Onweerkansen vrijdag 12 juni 2015

Topic gezien door 47125 bezoekers
Gestart door Marsel, wo 10 jun 2015 - 18:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marsel


Vergeet niet de website http://www.stormarchive.nl in de gaten te houden. Bezoek ook de live page met daarop actuele stationsparameters, radarweergave in mm/h én dBz en GPS-locaties van de actieve chasers!

Nieuwe ronde, nieuwe kansen

Nu de temperatuur haar weg omhoog weer gevonden heeft en we de komende dagen weer even aan de zomer mogen ruiken, kan een warmbloedig onweer in ons landje nooit lang op zich laten wachten. De titel vertelt wat dat betreft al een deel van het verhaal: we mogen in de herkansing, en wel tijdens komende vrijdag. Na het, op veel plekken althans, wat tegenvallende onweer van afgelopen vrijdag moet het voor velen onder ons dan toch tijdens de laatste dag van deze werkweek gebeuren...

Zoals in het algemene topic al enkele malen is besproken hebben we met name gisteren boven onze hoofden vrijwel onopgemerkt te maken gehad met het afsnoeren van een uitgesproken ULL. Het systeem is inmiddels geheel volgens verwachting boven de Golf van Biskaje aangekomen en tolt daar al bijna een etmaal haar rondjes (zie satpics). Aan de oostflank komt nu de warme onstabiele lucht zuid van het vrijwel inactieve polaire front (PF) uiterst langzaam noordwaarts in beweging. Eigenlijk lopen we later op donderdag ongemerkt de warme lucht in aangezien het PF ook dan nauwelijks activiteit lijkt te vertonen. Voor zover we ervan mogen spreken lijkt het WF een 'glazen' front te zijn.

De verwachting is dat dit front morgenmiddag over N-FR is gepositioneerd met noord ervan een warme, droge oostelijke aanvoer met lage Td's (iets onder de 10C) terwijl maxima al vrij vlot klimmen naar waarden tussen 20 en 25C. De hoogste waarden in SE-NL met lokaal 26C. Vrijwel overal is het daarbij zonnig hoewel over BE en S-NL wat velden Ci voorbij drijven.
Zuid van het front is het een geheel ander verhaal. Daar loert de warme onstabiele luchtmassa met aanmerkelijk hogere Td's (16-18C) alsmede hogere theta's en T850, en vormen zich later op de dag weer enkele (zware) onweersbuien. Met het noordwaarts kruipen van deze luchtmassa zouden deze buien in deactiverende vorm tijdens de donderdagavond tot aan de BE-FR grens kunnen komen. Gezien het gebrek aan schering en forcering lijkt het echter een aflopende zaak te zijn naarmate we de nacht naar vrijdag in gaan. Wat we verder niet moeten vergeten is dat er in de loop van de dag en tijdens de nacht naar vrijdag diep in de warme massa een (thermische) vore/prefrontale convergentielijn boven FR/SP wordt gevormd.

Vrijdag
De warme lucht sijpelt tijdens de nacht uiterst langzaam vanuit het zuiden ons land binnen. Onopgemerkt want van een klassiek zomers WF is nog steeds geen sprake. Tijdens de middag vertoeft dan heel NL tijdelijk in de warme lucht en lopen maxima op naar 25-30C, hoogste waarden wederom in het zuiden. Het warmtefront ligt halverwege de middag over N-NL, het KF SE-NW georiënteerd over W-FR en de vore W-E georiënteerd over NNW-FR. Het belangrijkste sfc low ligt tegen die tijd net zuid van de UK/over NW-FR.
In de warme sector zien we onder invloed dagelijkse gang langs de vore grofweg 1-1.5 Kj/Kg aan onstabiliteit opbouwen. Gezien de opbouw die progtemps tonen lijkt vrije convectie vanaf sfc, in tegenstelling tot eerder deze week, met de te verwachte Tx nauwelijks mogelijk. Er blijft een subtiele inversie aanwezig rond 800hPa, ondanks dat de EML-achtige opbouw niet eens zo sterk is. We zullen dus een duwtje moeten hebben: de vore.

