Onweerskansen 13, 14 en 15 augustus

Topic gezien door 52325 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 12 aug 2015 - 08:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen


Een lagedrukgebied boven de Noorse Zee trekt opvullend noordwaarts. Het bijbehorende koufront ligt langs de Deense en Nederlandse kust en boven Het Kanaal. Achter dit front breidt een uitloper van het Azorenhoog zich uit over de Britse Eilanden en de Noordzee. Als gevolg hiervan beweegt het koufront nog iets in zuidoostelijke richting en komt dan midden boven ons land tot stilstand. Overdag trekt een lagedrukgebied van de Golf van Biskaje langzaam in noordelijke richting en bereikt donderdagochtend Normandië. Het genoemde front gaat hierdoor kantelen en komt min of meer oost west georiënteerd boven ons land te liggen. Donderdag in de loop van de avond naderen vanuit het zuiden de eerste buien, gekoppeld aan het laag.



De modellen laten min of meer dezelfde ontwikkelingen zien. Het koufront is aan de grond in de modellen herkenbaar aan de dauwpunten. Alle modellen geven aan dat het front ruwweg over het midden van het land tot stilstand komt. Zuid van het front blijft dan de vochtige lucht aanwezig, noord van het front wordt de lucht in de grenslaag (iets) droger. Boven zee geven de modellen soms een licht neerslag signaal te zien, conform de waarnemingen. Boven land is de neerslag vooralsnog niet echt een issue. Pas donderdag in de loop van de middag, begin avond, zien we met het opdringen van het Franse laag de neerslag vanuit het zuidwesten naderbij komen. Tijdens de paar warme dagen wordt de atmosferische opbouw vrij onstabiel en zijn fikse (onweers)buien mogelijk, ook morgen zien we de neerslag (onweersbuien) vanuit het zuidwesten opdringen. Overigens zien we ook hier locatie verschillen.

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Hierbij de recente run van Harmonie, laat wel telkens zo goed als hetzelfde beeld zien

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Danny

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 12 aug 2015 - 08:47
Hierbij de recente run van Harmonie, laat wel telkens zo goed als hetzelfde beeld zien

Beeld van Harmonie is denk ik in verhouding met EC en GFS. Heftigste weer zal voor België zijn en hoe zuid/zuidwestelijker je in Nederland woont hoe zwaarder de buien kunnen uitpakken. Langzaam gaat de fut er boven Nederland een beetje uit volgens de modellen. Afwachten of de komende runs in lijn blijven met dit idee of dat de warme lucht toch verder en sneller kan opdringen met betere kansen voor meer plaatsen in Nederland.

Jan van Ooijen

Citaat van: Danny op wo 12 aug 2015 - 08:57
Beeld van Harmonie is denk ik in verhouding met EC en GFS. Heftigste weer zal voor België zijn en hoe zuid/zuidwestelijker je in Nederland woont hoe zwaarder de buien kunnen uitpakken. Langzaam gaat de fut er boven Nederland een beetje uit volgens de modellen. Afwachten of de komende runs in lijn blijven met dit idee of dat de warme lucht toch verder en sneller kan opdringen met betere kansen voor meer plaatsen in Nederland.

Inderdaad, Harmonie komt overheen met diverse weermodellen alleen de timing zit nog wel wat verschil in. Mogelijk een dikke shelfcloud in zuidwest ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

lander20

gfs laat ook serieuze neerslagsignalen zien vooral over belgie!

alleen dynamisch niet erg overtuigend.

boxer

Nou....dan laat ik de regenton maar vast weer leeglopen.
Zo te zien is ie morgen gauw weer gevuld :D

Hopelijk zijn de weergoden een x goed met ons en krijgen we hier in het midden ook 's wat onweer

Weerfreak 1337

Citaat van: boxer op wo 12 aug 2015 - 11:56
Nou....dan laat ik de regenton maar vast weer leeglopen.
Zo te zien is ie morgen gauw weer gevuld :D

Hopelijk zijn de weergoden een x goed met ons en krijgen we hier in het midden ook 's wat onweer

Nou inderdaad, ik denk dat heel onweersliefhebbend Nederland en België staat te popelen op eens een keer goed onweer!  :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Weerfreak 1337

