Onweerskansen 2 juli 2015

Topic gezien door 131693 bezoekers
Gestart door Wilfred Janssen, di 30 jun 2015 - 09:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ron12

Verschillende lucht soorten botsen boven ons hoofd aan komende donderdag middag, kan(zeer) leuk worden http://www.noodweercentrale.nl/nl/weer/weer-voor-professionals/stromingsfilm/nederland.html  8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

TaL

WRF 4 km

verder gaat hij nog niet.
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Marco_Goes


Weerfreak 1337

Citaat van: TaL op di 30 jun 2015 - 19:20
Jazeker maar deze verminderd ook met de run ;) Nu ja, ik ga niet negatief doen, we staan immers een interessante (zeg maar speciale) week tegenmoet, we zullen het meemaken!   8)

Haha ben al blij dat het nog in de kaarten staat.  ;D Maar het klopt inderdaad dat het qua onstabiliteit iets(je) minder is geworden. Maar dat is gebruikelijk bij elke onweerssituatie.. :P Buitenom dat: nog steeds zeer mooie waarden. :)

We houden hoop! :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Marsel

Citaat van: TaL op di 30 jun 2015 - 20:30
WRF 4 km
verder gaat hij nog niet.

De convergentiezone/vore lijkt binnen WRF4km inderdaad niet veel activiteit op te leveren. Ook EC heeft moeite met het generen van buien langs deze windsprong. Verwonderlijk is dat allerminst gezien de vrij beroerde opbouw in de warme massa (met capping inversie aan de basis van de EML net boven 800hPa). GFS is eigenlijk het enige model dat daar een signaal geeft. De rest, ook de mesoschaal modellen, volgt morgen.
Op basis van de nu beschikbare 12z output lijkt significante activiteit langs de vore me niet meteen waarschijnlijk. Toch mogen we onze ogen niet helemaal sluiten, want áls er een bui op de vore ontstaat, ondanks die kans klein maar niet volledig nul is, pakt zo'n bui meteen het volledige pakket aan randverschijnselen waarschijnlijk (supercell).

Het signaal op enkele onweersbuien aan de westzijde van de warme zuil voor het (noord)westen en later mogelijk ook iets verder oostwaarts zit echter wel overal in meer of mindere mate in de rekenbreinen. Progtemps tonen vlak voor het KF nog steeds de mogelijkheid op elevated convectie boven de inversie waarbij dan uiteraard het 'severe gehalte' aanmerlijk minder groot is. Morgen meer details....

LeMisérable

Heren, ik heb donderdag van 15:30 tot ong. 17:30 een afspraak waarbij ik heen en weer moet fietsen en ben door de recente voorspellingen een beetje bang geworden voor me veiligheid aangezien het er op lijkt dat het westen de grootste kansen heeft.

Moet ik me rond deze tijd al zorgen maken, of is alles voor de avond bestemd?
Hou zelf niet van onweer maar vind het wel interessant.

SniperEye

@Marsel

Ik ben erg benieuwd naar donderdag en zaterdag/ zondag. Zaterdagavond vertrek ik vanuit Weert naar de kop van Noord Holland om daar te overnachten en zondag de marinedagen te bezoeken en in de loop van de middag weer richting Weert te gaan.

Overigens las ik hier iemand CIN negatieve CAPE noemen, volgens mij is dat toch een berucht "dekseltje".

Tyshane

Citaat van: LeMisérable op di 30 jun 2015 - 21:50
Heren, ik heb donderdag van 15:30 tot ong. 17:30 een afspraak waarbij ik heen en weer moet fietsen en ben door de recente voorspellingen een beetje bang geworden voor me veiligheid aangezien het er op lijkt dat het westen de grootste kansen heeft.

Moet ik me rond deze tijd al zorgen maken, of is alles voor de avond bestemd?

