Onweerskansen 03 t/m 05 juli 2015

Topic gezien door 76522 bezoekers
Gestart door Marsel, vr 03 jul 2015 - 15:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tam

Citaat van: Arend op vr 03 jul 2015 - 19:18
Omdat de buien dan mogelijk vanaf de grond kunnen ontstaan zullen deze buien heftiger kunnen uitpakken dan de buien van vannacht, hagel en lokaal veel neerslag zijn dan goed mogelijk. 

Nice  ;D

Arend

Citaat van: trudy op vr 03 jul 2015 - 19:36
Die Tong (vore) komt op 06 utc bij het zuidwesten, dat is toch 8 uur?

Ja, dat klopt.

Citaat van: lander20 op vr 03 jul 2015 - 19:40
het is niet altijd makkelijk om een schets te maken van wat er gaat komen, we kunnen alleen naar de modellen kijken en naar de radars.
kleine veranderingen kunnen soms grote gevolgen hebben

Dat snap ik, maar wees als KNMI wel consequent in je waarschuwingen. Met andere woorden: hou je aan de guidance.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

trudy

Even een vraagje , wat is Elavated onweer?

GeneralDuke

Woow, check activatie boven Genua, Noord-Italie!

Citaat van: trudy op vr 03 jul 2015 - 20:09
Even een vraagje , wat is Elavated onweer?

Onweer dat een hogere wolkenbasis dan normaal heeft. Meer weet ik ook niet ;D
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Marsel

Citaat van: TomvanHal op vr 03 jul 2015 - 19:31
Het valt mij op dat het een wirwar aan verhalen zijn..lijkt wel of deze dagen zo uitzonderlijk zijn dat we wel op kaartjes kunnen kijken maar dat we het maar gewoon moeten zien gebeuren. Normaal gezien is er hier altijd een strak en recht verhaal en kloppen de verwachtingen voor tenminste 85%

Laat ik het voor jou, en anderen die het een wirwar vinden in hapklare brokken uitsplitsen.

Vanavond en vannacht:
Vanuit het zuid(west)en een paar onweersbuien mogelijk, vanaf de midlevels gevoed aan de achterzijde van wat ik een zwak WF heb genoemd. Het KNMI noemt die zone een theta-W tong. We zeggen allebei hetzelfde: vanaf de midlevels vooral in de westelijke helft van de Benelux kans op een onweersbui vannacht en morgenochtend.

Morgen overdag:
Met name in ENE-NL in de loop van de middag kans op onweersbuien bij de vore. Het succes hiervan hangt af van timing. Als het snel genoeg opklaart (na de eventuele buien van vannacht) en de vore geeft het ENE voldoende tijd om op te warmen zijn juist in die hoek een paar van die zware ploffers met alles erop en eraan mogelijk. Vergelijkbaar met gisteren over delen Gelderland. Het KNMI noemt die buien ook. Is de timing te vroeg gebeurt er pas wat in Duitsland.

Morgenavond:
Nadering en deels passage van het eerste KF met daar net vooruit door toenemende vochtigheid op oa de midlevels mogelijk een paar elevated onweersbuien. Die ontwikkeling is nog enigszins onzeker, het KNMI noemt dat ook terecht. Die situatie blijft in de nacht naar zondag ongewijzigd.

Zondag:
In de loop van de dag definitieve passage van het polaire front (2e KF) met sterke dynamische forcering en over met name het oosten kans op een paar flinke clusters langs de activerende frontale zone. De positie van het front is daarbij van groot belang voor de Benelux. Dat verklaart de stevige neerslagsignalen voor de zondagmiddag. Met het passeren van het KF is de onweerskans 's avonds abrubt verkeken.

trudy

Dus eigenlijk bij de Tong kans op....en die Tong arriveert zo rond 06utc, Dus aan t eind van de nacht kans op....