Hier nog even de nieuwe run van harmonie (06z run). Deze laat alle buien weer een stuk westelijker zien, maar uiteindelijk krijgt vrijwel het hele land in deze run te maken met flinke buien. Simpelweg geen touw aan vast te knopen dus, wordt weer nowcasten geblazen. :)


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Zierikzee

Trekt dit seizoen, al vaak over de Noordzee.
Onweersdagen 2014:4 dagen

Houten



CiteerDonderdagavond een toenemende kans op enkele stevige onweersbuien. Daarbij mogelijk ook windstoten tussen 75 en 90 km/uur, hagel en lokaal veel regen

Geldig: donderdag 13 augustus 2015 vanaf ca 18 uur gedurende ca 6 uur

http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/regio.php?pr=NB

Leon Eikenaar

Citaat van: Zierikzee op wo 12 aug 2015 - 13:35
Trekt dit seizoen, al vaak over de Noordzee.

Is een trend geworden :P maar uiteindelijk krijgt een groot deel van Nederland ook mee te maken ;)
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

Weerfreak 1337

Citaat van: Leon Eikenaar op wo 12 aug 2015 - 13:47
Is een trend geworden :P maar uiteindelijk krijgt een groot deel van Nederland ook mee te maken ;)

En straks als de buien juist van de Noordzee moeten komen, komen ze niet.  :D

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Jan van Ooijen

Veel onzekerheden nog, KNMI wil daarom "nog" niet over code oranje praten

Modellen laten grootschalig dezelfde ontwikkelingen zien. Het koufront is aan de grond in de modellen herkenbaar aan dauwpunten en vanochtend aan de warme zijde met veel lage stratus. Zuid van het front blijft de relatief vochtige lucht aanwezig, noord van het front is de lucht in de grenslaag droger. Door dagelijkse is de grenslaag bewolking inmiddels opgelost. Boven zee geven de modellen soms een licht neerslag signaal, conform de waarnemingen. De koers van het genoemde laag is inmiddels aardig eenduidig in de modellen. De neerslagmodellering verschilt. Het front nadert in een diffluent bovenluchtpatroon ons land. Hirlam en EC laten grootste deel van de activiteit donderdagavond afbuigen naar de UK. Harmonie is na 18z en ook in de nacht naar vrijdag behoorlijk actief eerst over het zuidwesten en daarna over het gehele land. Voorlopig zijn er dus signalen in de warme lucht die de mogelijkheid in zich hebben op flinke convectie vanaf donderdagavond (getriggered op middelbaar niveau) echter er is zoveel initiële onzekerheid dat er voorlopig nog niet aan een oranje waarschuwing gedacht kan worden.

Donderdagavond zien we de neerslag (onweersbuien) vanuit het zuidwesten opdringen. Overigens zien we ook hier locatie verschillen. Als er buien vallen, kan dit lokaal veel neerslag geven. Treksnelheid is gering en vanwege de hoge thetaw waarden is er een grote waterinhoud in de wolk. Bovendien is er tijdens de buien ook kans op hagel.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Zierikzee

Citaat van: Leon Eikenaar op wo 12 aug 2015 - 13:47
Is een trend geworden :P maar uiteindelijk krijgt een groot deel van Nederland ook mee te maken ;)

Helaas pis ik er steeds naast. Pas verhuisd naar Rotterdam. Na jaren geen fatsoenlijk onweer te hebben meegemaakt in Zeeland. Nu is het deze zomer wel een paar raak geweest. Haha


Maar goed. Tis wel mooie om steeds de veranderde trends te zien. Heb al eens gezocht naar historische kaarten. Maar kan er helaas niks over vinden.

Voor morgen gewoon nowcaste.
Onweersdagen 2014:4 dagen

Armand

Ik heb even allerlei informatie uit verschillende modellen bij elkaar gevoegd om misschien een duidelijker beeld te krijgen. Ik gebruik hierbij de recente runs van ECMWF, GFS, HIRLAM en HARMONIE.

Morgen is er (aldus KNMI) flinke convectie mogelijk (getriggered op middelbaar niveau). Uit de meeste modellen is hieruit af te leiden dat de uiteindelijke kans op zwaar onweer het grootste is in W-België en ZW-Nederland.

