Uur lang lichten uit voor Earth Hour

Topic gezien door 3248 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 20 mrt 2012 - 09:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Uur lang lichten uit voor Earth Hour

In heel Nederland gaat zaterdag in huizen en monumenten het licht uit voor Earth Hour. Onder andere de Euromast in Rotterdam en de Amsterdam ArenA gaan op zwart. Wereldwijd doen mensen op 31 maart een uur lang het licht uit om aandacht te vragen voor de klimaatverandering. Tussen 20.30 en 21.30 uur gaan overal in Nederland de lichten uit van grote bouwwerken. In Den Haag wordt het Vredespaleis in het donker gehuld, in Utrecht gaan de lichten van de Domtoren uit en Groningen zet de Martinitoren in het donker. Tot nu toe hebben zich ruim 5.000 mensen aangemeld.



Earth Hour wordt voor de het zevende keer in Nederland georganiseerd door het Wereld Natuur Fonds (WNF). Het is de grootste campagne voor de toekomst van de aarde ter wereld. In 2011 deden miljoenen mensen uit 135 verschillende landen mee. Beroemde plekken als de Eiffeltoren in Parijs, de Toren van Pisa, de Tower Bridge in Londen doven traditiegetrouw hun lichten. Dit jaar zijn Irak, Bhutan en Nieuw-Caledonië aan het lijstje van deelnemers toegevoegd.

Ook astronaut André Kuipers doet mee vanuit het internationale ruimtestation ISS, ongeveer 400 kilometer boven de aarde. De WNF-ambassadeur zal het licht uitdoen in de ruimte waar niet wordt gewerkt. Het is niet mogelijk om alle lichten uit te doen van het ISS. Vanuit het donker doet Kuipers verslag via Twitter en maakt hij foto's van een aarde zonder lichten.

Bron Telegraaf
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Tyshane

Citaat van: Ben47 op di 20 mrt 2012 - 10:56
'In heel Nederland gaat zaterdag in huizen en monumenten het licht uit.... Wereldwijd op 31 maart....'

Zaterdag is het de24e. >:(
Maar goed het is Telegraaf. Maar goed, als je ergens aandacht voor wil vragen door het licht uit te doen, doe het dan voor iets beters dan klimaatverandering dat door met data rommelende wetenschappers aan CO2 verweten wordt.

Nee dan zijn er ernstigere zaken waarvoor ik aandacht zou willen trekken.
Wat te denken van Wapenhandel om vooral arme bevolkingen tegen elkaar te laten moorden, het aanwakkeren van burgeroorlogen ten gunste van 'onze' wapenhandel, Voedselspeculatie en landjepik om arme bevolkingsgroepen in de wereld  nog armer te maken en aan ondervoeding dood te laten gaan, moordenaars in Nederland in vrijheid stellen en ze ook nog een miljoen of twee mee geven uit de opbrengst van belastingcenten van mensen die hun hele leven nog geen fractie van dat bedrag bij elkaar kunnen sparen op een nette manier, gouden handdrukken van miljoenen per persoon voor directeuren die er een potje van maken en dat vervolgens op huurders te verhalen. Afghanen opleiden voor politietaken (lees het in het zadel houden van een corrupte kliek in dat land). Enz enz.

Nee we leiden de aandacht weer eens af door een zinloze actie tegen natuurlijke klimaatverandering. Slaapt u rustig door....en betaal nog meer belasting voor bovenstaande handelingen van onze machthebbers.

Doe de 31e het licht maar uit. Misschien de laatste keer dat u hiervoor zelf nog het knopje kunt gebruiken. Daarna hebt u door alle belastingheffingen voor corrupte activiteiten geen geld meer en is uw licht afgesloten.  >:(

Een beetje zuur. ;)

Ik vind het persoonlijk wel een goed initiatief alleen zou het niet bij een uurtje moeten blijven. In plaats van een uur uit, misschien maar een uur per dag aan? ;) Maar of het klimaat nu wel of niet door de mens aan het veranderen is, is in deze context minder belangrijk. Het gaat er om dat 'we' met zijn 'allen' veel energie gebruiken en vaak onbewust, dus wat spaarzamer en bewuster hiermee omgaan is een goed iets. En ergens moet je beginnen, dit soort initiatieven dragen daar hopelijk een beetje aan toe bij. Al zal de echte ommezwaai komen doordat positief ingestelde mensen dit soort info verspreiden en elkaar bereiken door bruggen te slaan en elkaar te inspireren. Ik heb goede hoop. 8)

