Onweerskansen 5 en 6 mei

Topic gezien door 67832 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 01 mei 2015 - 16:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Koen-IJM

Citaat van: ron12 op ma 04 mei 2015 - 11:55
Estofex plaatje

Niet verkeerd zo vroeg in mei. Laar maar komen, tijd voor wat goed gedonder hier aan de kust!  :)

Jan van Ooijen

KNMI Guidance:

Dinsdagmiddag neemt de schering toe naar 30-35 kn, wanneer de buien vanaf de grond kunnen ontstaan en komt ons land onder de linkeruitgang van een jet te liggen. De convectie lijkt gekoppeld aan het koufront of ontstaat er net vooruit in de warme lucht. Dan de mogelijkheid van opgelijnde multicells of een squall line. Harmonie laat dit ook telkens zien, maar laat de beste organisatie boven Duitsland terecht komen. Convectie vanaf de grond kan ontstaan vanaf een graad of 21. We gaan uit van onweersbuien dinsdagmiddag; zwaarte en lokalisering zijn nog onzeker, maar het oosten van het land lijkt de grootste kans te maken op de zwaarste buien; daar de warmste lucht en onder een linkeruitgang van de jet.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

KNMI nu voor het gehele land code geel afgegeven. Grote kans op onweersbuien met hagel en (plaatselijk zware) windstoten
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

lander20

wel veel bewolking in Frankrijk? dit tempert de temperatuur een beetje momenteel denk ik al houden de modellen daar wel rekening mee?

Vincent

Voorspelling volgens Harmonie om 14:00 uur morgen via Paul Begijn:


Had ook in andere topic gekund maar 'zwaarte' buien staat niet los van onweer denk ik?  :o

jornonweer

Grootschalig is er sprake van een negatief kantelende 500hpa trog west van EUR vasteland. Daarvoor aan de grond uitdieping van een low nabij La coruna en met de SW hoogtestroming verder trekkend naar Engeland. Ermee verbonden een warmfront over FR dat vanavond BE bereikt, eraan gekoppeld flink wat WAA op 850 hPa. Vannacht in warme sector en doortocht koufront wordt verwacht in de late ochtend van 5/5. Back Bent occlusie volgt in de namiddag (timing 5/5 12z over centraal BE). Aandachtspunt is jetstreak aan frontale flank van neg. hoogtetrog over BE 5/5 's ochtends.

Weerbeeld:

Aan de warme kant van het WF neemt vooral de mid level onstabiliteit toe en berekenen de modellen in een zwakke thermische vore/TE850 tong/500hpa trog enkele onweercellen. In dit gebied is er enerzijds veel SRH (thv de WAA) maar anderzijds zijn de cellen grotendeels geworteld in de mid levels, waardoor ze niet zoveel effectieve SRH zullen ervaren. Daarom ben ik voorzichtig met het valideren van eventuele hoge STP/SCP waarden. Ik verwacht voorn. stratiforme neerslag bij/achter WF met evt. embedded onweer. Dit kan duren tot het KF is doorgetrokken (tot de late ochtend dus), en ook tot de hoogtevore voorbij is. Door het karakter van de situatie (dynamisch) en de vrij sign. shear (tot 20 m/s tss 0-3km) is organisatie tot een squall mogelijk al is ook hier weer de kanttekening nodig betreffende het mid level karakter van de onstabiliteit!

Noemenswaardig is de sterk aanspannende wind op hoogte tgv de naderende neg. trog met modelgusts nabij 80 km/h en Ivens (conv. gusts) teven 100 km/h. Dus hoe dan ook bij onweer en buien kans op felle windstoten en gezien de vegetatie grotendeels aan de bomen hangt lokaal kans op windschade.

Morgen dinsdag bevinden we ons overdag tussen KF en bb-occlusie in een zgn. valse warme sector. Ook hier nog mogelijk enkele onweersbuien met windstoten rond 80 km/h en lokaal meer (Ivens 100-120 km/h). De meeste kans op actieve cellen in oostelijke helft van BE met pot. squall line vorming.

Gans de periode beperkte kans op supercell mode, al is dit geenszins uitgesloten bij cellen die dieper in de PBL wortelen en ten volle profiteren van hoge SRH. Kans op lokale tornado aanwezig gezien de vochtige PBL (LCL soms tot minder dan 200m in combinatie met 01SRH boven 120 m2s2). Absolute tornadokansen zoals altijd uiteraard beperkt. Kansen op wateroverlast beperkt, kans op hagel van 2cm+ is aanwezig, vooral bij discrete convectie.

Karim
Karim Hamid op 12:25
Danger is real, fear is a choice.

Weatherman

Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

ron12

Lucht boven Frankrijk rijp voor suppercellen  http://www.keraunos.org klik op eerste 4 mei rechts
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Weatherman

Citaat van: ron12 op ma 04 mei 2015 - 16:59
Lucht boven Frankrijk rijp voor suppercellen  http://www.kerauos.org klik op eerste 4 mei rechts
Link werkt niet
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Vincent

Citaat van: Weatherman op ma 04 mei 2015 - 16:58
Waarschuwing is aangepast

http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/regio.php?pr=NB

Die 'grote kans op' zie je ook niet vaak bij de waarschuwingen of verbeeld ik mij dat?

Jan van Ooijen

Harmonie weer in de ochtenduren anders, nu pittige buien in zuiden, midden en oosten



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Eric

Plaatjes laten ook zien dat Limburg morgen 2 x aan de beurt is? #droommodus aan#

ron12

Vreemd Duiters zijn terug houdend  :(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Jan van Ooijen

In de middaguren zien we dat de buien heftiger berekend worden door Harmonie. Niet best voor de festivals









Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weatherboy

Ik geloof er allemaal niet zo in eigenlijk. Dat regengebied zorgt weer voor een kadavervallei boven onze contreien, en door al die bewolking komt de temperatuur ook niet echt heel overtuigend boven de 20 graden morgen. Misschien alleen het uiterste oosten van de Benelux.

Hierdoor wordt de convectie temperatuur niet bereikt en zullen de buien niet zo heftig worden als de kaarten weergeven. De ervaring leert dat een nachtelijk complex de rest van de dag volledig verkloot, alle kaarten ten spijt


dondertje127

Zo vroeg al? Dan moet het wel heel snel oplopen die temperaturen als het 25 graden wil worden.

Cdtj3

Citaat van: dondertje127 op ma 04 mei 2015 - 17:49
Zo vroeg al? Dan moet het wel heel snel oplopen die temperaturen als het 25 graden wil worden.

25 graden gaat het niet worden, EC pluim verwacht maximaal 20 graden aan de oost grens met daar dan waarschijnlijk de hevigste buien.
Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

ron12

Vanaf 04.00 uur al onweer, als ik dit mag gelovenhttp://buienradar.nl/weer/nijmegen/nl2750053 Dat wordt een kort nachtje :P
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Joep

Zit nu in berlijn iemand idee wat de verwachting voor onweer hier is wordt hier wel warm morgen ca 27 graden

ron12

Citaat van: Joep op ma 04 mei 2015 - 18:00
Zit nu in berlijn iemand idee wat de verwachting voor onweer hier is wordt hier wel warm morgen ca 27 graden
Gewoon mijn op mijn link klikken en rechts boven Berlijn in voeren ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Powered by EzPortal