Het idee is as we speak als volgt (timing kan nog iets wijzigen uiteraard).
De vore bereikt tijdens de vroege avond het zuiden van NL waarbij we moeten zien of convectie getriggerd zal worden, of mogelijkerwijs al is aangezwengeld boven BE. Bij komend nadeel is namelijk dat we ons op vrijdagavond vrij lang onder invloed van een zwakke hoogterug bevinden. GFS is in het triggeren van (zware) buien uitermate scheutig (zoals wel vaker het geval) terwijl andere modellen zich wat meer op de vlakte houden. Als het lukt, en daarin zullen de komende runs uitsluitsel geven, moeten we uitgaan van een relatief ongeorganiseerd geheel langs de vore.

'Zwakke' single-/multicells die zich pulserend langs de windsprong ophouden. Gezien de toch aardige onstabiliteit is louter tijdens de namiddag/vroege avond hagel tot 2-3cm zeer geïsoleerd mogelijk. In de loop van de avond verdwijnt deze dreiging. Verder kan het even tot veel water (vrij hoog PW) en hoge bliksemactiviteit (veel CAPE boven -10 a -15C) in korte tijd komen. Door het gebrek aan stroming op hoogte lijken windstoten mee te vallen. Lokaal zouden windstoten puur agv de downdraft (verdamping) tot rond 40kt op kunnen treden, maar dit zal dan (net als de hagel) op incidentele basis en vooral tijdens de vroege avond/late middag plaatsvinden.

Diepe schering is met max 20-25kt marginaal te noemen en ook storm relatief gezien is er weinig te beleven (SRH is veelal afwezig). Ook bovenin is niet meteen sprake van een significant duwende hoogtetrog en ook de jet bemoeit zich niet met deze setup. Zoals Jan al aangaf beweegt het eea zich maar traag. Men mag uitgaan van grofweg 10-15kt .
Naarmate de vore in de loop van de avond langzaam noordwaarts trekt en eind van de avond over N-NL aankomt zal het me niet verbazen als de activiteit langzaam minder groot wordt. Zeker gezien het gebrek aan schering en forcering. Toch zal de onweersdreiging blijven bestaan langs deze lijn, zij het minder intens dan eerder het geval.

Het KF volgt later op de avond vanuit het zuidwesten, en trekt tijdens de nacht naar zaterdag over het land. Afhankelijk van de activiteit van de vore zal langs het KF nog een (onweers)bui mogelijk zijn. Lukt het echter vrij goed om op de vore buien los te maken, en dat is nog even afwachten, zal het KF zelf weinig meer klaar kunnen spelen. Ook dan nog steeds weinig schering dus een vergelijkbare organisatiegraad in vergelijking met de vore. Na passage KF is de onweerskans vrijwel meteen geëlimineerd.

Al met al een niet al te extreme setup. Maar meer een 13 in dozijn zomerse onweerssituatie met de klassieke zekerheden en onzekerheden. Komende runs zal eea duidelijker worden aangezien we tot aan het 'moment supreme' stiekem nog wel even te gaan hebben...
Updates/wijzigingen van Jan, Wilfred en mij volgen later in dit topic.

Weatherman

Mooi verhaal weer  :) dus als ik het goed begrijp heeft het zuiden (oosten) en midden goede kansen.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Marsel

Citaat van: Weatherman op wo 10 jun 2015 - 20:30
Mooi verhaal weer  :) dus als ik het goed begrijp heeft het zuiden (oosten) en midden goede kansen.

Daar komt het zoals het er nu naar uitziet wel op neer; hoe noordelijker hoe minder gunstig. Komende 24h wordt eea duidelijker. Vraag is even in hoeverre de convergentielijn eea kan klaarspelen en daarmee ook de (in)activiteit van het KF bepaalt.

martijn

[quote  verhaal..

mooi duidelijk geschreven

Tyshane

Fijn dat we vrijdag weer zo'n interessante onweerssetting hebben om te volgen. Zin in! Wat een goed geschreven verhaal. Duidelijk van taal en met de nodige mitsen en maren. De nuances houden de beentjes op de vloer wat wel nodig is bij dit soort omstandigheden. Knap werk.  ;)

dennis089

gelukkig een nieuwe situatie.. maar ik ben toch wel nieuwsgierig wanneer de 'buskruit' situaties zich weer gaan voordoen want 30+ hittedagen mogen toch wel wat leuks gaan toveren! al met al is het seizoen dusverre zeer matig te noemen voor mij! *prays*

Joep

Vrijdagavond en nacht
Opvallend in NW beste onweerskansen

arjanbruggink

Weer een mooie uiteenzetting Marsel. Maar we gaan het wel zien vrijdag. Afgelopen vrijdag was super hier in NO, heb werkelijk genoten.
Prachtige dynamische luchten met, wat ik zo in de wandelgangen meegekregen heb, SC achtige structuren.
Alleen jammer dat de aankomende setup (nog??) niet dynamisch is.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

GeneralDuke

Al die mensen die klagen dat het seizoen maar niks is... Het is pas juni mensen! Nog tweeënhalve zomermaand te gaan, hopelijk vol met mooie dagen.

