Onweer - 11-07-2014

Topic gezien door 2704 bezoekers
Gestart door Giso84, vr 11 jul 2014 - 18:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Giso84

Hierbij mijn eerste vastgelegde onweers foto's.

Helaas zijn ze niet heel scherp en is er niet veel te zien, dit komt omdat ik alles ,,snel-snel" moest pakken en klaarzetten.

De oorspronkelijke bui was een aardig eindje van mij vandaan tot ik door de gordijnen flitsen begon te zien en daarbij ook het rommelen hoorde. Direct naar de voorkant van het huis gegaan waar ik er achter kwam dat het al begon te regenen, snel de achtertuin in om vervolgens half onder de parasol te staan. Op gevoel de 'juiste' settings ingesteld en toen BULP'en.

Meen de volgende settings:
- BULP max. 10 seconden
- ISO tussen de 200 en 400
- DF tussen de 6 en 8 (als ik het me goed herinner)

Als jullie tips e.d. hebben dan lees ik deze graag  ;D


--------------------

--------------------

--------------------

--------------------


Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

Oxize

Voor de eerste keer heb je het wel netjes gedaan. De meesten die voor de eerste keer foto's van onweer proberen te maken, zijn te overbelicht of onderbelicht. Je hebt deels je huiswerk wel gedaan :) ISO mag op 100 als je camera dat kan. Het laagste wat je camera aan kan.

Zorg dat je lens op oneindig (bij het liggende symbool 8) staat.

Tjek mijn topic over de instellingen: http://www.meteo-service.nl/index.php?topic=4903.0

of onder de leerschool board waar meer handige info is te vinden

http://www.meteo-service.nl/index.php?board=13.0


Igg voor de eerste keer netjes gedaan hoor.




[taalpuristmode]p.s.: en het is Bulb [taalpuristmode]
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

Giso84

Oxize, bedankt voor je informatie.
ISO 100 ga ik (hopelijk) vannacht proberen.
Wat betreft op oneindig zetten lukt niet omdat ik een stocklens heb waarbij het lus-symbool niet aanwezig is.
Heb wel een 50-200 lens met dat symbool maar dat is alleen een optie als het onweer in de verte is.

Nogmaals dank voor je feedback !
Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

Oxize

Op bijna elke lens moet zo'n teken staan. Wat voor camera en lens heb je?

Wat je ook kan doen is de lens helemaal naar het einde draaien. Als het goed is, en je haalt hem aan het einde ietsjes terug, dat je dan zeer dichtbij op oneindig zit en alles in focus hebt. Maak eventueel een klein streepje met een pen als het geen dure lens is zodat je volgende keer het snel op oneindig kan zetten.
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

Cdtj3

Ik heb de 18-55mm kit lens van Canon, en daar staat ook dat teken niet op, dus niet op elke lens staat dat teken :P
Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

Oxize

Citaat van: Cdtj3 op vr 11 jul 2014 - 19:48
Ik heb de 18-55mm kit lens van Canon, en daar staat ook dat teken niet op, dus niet op elke lens staat dat teken :P

Dan de manier, om hem helemaal naar het einde te draaien en vervolgens ietsjes terug.
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

Cdtj3

Citaat van: Oxize op vr 11 jul 2014 - 19:50
Dan de manier, om hem helemaal naar het einde te draaien en vervolgens ietsjes terug.

Ja die truc ken ik en gebruikt ik ook, meestal stel ik m nog even scherp op een voorwerp op afstand voor het donker wordt. Helpt ook altijd.
Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

Giso84

Waarschijnlijk hebben Cdtj3 en ik dezelfde kitlens.

Ik ga vanavond alvast wat proberen met de lens anders wordt het sparen geblazen ;)
Oxize, ik had de lens al helemaal gedraait maar misschien helpt het tikje terug wel.

Jullie gaan het bij de volgende poging zien of ik er iets beters van kan maken. [thumbs-up]


Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

Jurjen

Hier bij nog een paar plaatjes die ik gisteren ten noorden van Leeuwarden heb gemaakt kijkend richting het zuiden!

Powered by EzPortal