Onweerskansen 24 t/m 29 juli

Topic gezien door 38549 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 24 jul 2014 - 10:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dondertje127

Citaat van: ron12 op ma 28 jul 2014 - 15:18
Deelen   :o

Wow, ik vind het niet gek dat deze omgeving de kroon spant :P
Wat heb ik van deze dag enorm genoten, en ik ben het gevaarlijke weer maar gaan opzoeken hoewel ik zeer moeilijk de oude brug over kwam door file (die zo'n 30 a 40 minuten duurde), want in Zuid is op de nabije blikseminslagen na nooit iets te beleven. Door die vertraging wel veel tijd misgelopen omdat ik ook om 18 uur weer een afspraak had.

Marsel

Nieuwe ronde nieuwe kansen vandaag.
Modellen liggen mooi op een lijn voor vanmiddag. Een tong met hoge theta-E/-W waarden ligt vanmorgen over SSE-NL en BE en trekt langzaam zuidwaarts in de loop van de dag. In deze zone liggen momenteel al enkele (onweers)buien in de aanvoerrichting boven W-DU, deze moeten wel langzaam deactiveren naarmate ze naar het westen trekken.

Voor de zuidelijke en zuidoostelijke regio's, alsmede C- en E-BE, vanmiddag dan op uitgebreidere schaal de vorming van onweersbuien. Schering blijft zoals gisteren aangegeven zwak met <20kt 0-6km en ook SRH is nauwelijks significant. CAPE ligt 's middags over eerder genoemde regio's lokaal rond 1500J/Kg en PW rond 35mm.

Verwacht redelijk geisoleerde convectieve modus, lokaal rommelig geclusterd in een later stadium, waarbij in korte tijd weer veel water kan vallen (nog hoge PW), mede ook gezien de lage treksnelheid (10-15kt richting SW). Toch verwacht ik tov gisteren niet dat neerslag gerelateerde problemen op zulke grote schaal zullen optreden ivm het ontbreken van een duidelijke vore parallel aan de bovenstroming waardoor buien gefocust over eenzelfde gebied blijven trekken.
Men moet meer denken aan de gebruikelijke overlast met wederom de focus op overlvoedige neerslag: lokaal erg veel water in korte tijd (lokaal dus wel weer wateroverlast!), slechts zeer geïsoleerd een paar hagelstenen tot enkele cm's bij de zwaarste buien en mogelijk een paar flinke windstoten (tot max rond 35kt).

Weatherman

Dacht dat het droog zou zijn vandaag, komt hier een stortbui naar beneden.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

jornonweer

hier ook veeeel regen, straten staan onder water.. water in de kelder.. niet leuk wakker worden
Danger is real, fear is a choice.

Weatherman

Weer waarschuwing voor omze regio voor onweersbuien.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

jornonweer

het is in gang gezet boven duitsland, volgens mij gaat er op veel plaatsen in belgie wateroverlast komen.. als ik het kmi enzo mag geloven..
Danger is real, fear is a choice.

jornonweer

en weeral onweer.. wordt stilaan een gewoonte haha  ;D
Danger is real, fear is a choice.

Weatherman

Hier trok er een langs, helaas
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

jornonweer

voor de 2de keer vandaag straat blank en kelder onderwater.. en het is nog lang niet gedaan wow
Danger is real, fear is a choice.

ron12

In Kessel-Eik in Limburg 64 mm regen gevallen in 45 minuten.BRON L1 ::)  http://www.l1.nl klik op noodweer

Lijkt er op dat ten oosten van Nijmegen boven Duitsland een bui aan het vormen is,als ik het goed heb tenminste. ;) bui ontlaat zich bij Goch plus/minus 40 kilometer ten zuidoosten van Nijmegen, wel mooie luchten te zien geweest hier.daar ook onweer
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

jorentje1997

En hier... Zonnig en aangenaam weer  8). Sterkte daar in het Oosten.


Iemand al de onweerskansen voor zaterdag gezien?

jornonweer

In Limburg is het dinsdag rond 17u30 hevig beginnen regenen en onweren. Op verschillende plaatsen staan de straten blank. Er is veel wateroverlast.


In Hasselt is de Crutzenstraat afgezet door de brandweer. De Westerring in Genk staat volledig onder water. Ook in onder meer Zonhoven, Hechtel, Kinrooi, Lanaken en Bree is er veel wateroverlast.

De brandweer van Maaseik kreeg al meer dan vijftig oproepen voor wateroverlast. "Het gaat om de klassieke zaken: rioleringen die het water niet kunnen slikken, ondergelopen kelders en straten die blank staan", zei de brandweer van Maaseik bij vtm. "Vooral Neeroeteren, Opoeteren en Kessenich zijn getroffen. Onze ploegen zijn op dit moment op pad om het water weg te pompen."

ongelooflijk hier, alles onderwater.. en een nieuwe onweersbui lonkt..
Danger is real, fear is a choice.

dondertje127

Begin van de avond wel van ver wat gerommel gehoord, maar weet niet heel zeker of het onweer was.

Wertha

Enkele uren gerommel gehoord, nauwelijks onweer boven Weert. De buien hebben Weert wederom slechts geschampt.
Aantal onweersdagen: 2023: 17 | 2022: 21 | 2021: 16

jornonweer

Citaat van: Vriezzer op di 29 jul 2014 - 22:18
Enkele uren gerommel gehoord, nauwelijks onweer boven Weert. De buien hebben Weert wederom slechts geschampt.

hier in bree en omstreken ook wateroverlast, heel belgisch limburg eigenlijk.. in waals-brabant stond het water tot 3m op sommige plaatsen
Danger is real, fear is a choice.

dondertje127

Volgens buienradar archief was het toch onweer wat ik heb gehoord begin van dinsdagavond, het was inderdaad niet ver weg achteraf gezien ook. En net nog een keertje weerlicht te zien geweest na 00.00 uur opnieuw en wederom in de richting waar Münster ligt (Oostelijke richting dus), maar heel weinig.

Met wat gerommel heb ik geluk gehad dat ik net in een stil gebied zat. Met het weerlicht heb ik wel echt naar buiten moeten kijken richting Oost.


Caps

Idd, ik heb een appartementje in Münster, en het rommelde hier behoorlijk, dus je kan wel eens gelijk hebben dondertje

Powered by EzPortal