Voor nu, ben benieuwd wat het vrijdag wordt. Avondje niks gepland (vorige week barbecue, eten was net op toen het begon te regenen), dus hopelijk valt het met bakken uit de hemel.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

dondertje127

Duidelijke taal? Ik begrijp er zelf geen snars van, behalve de allerlaatste allinea. We zullen wel zien. Na afgelopen vrijdag heb ik ook niet zoveel hoop op veel meer knallen en donders. Hooguit iets vergelijkbaars met afgelopen vrijdag, misschien nog niet eens.

Tyshane

Ik heb de hoop niet zo hoog, ja de hoop wel maar realistisch gezien komt het niet sterk over. Goed vorige week wel en toen bleek het wat tegen te vallen, dus omgekeerd kan ook. Ik ben benieuwd wat het gaat worden.  ;)


Citaat van: dondertje127 op wo 10 jun 2015 - 23:00
Duidelijke taal? Ik begrijp er zelf geen snars van, behalve de allerlaatste allinea. We zullen wel zien. Na afgelopen vrijdag heb ik ook niet zoveel hoop op veel meer knallen en donders. Hooguit iets vergelijkbaars met afgelopen vrijdag, misschien nog niet eens.

Ik vind het duidelijke taal ja, maar geen jip en janneke verhaal, dat hoeft ook niet.  Er mag best verondersteld worden vind ik dat mensen zelf ook wat bijleren en of (proberen te) onthouden van alle info die wordt geschreven en verspreid. ;) Het is nu eenmaal een complexe bedoening die meteorologie en helemaal dit soort settings. Dat kan nu eenmaal niet met andere taal dan deze taal. Binnen die moeilijkheid vind ik dat men hier altijd erg hun best doet om het zo duidelijk mogelijk uit te leggen. Wat ook nog eens leerzaam is.

Mikal

Citaat van: dondertje127 op wo 10 jun 2015 - 23:00
Duidelijke taal? Ik begrijp er zelf geen snars van, behalve de allerlaatste allinea. We zullen wel zien. Na afgelopen vrijdag heb ik ook niet zoveel hoop op veel meer knallen en donders. Hooguit iets vergelijkbaars met afgelopen vrijdag, misschien nog niet eens.

Als je dingen nog niet begrijpt, of je loopt ergens vast, vraag gerust hier hoor! Zijn er ook om mensen wat aan te leren. ;)

Sven

Citaat van: Tyshane op wo 10 jun 2015 - 23:09
Ik heb de hoop niet zo hoog, ja de hoop wel maar realistisch gezien komt het niet sterk over. Goed vorige week wel en toen bleek het wat tegen te vallen, dus omgekeerd kan ook. Ik ben benieuwd wat het gaat worden.  ;)


Ik vind het duidelijke taal ja, maar geen jip en janneke verhaal, dat hoeft ook niet.  Er mag best verondersteld worden vind ik dat mensen zelf ook wat bijleren en of (proberen te) onthouden van alle info die wordt geschreven en verspreid. ;) Het is nu eenmaal een complexe bedoening die meteorologie en helemaal dit soort settings. Dat kan nu eenmaal niet met andere taal dan deze taal. Binnen die moeilijkheid vind ik dat men hier altijd erg hun best doet om het zo duidelijk mogelijk uit te leggen. Wat ook nog eens leerzaam is.

