Onweerskansen 2 juli 2015

Topic gezien door 131853 bezoekers
Gestart door Wilfred Janssen, di 30 jun 2015 - 09:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

trudy

Moet allemaal nog.....(Al hoop ik van niet, overdag prima)
En als ik t hier zo lees...

dondertje127

Ten eerste, als het te erg wordt kan je vragen of iemand je kan ophalen. Maarja als er bomen omwaaien kan die ook op een auto vallen. In het ergste geval met waarschuwingen kan je de afspraak dan niet verzetten voor ieders veiligheid?


Citaat van: GeneralDuke op di 30 jun 2015 - 23:41
In een auto zit je volgens mij vrij goed als het onweert. Als de bliksem inslaat gewoon ff zachtjes tegen een lantaarnpaal rijden en je kunt uitstappen :)

Ik hoop dan toch m2/s2 :)

Wat betreft met een auto tegen een paaltje rijden na blikseminslag is totale onzin. Laatst nog ergens een filmpje van gezien (weet zo snel niet meer waar) met Reinier van den Berg die dat allemaal uitlegt. Was in een Nederlands TV show programma ofzoiets.

lander20

toch al flink wat onweer ten oosten van het front in de warme massa, Frankrijk en Engeland zitten goed voor onweer momenteel.

het westen van belgie kan misschien onweer zien vanavond

http://nl.sat24.com/nl/fr?type=infrapolair

Jan van Ooijen

KNMI Guidance:

De CAPE donderdagmiddag/avond tussen de 1000 en 2000 J/kg en de schering is gering. Convergentie is de belangrijkste dynamische trigger. De convectiemodus is waarschijnlijk single cells/pulsestorms opgelijnd in de vorm van de convergentielijn. Bij deze buien is ook onweer en hagel mogelijk. Het buiensignaal in Harmonie overdag in de oostelijke helft van het land wordt zeer waarschijnlijk veroorzaakt door de niet realistische zeer hoge maxima, dit signaal verwerpen we, evenals de bijbehorende zware windstoten.



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weatherman

Dus donderdag avond grote kans op onweer ?
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

GeneralDuke

Volgens mij ontbreekt er alleen nog maar wat forcering. Maar als die er komt... :D
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

martijn

Citaat van: Weatherman op wo 01 jul 2015 - 08:08
Dus donderdag avond grote kans op onweer ?
dat is allemaal nog vrij onzeker zoals is uitgelegd.  Mochten er buien ontstaan kan het ook gelijk flink raak zijn.

Jan van Ooijen

Citaat van: GeneralDuke op wo 01 jul 2015 - 08:34
Volgens mij ontbreekt er alleen nog maar wat forcering. Maar als die er komt... :D

Inderdaad, ga er voorlopig maar vanuit van niet. Als het goed is komt Wilfred vandaag nog met kaarten en update. Echter ALS.... ja dan kan het goed los gaan
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

SniperEye

@Tyshane

Dank voor je toelichting over CAPE en CIN.

Volgens mij kunnen we de situatie donderdag het beste omschrijven als kleine kans op noodweer, echter als het noodweer komt, dan meteen ook zwaar noodweer.

Marsel

00z output van vrijwel alle modellen blijft maar aangeven hoe lastig het morgenmiddag/-avond zal zijn om langs de convergentiezone buien te triggeren. Gezien de te verwachte opbouw niet verwonderlijk (vrij droog en relatief sterke capping inversie rond 800hPa). Wat verder opvalt is dat met het naar het oosten verplaatsen, het systeem in een gebied komt waar de dynamische waarden aanzienlijk afnemen. Logisch, want we lopen verder de warme massa in. Als de conv.lijn morgenavond ergens over C-/E-NL ligt zien we overlappend nog maar 20 max 30kt diepe schering terug, en wordt op regionale schaal SRH in de onderste km's opgekrikt. Onstabiliteit blijft ten alle tijden hoog met CAPE gemakkelijk richting 2Kj/KG.

Eea betekent dat we dus wat terughoudender moeten zijn als het gaat om organisatiegraad áls, en dat zeg ik er nogmaals bij, áls er zich een bui voordoet. Supercellulaire convectie lijkt dan minder waarschijnlijk maar is gezien de waardes niet helemaal uit te sluiten. Eerder een geïsoleerde ploffer (pulse) met veel water, middelgrote hagel, zware windstoten (40-50kt) en hoge bliksemactiviteit. Maar zoals gezegd is die kans klein.

Wat verder redelijk beschreven wordt is de onweerskans aan de wat vochtigere westzijde van de EML, juist ten westen van de sfc-vore/sfc-low. Vrijwel alle modellen, op een enkeling na, geven vanuit NW-FR een oplevend signaal tijdens de donderdagavond en nacht naar vrijdag over de Noordzee en het WNW van NL. Elevated convectie zonder sterke trigger in een aanmerkelijk steviger dynamisch plaatje; 30-40kt diepe schering en forse SRH. Nu, vwb die laatste parameter moeten we voorzichtig zijn. Immers, het westen heeft morgenavond in de onderste km  'koelte' in huis door wind van zee. Met de heersende WNW-elijke sfc-wind spant tegelijkertijd de ZZW-elijke bovenstroming boven het westen wat aan. Logisch dat we dan met een dergelijk windprofiel flinke SRH kunnen opwekken. Maar op dat moment zien we wel een zeer stabiele grenslaag met alleen boven de inversie de mogelijkheid op een onweersbui.

