Onweerskansen 13, 14 en 15 augustus

Topic gezien door 52927 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 12 aug 2015 - 08:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Summer

Volgens mij trekt er toch wel wat via Frankrijk naar Limburg   ;)


SniperEye

Valt me op dat de buien aan de oostzijde ook aangroeien als ik de satelliet zo bekijk.

Ik kijk dan naar deze beelden :)
http://www.meteo-mc.fr/satellite-ir-anime-eu.php

Marsel

Citaat van: lander20 op do 13 aug 2015 - 18:29
best grappig inderdaad :p

nu Belgie krijgt op sommige plekken flinke onweersbuien te verwerken! en de buien hebben ook soms een eigen wil ipv mee te gaan met nw stroming. Henegouwen,west/oost vlaanderen en zelfs Brussel en Ardennen krijgen buien die later richting NL trekken ben is benieuwd hoever ze geraken :)
Al meldingen van schade in het westen door omgevallen bomen en zelfs een windhoos die door maisveld zou getrokken zijn met rondvliegend puin (geen bevestiging momenteel)

Klopt, de samensmelting van de coldpools en dus oplijning aan de noordzijde heeft zich het afgelopen half uur netjes voorgedaan. Meteen zie je dat het systeem als geheel een iets andere trekrichting heeft tov de losse cellen van eerder vandaag en dat de kans op (zware) windstoten toeneemt. Tot op heden loopt eea mooi synchroon aan de verwachting van gisteravond. Ben benieuwd hoe nu verder.

Joep

Update guidance KNMI

Update KNMI-guidance: onweer

Vanavond van het zuiden/zuidwesten uit een aantal pittige onweersbuien. Het noordoosten van het land blijft er waarschijnlijk gevrijwaard van. Met het noordwaarts trekken van de buien gaan de "scherpe kantjes" er wat van af. Schering is gering. muCAPE loopt op naar waardes tussen de 1000 en 2000 J/kg. Ook vrijdag is de CAPE nog hoog, nu zelfs ook de SB-CAPE. Meest waarschijnlijke convectieve modus is multicel en/of pulse storm.

vandaag, 18:25

dennis089

Marsel, er zit veel regen (soort van band) en een fikse onweerscel boven zwitserland. Is dit de convergentielijn?
Zou je deze eventueel kunnen intekenen op een radarbeeld voor ons?

jornonweer

Op amper 500 km van elkaar en toch hebben de onweershaarden een andere trekrichting, die boven België NW,  die boven centraal Frankrijk gaat gewoon Noord en die boven Oost Frankrijk noord-Oost,  kan iemand me uitleggen hoe dit kan? Bedankt alvast  8)
Danger is real, fear is a choice.

lander20

kiek is wa een LIJN manmanman word ik toch blij van kan zo meteen 2de onweer worden van dit jaar!  :P

Marsel

Citaat van: dennis089 op do 13 aug 2015 - 18:42
Marsel, er zit veel regen (soort van band) en een fikse onweerscel boven zwitserland. Is dit de convergentielijn?
Zou je deze eventueel kunnen intekenen op een radarbeeld voor ons?

Intekenen wordt nu wat lastig, maar het is inderdaad dezelfde convergentiezone/theta-e tong aan de voorzijde van het KF waar wij op dit moment mee te maken hebben. Zeer duidelijke temperatuursgradiënt overigens met voor de conv.lijn veelal dertigers, erachter veelal twintigers.

Citaat van: jornonweer op do 13 aug 2015 - 18:45
Op amper 500 km van elkaar en toch hebben de onweershaarden een andere trekrichting, die boven België NW,  die boven centraal Frankrijk gaat gewoon Noord en die boven Oost Frankrijk noord-Oost,  kan iemand me uitleggen hoe dit kan? Bedankt alvast  8)

ULL over WSW-FR met daar omheen een cyclonaal gekromd stromingspatroon. Over NE-FR en de westelijke Alpen loopt het stromingspatroon aan de westzijde van de hoogterug juist iets anticyclonaler waardoor buien wat meer NNE trekken. Wat je eigenlijk ziet is het het overgaan van cyclonaliteit naar anticyclonaliteit in de bovenlucht.

jones

Iemand uit West- of Oost-Vlaanderen hier die een beschrijving kan geven van de ervaring? :P (reeds een shelfcloud gevormd?)

Zierikzee

Iemand tips waar ik het best naar toe kan rijden. Ik vertrek vanuit Zierikzee.
Onweersdagen 2014:4 dagen

dennis089

Citaat van: Zierikzee op do 13 aug 2015 - 19:19
Iemand tips waar ik het best naar toe kan rijden. Ik vertrek vanuit Zierikzee.

Ik denk als ik daar woonde en jou was dat ik naar Westkapelle zou rijden en lekker aan het water ging staan (met de auto uiteraard, anders wordt je gefrituurde vissensnack  :D  )

winter67

Ligt het aan mij of gaat bijna alles naar de Noordzee toe?

E-Raizer

Wij zijn ook in de auto gestapt vanaf arnhem, staan nu op een steenworp afstand van bergen op zoom. Dit is mn eerste keer, welke richting kan ik het beste oprijden?

Zeeland in of toch richting tilburg?

Marsel

Citaat van: E-Raizer op do 13 aug 2015 - 19:24
Wij zijn ook in de auto gestapt vanaf arnhem, staan nu op een steenworp afstand van bergen op zoom. Dit is mn eerste keer, welke richting kan ik het beste oprijden?

Zeeland in of toch richting tilburg?

Zeeland, ivm betere zichtpunten in het open landschap. Twijfel zelf ook om te gaan...zit nu in Woensdrecht. Maar het lijntje is mij te rommelig aan het worden ondanks dat er een leuke shelf op zit. Ik stomp af denk ik  ;D.

Marco uit Hangar 5

So hee, Belgie is wel aan de beurt vandaag, goeie grutten! Ik dacht dat het allemaal pas vannacht zou ontploffen, maar het begint dus nu al! Heb ik iets gemist?

Op Schiphol is het nu helemaal dichtgetrokken, gedurende de dag was het volop zon, met vage sluierbewolking, heiig.
Marco Nierop
http://zweef.nl/

dennis089

zeeland is me helaas te ver rijden voor een buitje :)
tjonge jonge.. het neigt toch allemaal om niet naar Nederland te willen gaan  ::) elke keer weer haha!  :-X

vooral limburg.. wat een pech. ik ga een onweersdans doen <1234>

trudy

Sorry, maar ik vraag t toch maar,
Hoe lijkt t voor Friesland?

lander20

FLINKE LIJN in belgie komt mijn kant op hopelijk door de lijnvorming een imense shelf :)

mensen die onweer krijgen vanavond/vannacht geniet ervan!

morgen terug kans op onweersbuien (met 500-1000 j/kg cape)

Skroei

Hoge toppen boven België, tot FL490  8)

Channiej

Moet zeggen dat de wind hier toch behoorlijk aan begint te trekken en de lucht er wat dreigender uit begint te zien.
Toch verwacht ik hier (door wat ik net zei) nog wel het e.e.a.

Zie nu trouwens ook flink wat onstabiliteit in Duitsland wat richting NL koerst, wat gebeurt daarmee??

Powered by EzPortal