je waarschijnlijk nu gewoon vrieskou gehad, overigens AO heel mooi alleen niet de goede maand. En de pluim zit toch een licht dalende trend in

Echt jammer inderdaad. GFS ziet er op termijn ook erg winters uit, als het dan winter was althans....



Hoge druk blokkeert gewoon de Atlantische Oceaan en door lagedrukgebiedjes in het oosten wordt er koude lucht via Scandinavië en Rusland over West-Europa getransporteerd. In de winter levert dit bijna 100% garantie voor sneeuw en vorst, nu in oktober kan het tijdens heldere nachten richting het vriespunt gaan  :P

matroesjka-world

Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

hesselsjoerd

Ec blijft ook prachtig op LT hoop echt dat een voorbode is voor de winter. Constant lage druk bij Azoren en hoge druk op Scandinavië en IJsland. Wat een brute periode zou dit zijn geweest in de wintermaanden  :P

Armand

Citaat van: hesselsjoerd op vr 07 okt 2016 - 12:08
Ec blijft ook prachtig op LT hoop echt dat een voorbode is voor de winter. Constant lage druk bij Azoren en hoge druk op Scandinavië en IJsland. Wat een brute periode zou dit zijn geweest in de wintermaanden  :P

Dat is wel een punt waar ik een vreemd voorgevoel bij krijg. Als deze blokkade zo lang aanhoudt, lijkt mij het logisch dat er later toch ook een flinke west-circulatie op gang moet komen. Dit zou dan richting einde herfst/begin winter kunnen gebeuren. Nu is het natuurlijk nog lang en onzeker, maar ik ga er niet vanuit dat deze blokkade het volhoudt tot in januari. Het zou wel mooi zijn natuurlijk ;)

Maarja, nieuwe ronde, nieuwe kansen zullen we maar zeggen ;D

winter67

Citaat van: Armand op vr 07 okt 2016 - 15:50
Dat is wel een punt waar ik een vreemd voorgevoel bij krijg. Als deze blokkade zo lang aanhoudt, lijkt mij het logisch dat er later toch ook een flinke west-circulatie op gang moet komen. Dit zou dan richting einde herfst/begin winter kunnen gebeuren. Nu is het natuurlijk nog lang en onzeker, maar ik ga er niet vanuit dat deze blokkade het volhoudt tot in januari. Het zou wel mooi zijn natuurlijk ;)

Maarja, nieuwe ronde, nieuwe kansen zullen we maar zeggen ;D
Lijkt me ook raar als dit zolang stand zal gaan houden. Enigste voordeel is hiervan dat het zeewater sneller afkoelt. Ao en nao zijn ook weer binnen ao vind ik flink verbeterd, daarnaast is nao ook stuk negatiever. Dit zal sowieso denk ik tot begin november stand houden.

Armand

GFS 12z laat de blokkade ook lekker lang voortduren. De hogedrukgebieden verplaatsen zich op lange termijn naar Groenland en de Atlantische Oceaan en boven Scandinavië ontstaat een flink lagedrukgebied. Wij komen dan in een stevige noordwestelijke stroming terecht welke koude, polaire lucht richting ons laat stromen.



Maar als we dan naar de temperaturen kijken blijkt het nog steeds te warm te zien voor een zeer vroege eerste winterse prik. Toch even blijven volgen, want ook op lange termijn lijken steeds de blokkades overhand te houden.


Arend

Citaat van: Armand op vr 07 okt 2016 - 19:10
GFS 12z laat de blokkade ook lekker lang voortduren. De hogedrukgebieden verplaatsen zich op lange termijn naar Groenland en de Atlantische Oceaan en boven Scandinavië ontstaat een flink lagedrukgebied. Wij komen dan in een stevige noordwestelijke stroming terecht welke koude, polaire lucht richting ons laat stromen.

Maar als we dan naar de temperaturen kijken blijkt het nog steeds te warm te zien voor een zeer vroege eerste winterse prik. Toch even blijven volgen, want ook op lange termijn lijken steeds de blokkades overhand te houden.

Ik kan geen hogedruk meer zien: hogedruk maakt alles stuk, ik ben pas tevree met een bulderende WC.  ;)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Koen-IJM

Bijzonder standvastige blokkade waardoor lagedrukinvloed geen schijn van kans heeft. Acht de kans klein dat de kaarten er over 2/3 maanden nog net zo/weer zo bijliggen. Dit weer is zeker niet verkeerd, maar dit soort kaarten zie je toch liever midden in de zomer of juist de winter.  :( Afijn, de zee koelt goed af. Toch is het jammer dat de warme Noordzee niet benut wordt hierdoor voor de welbekende onweersbuien aan de kust in deze tijd van het jaar...  ;)

stratocumulus

Een zeer mooie blokkade inderdaad! Uiteraard komt er een keer een einde aan, maar herhaling is zeker mogelijk, hoeft niet, maar KAN. Het is in ieder geval een interessante situatie.

Ik ben benieuwd wat ex- Matthew gaat doen. Hurricanes hebben als ze extratropical depressions worden nogal de neiging om de boel "in de war" te sturen :)

Powered by EzPortal