Onweerskansen 5 en 6 juni

Topic gezien door 84837 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 01 jun 2015 - 20:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen


Dubbel genieten?

Al heel de week lezen we hier en daar op social media dat we te maken gaan krijgen met zomers tot tropisch weer, maar de weerkaarten van 14-20 graden laten ze gemakshalve niet zien. Natuurlijk wil iedereen mooi weer, maar we moeten ook realistisch zijn en blijven. Zoals het er nu voorstaat is vrijdag een dag dat zo langzamerhand wel vast staat met temperaturen van 28 graden en lokaal misschien een graadje meer. Zaterdag kan nog alle kanten op, zo laat het Amerikaans weermodel weer temperaturen zien van 30+ graden.

In de operationele run komen we op vrijdag/zaterdag onder invloed van het hoogtelaag bij Schotland. Dit wordt toch door zeker de helft van de leden ondersteund. Ook het volgende hoog ten westen van ons land wordt door een aanzienlijk deel van de leden ondersteund. Woensdag en donderdag dus droog weer, met een wind die uiteindelijk naar een oostelijke richting gaat. Vrijdag lijkt dan een warme dag te worden met toch een duidelijk grotere neerslagkans dan we in de eerdere runs zagen. Voor zaterdag is de onzekerheid behoorlijk toegenomen, maar op basis van de huidige run lijkt de kans op afkoeling maar temperaturen rond of beneden normaal toch groot, aldus het KNMI.

Hagel en windstoten en kans op wateroverlast?
De kans is aanwezig dat we te maken gaan krijgen met hagel, windstoten en lokaal (met name het midden en zuiden van het land) wateroverlast. Tenminste, zoals de kaarten er nu voorstaan. Wilfred heeft nu een mooie formule waarbij hij de hagelkans in centimeters kan berekenen. We moeten er echter bij vermelden dat het experimenteel is, we moeten nu gaan kijken of die verwachtingen uit gaan komen. Hieronder de berekening wat betreft de hagel in centimeters.



Voorlopig gaan we nog niet verder in detail omdat het totaal geen zin heeft om te gaan vermelden wie wel en wie geen onweer krijgt. Dit moet in de komende dagen meer duidelijkheid gaan verschaffen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Wilfred Janssen

In deze post volgen updates van mijn kant. Dus bekijk deze post regelmatig! Voor komende nacht zet ik mijn pc hard aan het werk om een beeld te vormen met WRF12km, morgenvroeg volgen dus de eerste uitkomsten...

Korte omschrijving nu: Het lijkt een situatie te worden met 'normaal' hitte-onweer door enige afwezigheid van sterke stromingen op hoogte. Onderstaande progtemp laat dat al mooi zien (prikpunt De Bilt vrijdag 18Z):

Operationeel meteoroloog bij Weerplaza
Meer weer: https://twitter.com/WilfredJanssen_

Weerfreak 1337

Mooie update Jan. 8) Ben benieuwd hoe de hagelformule gaat uitpakken. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

TaL

Nacht van vrijdag op zaterdag 0z, EC en GFS
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Jan van Ooijen

GFS blijft met mooie kaarten komen wat betreft de onstabiliteit







Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Wat een verschil tussen GFS en ECMWF. Het Europees weermodel weet net zoals het Amerikaans weermodel zijn draai niet echt weten te vinden. Maar goed, nachtelijk onweer nu op de kaarten van het Europees weermodel




Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

TaL

Citaat van: Jan van Ooijen op di 02 jun 2015 - 08:55
Wat een verschil tussen GFS en ECMWF. Het Europees weermodel weet net zoals het Amerikaans weermodel zijn draai niet echt weten te vinden. Maar goed, nachtelijk onweer nu op de kaarten van het Europees weermodel


Wat zegt EC vrijdagavond en rond middernacht?
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Sven

De rest van EC voor de vrijdag avond ;)







Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Armand

Momenteel liggen de beste kansen voor (stevig) onweer nog boven de kustregio's. Kan nog alle kanten op gaan, ik hoop dat Estofex weer online is komende vrijdag.

Jan van Ooijen

Citaat van: Armand op di 02 jun 2015 - 15:56
Momenteel liggen de beste kansen voor (stevig) onweer nog boven de kustregio's. Kan nog alle kanten op gaan, ik hoop dat Estofex weer online is komende vrijdag.

Ik heb zo een vermoeden dat alles de Noordzee opgaat
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weatherman

Citaat van: Jan van Ooijen op di 02 jun 2015 - 17:08
Ik heb zo een vermoeden dat alles de Noordzee opgaat
Dus geen onweer bedoel je dan ?
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Jan van Ooijen

Citaat van: Weatherman op di 02 jun 2015 - 17:17
Dus geen onweer bedoel je dan ?

Klopt, misschien Zeeland zoals ik de kaarten bekijk die ik van Wilfred gekregen heb. Misschien plaatst hij ze wel
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

lander20

thermische vore lijkt alleen over het westen te trekken? zou wel jammer zijn!

Armand

Kans lijkt me (zoals de kaarten er nu uitziet) inderdaad aannemelijk dat de warmte grotendeels geruisloos zal worden verdreven, mede doordat de wind meer uit noordelijke hoek gaat waaien, maar gezien de onstabiliteit kan er nog altijd wat leuks ontstaan. Het duurt immers nog een aantal dagen!

Jan van Ooijen

Zoals al eerder gezegd moeten we uitgaan dat alles via de Noordzee zal gaan, hieronder een aantal kaarten van WRF







Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

jornonweer

staat nog lang niks vast.. bekijk de kaarten van gfs maar voor vrijdag  ;)
Danger is real, fear is a choice.

boxer

Citaat van: Jan van Ooijen op di 02 jun 2015 - 17:08
Ik heb zo een vermoeden dat alles de Noordzee opgaat

Dat dachten we 26 mei 200...9? ook Jan.
Zie nog die 2 ontploffingen het kanaal opdraaien in N FR om vervolgens vol gas onze kant op te komen

Jan van Ooijen

Citaat van: boxer op di 02 jun 2015 - 18:01
Dat dachten we 26 mei 200...9? ook Jan.
Zie nog die 2 ontploffingen het kanaal opdraaien in N FR om vervolgens vol gas onze kant op te komen

Die datum zat ik toen als enigste goed
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal