Herfst discussietopic 2014

Topic gezien door 36805 bezoekers
Gestart door Johann, vr 19 sep 2014 - 17:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Shadow112

Ik zag de storm ook al aankomen. Even afwachten hoever het landinwaarts kan komen. Maar in ieder geval weer iets om in de gaten te houden. (eindelijk!)  ;D

winter

Woow temperatuur gaat met meer dan 10 graden dalen na het weekend. Ben benieuwd hoe NS zich nu staande gaat houden voor al aanstaande dinsdag!
http://www.weerplaza.nl/weerinhetnieuws/Van+warm+naar+storm%3f/2090

winter

Als ik het goed begrijp uit het verhaal van weerplaza bevindt de storm zich nu nog erg ver weg.
Stel die storm trekt met z'n kern over parijs heen, dan krijgen wij toch een aanvoer van het koude lucht uit noordoost Rusland of niet?
Zou de temp. zelf al ruim onder de 10 graden uit kunnen komen als ik het goed begrijp?

ron12

Minimum temperaturen eind volgende week, lekker koud in het noordoosten van Europa  :), Hoe was het vorig jaar in die hoek eigenlijk, wie iemand dat.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

gilleeesss

Citaat van: Marc.S op vr 17 okt 2014 - 22:19
Wat kan zo'n kaart als deze precies betekenen voor ons, licht winterweer met s'nachts vorst?  :)



Ja zo'n kaart hebben we nodig in 'putje van de winter' dit komt nog wat te vroeg, dit kan tot de eerste lichte nachtvorst lijden.

ron12

Kaartje storm voor dinsdag, voor wat het waard is
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Warmte record in De Bilt 23 graden voor 18 Oktober, was 22.9 graden, bron de telegraaf  ;) moet eens naar het zuiden kijken, absurd toch ::)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Stephanie

Ik ga zo de BBQ nog eens aansteken. Het is heerlijk vandaag! ;D

Weerfreak 1337

Zelfs nu de zon al bijna onder is voelt het nog zwoel en behoorlijk warm aan buiten. Bizar om dat zo laat nog mee te maken. Zal goed wennen worden volgende week als de temperatuur 10 graden lager ligt.  :o

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

snowsquall

Bizar, maar erger nog, hoogst irritant :( 
Vies benauwd weer! Ik zal blij zijn als het wat normaler weer is met dito temperaturen :)

Extremissimorum

Regionaal bijna zomerse dag, op 18 oktober!

Dinsdag wordt een spannende dag, ben benieuwd naar ec12!
'k Woon aan de westkust, vorig jaar (i.e. 28 oktober 2013) veel schade door omgevallen bomen. Nu ook weer oppassen zo het lijkt. Lijkt de saneringsstorm te worden.

Eerste kaartje is pluim van vorig jaar. Tweede is ec12 van gisteren, derde is ec00 van vandaag.

Is afwachten, maar zo het lijkt is er een reële kans dat er een weeralarm afgegeven wordt.

Ik weet niet hoe het zit met onweerskansen (Marsel??), maar er worden ook grote neerslaghoeveelheden verwacht, i.t.t. vorig jaar, toen het een droge storm was. Al met al een gevaarlijke situatie.

Edit: volgens mij werken de afbeeldingen niet, jammer genoeg. Verder baseer ik me op ec, gfs laat helemaal geen storm zien.

Streamertje

Citaat van: snowsquall op za 18 okt 2014 - 19:33
Bizar, maar erger nog, hoogst irritant :( 
Vies benauwd weer! Ik zal blij zijn als het wat normaler weer is met dito temperaturen :)

Dat is wel een beetje erg overdreven niet? Heerlijk weer zo. Mag van mij tot eind nov duren.. 8)

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

zwoof

Citaat van: snowsquall op za 18 okt 2014 - 19:33
Bizar, maar erger nog, hoogst irritant :( 
Vies benauwd weer! Ik zal blij zijn als het wat normaler weer is met dito temperaturen :)

Haha! Vies benauwd... lekker overdreven. Geweldig :D   Maar mag van mij ook wel wat minder, al is het alleen maar omdat het al ver in oktober is. Je kan aan alles zien dat het warme weer niet klopt met de tijd. Zelfs de muggen en wespen zijn sloom. Ook het licht deugt niet.  Laatste stuiptrekking van een zomers najaar dat weer eens te lang duurde. Nog 1 dag te gaan gelukkig. Laat de winter nu maar komen. De kachel, die een stuk fijner is dan de zon omdat je hem kan regelen, is weer in opperste paraatheid hier.    8)

jonkheer

Hier in Leeuwarden regen en nog eens regen. Zeker geen nazomerse dag. Gisteren was het wel aangenaam.

Arend

KNMI beoordeling lange termijn met betrekking tot ex-Gonzalo:

De meeste aandacht in de komende periode gaat uit naar dinsdag/woensdag, als de restanten van ex-Gonzalo over de Noordzee trekken. Dit geeft een significante kans op zware windstoten (De Bilt 80% in de EPS, 10% kans >100 km/uur, Den Helder 90% en 70% >100 km/uur, 10%>120 km/uur) en een behoorlijke hoeveelheid neerslag 10-30 mm in een etmaal). De kansen op zware windstoten zijn toegenomen t.o.v. gisteren, de kans op zeer zware windstoten ongeveer gelijk gebleven; de ensembleleden kruipen meer naar elkaar toe. In combinatie met beginnend springtij kan dit ook voor hoge waterstanden zorgen (Hoek v Holland 85% kans op waarschuwingspeil).

