Onweerskansen 30 en 31 augustus

Topic gezien door 108041 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 27 aug 2015 - 10:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

trudy


Jan van Ooijen

Citaat van: mauriceb op vr 28 aug 2015 - 14:48
Is dit voor aankomende nacht? of voor de nacht naar Zondag?

Dat is voor zaterdag op zondag, daarna weer opleving temperatuur en wordt afgestraft met nog een middag/avond onweer (zondag/maandag)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Weer een nieuwe Guidance uit....

De timing en precieze koers van het opdringende (thermische) laag zijn nog steeds erg onzeker en daarmee ook de bijbehorende convectie in de warme sector. Dit speelt vooral in de nacht naar zondag. Ruwweg nu wel consistentie in de modellen, waarschijnlijk neerslag vooral noord van de lijn Vlissingen-Groningen. De synoptische setting voor de nacht naar zondag ziet er voor de aanzet van convectie interessant uit en verdient de aandacht. Grootschalige forcering is vooral onderin aanwezig in de vorm van een WA-maximum tussen 950 en 800 hPa (WF). Verder kan mogelijk het nachtelijk windmaximum een rol spelen. In de bovenlucht is het allemaal echter nog niet al te overtuigend, slechts een hele kleine rimpeling op 300 hPa zichtbaar. Opvallend zijn overigens ook de neerslaghoeveelheden, lokaal boven de 50 mm.

Vanwege deze timing is deze onstabiliteit vanaf enige hoogte, niet vanaf de grond. In ieder geval zien we een effectieve windschering oplopend naar 30-40 kn (1-6 km) welke overlapt met Cape waarden van 1000-2000 J/Kg. Het lijkt een gunstige constellatie voor een grootschalig nachtelijke MCS in de warme sector met veel onweer en veel neerslag in korte tijd. Lokalisering is erg onzeker, afhankelijk van de plaats en tijd waar de buien geïnitieerd worden.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Joep


Arend

Ik word niet vrolijk van de huidige runs, wat een drama weer.  :(
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

NitroGenetics

is het dan echt tijd voor het noordoosten? want wederom afgelopen maanden piesten we eigenlijk altijd net naast het potje zegmaar xD het ziet er momenteel nu goed uit hopelijk blijven de modellen hetzelfde beeld geven komende 24 uur dan mogen we eindelijk wat plezier beleven :)

Armand

Potverdorie! Lijkt Limburg weer uit de boot te vallen qua onweer, het is toch niet te geloven....

Flink wat tropische dagen gehad, maar geen 'extreem weer' erachteraan. Kunnen binnenkort beginnen met de Limburgse Rivièra langs de Maas als het zo door gaat :P

Zondag wel flink wat CAPE aanwezig hier, tot wel 2500 J/KG! Als er dan een bui weet door te dringen dan klaag ik niet meer :D

martijn

Voor een mcs is het niet wat laat wat harmonie berekent?

Giso84

Harmonie geeft mij nog een kans zo te zien.
Maar eerst zien en dan pas juichen of treuren  ;)
Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

WSDokkum

Ik mag toch wel hopen dat die verwachtingen niet kloppen, zo te zien gaan ze ten noorden en zuiden van me langs. Maar ik hecht me er niet teveel aan omdat ze wel vaker mis zitten :)
We moeten het morgen nacht maar zien, misschien de wekker maar even wat vroeger zetten, blijf echt niet te hele nacht op tenzij het vroeg in de avond komt opzetten :P

Joep

De Franse weerdiensten van Keraunos hebben op dit moment gekozen voor een level 2 waarschuwing in de periode van zaterdag op zondag. De doortocht van het complex met veel bliksemontladingen en ook de hoge PWW (mogelijke waterhoeveelheid) van 30 tot 50 mm speelt hierin een rol.

Keraunos en noodweerbenelux

martijn


lander20

zaterdag,zondag en maandag flinke onweerskansen op verschillende plekken!

hopelijk leuke afsluiter van de warme zomermaanden al kan september ook nog redelijk leuk zijn.

morgen waarschijnlijk van estofex een lvl 2 in de buurt van de benelux.

Joep


raymond041

Kan iemand mij vertellen wat de symbolen betekenen op de GFS kaarten hierboven?? De rondjes zal de bewolkingsgraad zijn en het rode symbool denk ik onweer, maar de rest? Kon het niet vinden op het forum.

Arend

Citaat van: raymond041 op vr 28 aug 2015 - 21:51
Kan iemand mij vertellen wat de symbolen betekenen op de GFS kaarten hierboven?? De rondjes zal de bewolkingsgraad zijn en het rode symbool denk ik onweer, maar de rest? Kon het niet vinden op het forum.

De legenda van de wetter3.de kaarten vind je via de link:

http://www1.wetter3.de/gfs025.html

Vervolgens klik je links op Infos zu best. Parametern: Modell-Wetter.

Nog meer symbolen:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Weerkaart#Symbolen_om_de_weertoestand_aan_te_geven
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Joep

Level 1 Estofex

A level 1 was issued for N-France, Belgium, the Netherlands, N-Germany and the SW Baltic Sea (including surrounding areas) mainly for severe wind gusts, large hail and an isolated tornado threat.

Joep

Update KNMI Guidance

MODELBEOORDELING:
De timing en precieze koers van het opdringende (thermische) laag zijn nog steeds erg onzeker en daarmee ook de bijbehorende convectie in de warme sector. Dit speelt vooral in de nacht naar zondag. Ruwweg waarschijnlijk neerslag vooral noord van de lijn Vlissingen-Groningen. De synoptische setting voor de nacht naar zondag ziet er voor de aanzet van convectie interessant uit en verdient de aandacht. Grootschalige forcering is vooral onderin aanwezig in de vorm van een WA-maximum tussen 950 en 800 hPa (WF). Verder kunnen mogelijk het nachtelijk windmaximum en de thermisch vore een rol spelen. In ieder geval is de convectie niet vanaf de grond.In de bovenlucht is het allemaal echter nog niet al te overtuigend, slechts een hele kleine rimpeling op 300 hPa zichtbaar. Opvallend zijn overigens ook de neerslaghoeveelheden, lokaal boven de 50 mm.

Aandachtspunten.

WIND:
Windstoten bij buien in de nacht naar zondag zijn een aandachtspunt. Harmonie zeer lokaal met zware windstoten, waarschijnlijk voornamelijk door 'water load'.

NEERSLAG:
Na doorkomst van het warmtefront tijdens de nacht naar zondag geraakt het aandachtsgebied van het zuiden uit in onstabiele en vochtige lucht. Vanwege deze timing is deze onstabiliteit vanaf enige hoogte, niet vanaf de grond. In ieder geval zien we een effectieve windschering oplopend naar 30-40 kn (1-6 km) welke overlapt met Cape waarden van 1000-2000 J/Kg.
Het lijkt een gunstige constellatie voor een grootschalig nachtelijke MCS in de warme sector met veel onweer en veel neerslag in korte tijd. Lokalisering is erg onzeker, afhankelijk van de plaats en tijd waar de buien geïnitieerd worden.

Joep

WRF met geisoleerde supercells zaterdagnacht

kaartje stormchasing

Eric

Tsjongejonge, als ik Harmonie mag geloven gebeurt er gewoon genen enen fluit, zowel 24 uur als 42 uur vooruit! Hee, dat rijmt!! ????????????

Powered by EzPortal