Onweerskansen 04 t/m 06 juli 2014

Topic gezien door 21107 bezoekers
Gestart door Marsel, do 03 jul 2014 - 08:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marsel

Morgen, vrijdag, kunnen we na lange tijd weer eens 'warmbloedige' convectieve ontwikkelingen verwachten. In het algemene topic gaven we gistermiddag al een heads-up. In dit topic kunnen we de ontwikkelingen verder bediscussiëren.

Voorlopig nog geen significante wijzigingen tov eerdere berichten aangaande de situatie van vrijdagmiddag/-avond.
Op basis van de laatste 18Z en 00Z uitvoer mogen we stellen dat vrijwel alle modellen grofweg eenzelfde beeld schetsen. De setting is dan ook inzichtelijk qua triggers, vermoedelijke organisatiegraad en voorkeursregio.

Vrijdagmidddag bevinden we ons aan de voorzijde van een omvangrijke hoogtetrog/hoogtelaag welke haar zwaartepunt heeft tussen de UK en IJsland. De aangevoerde lucht is warm, vrij droog en afkomstig uit de regio Spanje alwaar zich onder invloed van een separaat hoogtelaag momenteel al regen- en onweersbuien vormen.
Het polaire front ligt vrijdagmiddag/-avond over de UK en passeert ons land definitief pas laat op zaterdagavond. Voor dit systeem uit ontwikkelt zich een prefrontale convergentiezone/thermische rug (Theta-E 50-55C, Theta-W 17-18C) alwaar de focus van convectieve ontwikkelingen gelegd moet worden.

De verwachting is dat deze convergentiezone vrijdagmiddag en -avond over het westelijke deel van de Benelux komt te liggen met langs deze zone de vorming van enkele regen- en onweersbuien. Elders (richting het oosten) is de opbouw zodanig dat buien nauwelijks de kans krijgen (droge grenslaag en een inversie rond 800hPa). In de loop van de avond en tijdens de nacht naar zaterdag trekt het gebied met maximale convergentie richting het oosten maar zien we boven ons land dat op een enkele onweersbui na de activtiteit veelal verloren gaat.

Onstabiliteit bij dit alles mag matig genoemd worden met CAPE waarden die tijdens de late middag en avond  500-1000J/Kg bedragen (GFS00 is erg scheutig, Hirlam lijkt realistischer). De van SSW naar NNE trekkende buien kunnen eind van de middag en het eerst deel van de avond nabij de convergentielijn boven land geworteld in de grenslaag zijn waarbij de schering zowel absoluut als stormrelatief nauwelijks significant lijkt: 0-6km max 25kt met marginale SRH (slechts geisoleerd 100-150m2/s2).

Alles bij elkaar mogen we uitgaan van een convectieve modus die tussen singlecel en zwak georganiseerde multicel ligt. Hagel is mogelijk maar zal gezien de opbouw (diepe, maar 'dunne' onstabiliteit)  nauwelijks significant zijn (max 1-2cm). De wolkenbasis ligt daarbij vrij hoog (4000-6000ft) agv de droge grenslaag waardoor windstoten eind van de middag/begin van de avond bij een pittige bui uit kunnen halen tot rond 40kts. De dreiging op significante windstoten neemt met het stabiliseren van de grenslaag in de loop van de avond langzaam af.

Zwaartepunt eind van de middag en eerste deel van de avond over het WSW en in mindere mate richting het oosten. Later op de avond en tijdens zaterdagnacht kan met het naar oost trekken van de convergentiezone ook elders een enkele (elevated) (onweers-)bui vallen. Alle modellen suggeren dan echter wel een verdere afname in activiteit.

Weatherman

Bedankt, ik hoorde juist dat Zaterdag de dag is van onweersbuien.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Tyshane

Gewoon lekkere zomerse onweerskansjes, kom maar op ermee. Leuk om weer te volgen!

Marsel

Citaat van: Weatherman op do 03 jul 2014 - 09:44
Bedankt, ik hoorde juist dat Zaterdag de dag is van onweersbuien.

