Onweerskansen 26 en 27 augustus

Topic gezien door 44248 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 25 aug 2015 - 09:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen


Onweerskansen 26 en 27 augustus

In de tweede helft van morgenmiddag bereikt het polaire front het noordwesten, maar wordt vervolgens wat opgehouden door een golf die in de avond over het westen van het land NNO-waarts trekt. Het gevolg is dat er woensdag overdag met een zuidwestelijke stroming warme en vrij vochtige lucht wordt aangevoerd. Bovendien lijkt er in het isobarenpatroon nog een thermische vore boven Frankrijk te ontwikkelen die oost van de frontale golf in de avond over ons land beweegt.

De convectieve neerslag op en aan de oostzijde van het golvende front morgenavond verdient de aandacht, met name Harmonie berekent een zeer actief gebied met zware convectie die van zuidwest naar noordoost over het land trekt. Hirlam en EC ogen minder fel, maar ook hier is de convectieve component in de neerslag duidelijk te herkennen. De progtemps van Hirlam en EC zien er wat minder onstabiel uit dan Harmonie.



Ook morgenmiddag zien we aan de westzijde van het polaire front een 7 Bft verschijnen. Een ander aandachtspunt zijn de mogelijke windstoten die morgenavond bij de buien kunnen optreden die aan de warme zijde van de frontale golf gaan ontstaan, Harmonie komt zeer lokaal met uitschieters tot ca. 90 km/uur. Morgen oogt de frontale neerslag op de Noordzee al buiig van karakter, hetgeen door de progtemps ondersteund wordt. Harmonie geeft dan al lokaal onweer in het het front. Naarmate het front later in de middag dichterbij ons land komt zien we aan de voorzijde van het front boven het westen van het land stevige regen- en onweersbuien ontstaan. Met een CAPE van net boven de 1000 J/kg en een sterke windschering van ca. 50 kn kunnen zich goed georganiseerde multicells of supercells ontwikkelen. Harmonie berekent hoge bliksemintensiteiten, INDECS is laat ook duidelijke kansen op onweer zien, maar een stuk minder heftig dan Harmonie.

Bron Guidance
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Vergeet niet de website http://www.stormarchive.nl in de gaten te houden. Bezoek ook de live page met daarop actuele stationsparameters, radarweergave in mm/h én dBz en GPS-locaties van de actieve chasers!



Hierbij de neerslagkaarten van het weermodel WRFDA, dit weermodel zat gisteren ook aardig goed wat betreft de neerslag

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Arend

Ziet er weer goed uit. Aantal modellen met erg fraaie runs. Spannend om het weer te volgen.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Jan van Ooijen

Citaat van: Arend op di 25 aug 2015 - 09:50
Ziet er weer goed uit. Aantal modellen met erg fraaie runs. Spannend om het weer te volgen.

Harmonie pakt flink uit met een heerlijk front wat over geheel Nederland gaat

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Hierbij de geplotte weerkaartjes van Wilfred met de convectieve modus (kaart 1 en 2). Daarop is te zien dat de kans aanwezig is op goed georganiseerd multicell cq (low topped) SC. Kaart 3 en 4 is convectieve windstoten, tijdens buien kunnen er flinke windstoten voor gaan komen









Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

GeneralDuke

Westen heeft het wel te pakken he dit jaar :)
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Jan van Ooijen

Citaat van: GeneralDuke op di 25 aug 2015 - 11:17
Westen heeft het wel te pakken he dit jaar :)

Ja valt me wel op dat veel westelijk is dit jaar. Normaal hadden we al 4 pagina's geklaag ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

NitroGenetics

noordoosten heeft vereweg het minst gehad dit jaar maargoed  dat mag de pret voor morgen niet bederven blij dat geheel nederland wat krijgt en er zodoende niet veel geklaag zal zijn (al ben ik wel bang dat het uiterste zuidoosten weinig mee zal krijgen (wellicht een geisoleerde bui vooraf het frontgebied?) we zullen het zien en zullen wel wat bomen de das om doen morgen.

Extremissimorum

Citaat van: Jan van Ooijen op di 25 aug 2015 - 11:23
Ja valt me wel op dat veel westelijk is dit jaar. Normaal hadden we al 4 pagina's geklaag ;)

Eh, graag gedaan?

Jan van Ooijen

Citaat van: Extremissimorum op di 25 aug 2015 - 11:43
Eh, graag gedaan?

Is maar bij wijze van spreken ;) Nu hoor je veel meer mensen uit zuidoosten of oosten ipv westen
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Nieuwe Harmonie is minder, maar nog steeds "heftig"

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

WRF komt daarin tegen weer met neerslag wat weggelegd is voor westen en noorden. Zoals dit model nu weergeeft moeten we Flevoland in de gaten houden





Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

boxer

Nou als we dan toch mogen klagen :P
Hier in het midden (breukelen) nog bijzonder weinig onweer gehad.
Dus pleaseeeee laat het hier tussen Utreg en A-dam ook eens flink raak zijn.

Jan van Ooijen

De nieuwe Guidance

Naarmate het front later in de middag dichterbij ons land komt zien we aan de voorzijde van het front boven het westen van het land stevige regen- en onweersbuien ontstaan (warmte-advectie onderin en al kou-advectie rond 700 hPa). Vanaf de grond lijkt het allemaal net niet te lukken. Met een CAPE van net boven de 1000 J/kg en een effectieve windschering van mogelijk ca. 40-50 kn kunnen zich goed georganiseerde multicells of supercells ontwikkelen. Harmonie berekent de laatste runs hoge bliksemintensiteiten, 250-320/5min. INDECS is laat ook hoge kansen op onweer zien, maar zeer lage voorwaardelijke kansen voor veel ontladingen. INDECS leunt echter vooral op de CAPE.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Giso84

Laat de laatste Harmonie maar uitkomen die Jan poste.
Zo tegen 20:00, kleine op bed en geen andere verplichtingen.

Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

NitroGenetics

het mag mij allemaal net 50km zuidelijker zo heeft het grootste deel er plezier van

dondertje127

Was het zo mager hier, ook deze eerste helft van augustus in het Oostelijk deel van het land? De rest was best wel oké voor me met  aantal onweersdagen. Hier lig ik gelukkig op een normaal schema :). In Nijmegen ook volgens mij.

Zo heb ik me andere jaren ook wel es gevoeld, terwijl de rest er veel van langs kreeg. Nja dan delen we dat gevoel eens met elkaar :) benne we niet de enigsten. Niet dat ik het iemand misgun, maar zo hebben we allemaal wel eens een pechjaar.

Peter

Citaat van: boxer op di 25 aug 2015 - 12:34
Nou als we dan toch mogen klagen :P
Hier in het midden (breukelen) nog bijzonder weinig onweer gehad.
Dus pleaseeeee laat het hier tussen Utreg en A-dam ook eens flink raak zijn.
Ik klaag dan gezellig met je mee. Ook Eemnes is het tot nog toe allemaal net niet. ;D
onweersdagen 2018: 04-04, 29-05

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op di 25 aug 2015 - 11:23
Ja valt me wel op dat veel westelijk is dit jaar. Normaal hadden we al 4 pagina's geklaag ;)

Voorlopig staat dit onweersjaar voor mijn regio op de zwarte lijst hoor. Het is pas sinds een paar weken dat 't westen met iets dat op een inhaalslag lijkt bezig is. Verder was het diep triest. Maar dat geldt/gold voor meer regio's. Landelijk een vrij rustig 'flits-seizoen' natuurlijk.


Powered by EzPortal