Nu al zorgen maken of bang zijn is zeker niet nodig, sowieso niet. Alert zijn is wel handig... Hou de berichten hier in de gaten en zorg voor een veilig alternatief qua reismiddel, mocht het spannend weer worden dan vindt je afspraak sowieso doorgang. ;)

LeMisérable

Citaat van: Tyshane op di 30 jun 2015 - 22:49
Nu al zorgen maken of bang zijn is zeker niet nodig, sowieso niet. Alert zijn is wel handig... Hou de berichten hier in de gaten en zorg voor een veilig alternatief qua reismiddel, mocht het spannend weer worden dan vindt je afspraak sowieso doorgang. ;)

Mja, het is zo dat ik als de dood ben voor onweer en tijdens onweer het liefst onder de dekens wegduik maar dat kan dan helaas niet. :-\ Maar zoals je zei, we gaan het zien, en ik zal het in de gaten houden.
Hou zelf niet van onweer maar vind het wel interessant.

Reutel


Tyshane

Citaat van: SniperEye op di 30 jun 2015 - 22:07
@Marsel

Ik ben erg benieuwd naar donderdag en zaterdag/ zondag. Zaterdagavond vertrek ik vanuit Weert naar de kop van Noord Holland om daar te overnachten en zondag de marinedagen te bezoeken en in de loop van de middag weer richting Weert te gaan.

Overigens las ik hier iemand CIN negatieve CAPE noemen, volgens mij is dat toch een berucht "dekseltje".

Dat is een potentieel dekseltje inderdaad! ;)

CAPE (Convective Available Potential Energy) gaat over de hoeveelheid energie die beschikbaar is als een luchtpakketje stijgt en CIN (Convective Inhibition) gaat over de hoeveelheid energie die de stijging probeert te voorkomen. In die zin zijn ze dus als tegenpolen te beschouwen en kan je de CIN als negatieve Cape zien. Beiden worden dan ook uitgedrukt in J/kg of m2/s2.

LeMisérable

Ja we doen met z'n allen een cape om en hopen dat er van alles gebeurd.  ;D
Hou zelf niet van onweer maar vind het wel interessant.

Tyshane

Citaat van: ron12 op di 30 jun 2015 - 23:07
Nu al onweer Frankrijk EN GB *spamsite*  ;) warmte onweer ?

Ik krijg allemaal rare spam-sites na het klikken op die link!  >:(

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Jan van Ooijen

Citaat van: Tyshane op di 30 jun 2015 - 23:09
Ik krijg allemaal rare spam-sites na het klikken op die link!  >:(

Ik klik al niet meer op die linken van Ron, teveel rommel soms dat mijn PC gaat loeien als een gek
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

GeneralDuke

Citaat van: LeMisérable op di 30 jun 2015 - 22:51
Mja, het is zo dat ik als de dood ben voor onweer en tijdens onweer het liefst onder de dekens wegduik maar dat kan dan helaas niet. :-\ Maar zoals je zei, we gaan het zien, en ik zal het in de gaten houden.

In een auto zit je volgens mij vrij goed als het onweert. Als de bliksem inslaat gewoon ff zachtjes tegen een lantaarnpaal rijden en je kunt uitstappen :)

Citaat van: Tyshane op di 30 jun 2015 - 23:04
[...] Beiden worden dan ook uitgedrukt in J/kg of m2/s.

Ik hoop dan toch m2/s2 :)
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

LeMisérable

Citaat van: GeneralDuke op di 30 jun 2015 - 23:41
In een auto zit je volgens mij vrij goed als het onweert. Als de bliksem inslaat gewoon ff zachtjes tegen een lantaarnpaal rijden en je kunt uitstappen :)

Iets met geen rijbewijs hebben en fietsen, ofzo :D
Hou zelf niet van onweer maar vind het wel interessant.

GeneralDuke

Citaat van: LeMisérable op di 30 jun 2015 - 23:46
Iets met geen rijbewijs hebben en fietsen, ofzo :D

Oh.... Dan is het balen :P
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Tyshane

Citaat van: Jan van Ooijen op di 30 jun 2015 - 23:38
Ik klik al niet meer op die linken van Ron, teveel rommel soms dat mijn PC gaat loeien als een gek

;D


Citaat van: GeneralDuke op di 30 jun 2015 - 23:41
Ik hoop dan toch m2/s2 :)

Thanx even een 2 vergeten. ;)

winter67

Gfs zware buien donderdag avond.....

Powered by EzPortal