Onweerskansen 24 t/m 29 juli

Topic gezien door 38874 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 24 jul 2014 - 10:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

ron12

Citaat van: jornonweer op ma 28 jul 2014 - 18:37


verdacht! gisteren vertoonde de bui in limburg ook zoiets en er is toen een windhoos geweest 4km van men huis.. in belgisch bocholt,lozen en in stramproy (weert)
ten noorden van Munster (dld) nu ook
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Danny

Citaat van: Marco uit Hangar 5 op ma 28 jul 2014 - 18:10
Zo snel als de buien ontstonden vandaag, lijkt het hele systeem nu ook net zo snel weer  op  te lossen. Nog wel wat gedonder in Twente, maar lijkt nu ook snel minder te worden.

Schiphol alweer een enkele uren in de zon en nog lekker warm geworden. Tijdens de zondvloed vanmorgen was het maar 16 graden.

Weer is en blijft onvoorspelbaar momenteel. In rap tempo worden er weer nieuwe buien op de radar geperst boven Noord-Brabant in de richting van Rotterdam nu.

vlerk

He he, ook Eindhoven heeft zijn hoosbui gehad

Weatherman

Het lijkt erop dat die flinke pit ook deze kant op komt
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

jornonweer

ik wil niet te positief worden, maar na morgen kunnen we alweer vooruit kijken op mogelijk onweerachtige dagen! zaterdag/zondag/maandag  8) beetje offtopic sorry daarvoor maar toch even melden  ;D
Danger is real, fear is a choice.

matroesjka-world

Citaat van: trudy op ma 28 jul 2014 - 18:34
Wanneer trekt het naar het zuiden?

Waarom naar het zuiden? Je woont toch in het noorden? :o
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Energizer85

Citaat van: jornonweer op ma 28 jul 2014 - 19:14
ik wil niet te positief worden, maar na morgen kunnen we alweer vooruit kijken op mogelijk onweerachtige dagen! zaterdag/zondag/maandag  8) beetje offtopic sorry daarvoor maar toch even melden  ;D

Leuk alleen zullen we zaterdag eraf halen ivm dancevalley? :-) ik blijf graag droog ;)

trudy

Het systeem zou toch kantelen?
:)
Dat zou dan betekenen dat het wegtrekt, en ik niet zo nerveus hoef te zijn

Tam

hier een impressesie van Arnhem-Noord.. geplukt van YouTube




tweede filmpje was even verwijdered door gebruiker nu weer terug gezet



en 3e filmpje is richting het centrum waar het allemaal naar toe stroomde




Diem

Wat een dag vandaag voor sommige delen van Nederland :o
Helaas viel het hier nogal tegen en woon ik natuurlijk tussen de twee 'rode gebieden' in >:( :P
Wordt tijd voor een échte onweersdag hier, op naar de volgende kansen dan maar.

ron12

Eerste filmpje, die duif 02.45 min :'(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

jornonweer

daar in limburg ook een zondvloed plaatselijk vrees ik.. bui blijft daar maar op dezelfde plek hangen..
Danger is real, fear is a choice.

Marsel

Citaat van: Diem op ma 28 jul 2014 - 19:26
Wat een dag vandaag voor sommige delen van Nederland :o
Helaas viel het hier nogal tegen en woon ik natuurlijk tussen de twee 'rode gebieden' in >:( :P
Wordt tijd voor een échte onweersdag hier, op naar de volgende kansen dan maar.

Inderdaad een bijzonder dagje op verschillende plekken. De buien van vannacht en vanmorgen gedroegen zich in eerste instantie voorbeeldig: W-, S- en deels CE-NL kregen enkele flinke exemplaren te verwerken.

Echter, opvallend vond ik, en dat heeft Danny eerder vanavond ook al even benoemd, dat overdag de vore een stukje noordelijker uitkwam dan initieel voorzien. Immers, overdag zouden vooral de zuidelijke en centrale delen van NL de grootste onweerskansen hebben. Vanmiddag bleek het eea enkele tientallen km's noordelijker uit te komen om vooral CE-NL te grazen te nemen.

