Onweerskansen seizoen 2015

Topic gezien door 186680 bezoekers
Gestart door Marsel, za 31 jan 2015 - 10:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marsel

Onweerskansen seizoen 2015

Nu we de eerste maand van 2015 achter ons gaan laten, en daarmee dan ook meteen ruim de helft van de winter doorlopen hebben begint het in 'onweersland' langzaam te kriebelen. De afgelopen dagen zijn sommige delen van het land al op een bescheiden voorgerechtje getrakteerd, wellicht voor sommigen niet meer dan een amuse. De Amerikanen noemen het, zo sensationeel als alleen Amerikanen dat kunnen, 'thundersnow'. En eigenlijk, als we heel eerlijk zijn, smaakte dat stiekem naar meer....

Uit verschillende berichten op het forum 'hoor en voel' je dan ook soms dat er met het passeren van de jaarwisseling en het voorbij kruipen van januari iets gebeurt op de achtergrond van MS. Een bepaalde groep leden ontwaakt en roert zich in de donkerste hoekjes van het forum. Denkend aan Spaanse pluimen, gerommel langs de zuidelijke horizon, of het gedreun in de verte tijdens een warme zomernacht. Dit alles uiteraard nog op de achtergrond, immers 'onze' tijd komt nog wel...

Wel nu, voor hen die alvast vooruit willen blikken of voor het bekijken van de eerste separate onweersverwachtingen van 2015. Hier is 'ie dan: het onweerskansen topic van 2015. Wellicht wat eerder dan gebruikelijk, maar absoluut niet minder waardevol.
Deel hier je ervaringen, lees algemene convectieve verwachtingen en discussieer mee over het wel en wee van het onweersseizoen van dit jaar.

Onweerskansen die extra aandacht verdienen krijgen, zoals jullie gewend zijn, uiteraard weer ruim van tevoren een eigen topic waarin we 'los' kunnen. Meest waarschijnlijke organisatiegraad, hagelkansen en vrijwel alle andere randverschijnselen, het zit er allemaal in.
Foto's, video's en ander materiaal zijn altijd welkom. Maar voor grote hoeveelheden beeld- en geluidmateriaal bestaat de afdeling 'weerfoto's en filmpjes'. Zo houden we de kansentopics enigszins schoon.

Voor nu wens ik via deze weg eenieder een fantastisch onweersseizoen toe. Een seizoen dat hopelijk gekenmerkt zal worden door enkele vergelijkbare situaties van gedenkwaardige onweersdagen uit het recente verleden. Denk daarbij aan 25/26 mei 2009, of anders 21 juli 2009, of wellicht 28 juni 2011? Of misschien een wat langere periode zoals bijvoorbeeld 7 t/m 9 juni 2014?

Ach, zo kunnen we nog wel even doorgaan. Fingers crossed, en hopelijk tot snel. Tot de volgende kansen zich aandienen...

boxer

Nou, afgelopen week leek het er op dat dit seizoen al begonnen is....wat een heerlijke flitsen en doffe dreunen zaten erbij :D

Weerfreak 1337

Heerlijk geschreven Marsel, ik krijg sterke verlangens naar een stevige onweersbui nadat ik dit gelezen had.  ;D

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

jornonweer

7-9 juni 2014! belgische supercells, zat toen in het koning boudewijn stadion voor de belgen te supporteren toen er een supercell overtrok met hagelbollen tot 7cm diameter, verschillende gewonde mensen, bomen omgewaaid en duizenden auto's beschadigd! onvergetelijk zoiets..
Danger is real, fear is a choice.

Eendagseend

Net als vorig jaar (3 januari 2014) is ook hier het onweerseizoen wederom vroeg begonnen op de 29e januari 2015. Ik hoop dat de poll weer snel komt met hoeveel onweersdagen iedereen dit jaar verwacht. Aangezien januari vorig jaar ook zo mooi begon, is mijn verwachting weer hoog. In 2014 maakte ik precies 30 onweersdagen mee en 9 keer weerlicht.
2014 Arnhem Laar Oost:
Onweer: 28
Weerlicht: 9
Onweer elders: 2 (resp. in Wageningen en Velp)

2014 Velp:
Natte sneeuw: 1
Droge sneeuw: 2
Zwaarste onweer in 2014: 3 januari 2014 (zwaarste windstoten en zwaarste hagel) en 28 juli (zwaarste regen en blikseminslagen.

2015:
Natte sneeuw: 3 (waarvan 1 korrelsneeuw)
Droge sneeuw: 6
IJsdag: 2
Onweer: 1
Hagel: 2

Marsel

Citaat van: jornonweer op za 31 jan 2015 - 17:14
7-9 juni 2014! belgische supercells, zat toen in het koning boudewijn stadion voor de belgen te supporteren toen er een supercell overtrok met hagelbollen tot 7cm diameter, verschillende gewonde mensen, bomen omgewaaid en duizenden auto's beschadigd! onvergetelijk zoiets..

Gedenkwaardige periode inderdaad. Ik heb het toentertijd 'misschien wel de meest potentievolle periode van het jaar' genoemd. Nogal gewaagd zo halverwege het seizoen. Maar achteraf klopte het jammer genoeg als een bus.....ik mag hopen dat we dit jaar meerdere van die klassieke spaanse pluimen mogen verwelkomen. Ik kan er persoonlijk geen genoeg van krijgen.  :)

Weerfreak 1337

Het wordt tijd voor een 25 mei'ert!  ;D

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Marsel

Citaat van: Weerfreak op wo 04 feb 2015 - 17:29
Het wordt tijd voor een 25 mei'ert!  ;D

Och, wat lijkt me dat heerlijk om weer eens zo'n dag/nacht mee te maken.

Overigens....nu er nog geen lentetopic is: jammer dat onderstaande kaart zich, vanuit warm lente perspectief gezien, niet eind maart of begin april voordoet. Doorschuivend hoog, zeer goed ontwikkeld tot op grote hoogte, met aan de westflank rappe WA als het hoog zich later boven centraal Europa vestigt. Deze kaart levert dan gewoon een reeks vroege twintigers op.... *droomt nog even verder*

Tyshane

Hey wat leuk het Onweerskansentopic 2015! En gelijk maakt mijn hart een sprongetje, oh ja, we gaan die kant weer op! Tof geschreven Marsel, fijne intro. Zo krijg je er nog meer zin in en zit je je al helemaal te verkneukelen op het heftige hemelgeweld. Wat heb ik er zin in. :)

Het zal nog wel even duren voor het echt losgaat zoals we zouden willen, met Spaanse plumeaus en zulks, toch is het leuk om al vast in de stemming te komen en de eerste losse onweerscellen bij iets hogere temps te verwelkomen. We moeten rustig opbouwen nietwaar?! :P

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op vr 06 feb 2015 - 23:33
Och, wat lijkt me dat heerlijk om weer eens zo'n dag/nacht mee te maken.

Overigens....nu er nog geen lentetopic is: jammer dat onderstaande kaart zich, vanuit warm lente perspectief gezien, niet eind maart of begin april voordoet. Doorschuivend hoog, zeer goed ontwikkeld tot op grote hoogte, met aan de westflank rappe WA als het hoog zich later boven centraal Europa vestigt. Deze kaart levert dan gewoon een reeks vroege twintigers op.... *droomt nog even verder*

Sja, zo hebben we het vaker. Soms zitten we met "zomerse" luchtdrukverdelingen in de winter, en "winterse" luchtdrukverdelingen in de lente/zomer.

Zal me niets verbazen als we straks eind maart/half april een gierend scandihoog krijgen, terwijl we die dan niet meer nodig hebben.
Opzich geeft dat geen verkeerd weer met frisse ochtenden en warme middagen. :) Heerlijk weertype, kan de zee alvast wat warmte opdoen. :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

ThaGhostNL

Om nog even wat meer in de stemming te komen.
Hopelijk kunnen we dit jaar weer van dit soort extremen "genieten"

My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

Tyshane

Citaat van: Tha-Ghost op za 07 feb 2015 - 19:03
Om nog even wat meer in de stemming te komen.
Hopelijk kunnen we dit jaar weer van dit soort extremen "genieten"

Oh jazekers, mooi filmpje van een zeer spannende situatie, staat me nog goed bij!  8)

Ps, Sven al een tijd niet gezien hier...

Arend

Verwachting van AccuWeather voor dit voorjaar:  :)

Severe Weather to Threaten France, Belgium, Netherlands and Germany

While Romania and Bulgaria may get some localized severe weather, a more widespread severe weather threat will exist from the interior of Spain northeast through the interior of Belgium, Netherlands and Germany. A few strong to severe thunderstorms could also target Switzerland.
The setup for this severe weather will be based upon milder air building across northwestern Europe as high pressure builds over and just west of the region.
This mild air will be a key ingredient for thunderstorms as storm systems rushing into the region bring shots of colder air with them. The Atlantic air masses that will be over northwestern Europe for much of spring will contain ample moisture, a key ingredient for these strong to severe thunderstorms.
Roys added, "The greatest threats will be for damaging winds and hail; however, the strongest storm systems will be capable of bringing the threat for several tornadoes to areas from France into Germany, especially late in the season."

http://www.accuweather.com/en/weather-news/europe-spring-2015-outlook/42485034#link2
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Marsel

Vanmorgen iets voor 8u gewekt door een serieuze klapper op korte afstand. Klonk als typische -CG maar zodanig hard dat vrouwlief en ik bij wijze van spreken tegen het plafond zaten van 'schrik'.
We kunnen weer een dag bijschrijven laten we maar zeggen  :).

Tyshane

Citaat van: Arend op vr 20 feb 2015 - 19:42
Verwachting van AccuWeather voor dit voorjaar:  :)

Dat is op zich wel een fijne prognose voor hier. Ik ga er voor. ;)


Citaat van: Marsel op za 21 feb 2015 - 09:46
Vanmorgen iets voor 8u gewekt door een serieuze klapper op korte afstand. Klonk als typische -CG maar zodanig hard dat vrouwlief en ik bij wijze van spreken tegen het plafond zaten van 'schrik'.
We kunnen weer een dag bijschrijven laten we maar zeggen  :).

Da's effe schrikken ja als je het niet verwacht. Maar weer een dag erbij dus, aardige score al? Hier nog niet dit jaar.  :(

Marsel

Citaat van: Tyshane op za 21 feb 2015 - 11:00
Dat is op zich wel een fijne prognose voor hier. Ik ga er voor. ;)
Da's effe schrikken ja als je het niet verwacht. Maar weer een dag erbij dus, aardige score al? Hier nog niet dit jaar.  :(

Dag of 3 tot dusver. Ach, jij haalt me straks in het warme seizoen met gierende banden in waarschijnlijk ;).

Koen-IJM

Vanochtend rond 07:10 tweemaal een enorme inslag gehad op enkele honderden meters afstand. Alles trilde. Erg leuk om mee te beginnen dit jaar, laat het een voorbode zijn  ;D ;D

dondertje127

Nou, bij mij staat de teller nu al op 2. Eentje in januari, en nu een in februari (vandaag) :)
Doet me denken aan een januari maand jaren geleden alweer, toen de eerste 4 dagen van januari hier al 3 onweersdagen telde. Zoiets is zeer uniek, dat maak je denk ik maar 1 keer in je leven mee.

Marsel

Als zijnde opwarmertje, vandaag vooral richting het zuiden van NL en in BE even een fototoestelletje bij de hand houden wellicht?

Immers, deze ochtend na passage van het occluderende frontale systeem vanuit het westen langzaam afkoelende bovenluchten. Door deze KA en de daarbij horende subsidentie in eerste instantie tijdelijk brede opklaringen afgewisseld met velden Cu/Sc en over het algemeen droog. De aangevoerde postfrontale luchtmassa is polair van oorsprong en met het verder afkoelen van de bovenkamer (T500 naar -36C) neemt de onstabiliteit in de loop van de middag toe tot klassieke waarden behorend bij deze luchtmassa in deze tijd van het jaar: enkele honderden J/KG. Onstabiliteit rijkt tegen die tijd (later op de dag) veelal tot FL200-230 (ongeveer 6km).

In het bovenluchtpatroon is in eerste instantie, op een paar minimale rimpelingen na, niet echt een duidelijke hoogtetrog oid terug te vinden. We moeten het in de loop van vanmiddag dus hebben van buien die vanaf de grond door óf een lange fetch over zee óf door dagelijkse gang zijn ontstaan. Met de overheersende WSW-elijke hoogtestroming zullen buien in de loop van de middag dus vanuit de kanaalregio (langste fetch) vooral BE, S- en in mindere mate C-NL intrekken. Daarbij trekt een zeer minimaal en nauwelijks te herkennen grondtroggetje tijdens de tweede middaghelft vooral over BE en S-NL.

Buiensituaties in polaire lucht grossieren over het algemeen niet in schering.
Deze keer is daar wellicht enigszins een uitzondering op. Door de relatieve nabijheid van de jet (de as ligt achter het wegtrekkende front langs) hebben we 30-40kt diepe schering staan, netjes overlappend met de onstabieler wordende luchtmassa over de Benelux. Windprofielen zijn veelal unidirectioneel en dus stormrelatief nauwelijks interessant (zie afwezigheid heliciteit).

Eea is wel voldoende om eenmaal boven land enkele mogelijk opgelijnde multicells (zeker langs ons minimale troggetje), of een enkele goed georganiseerde losse cel toe te staan. Deze laatste al dan niet tijdelijk met 'afwijkende kenmerken' indien volledig vanaf de grond gevoed ten tijde van Tx (geen supercells!). Bij buien (korrel)hagel tot rond 1cm, enkele forse windstoten mogelijk tot rond 40kt (vooral bij enige oplijning) en af en toe onweer.
Buien zullen in de loop van de middag zoals gezegd eerst, en vooral, over BE, S- en in mindere mate C-NL de kop opsteken. Verder noordwaarts zal het op een enkel exemplaar na het langst 'rustig' blijven. Vrijwel alle modellen suggeren in meer of mindere mate deze evolutie.

Richting de maandagavond nadert dan een hoogtetrog waarbij buiigheid juist wat verder noordwaarts en langs de WNW-kusten uitgesproken wordt. Dan nog steeds onweerskansen overigens.

Marsel

Zoals verwacht: oplevende onweersactiviteit momenteel.
Vooral de echo nabij Brussel is een hele pittige as we speak....

Powered by EzPortal