Bliksemvideo onweer 5 juni 2015 Emmen

Topic gezien door 2188 bezoekers
Gestart door flyineddy, ma 08 jun 2015 - 20:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

flyineddy

Ik heb een hoop mensen horen klagen dat het onweer van afgelopen vrijdag tegenviel.
Dat gevoel had ik totaal niet. In tegendeel, hier was het juist één van de betere onweersbuien van de afgelopen paar jaar.
Hoewel het onweer hier niet vooraf werd gegaan door een indrukwekkende shelf, of het gepaard ging met sterke windstoten en slagregens, waren de bliksems hier wel in overvloed. Hierbij mijn bijdrage.

De grijze lucht voor het naderende onweer (klik voor groter):


Panorama van de aankomende onweersbui (klik voor groter):


En de bliksemvideo. Kwaliteit is niet top. iPhone4, weinig omgevingslicht en felle bliksems is geen fijne combinatie.


Groeten,

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

dondertje127

Mooie beelden, en ook het filmpje lekker met de donder erbij. Die 2 foto's doen me vooral denken aan de jaren 90, zulke soort luchten zag ik toen heel vaak.

flyineddy

Citaat van: dondertje127 op ma 08 jun 2015 - 22:56
Mooie beelden, en ook het filmpje lekker met de donder erbij. Die 2 foto's doen me vooral denken aan de jaren 90, zulke soort luchten zag ik toen heel vaak.

Bedankt.  :D
Ik probeer altijd zoveel mogelijk ook de donder erbij te doen, alleen het gebeurd redelijk vaak dat de donder nauwelijks te onderscheiden is van de wind, of zo lang duurt dat het de moeite niet meer waard is. Ik vind een goede stevige donder altijd mooi, dus heb ik de paar hardste donders in de video gezet.

Ik hoop dat de replay's/slow-motions niet al te storend waren?

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Marsel

Citaat van: flyineddy op di 09 jun 2015 - 00:38
Ik hoop dat de replay's/slow-motions niet al te storend waren?

Leuke beelden. Zitten een paar goeie ontladingen tussen. Ik ben alleen totaal geen fan van die herhalingen in slowmotion, en zie de meerwaarde er ook niet van in. Stoort toch flink imho. Als het nu superslowmotion in HD kwaliteit was geweest (waarin je dus de stepped leader uit zit rollen etc etc) had ik je het voordeel van de twijfel gegeven ;).

MarcV

Ik vond het in Emmen-zuid juist tegenvallen.. Ondanks dat toch een aantal foto's gemaakt, ter aanvulling van jou (puike) fimpjes :)


flyineddy

Citaat van: Marsel op di 09 jun 2015 - 14:00
Leuke beelden. Zitten een paar goeie ontladingen tussen. Ik ben alleen totaal geen fan van die herhalingen in slowmotion, en zie de meerwaarde er ook niet van in. Stoort toch flink imho. Als het nu superslowmotion in HD kwaliteit was geweest (waarin je dus de stepped leader uit zit rollen etc etc) had ik je het voordeel van de twijfel gegeven ;).

Dat is dus denk ik echt een kwestie van smaken verschillen. Persoonlijk vind ik het vaak wel leuk om een bliksem iets vertraagd te zien, zodat de vorm beter zichtbaar wordt. De vertraagde stukken geven ook mooi de gelegenheid om de donder te laten horen (indien aanwezig), zonder dat je naar een zwart beeld zit te kijken. Maar gezien de wisselende reacties zal ik er in vervolg rekening mee houden, en wellicht een balans zoeken tussen wel en geen slowmotion.  ;)

Citaat van: MarcV op di 09 jun 2015 - 15:45
Ik vond het in Emmen-zuid juist tegenvallen.. Ondanks dat toch een aantal foto's gemaakt, ter aanvulling van jou (puike) fimpjes :)

Volgens mij zat ik aan de goede kant van Emmen (noord-oost). Wat ik die avond zelf op Lightningmaps zag bevestigd dat ook enigszins (meer ontladingen). Ik ben hier gewend dat alles een paar km van tevoren inzakt, maar dat was nu eens andersom. Mooie foto's overigens. :)

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Giso84

Heerlijke de zingende vogels in het filmpje.

Voor mij zouden de slowmoos er ook uit mogen.
Persoonlijk zou ik er voor kiezen om de mooiste/grootste ontladingen aan het einde nogmaals laten zien, eventueel wat vertraagd.

Al met al, een leuk filmpje bekeken en beluisterd  ;)
Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

Powered by EzPortal