Onweerskansen 13, 14 en 15 augustus

Topic gezien door 52922 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 12 aug 2015 - 08:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Helaas alleen maar lifted kaarten van Hirlam, ziet er toch nog niet zo verkeerd uit. Aan de oostzijde van het golvende koufront ontstaan nieuwe buien, alle modellen laten dit nu zien. De buien die dan ontstaan moeten vanaf hoogte ontwikkelen, doordat er nog steeds sprake is van warmteadvectie boven de grenslaag, aldus het KNMI

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Channiej

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 14 aug 2015 - 10:31
Vandaag is er inderdaad kans op wat regen/onweersbuitjes, echter niet zoals gisteren

Haha dank je wel. Al stelde het hier in het Z-O ook niks voor zoals verwacht, dus hier kan het iig wel meer worden ;-) We shall see

Jan van Ooijen

Citaat van: Channiej op vr 14 aug 2015 - 10:40
Haha dank je wel. Al stelde het hier in het Z-O ook niks voor zoals verwacht, dus hier kan het iig wel meer worden ;-) We shall see

Merendeels van de modellen (EC en Hirlam) zaten goed wat betreft het westen. Zelf had ik het meer naar het midden verwacht
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 14 aug 2015 - 10:30
Ontladingen gisteren van 00 tot 00 uur, totaal waren het er 37963. En dan moet er de afgelopen nacht nog bijkomen

Dit zijn de plaatjes zoals ik ze graag zie. Gewoon een mooi zomers onweer over SSW-NL :).  Conform de verwachtingen overigens.

Vwb vandaag, in de valse warme sector en langs het diffuse KF, pas eind van de middag en tijdens de vroege avond verspreide initatie. Dan niet meteen opschalen naar geclusterde opgelijnde convectie zoals gister, maar eerder losse cellen.  Voorkeursregio's zijn lastig te geven ivm het feit dat in principe overal een (onweers)bui kan ontstaan. Toch krijg ik het vermoeden dat de grootste onweerskans richting de oostelijke helft aanwezig is, daar waar men de hoogste temperaturen en grootste onstabiliteit op kan tekenen (CAPE over het algemeen max 1.0Kj). Eind van de middag/vroege avond in die regio's lokaal convectie vanaf de grond mogelijk met dan mogelijk een enkele cel die iets van afwijkend gedrag vertoont met wellicht hagel tot rond 2cm. Verder zullen randverschijnselen niet schokkend zijn.

Schering is matig met grofweg 30kt 0-6km, langzaam toenemend met de hoogte dus geïsoleerde modus heeft initieel voorrang in dit geval. Pas later op de avond zouden onweersbuien zich, als ze een beetje goed los komen, kunnen verenigen tot een multicellulair geheel over het ENE. Zowel EC00 als Harmonie03 geven daarvoor een signaal. Een systeem dat sterk coldpool gereguleerd is met active voorkant en (zware) windstoten, lijkt me, in tegenstelling tot gisteren minder aannemelijk.

Jan van Ooijen

Toch even met een schuin oog naar Harmonie zitten kijken. Die tekenen buien meer in voor het midden en oostelijk deel van het land. Kaarten afkomstig van Weerplaza

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Skroei

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 14 aug 2015 - 11:11
Toch even met een schuin oog naar Harmonie zitten kijken.

Even voor t gemak deze animatie van Harmonie  'letterlijk' genomen, is er dus zelfs rond middernacht nog kans op onweer in het noorden...
Of juíst rond middernacht/ nacht naar zaterdag.

Vanmorgen tussen 3 en 4 uur even buiten wezen kijken, kon veel weerlicht zien boven de kop van N-holland, terwijl ik net boven Leeuwarden zit, was allemaal mooi zichtbaar !

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 14 aug 2015 - 11:11
Toch even met een schuin oog naar Harmonie zitten kijken. Die tekenen buien meer in voor het midden en oostelijk deel van het land. Kaarten afkomstig van

De nieuwe Harmonie (06) laat een vergelijkbaar beeld zien, althans vwb regionalisering. Als het gaat om clusteren was harmonie00 (de animatie van Jan) het meest uitgesrpoken. Komt er waarschijnlijk op neer dat het spul over ENE wel richting multicell zal lopen later op de avond.

Jan van Ooijen

Citaat van: Marsel op vr 14 aug 2015 - 11:24
De nieuwe Harmonie (06) laat een vergelijkbaar beeld zien, althans vwb regionalisering. Als het gaat om clusteren was harmonie00 (de animatie van Jan) het meest uitgesrpoken. Komt er waarschijnlijk op neer dat het spul over ENE wel richting multicell zal lopen later op de avond.

Mooi! KNMI heeft nu code geel kustgebieden ingetrokken
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

E-Raizer

Gaan het weer meemaken vanavond, zit dan toevallig bij vrienden in de achterhoek :D
Laat maar komen

arjanbruggink

Cameraspullen liggen al geruime tijd klaar om gebruikt te worden voor het onweer..... Laat het dan vanmiddag cq vanavond dan eens gebeuren hier in het NO.... Wordt weer hoog tijd, 2-3 juli is al weer zo lang geleden.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

jeffrey83

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 14 aug 2015 - 11:27
Mooi! KNMI heeft nu code geel kustgebieden ingetrokken

Wat is daar mooi aan?  Gun je de kustgebieden niks?

Leon Eikenaar

Harmonie berekent ook wat in het noordoosten vanmiddag.
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

Marsel

Paar buitjes proberen het nu alweer in N-FR langs het diffuse KF. Trekrichting is NNW. Naarmate het spul noordwaarts trekt neemt de onweerskans met het oplopen van de temp langzaam toe.

Dickje

Citaat van: jeffrey83 op vr 14 aug 2015 - 12:17
Wat is daar mooi aan?  Gun je de kustgebieden niks?
Jullie waren gisteren al aan de beurt! Bovendien is de verwachting dat jullie vannacht later en morgenochtend buien met onweer krijgen.

TaL

Opnieuw een onweersdag erbij. Nu echt popcorn convectie en zeer zwoel. 22gr en gevoelstemp 25gr
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Skroei

Zeer benauwd hier in het noord/noordwesten.

Leeuwarden 25 C ; warmer dan bv Arnhem of Maastricht...

Ik vermoed dat het gebied dat buiten de onweersprijzen viel, later vandaag de schade in gaat halen..

N/NO NL dus

Armand

Citaat van: Skroei op vr 14 aug 2015 - 14:52
Zeer benauwd hier in het noord/noordwesten.

Leeuwarden 25 C ; warmer dan bv Arnhem of Maastricht...

Ik vermoed dat het gebied dat buiten de onweersprijzen viel, later vandaag de schade in gaat halen..

N/NO NL dus

Helaas geldt dat niet voor Zuid-Limburg denk ik. Gelukkig hadden we vorige week mooi onweer, maar ik had dit jaar toch wel meer verwacht dan welgeteld 1 middelbare onweersbui...

Skroei

Citaat van: jeffrey83 op vr 14 aug 2015 - 12:17
Wat is daar mooi aan?  Gun je de kustgebieden niks?
De reactie 'MOOI!" is een reactie op Marsel's verhaal,  die is ook gekwoot...

X-treme

Volgens mij zijn ze gewoon vergeten zuid H en Noord H geel te kleuren ;)
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

lander20

was weer erg leuk gisteren  8)

net zware regenbui hier gehad :) en activeren onweer regio brussel kom maar naar hier!  :P

Powered by EzPortal