één foto van het buitje in het zuidwesten op 19 augustus

Topic gezien door 2824 bezoekers
Gestart door Ronald, di 19 aug 2014 - 13:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ronald

Vannacht toch nog onverwacht een onweersbuitje kunnen opwachten bij Westkapelle (Zeeland). Hoewel de bui iets noordelijker bij Burgh-Haamstede aan land ging heb ik toch nog een paar ontladingen gezien en er zelfs een paar kunnen fotograferen.


Jammer genoeg zijn de meeste niet echt het tonen waard, dus dat doe ik jullie ook niet aan  ;)



Slechts één foto is acceptabel hoewel deze ook niet helemaal scherp is. Volgens mij veroorzaakt door de hevige regenval die ervoor zit, maar helemaal zeker weten doe ik dat niet. Beter dan dit krijg ik hem niet, dus we moeten het er maar mee doen.



Lightning by Ronald on Flickr


In ieder geval wel weer even genoten. Met een frequentie van één chase per maand is het voor mij toch wel weer een mager jaar. Ik pak dus iedere kans die voorbij komt.



Tyshane

Mooi plaat Ronald, goed gedaan! Mooi sfeertje zo met dat water erbij. :)

Linnaea

Beter dan dit krijg je hem niet??? Wauw, beter dan dit hoeft niet hoor, deze is prachtig!
Locatie: Spijkenisse (Z-H)
Van panische angst voor onweer, naar passie.

Flitsje

Wauw, dit is echt super!!! Kon ik het maar met mijn canon Eos  ;D
Born to be wild!

Oxize

Je foto is gewoon scherp hoor. Zoals je zelf als zegt, is het de regen die het veroorzaakt waardoor er soft uit ziet. Als je goed kijkt hebben de op sommige plekken in de wolken duidelijk scherpe plekken. En de bliksem ligt in hetzelfde afstand als de wolken. Je lens lag netjes op oneindig.

En onscherpte kan ook deels komen door diffractie. Bij goedkopere lenzen heb je meestal alleen middenin de nodige scherpte en aan de randen word het onscherp. Dit heeft met de kwaliteit van je lenzen te maken. Dit is zeer duidelijk te zien als je foto's van de sterrenhemel maakt snachts. Scherp binnenin en uitgerekte sterren aan de rand.

Maar in dit geval ligt het aan de regen.

Verder een strakke foto hoor.



Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

JorisK


Diem


Ramon Oost



Ronald

Bedankt voor de leuke reacties.

@oxize: ja hij is wel scherp, maar toch. Mis net het "crispy" wat meestal wel lukt. Bedoel je overigens niet chromatische abberatie ipv diffractie? Diffractie speelt toch pas een rol bij hele kleine diafragma's?

Oxize

Nee bij goedkopere lenzen ook al bij grote diagfragma's. Op de site van http://www.the-digital-picture.com kan je precies zien waar welke lens onscherper is in de randen. Je kan bijvoorbeeld een L lens pakken en een stock 18-55mm lens en met elkaar vergelijken. Zit heel veel verschil in.
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

PatrickM


Powered by EzPortal