Marsel

Ik vind WRF4km, laatste uitdraai, wel een hele aardige moet ik zeggen. Op verschillende momenten t/m zondagavond onweersbuien boven de Benelux actief. Zal nog wel een paar keer springen en veranderen, maar geeft wel aan dat we de komende 48h nog niet helemaal van de onweersdreiging af zijn. Zeker die zondagmiddag is een moment om in de gaten te houden, zie openingspost.

lander20

Citaat van: Marsel op vr 03 jul 2015 - 21:25
Ik vind WRF4km, laatste uitdraai, wel een hele aardige moet ik zeggen. Op verschillende momenten t/m zondagavond onweersbuien boven de Benelux actief. Zal nog wel een paar keer springen en veranderen, maar geeft wel aan dat we de komende 48h nog niet helemaal van de onweersdreiging af zijn. Zeker die zondagmiddag is een moment om in de gaten te houden, zie openingspost.

SRH is ook niet slecht tussen de 150 en 200 als ik goed kan zien samen met andere parameters toch kans op flink onweer :)



Arend

Citaat van: Marsel op vr 03 jul 2015 - 21:25
Ik vind WRF4km, laatste uitdraai, wel een hele aardige moet ik zeggen. Op verschillende momenten t/m zondagavond onweersbuien boven de Benelux actief. Zal nog wel een paar keer springen en veranderen, maar geeft wel aan dat we de komende 48h nog niet helemaal van de onweersdreiging af zijn. Zeker die zondagmiddag is een moment om in de gaten te houden, zie openingspost.

Voor jou en velen in het westen is die zeker fraai. Zelfs morgen lijk je dan goed te zitten. Voor morgen reken ik hier op EC/Harmonie, maar zoals deze modellen aangeven en jij in je bespreking eerder al aangaf zitten we hier alsnog op het randje wat betreft de buien.

Edit: KNMI heeft inmiddels de waarschuwingen aangepast, nu klopt het plaatje voor het oosten in ieder geval weer.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

dondertje127

Citaat van: Marsel op vr 03 jul 2015 - 20:22
Laat ik het voor jou, en anderen die het een wirwar vinden in hapklare brokken uitsplitsen.

Vanavond en vannacht:
Vanuit het zuid(west)en een paar onweersbuien mogelijk, vanaf de midlevels gevoed aan de achterzijde van wat ik een zwak WF heb genoemd. Het KNMI noemt die zone een theta-W tong. We zeggen allebei hetzelfde: vanaf de midlevels vooral in de westelijke helft van de Benelux kans op een onweersbui vannacht en morgenochtend.

Morgen overdag:
Met name in ENE-NL in de loop van de middag kans op onweersbuien bij de vore. Het succes hiervan hangt af van timing. Als het snel genoeg opklaart (na de eventuele buien van vannacht) en de vore geeft het ENE voldoende tijd om op te warmen zijn juist in die hoek een paar van die zware ploffers met alles erop en eraan mogelijk. Vergelijkbaar met gisteren over delen Gelderland. Het KNMI noemt die buien ook. Is de timing te vroeg gebeurt er pas wat in Duitsland.

Morgenavond:
Nadering en deels passage van het eerste KF met daar net vooruit door toenemende vochtigheid op oa de midlevels mogelijk een paar elevated onweersbuien. Die ontwikkeling is nog enigszins onzeker, het KNMI noemt dat ook terecht. Die situatie blijft in de nacht naar zondag ongewijzigd.

Zondag:
In de loop van de dag definitieve passage van het polaire front (2e KF) met sterke dynamische forcering en over met name het oosten kans op een paar flinke clusters langs de activerende frontale zone. De positie van het front is daarbij van groot belang voor de Benelux. Dat verklaart de stevige neerslagsignalen voor de zondagmiddag. Met het passeren van het KF is de onweerskans 's avonds abrubt verkeken.

Fijn uitgelegd in minder lastige termen. Oprecht dank hiervoor! :)

Marco uit Hangar 5

Citaat van: trudy op vr 03 jul 2015 - 20:09
Even een vraagje , wat is Elavated onweer?