Nu alles weer bedaard is kan er de rest van deze avond en de komende nacht langs de belangrijkste windsprong over S-NL nog een (onweers)bui de kop opsteken. Maar met het verstrijken van de tijd en het ontbreken van forcering mogen we stellen dat deze activtiteit slechts tijdelijk en lokaal zal zijn en bij lange na niet te vergelijken met hetgeen eerder vandaag plaatsvond.

jornonweer

Citaat van: Marsel op ma 28 jul 2014 - 19:49


Nu alles weer bedaard is kan er de rest van deze avond en de komende nacht langs de belangrijkste windsprong over S-NL nog een (onweers)bui de kop opsteken. Maar met het verstrijken van de tijd en het ontbreken van forcering mogen we stellen dat deze activtiteit slechts tijdelijk en lokaal zal zijn en bij lange na niet te vergelijken met hetgeen eerder vandaag plaatsvond.

wat denk je van morgen voor het zuid-oosten Marsel? hoor altijd graag jou duidelijke uiteenzettingen  :)
Danger is real, fear is a choice.

Ries

Joh, ik heb de boel helemaal niet gevolgd, zie ik opeens op het journaal over noodweer in een middendeel van het land? Zag er behoorlijk heftig uit. Behoorlijk natte zomer met extreme buien in midden en zuiden NL. Hier in het noorden is de droogte wel weer íets ingelopen maar de natuur kan nog steeds elke druppel goed gebruiken! Wat een extremen...op zo'n klein landje :)/:(

Tam

Citaat van: ron12 op ma 28 jul 2014 - 19:26
Eerste filmpje, die duif 02.45 min :'(

Ik weet hoe hij zich voelt.. ik zat er zelf midden in

Marsel

Citaat van: jornonweer op ma 28 jul 2014 - 19:53
wat denk je van morgen voor het zuid-oosten Marsel? hoor altijd graag jou duidelijke uiteenzettingen  :)

Fijn om te horen!
Morgen trekt het gebied met hoogste theta-E en -W waarden zuidwaarts weg en neemt de invloed van hoge druk vanuit het noorden toe. Dat betekend dat alleen het uiterste SSE van NL alsmede CE- en vooral E-BE een buienkans hebben.
Schering is zowel absoluut als stormrelatief nauwelijks significant: <20kts diepe schering en ook SRH is verwaarloosbaar klein. CAPE vooral richting E-BE nog op vergelijkbare hoogte met vandaag over NL: 1000-1500J/Kg.
Enkele pittige losse (single-)cellen mogen morgenmiddag over eerder genoemde regio's verwacht worden. Wellicht lokaal even rommelig geclusterd.
Anders dan vandaag is er morgen veel minder duidelijk een actieve vore parallel aan de bovenstroming waardoor de kans op 'trailing' systemen en dus overlast vele malen kleiner is. PW lokaal nog wel tot rond 30mm, maar ik verwacht morgen eigenlijk geen grote problemen naast de 'gebruikelijke overlast'.

matroesjka-world

Citaat van: trudy op ma 28 jul 2014 - 19:21
Het systeem zou toch kantelen?
:)
Dat zou dan betekenen dat het wegtrekt, en ik niet zo nerveus hoef te zijn

Nou kijk maar eens op buienradar, er blijft helaas voor mij, niks van over. Dus jij kunt weer opgelucht adem halen tot nu toe  ;D
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

jornonweer

Danger is real, fear is a choice.

dondertje127

Het is zoveel, dat ik zo chaotisch wordt wat waar en wanneer ik overal alle smoet plaatsen, maar dat heeft meer met mij te maken.
Ik heb vandaag ook gefilmd bij Velp na afloop. Voor het eerst in m'n leven zulke rivieren op de weg gezien, sloten en meren die ontzettend abnormaal hoog stonden/staan. En alsof alles niet genoeg was, zie ik het nu richting Duitsland duidelijk weerlichten. Ik zie precies waar de haard is en waar de wolken oplichten. En dit nog na middernacht, wow!

Powered by EzPortal