Onweerskansen 5 en 6 mei

Topic gezien door 67970 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 01 mei 2015 - 16:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Weatherman

Ziet er goed uit, alleen wow ik wordt dan vroeg uit mijn bed getrommeld.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

jornonweer

ennnn... het begin is gemaakt in zw frankrijk
Danger is real, fear is a choice.

Weatherman

Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Vincent


jeffrey83

Citaat van: Vincent op ma 04 mei 2015 - 19:17

Plaatje met blauw en rood en groen.

8)

Komt dat richting Nederland/Zeeland?

Vincent

Citaat van: jeffrey83 op ma 04 mei 2015 - 19:31
Komt dat richting Nederland/Zeeland?

Net wel / net niet.  :(

Jan van Ooijen

KNMI Guidance

Op of net achter het warmtefront komen alle modellen met een convectief signaal (ontstaan boven inversie). Er is dan niet veel effectieve schering, ongeveer 10-15 kn. Dit kan wel gepaard gaan met onweer. HiRLAM geeft ook voor het WF uit een fors signaal, gezien de progtemps moet dit vanuit een basis op ca. 8000 vt vallen, de vraag is dus wat hiervan aan het aardoppervlak overblijft.De onweersbuien morgenmiddag: zwaarte en lokalisering zijn nog onzeker, maar het oosten van het land lijkt de grootste kans te maken op de zwaarste buien. Cape (SB) morgenmiddag van 1000-2000 in het noordoosten en 700-1000 elders. Shear tot 50 kn. in het oosten elders beduidend minder. Waarschijnlijk dus vooral de meeste actieve buien (Multicell of squall line) in het (noord)oosten, wat ook overeenkomt met berekende meest actieve buien en windstoten.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

jornonweer

wat is dat eigenlijk met buienradar? is precies minder accuraat in verband met neerslagintensiteit?
Danger is real, fear is a choice.

Jan van Ooijen

Twijfel bij mij tussen Harmonie en WRF, gezien het huidig beeld lijkt WRF er iets beter voor te staan





Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Kans op een supercell is in de recente run van WRF wel toegenomen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

lander20

ontstaan serieuze buien in het noorden van Frankrijk!

cel ziet er een beetje verdacht uit met mogelijk een hook/bow structuur!?

http://www.meteo.be/meteo/view/nl/123361-Neerslagradar.html !!

Keesie

Bij die bui die ontstaat bij Reims zit ook onweer en is ontwikkeling, ziet er inderdaad interessant uit.

jornonweer

wrf zit er bam op momenteel hoor
Danger is real, fear is a choice.

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 04 mei 2015 - 20:14
KNMI Guidance
*knip* Cape (SB) morgenmiddag van 1000-2000 in het noordoosten en 700-1000 elders. Shear tot 50 kn. in het oosten elders beduidend minder. Waarschijnlijk dus vooral de meeste actieve buien (Multicell of squall line) in het (noord)oosten, wat ook overeenkomt met berekende meest actieve buien en windstoten.

Waar haalt men toch die enorme bak SB CAPE en diepe schering vandaan? Het zal wel aan mij liggen...

Maar goed, even voor hen die op dit moment hun oogjes niet van de radars af kunnen houden: de EML met dus de elevated onweersactiviteit achter het WF komt pas eind van de avond/begin van de nacht het zuiden van NL binnen. BE valt uiteraard eerder ten prooi. Tot die tijd zijn onweerskansen nihil.
Dan vannacht nog even de blik op het zuiden houden ivm de advectie van Franse buien, zie golf van Biskaje, al dan niet geclusterd (MCS met mogelijkerwijs interne oplijning), of restanten daarvan welke langzaam in activiteit afnemen naarmate ze in NO-elijker boven Nederlands grondgebied komen. Vooral de nanacht en vroege ochtend lijken daarvoor in aanmerking te komen. 

Verder morgen zoals beschreven. Ik snap echter nog steeds niet waar men die hoge waarden vandaan haalt bij het KNMI....

winter67

Je voelt gewoon buiten dat er stevige buien aankomen het is hier echt erg benauwd

Mikal

Die SB Cape ligt een stuk lager hoor, kan niet anders.

Eerste ontladingen vanuit Frankrijk nu op de radar!


Alles is live te volgen op: http://stormarchive.nl/live

dondertje127

Nu al 132 bliksem meldingen laatste uur. Ik dacht dat het eerst zonnig zou worden maar het begint dus eigenlijk al een beetje zo te zien.

Om buienradar niet te overbelasten om uit veiligheid voor festivalgangers en organisatoren die om deze reden ongetwijfeld ook graag buienradar bekijken is deze link wellicht leuker:
http://www.lightningmaps.org/realtime?lang=nl

Zo helpen we elkaar denk ik ook. Wij hebben nog zoveel meer sites om op te kijken, en festivalgangers kennen meestal alleen buienradar. Als het overbelast is, hebben zij niets te zien. Is dit misschien een goed idee voor een officiƫle oproep, crew? Bedoel, alle beetjes helpen voor de mens die niets anders voor handen hebben dan buienradar.


Hier is het overigens niet benauwd, zelfs wat frisjes door de wind ondanks de hoge temperatuur. Het is wel beginnen regenen.


Edwin

Citaat van: dondertje127 op ma 04 mei 2015 - 22:19
Nu al 132 bliksem meldingen laatste uur. Ik dacht dat het eerst zonnig zou worden maar het begint dus eigenlijk al een beetje zo te zien.

Om buienradar niet te overbelasten om uit veiligheid voor festivalgangers en organisatoren die om deze reden ongetwijfeld ook graag buienradar bekijken is deze link wellicht leuker:
http://www.lightningmaps.org/realtime?lang=nl

Zo helpen we elkaar denk ik ook. Wij hebben nog zoveel meer sites om op te kijken, en festivalgangers kennen meestal alleen buienradar. Als het overbelast is, hebben zij niets te zien. Is dit misschien een goed idee voor een officiƫle oproep, crew? Bedoel, alle beetjes helpen voor de mens die niets anders voor handen hebben dan buienradar.


Hier is het overigens niet benauwd, zelfs wat frisjes door de wind ondanks de hoge temperatuur. Het is wel beginnen regenen.

Of zij zorgen er gewoon voor dat de server niet overbelast raakt.Laatste zomers is het wel vaker raak. Komt ongetwijfeld ook doordat er meer mensen mobiel surfen, maar bij potentieel slecht weer gaan de mensen daar nu eenmaal kijken en zodra het raak is vliegt die site eruit of wordt traag. Dat vind ik een slechte zaak...
Never Stop Exploring

raymond041

Zag net op Weerplaza deze kaart voor onweerskansen Noord-Oost, is niet veel van over...


Powered by EzPortal