Onweer dat ontstaat vanuit een hogere luchtlaag, dus niet gevoed met de warme lucht vanaf de grond.
Marco Nierop
http://zweef.nl/

Mariska

Men heeft het over (onweers)buien die evt. door kunnen naar het noorden of dat wij daar de sluierbewolking van krijgen.
Op de radar is niks nakkes nada te zien boven Frankrijk, m.u.v. wat bewolking.
Moet dit allemaal nog ontstaan of is daar de deksel erop gegaan?
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.[/size

Extremissimorum

EC12 pluim laat flink neerslagsignaal zien voor zondag, lokaal veel mm en zware buien met onweer en hagel zijn zeker mogelijk. KNMI heeft ook waarschuwing voor zondag verlengd en staat nu voor heel het land van 12:00 tot 22:00 uur.

Verder zijn de kansen op opnieuw een (hoog) tropisch weekeinde fors gestegen. Hittegolf wel (tijdelijk?) exit na zondag zo het lijkt...


P.S. Mooie update weer Marsel!

Extremissimorum

Citaat van: Mariska op vr 03 jul 2015 - 23:02
Men heeft het over (onweers)buien die evt. door kunnen naar het noorden of dat wij daar de sluierbewolking van krijgen.
Op de radar is niks nakkes nada te zien boven Frankrijk, m.u.v. wat bewolking.
Moet dit allemaal nog ontstaan of is daar de deksel erop gegaan?

EC komt met neerslagsignaal 0 voor vannacht, pas zondag weer, dus ik denk dat er geen buien over NL zullen trekken vannacht en morgen.

Trouwens, zondag kan ook nog een schroeidag worden, 35 graden komt ec nu mee. Hmm.

lander20

Citaat van: Extremissimorum op vr 03 jul 2015 - 23:05
EC12 pluim laat flink neerslagsignaal zien voor zondag, lokaal veel mm en zware buien met onweer en hagel zijn zeker mogelijk. KNMI heeft ook waarschuwing voor zondag verlengd en staat nu voor heel het land van 12:00 tot 22:00 uur.

Verder zijn de kansen op opnieuw een (hoog) tropisch weekeinde fors gestegen. Hittegolf wel (tijdelijk?) exit na zondag zo het lijkt...


P.S. Mooie update weer Marsel!

EC is idd weer mooi voor volgend weekend  8)

Weatherman

Ok ik wil onweer, wat een hitte nog, pfff nu nog steeds 26 graden. Niet normaal.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

lander20

Citaat van: Weatherman op vr 03 jul 2015 - 23:18
Ok ik wil onweer, wat een hitte nog, pfff nu nog steeds 26 graden. Niet normaal.

hier mag het ook ff inderdaad want het is wel even nodig nu  :P

in NW van frankrijk lijkt er iets te ontstaan maar kan ook vals alarm zijn ...


ps: estofex gaat voor zondag waarschijnlijk high end level 2 afgeven en een lvl 3 zit in de buurt!

jornonweer

Citaat van: lander20 op vr 03 jul 2015 - 23:32
hier mag het ook ff inderdaad want het is wel even nodig nu  :P

in NW van frankrijk lijkt er iets te ontstaan maar kan ook vals alarm zijn ...


ps: estofex gaat voor zondag waarschijnlijk high end level 2 afgeven en een lvl 3 zit in de buurt!
estofex morgen leven 1 voor heel Nederland en Belgiƫ en toch geeft het knmi enkel waarschuwing voor de noord-oostelijke provincies, ben benieuwd of er iets komt.. kmi heeft wel een waarschuwing uitstaan voor heel Belgiƫ.
Danger is real, fear is a choice.

MarkNL

Citaat van: Marsel op vr 03 jul 2015 - 15:04Ondanks de onderlinge detailverschillen sturen vrijwel alle rekenbreinen aan op het ontstaan van (pittige) onweersbuien aan de zuidflank van het WF, oftewel op de neus van de warme massa tijdens de komende avond en nacht boven NW-FR, het Kanaal en SSE-UK.

Dat scenario lijkt in ieder geval begonnen :)

http://europa.buienradar.nl/europa/201507032330

Energizer85

nog boven de 26 graden in t zuiden??? pfff das wel erg warme minimum!!

Powered by EzPortal