Uitgifte: 19/10/2014 00.42 uur LT


Verder schreef Karim gisteren op zijn blog het volgende:

De modellen suggereren dat de kern onderweg, mede door de aanwezigheid van een portie koude lucht in de hoogte, opnieuw zal aanwakkeren door barokliene processen. Uiteindelijk voorzien zowel de weermodellen GFS als ECMWF dat er tegen dinsdag een stormdepressie de Britse Eilanden zal intrekken. In de loop van dinsdag trekt de kern de Noordzee op. Bezuiden en aan de achterzijde van de depressie staat er een krachtig windveld, en vooral aan de achterzijde is het uitkijken voor zware windstoten. Later op dinsdag zijn er dan windstoten mogelijk tot zo'n 80-90 km/h en aan zee (en vooral in Nederland) rukwinden tot 90-110 km/h. Op zee en aan de Nederlandse noordelijke kustgebieden kan het tijdelijk stormen (9bf).

Daarnaast kan het even flink plenzen en is er ook kans op onweer, in de linker uitgang van een jet streak. Details over de kans op gevaarlijk dynamisch onweer zijn thans niet te geven.

En alsof dat niet genoeg is, sleurt de storm, een massa koude lucht meer naar het zuiden. Deze luchtmassa zou slechts een dag of 2 over onze streken blijven hangen, doch het zorgt wel voor een opvallende temperatuurdaling. Halen we op maandag nog zo'n 16-17°, later op dinsdag is dit nog amper 12-13°. Dit is meteen ook tien graden koeler dan op morgen zondag. In de Alpen zorgt deze impuls van polaire lucht voor significante sneeuwval, vooral op de zuidflanken.

Let wel: dit alles enkel als het scenario wordt aangehouden zoals nu door de meeste modellen wordt aangegeven. Zo'n ex-orkaan vertoont soms vreemde kuren en bovendien houden kleine afwijkingen in het traject/diepte van de depressie, mogelijks grote gevolgen in voor ons weerbeeld. Het is m.a.w. goed mogelijk dat het helemaal zo'n vaart niet loopt met o.a. die wind. Maar ik wilde u het graag toch al meegeven...

http://weerspinsels.blogspot.nl/2014/10/uitkijken-voor-orkaan-gonzalo.html
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

grizzrh

Citaat van: snowsquall op za 18 okt 2014 - 19:33
Bizar, maar erger nog, hoogst irritant :( 
Vies benauwd weer! Ik zal blij zijn als het wat normaler weer is met dito temperaturen :)

Benauwd was het niet hoor, gisteren nog een terras gelegd met mijn schoonbroer heerlijk weer om in de tuin te werken!!
Maar van mij mag het wel over zijn met de warmte en richting de min temps gaan..
Doenrade, Limburg

Arend

KNMI heeft inmiddels waarschuwingen uitstaan voor dinsdag. In de actuele guidance wordt er over het volgende gesproken:

WIND:
Vanaf dinsdagochtend continu toenemende wind. Aan de westkust dan zware windstoten, achter de windsprong komen ook IJsselmeer, Friesland en Flevoland erbij. A.g.v. onstabiliteit worden de zwaarste windstoten achter de windsprong verwacht. Harmonie komt met enkele gebieden van meer dan 100 km/uur (=54 knopen) boven zee. Het is nu nog de vraag of die het land ook op komen, aangezien het nog buiten de verwachtingstermijn valt. Het weeralarmcriterium gaat actueel uit van het zomerseizoen aangezien de meeste bladeren nog aan de bomen zitten (na dinsdag kan er wellicht een andere conclusie getrokken geworden).

Uitgifte: 19/10/2014 18.40 uur LT.

Een beetje humor in de guidance kan dus ook, getuige de laatste regel.  :)

Hieronder Harmonie tot dinsdag 12z.

Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Danny

De EC pluim laat oplopende temperaturen zien in en na komend weekend. Misschien wel weer even tippend aan de 20 graden in de eerste helft volgende week.

Aan het einde van de termijn lijkt de operer in ieder geval te zinspelen op mogelijk een nieuwe storm met veel neerslag en aanvoer van koelere lucht. Termijn nog te ver en ondersteuning nog te mager maar even een oogje in het zeil houden de komende tijd of dit op de kaarten blijft staan.

Marsel

Citaat van: Danny op wo 22 okt 2014 - 11:41
De EC pluim laat oplopende temperaturen zien in en na komend weekend. Misschien wel weer even tippend aan de 20 graden in de eerste helft volgende week.


Tja inderdaad, zoals je terecht opmerkt: eerste dagen van volgende week mogelijk weer 15-20C. 20+'ers daarentegen zijn out of the question.
De vraag die je daarbij moet stellen is of het dan ook wel aardig weer is. Neerslagsignalen door frontale invloeden vanuit het westen blijven er voor die dagen ook constant inzitten. Daarbij moet opgemerkt worden dat de oper hoog in het ensemble ligt.

Het is afwachten waar precies de rug richting C-Europa komt te liggen (met het hoog aan de grond richting ESE-Europa) en hoelang ze het volhoudt. Immers, depressies in het westen lijken opdringerig. GFS00 en 06 liet/laat depressies meer ons weer bepalen. Dan nog steeds een zuid(west)elijke stroming maar minder warm en -fraai.

Maar dan nog...Dat we oktober vorstvrij doorkomen lijkt inmiddels wel zeker.

Ter aanvulling, EC00 (lijkt veel op de 12Z van Danny) voor regio midden en daaronder zuidoost. Die laatste om de mogelijke relatieve warmte beter in beeld te brengen.

Powered by EzPortal