We moeten ons dus afvragen of die elevated convectie in staat is de aanwezige dynamiek onderin aan te boren. Ik heb daar, mede gezien het gebrek aan sterke triggers, mijn twijfels bij. Neemt niet weg dat als het tot een elevated onweer komt het in eerste instantie met name de Noordzee en WNW-NL op de korrel zal hebben en intens kan zijn. Later wellicht ook iets verder oostelijk een onweersbui mogelijk. Maar hierin moeten we, zoals zo vaak, gewoon nowcasten. GFS is hierin als enige uiterst scheutig....
Buien kunnen, als ze het tot hier volhouden, hoge bliksemactiviteit bezitten en kunnen even veel water in korte tijd lozen (PW >35mm). Windstoten worden in de stabiele grenslaag waarschijnlijk 'uitgedempt' maar kunnen lokaal uithalen tot rond 35kt. Hagel van enige significantie (>2cm) lijkt me niet aan de orde.

Al met al even monitoren vanaf morgenmiddag.  :)

jens

@marsel, In belgie ligt de convergentielijn wat meer richting het westen gebogen onder 20-25 m/s zou hier dan eventueel wel een supercel kunnen ontstaan, SHR is ook erg hoog. De convergentielijn lijkt morgen recht boven me te liggen. Op die smalle zone waar de temp nog hoog is en de shear al toeneemt zou daar niet wat kunnen ontstaan?
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Marsel

Citaat van: jens op wo 01 jul 2015 - 11:13
@marsel, In belgie ligt de convergentielijn wat meer richting het westen gebogen onder 20-25 m/s zou hier dan eventueel wel een supercel kunnen ontstaan, SHR is ook erg hoog. De convergentielijn lijkt morgen recht boven me te liggen. Op die smalle zone waar de temp nog hoog is en de shear al toeneemt zou daar niet wat kunnen ontstaan?

Ik heb vwb morgenmiddag/-avond m'n twijfels bij initiatie langs de windsprong, ook voor BE.
Toch is het morgen wel even opletten natuurlijk. Mede door het gemis aan methodes om de hoeveelheid daadwerkelijke lift langs een windsprong te kwantificeren zijn we wat dat betreft aangewezen op wat de modellen uitspugen. En daaruit kunnen we nu niets anders concluderen dan dat de kans op buien langs de vore klein is.

Maar, in het verleden hebben we vaker gezien dat áls er een of enkele gaan dat het dan meteen prijs kan zijn met het volledige pakket aan randverschijnselen. Vorig jaar begin juni was zo'n leuke (supercel-)situatie op een conv.lijn over W-/C-BE. Nu is deze natuurlijk niet identiek met die van morgen maar dat de conv.lijn en haar daadwerkelijke sterkte en locatie (!) vanaf morgenmiddag t/m de nacht naar vrijdag de aandacht behoeft mag duidelijk zijn ook al zijn de kansen gering. Als het gaat dan gaat het goed..... ;)

Armand

Hier in Zuid-Limburg lijken we droog te blijven.
Komende zondag/maandag ook een neerslagsignaal te zien in de pluimen, is dit ook iets van onweer of is dit (nog) niet te zeggen?

JerryL

Het zou toch wel een mooi cadeautje zijn, als het daadwerkelijk tot fikse onweer komt.

Haal even een oude koe uit de sloot: kan mij derde Kerstdag nog herinneren. Sneeuw op veel plaatsen in het land, maar o.a. NoordHolland kon op zijn kin kloppen. Een goedmakertje in de vorm van onweersbuien zou er toch wel van af kunnen? De enigste weer foto's die ik de afgelopen 12 maanden heb kunnen maken beperken zich tot wat rolwolken en een verdwaalde zonsondergang. Ik moet nu effe wat actie vast kunnen leggen.

petje


F.Fredje

Noodweercentrale geeft code geel.

Mikal

Citaat van: NitroGenetics op di 30 jun 2015 - 19:31
idd, er zijn echter nog wel wat addertjes onder het gras waaronder de cin (negatieve cape) en de tempraturen die moeten goed zijn ervoor, zulke dingen kun je echter kort van tevoren pas goed inzien, het gaat weer een nowcast dagje worden, maar als het losbarst gaat het goed los ;)

Op Storm Archive hebben we al een tijdje de station parameters actief, was erg handig op 5 Mei 2015. Zag je dat ergens de Convection Temp werd behaald, en nog geen 10 minuten later ontstond het daar. Helaas is de radar momenteel down, dus kunnen we niet erg veel..

Jan van Ooijen

Citaat van: Mikal op wo 01 jul 2015 - 17:45
Op Storm Archive hebben we al een tijdje de station parameters actief, was erg handig op 5 Mei 2015. Zag je dat ergens de Convection Temp werd behaald, en nog geen 10 minuten later ontstond het daar. Helaas is de radar momenteel down, dus kunnen we niet erg veel..

Helaas wel, als iedereen even wat doneert dan ben je er zo. Helaas bestaan er trieste mensen die je het licht in de ogen niet gunnen. Hierbij een oproep om de SA radar weer spoedig online te krijgen. Elke donatie is welkom, of het nu groot of klein is

Je kan doneren naar het volgende rekeningnummer: NL91RABO 0132024535 TnV M. de Langen ovv SA Donatie
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Resident Evil

Follow me on twitter https://twitter.com/Lynetterensen
#woont in Zuid  Holland Zuid #arkel

Weatherman

RTL weer had het voor morgen alleen maar over het westen qua onweer.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Powered by EzPortal