Inderdaad, niks aan toe te voegen. Als het in Jip en Janneke taal word gedaan, dan doe je jezelf te kort. Dan moeten de onweerskansen personen zich de hele tijd maar bezig houden met het uitleggen van termen, terwijl de aandacht dan wegvalt van het eigenlijke onderwerp (de kans zelf) Hier op het forum is er tevens een leerschool waar veel termen staan uitgelegd, dus mocht je dingen niet snappen dan is het misschien wijs om daar even te kijken, zodat het hele verhaal wel te begrijpen is.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Jan van Ooijen

Heerlijke update Marsel, leest lekker weg!
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Mariska

Citaat van: Tyshane op wo 10 jun 2015 - 23:09
Ik vind het duidelijke taal ja, maar geen jip en janneke verhaal, dat hoeft ook niet.  Er mag best verondersteld worden vind ik dat mensen zelf ook wat bijleren en of (proberen te) onthouden van alle info die wordt geschreven en verspreid. ;) Het is nu eenmaal een complexe bedoening die meteorologie en helemaal dit soort settings. Dat kan nu eenmaal niet met andere taal dan deze taal. Binnen die moeilijkheid vind ik dat men hier altijd erg hun best doet om het zo duidelijk mogelijk uit te leggen. Wat ook nog eens leerzaam is.

Citaat van: Sven op wo 10 jun 2015 - 23:19
Inderdaad, niks aan toe te voegen. Als het in Jip en Janneke taal word gedaan, dan doe je jezelf te kort. Dan moeten de onweerskansen personen zich de hele tijd maar bezig houden met het uitleggen van termen, terwijl de aandacht dan wegvalt van het eigenlijke onderwerp (de kans zelf) Hier op het forum is er tevens een leerschool waar veel termen staan uitgelegd, dus mocht je dingen niet snappen dan is het misschien wijs om daar even te kijken, zodat het hele verhaal wel te begrijpen is.

Om er even op in te haken. Ja, daar ben ik het met jullie eens. Ik snap zelf ook wel dat er een bepaalde terminologie bij komt kijken en dat dit erbij hoort, dat heb je met alle beroepen. Wat deze lap tekst voor mij persoonlijk zo lastig maakt is de voor mij onbekende afkortingen. Wat een vore, koufront, convergentielijn etc. zijn, kom ik nog wel uit. Dat heb ik hier geleerd in de 'Leerschool' :). Echter doen voor mij de vele onbekende afkortingen de das om. Als ik niet weet waar die afkortingen voor staan, kan ik er ook moeilijk op zoeken, hoe graag ik het ook zou willen. De afkortingen gaan mij dientengevolge de pet te boven waardoor ik uiteindelijk geen eind aan deze tekst kan breien en het een groot abacadabra wordt.
Ik heb inmiddels een topic aangemaakt met de vraag of er ook een overzichtelijke afkortingenlijst kan komen. Dan zijn dit soort dingen in een oogopslag duidelijk zodat het lezen van deze teksten een stuk aangenamer wordt.

Citaat van: Mikal op wo 10 jun 2015 - 23:18
Als je dingen nog niet begrijpt, of je loopt ergens vast, vraag gerust hier hoor! Zijn er ook om mensen wat aan te leren. ;)

Hier staat een hele mooie vraag :)

http://www.meteo-service.nl/index.php/topic,5785.0.htm
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.[/size

Sven

WRF neerslag verwachting voor vrijdag, westen weer jackpot. Maar daar hebben we vorige week vrijdag van geleerd. Dus niet aan vasthouden.

Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Mike25

Mooie updates ;) ben benieuwd wat het gaat doen  8)

Sven

GFS ziet het niet meer zitten, 2e run achter eenvolgens waarin de meeste onstabiliteit foetsie is. Dit is dan nog de enigste kaart die hoopvol is, maar grotendeel van het land gewoon nada.

Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Weatherman

Kan zo weer anders zijn, hoop ik

KNMI heeft in ieder geval al code geel
Zeeland, brabant en limburg, klopt wel met jou plaatje Sven.

http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/regio.php?pr=NB
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Jan van Ooijen

KNMI Guidance

Vrijdagavond in het zuiden toenemende kans op enkele regen- en onweersbuien. Kijkend naar de convectiemodus zit de Cape maximaal op 2000 J/kg en is de schering maximaal 20-30kts. Pulse storms en multicells eventueel geclusterd is het maximaal haalbare. Waarschijnlijk vooral getriggered op de dagelijkse gang, die op dat moment 18z al tegen begint te werken. Voorlopig schatten we de organisatiegraad als niet al te dramatisch in. Toch blijft het op deze termijn nog wel oppassen met al te gedetaillerde uitspraken. Regen, onweer, hagel en lokaal veel neerslag is vrijdagavond lokaal zeker mogelijk. Op passage van de thermische vore is ook in de EC12 run te zien dat de dagelijkse gang de buiigheid vrijdagavond laat uitblussen.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal