Herfst discussietopic 2016

Topic gezien door 55659 bezoekers
Gestart door Marsel, do 01 sep 2016 - 11:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Unknown-user1778

Wat een heerlijk weer! Ik lig gwn in mn zwembroek te zonnen in de tuin op 27 september  :D

Armand

Citaat van: dennis089 op di 27 sep 2016 - 15:17
Wat een heerlijk weer! Ik lig gwn in mn zwembroek te zonnen in de tuin op 27 september  :D

In de zon, uit de wind is het bijna niet meer uit te houden inderdaad. Bizar!

ron12

Citaat van: Tam op di 27 sep 2016 - 09:52
Is dat de eerste grondvorst van het jaar? dat kleine butltje onder in Brabant?
wel de koudste nacht sinds 16 Mei http://www.weerplaza.nl/weerinhetnieuws/koudste-nacht-sinds-16-mei/2680
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Tam

Citaat van: ron12 op di 27 sep 2016 - 17:33
  wel de koudste nacht sinds 16 Mei http://www.weerplaza.nl/weerinhetnieuws/koudste-nacht-sinds-16-mei/2680

Ik zei jaar maar bedoelde meer dit herfst/winterseizoen. Het was wel aangenaam fris vanmorgen.

kurt76

Begrijp de mensen niet die fris weer willen,zelfs na een hittegolf,maar ja die begrijpen dan waarschijnlijk de hitteliefhebber niet.

TaL

Laat dit weer maar voortduren, heerlijk gewoon, al weken praktisch geen regenjas meer moeten aandoen, zelf een gewone windjas is meestal overbodige luxe. Die koude komt vanzelf wel, dat merken we aan de steeds koudere nachten.

Indien dit weer zich nog weken kan handhaven komt de kans op nachtvorst (stralingsvorst) ook wel vanzelf, zo hebben zowel de koude- als warmteliefhebbers iets. 
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Armand

De warme kantjes die we eerder op termijn zagen beginnen langzaam wat minder scherp te worden. Neemt niet weg dat het voorlopig (muv van het weekend) gewoon lekker weer wordt met temperaturen tussen 15 en 20 graden, zonder al te veel kans op regen.

En voor de herfstliefhebbers, niet getreurd hoor; die lange periodes met winderig en regenachtig weer zullen zeker nog komen (later) in de herfst. Ook in de winter is de kans daarop nog steeds groot, sneeuw en vorst liefhebbers moeten zoals gewoon maar hopen in plaats van wachten.....

Hier trouwens dan nog even de laatste pluim, goed te zien dat de echt warme leden boven 20 graden flink uitdunnen (niet meer dan normaal) en dat de 0-gradenlijn weer in zicht komt. De kans op nachtvorst blijft voorlopig wel nog steeds erg klein

Armand

Aangezien september bijna voorbij is hier nog wat statistiekjes van deze toch wel bijzondere maand. Ten eerste is deze maand uiterst zonnig verlopen. Er zaten zelfs genoeg dagen bij dat we meer dan 9 uren zon hebben gehad:


Ook was het warm, erg warm zelfs. De temperatuur is vrijwel elke dag boven de 20 graden gebleven, toevallig vandaag niet (in de Bilt althans, hier in het ZO wel nog ;) ) Ook de late dertigers zijn goed te zien hier. Wel waren de nachten wat kouder geworden afgelopen tijd.


Vorig jaar was het omgekeerd, toen eentonig weer en toen juist nauwelijks temperaturen van 20 graden, grappig:


De laatste dagen van september zullen wel wat wisselvalliger en kouder verlopen. Toch zal er ook in oktober weer plek gemaakt worden voor rustig, aangenaam en droog weer dankzij een groot hogedrukgebied boven Scandinavië


Merk trouwens op dat dit een ideale situatie is voor in de wintermaanden. Als er voldoende kou aanwezig is in Oost-Europa dan kom je flink in de transportkou terecht. Helaas komt deze drukverdeling veels te vroeg voor de winterliefhebber :(


ron12

Eerste kou uitbraak richting Ijsland https://earth.nullschool.net/#current/wind/isobaric/1000hPa/overlay=temp/orthographic=-0.98,87.62,834/loc=-18.058,70.882 was vorige  jaar wel anders. En het ijs op de Noordpool groeit als kool  http://www.nordicweather.net/napajaa.php?en  ::) Deze aankomende winter kan weleens  een topper worden. Want de warmte van afgelopen maanden moet op een of ander manier gecompenseerd worden ;) ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Marsel

Citaat van: Armand op do 29 sep 2016 - 17:19
*knip*

Dank voor de terugblik op deze, inderdaad, hele bijzondere maand. Een 'mediterraanse' september zou je bijna zeggen, al is alles natuurlijk relatief.

Vwb de blokkade vanaf komende maandag. Dat ziet er inderdaad niet gek uit, en bovendien vrijwel zeker. De vraag is even wat die afsnoeringen aan de zuid(oost)flank van het blokkerende hoog gaan doen. Dáár zit dan ook de onzekerheid voor het verder verloop van volgende week. Blijft dat spul ten oosten van ons zullen temperaturen vrij goed op niveau blijven (15-20C) en kunnen we zomaar een reeks zonnige en prettig warme oktoberdagen optekenen.
Maar trekt zo'n ULL vanuit oost Europa onder de blokkade door richting het (zuid)westen heb je al snel een pak frissere, maar ook vochtigere lucht in huis (Tx 12-17C) en is het met een aflandige stroming en soms beduidend meer wolkenvelden misschien zelfs wat 'guur'.

Ikzelf hoop uiteraard op het oostelijk blijven van dergelijke storingen en dat wij de warmere anticyclonale aflandige variant krijgen. Maar goed, dat is even koffiedik kijken. Duidelijk is wel dat het volledige stromingspatroon op de schop gaat vanaf begin komende week en dat de sterk geblokkeerde status wel eens een lang leven beschoren kan zijn. De vraag is dan even hoe lang kunnen we de temperaturen nog op niveau houden?

hesselsjoerd

Gfs 12 is echt prachtig op LT.. was het maar winter  :'(

TMCThomas

De ECMWF lijkt weer ietswat normaler te worden de 20egers zijn er over het algemeen wel uit Gelukkig. Ook nacht vorst komt weer ietsjes dichter in de buurt.

kurt76

Citaat van: TMCThomas op vr 30 sep 2016 - 00:13
De ECMWF lijkt weer ietswat normaler te worden de 20egers zijn er over het algemeen wel uit Gelukkig. Ook nacht vorst komt weer ietsjes dichter in de buurt.

Gelukkig zijn de 20 ers er uit,man wat ik hier allemaal lees,verhuis naar Finland ofzo als je dan toch zo graag in de koude zit.

Arend

Citaat van: kurt76 op vr 30 sep 2016 - 13:41
Gelukkig zijn de 20 ers er uit,man wat ik hier allemaal lees,verhuis naar Finland ofzo als je dan toch zo graag in de koude zit.

Ik wil graag (heel veel) meer regen. Momenteel trekken de buien weer allemaal bovenlangs hier. Gisteren 2 mm gevallen... Totaal uitzichtloos wat dat betreft ook als je naar de pluimen kijkt. Altijd gedacht dat neerslag in dit land geen probleem zou zijn. Misschien weet jij nog een land waar het wel vaak genoeg regent?
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Zomerliefde

Citaat van: kurt76 op vr 30 sep 2016 - 13:41
Gelukkig zijn de 20 ers er uit,man wat ik hier allemaal lees,verhuis naar Finland ofzo als je dan toch zo graag in de koude zit.
Yes de twintigers zitten niet meer in de pluim. Wat ben ik ongelooflijk blij hiermee. Tijd voor kou!!

Invicta

Citaat van: kurt76 op vr 30 sep 2016 - 13:41
Gelukkig zijn de 20 ers er uit,man wat ik hier allemaal lees,verhuis naar Finland ofzo als je dan toch zo graag in de koude zit.

Ben jij soms alleen maar lid geworden om mensen af te kunnen zeiken?

Streamertje

Vast niet maar hij kan zich,net als ik trouwens, niet voorstellen dat er ook maar IEMAND is die dit weer niet kan waarderen. heerlijk rustig weer  met aangename temperaturen (niet te warm of te koud)waarvan we in het voorjaar en een gedeelte van de zomer gewoon te weinig hebben gehad. Zometeen weer 6 maanden regen,wind en kou mensen...niet zo ongeduldig,dit is Nederland..het komt vanzelf.

Marsel

Citaat van: Streamertje op za 01 okt 2016 - 00:55
Vast niet maar hij kan zich,net als ik trouwens, niet voorstellen dat er ook maar IEMAND is die dit weer niet kan waarderen. heerlijk rustig weer  met aangename temperaturen (niet te warm of te koud)waarvan we in het voorjaar en een gedeelte van de zomer gewoon te weinig hebben gehad. Zometeen weer 6 maanden regen,wind en kou mensen...niet zo ongeduldig,dit is Nederland..het komt vanzelf.

Ik snap het ook echt niet. Anderzijds moeten we niet vergeten dat dit een forum voor weerliefhebbers is en dat in periodes met mooi en rustig weer zonder bijvoorbeeld thermische extremen de vraag naar actie of verandering bij velen langzaam groeit. Ikzelf heb er eigenlijk niet zoveel (meer) mee en vind dat weer vooral prettig warm en praktisch moet zijn. De extremen maken het (in alle seizoenen overigens) uiteraard een paar keer per jaar als liefhebber leuk en interressant maar als het aan mij zou liggen zouden we het warme nazomerweer van de afgelopen september een jaar lang vol mogen houden. Gelukkig heb ik het niet voor het zeggen in dezen ;) & ;D.

GeneralDuke

Welk weermodel gebruikt weer.nl (van MeteoGroup is dat) voor de weersverwachtingen? In hun app zie ik een flinke luchtdrukdaling volgende week dinsdag, maar die zie ik niet terug in de weerkaarten van GFS en EC. Daarnaast zie ik in de app ook geen effect op de wind en neerslag, maar dat zou er toch zeker moeten zijn. -30 hPa in 6 uur... da's gewoon een flinke storm toch?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Marsel

Citaat van: GeneralDuke op zo 02 okt 2016 - 09:04
Welk weermodel gebruikt weer.nl (van MeteoGroup is dat) voor de weersverwachtingen? In hun app zie ik een flinke luchtdrukdaling volgende week dinsdag, maar die zie ik niet terug in de weerkaarten van GFS en EC. Daarnaast zie ik in de app ook geen effect op de wind en neerslag, maar dat zou er toch zeker moeten zijn. -30 hPa in 6 uur... da's gewoon een flinke storm toch?

Ik weet niet welke databron er achter zit maar 30 hPa verlies in 6 uur is inderdaad redelijk absurd, zeker kijkend naar synoptische situatie van komende week. Dergelijk verval zou inderdaad zeker garant staan voor heel veel wind. Eea lijkt me dan ook een gril van het model te zijn. Overigens zal de windrichting niet zuidelijk zijn maar eerder ONO. De output klopt dus niet imo.

EDIT: herstel, ik dacht dat het om komende ma t/m wo ging. Maar het betreft de week erna. De aantekening vwb windrichting gaat dan niet meer op, maar dan nog...het drukverval is te groot om zonder significant weer gepaard te gaan.

Powered by EzPortal