Oh en aandacht voor andere belangrijke zaken moet er ook komen, maar dat betekent niet dat de aandacht hiervoor dan niet nodig is, dat kan goed naast elkaar bestaan en samengaan, zie laatste zin voorgaande alinea. ;)

StormCell

StormCell doet mee, beter nog, wij gaan op pad om de duisternis te fotograferen!  het zal iets worden in de trend van: before (de dag ervoor) en after :)

Jelte

Die avond steek ik maar eens een extra lichtje op om aandacht te vragen voor de klimaathoax.

Jur

Citaat van: Jan van Ooijen op di 20 mrt 2012 - 09:32
en de Amsterdam ArenA gaan op zwart.

Dat mag ie ook blijven ;)

ON: Heb 1 x meegedaan, was niet van plan een keer te herhalen.

Jan van Ooijen

Recordaantal landen doet licht uit voor Earth Hour

Earth Hour wordt dit jaar groter dan ooit. Wereldwijd doen mensen in zeker 147 landen en regio's zaterdag 20.30 uur lokale tijd een uur het licht uit, meldde het Wereld Natuur Fonds (WNF) vandaag. De actie, waarmee stroom wordt bespaard, is bedoeld als oproep om de aarde beter te beschermen. Nieuwe deelnemers zijn Libië, Algerije, Bhutan en Frans Guyana. Het is de zevende keer dat Earth Hour plaatsvindt. De actie begon in 2006 als een initiatief in de Australische stad Sydney.



Earth Hour begint zaterdagochtend 8.30 uur Nederlandse tijd op het eilandje Samoa in de Stille Oceaan, bij het begin van de datumgrens. Het donkere moment trekt daarna over de wereld. In Nederland doen ook velen het licht uit, waaronder de Utrechtse domtoren en de Rotterdamse Euromast. Opmerkelijk is dat de Nederlandse astronaut André Kuipers ook even het licht zal uitdoen in het internationale ruimtestation ISS.

Bron AD
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Tyshane

Goeie zaak, mooi ook dat meerdere landen zich hebben aangesloten bij dit initiatief. Ik zal morgen ook even mijn lampje uitdoen. :) Overigens wel leuk dat André zijn lampje uitdoet, maar nog leuker zou het zijn als ze een filmpje zouden maken van hun rondgang zodat je daadwerkelijk ziet dat de lampen uitgaan per tijdzone, daar dan weer een mooie timelapse van maken... ;)

GekkeLeo

En daarna doet iedereen alles weer aan en zuigen we nog meer enegie op als voorheen of zie ik dat verkeerd?

Sasha

Ik ben benieuwd naar het verslag van Kuipers op Twitter. Ik doe al een paar jaar mee met Earth Hour en bemerk om me heen dat steeds meer mensen meedoen! Goed zo....hoe zeggen ze dat ook al weer: verbeter de wereld, maar begin bij jezelf  ;)
Vergeet niet te leven!

Jan van Ooijen

Earth Hour: goedbedoeld, maar zinloos

Vanavond doen mensen wereldwijd gedurende één uur de lichten uit. Een nobel initiatief, maar of we daarmee de aarde redden kunnen? Vanavond om 20.30 uur is het dan zover. Het Wereld Natuur Fonds vraagt u dan vriendelijk doch dringend om uw lichten te doven en een uurtje in de duisternis te vertoeven. Samen één uur het licht uit voor de aarde. Nu heeft die aarde natuurlijk helemaal niets aan zo'n uurtje duisternis. Maar het is dan ook meer symbolisch, zo stelt het WNF. Het uiteindelijk doel? Bewustwording van het feit dat we deze aarde goed verprutst hebben en laten zien dat we ons zorgen maken over de toekomst van onze planeet.

Twee auto's
Naar verwachting geven ook dit jaar duizenden Nederlanders aan die oproep gehoor. Eén voor allen en allen voor een betere wereld! Dat er op de oprijlaan twee benzineslurpende auto's staan, dat het dak niet goed geïsoleerd is en dat het oud papier hier altijd gewoon in de container verdwijnt: dat doet er tussen 20.30 en 21.30 uur even niet toe. Logisch: al die zonden worden in dat uurtje met de mantel der duisternis bedekt.



Hypocriet
Is dat hypocriet? Mijns inziens wel. Het doet me denken aan de zondagsschool waar ik vroeger verplicht elke zondagochtend naartoe moest. Erg kerks waren we niet, maar zondagsschool hoorde er gewoon bij en dus trok ik zondagochtend mijn rok aan en vertrok met mijn bijbeltje naar de dorpskern. Een uurtje luisteren en zingen en dan zat het er weer voor een week op. Eenmaal thuis verdween de bijbel rap in de kast en de rok maakte even snel plaats voor een broek. Ik had een uurtje over het geloof nagedacht – er even van uitgaande dat mijn gedachten geen moment waren afgedwaald – maar in essentie was ik toen ik thuiskwam nog even ver als toen ik het huis verliet. Earth Hour kampt eigenlijk met dezelfde problemen als mijn zondagsschooljuffrouw. Mensen willen (al dan niet onder druk van buren, familie, vrienden, etc.) best wel over iets wat ze belangrijk denken te vinden, nadenken. Maar in de praktijk verandert er zo weinig. Ook al heeft zowel Earth Hour als de zondagsschooljuf wel de intentie om een nieuwe en vooral betere levensstijl te bewerkstelligen.



De kaars als symbool der zinloosheid?
De spijkerbroek waar ik me op zondagmiddag in hees, stond symbool voor de zinloosheid van het uurtje dat ik eerder in de zondagsschool had doorgebracht. Het was een schijnvertoning: een kluchtspel dat niet eens grappig was. Earth Hour heeft ook zo'n symbool. De kaars. Want zodra de lichten om 20.30 uur doven, gaan de kaarsen massaal aan. We willen best wel laten zien dat we ons zorgen maken over de planeet, maar echte duisternis? Nee, dat is teveel gevraagd. En dan laten we het feit dat kaarsen de ultieme vorm van energieverspilling (meer warmte dan licht) en vervuiling (een relatief flinke CO2-uitstoot) zijn nog even buiten beschouwing. We doen braaf de lichten uit, maar ontsteken direct nieuwe lichtjes. Logisch: wij mensen kunnen niet zonder licht. We hebben het nodig om te functioneren. Het ontsteken van licht is volgens mij dan ook geen probleem, maar een noodzakelijkheid. En met noodzakelijkheden moet je – ook tussen 20.30 en 21.30 uur op de laatste zaterdag in maart – niet stoppen. Beter kunnen we dat uurtje benutten voor het nadenken over een alternatief. Een manier om de lichten ook in de toekomst brandende te houden, zonder dat het nodig is om de gevolgen ervan – heel hypocriet – één uurtje per jaar met de mantel der duisternis te bedekken.

De lichten aan
Misschien moeten we vanavond massaal de lichten aandoen en zorgen dat dat licht eens op het werkelijke probleem – onze enorme afhankelijkheid van fossiele brandstoffen en onze consumptiedrang – valt. Laten we onze hersencapaciteit eens niet gebruiken om onze zorgen te uiten, maar om die zorgen aan te pakken. Dat het WNF er elk jaar in slaagt om zoveel mensen te activeren om vervolgens niets te doen, is geweldig. Maar laten we al die mensen met hun eigen talenten en inzicht nu eens gebruiken om wel iets te doen. Om na te denken over hoe het anders kan. Want als één ding wel duidelijk wordt wanneer iedereen tijdens Earth Hour de kaarsjes ontsteekt dan is het dat we in praktijk niet bereid zijn om iets op te geven. Laat dat samen met onze zorgen het uitgangspunt voor een nieuwe koers zijn. Eentje die echt wat verandert.

Bron Scientas
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Tyshane

Vooral de laatste alinea spreekt me wel aan van bovenstaand stukje, hoewel ik de eerste insteek negatief vind. Het 'uurtje licht uit' is er niet om daarmee meteen de wereld te veranderen of om een probleem te verhelpen, het is symbolisch en geeft hopelijk stof tot nadenken.

De actie zelf zal weinig verschil maken op korte termijn, maar er wordt nu wel over gepraat, er komen discussies over en mensen komen met (betere) ideeën. Missie geslaagd, verder ligt het aan jezelf als persoon of je negatief als criticaster vanuit je luie stoel initiatieven omver werpt, of de positiviteit er in ontdekt en je laat inspireren door jouw bijdrage te doen. :)

Powered by EzPortal