We beginnen met MeteoVista-MOS, ofwel een combinatie van GFS en HIRLAM die tevens kijkt naar eerdere relaties tussen de twee modellen in het verleden. MOS komt met reële onweerskans in omgeving Zeeland, maar ook Z-Nederland en N-België hebben redelijke kansen. (kaart 1)

Later in de nacht zien we dat ook het westen en midden van Nederland redelijke onweerskansen hebben, alleen NO-Nederland blijft nagenoeg buiten schot in deze kaart. (kaart 2)

Als we verder kijken naar HARMONIE dan zien ook hier een flink neerslagsignaal in W-België/Centraal-België en ZW/Z- Nederland. Echter in de loop van de nacht ook elders kans op stevige buien. HARMONIE komt wel met een (flink) neerslagsignaal in NO-Nederland, met name in Friesland. Dit in tegenstelling tot GFS en HIRLAM. (kaart 3)

Tot slot voorspelt EC juist dat het hele zaakje de Noordzee op gaat en richting UK koerst. (kaart 4) Dus er valt voorlopig nog niet zo veel over de koers van de buien te bepalen, maar de het is wel aannemelijk dat voornamelijk W-België en ZW-Nederland een grote kans maken op onweer.

Het KNMI doet er dan ook goed aan om in elk geval al een waarschuwing uit te geven voor deze regio en ik verwacht morgen in de loop van de dag ook nog meer waarschuwingen voor andere provincies.

Tot slot nog een samenvatting van bovenstaande gegevens in 1 kaart. (kaart 5)

Jan van Ooijen

Onweersverwachting voor 13/8/2015 van Karim Hamid

Van belang de komende 36 uur is een afgesplitst hoogtelaag dat via A Coruna naar Golf van Biskaje trekt en aan de voorzijde een opstuw genereert van extra warme lucht (T850 stijgt zo'n 4 graden naar 18 à 19°). Probleem voor de kansen op zwaar onweer is dat dit aan de voorzijde de opbouw van een rug impliceert welke tot donderdagavond over een groot deel van de Benelux aanwezig blijft en de onweerskans sterk onderdrukt (veel CIN). Bovendien is er weinig lifting in de hogere luchtlagen omdat het ULL maar traag opschuift en bovendien wat opvult tot een gewone trog.

Ik ga er dan voorlopig ook van uit, en dit is in lijn met wat de meerderheid der meso modellen laat zien, dat het over een groot deel van de regio niet zal vlotten met de onweerstriggering. Er lijkt te weinig mechanische triggering aanwezig om de CIN te neutraliseren. De meeste kans daartoe is aanwezig in het westen, vlakbij het ULL/trog waar ook een significante PVA aanwezig lijkt te zijn.

Vooral daar kunnen we dus relatief felle onweersbuien verwachten die ook vrij dynamisch kunnen zijn. De shear en andere dynamische parameters zijn niet overdreven hoog doch net voldoende om lokaal een supercell los te weken. Ook wateroverlast en wat hagel is mogelijk.

Maar echt dramatische toestanden verwacht ik niet, daar is de dynamiek te zwak voor. Later in de avond en nacht naar vrijdag toe kan ook elders een onweer losbarsten wanneer het koufront doortrekt. Maar ook hier verwacht ik voorlopig geen zware problemen.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Leon Eikenaar

Citaat van: Weerfreak op wo 12 aug 2015 - 13:54
En straks als de buien juist van de Noordzee moeten komen, komen ze niet.  :D

hahahaha inderdaad! :P
Wat ik vooral dit jaar heb gemist is het ostgewitter :\

@Zierikzee,
Als ik zo terug kijk heeft Zeeland wel mooie momenten gehad ;) Ieder geval mooi dat je nu wel mooie klappers hebt gehad ;)
Hopelijk morgen ook weer  ;D
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

Armand

KNMI komt nu al met een uitbreiding van code geel voor Limburg, Gelderland, Utrecht en Zuid-Holland.

Bij ZL, BR, LB vanaf 18 uur en bij ZH, UT, GD vanaf 20 uur.



Edit Jan: Plaatje toegevoegd

jones

GFS skew T voor mijn locatie. Wel wat CINH aanwezig, maar de laatste GFS en ook HIRLAM geeft toch ook een neerslagsignaal meer in het binnenland


Powered by EzPortal