Voor een deel klopt dat bericht wel.
Echter, in de nacht naar zaterdag wordt de meest warme en onstabiele luchtmassa al richting Duitsland verdreven, op zaterdag gevolgd door een enigszins rommelige en brede frontale zone. In de loop van de dag kunnen er zich in die frontale zone enkele verscholen (embedded) onweersbuien vormen. Tot aan passage van het daadwerkelijke KF (eind van zaterdagavond) kunnen er zich dan ook verspreid over het land enkele (onweers)buien voordoen.

Joep


Vincent

De 'zwaarste' buien lijken dit keer voor de westelijke helft van Nederland te zijn?

Marsel

Citaat van: Vincent op do 03 jul 2014 - 11:36
De 'zwaarste' buien lijken dit keer voor de westelijke helft van Nederland te zijn?

Yup. Maar we hoeven op die paar (onweers)buien langs de conv. lijn na geen uigebreid onweer te verwachten. Verder zuidelijk (WNW-FR) zijn omstandigheden alsmede de timing gunstiger.

dennis089

Jammer jammer dat er niet meer komt. We gaan het zien. De laatste en een van meest hevige buien die ik heb mogen meemaken is alweer bijna een maand geleden. Juli heeft wat in te halen!

Serge

denk dat vrijdag toch wel de grootste kans is aankomend weekend en dan in de lijn zeeland / noord-oost Groningen
Waar is mijn cape

Jan van Ooijen

Hirlam/ECMWF laat nu de conv.line over zuidoostelijk deel trekken. Persoonlijk hoeft het niet van mij want heb mijn water van het zwembad nog niet op orde :P
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Joep

Verder morgen aandacht voor de eventuele convectie. Er zijn een aantal factoren die de convectie op gang kunnen helpen. Ten eerste de temperatuur. Uit de progtemps blijkt dat 30 graden voor sommige locaties voldoende is om convectie te laten ontstaan. Progtemps geven dat duidelijk weer waarbij opvalt dat de progtemps van Harmonie in de middag ook convectie toelaten, maar dat dat in het model vreemd genoeg niet tot uiting komt. EC en Hirlam lijken dit wel aan te geven. Ten tweede zien we eind de middag en in de avond de thermische vore het land binnenkomen. Convergentie onderin kan dan voldoende zijn om de convectie net te doen laten ontstaan. Het neerslagsignaal in de modellen is hier gering. Verder zien we de hoogtetrog later in de avond en nacht naar zaterdag langs het zuidoosten trekken maar dan geven de modellen vooral een buiensignaal ten (zuid)oosten van ons land. Kijkend naar de convectie modus dan zien we de cape fors toenemen, zeker wanneer convectie vanaf de grond mogelijk is. Waardes rond de 1000 J/kg. De effectieve windschering is gering en komt nauwelijks boven de 20 knopen uit. Meest waarschijnlijke modus is single cell/pulse storm. Een enkele multicell is niet geheel uitgesloten.

knmi

Joep


Dennis

Sat Foto (onweershaarden al mooi te zien)

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op do 03 jul 2014 - 14:16
Hirlam/ECMWF laat nu de conv.line over zuidoostelijk deel trekken. Persoonlijk hoeft het niet van mij want heb mijn water van het zwembad nog niet op orde :P

Que?
Beide modellen, net als harmonie overigens, hebben in eerste instantie nog steeds W- en C-NL op de korrel. Pas later ook verder oostwaarts een enkele onweersbui.
Even opletten morgen op lokale convergentie zones. Oa Hirlam06 kwam met zo´n vrij lokale zone over C-NL met daar wat signalen tijdens de vroege avond.

arjanbruggink

Leuk dat er weer een kans is na lange tijd. Dat wordt dus voor alle zekerheid maar even de accus opladen van de camera..... Je weet maar nooit.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Mariska

Citaat van: Jan van Ooijen op do 03 jul 2014 - 14:16
Hirlam/ECMWF laat nu de conv.line over zuidoostelijk deel trekken. Persoonlijk hoeft het niet van mij want heb mijn water van het zwembad nog niet op orde :P

Van mij hoeft het morgen ook niet zo. Ik wil wel barbeknoeien en lang buiten zitten met mijn verjaardag  8)
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.[/size

Joep


dondertje127

Ben blij dat het weer beetje warmer is met de zon erbij. Hopelijk komt het na vrijdag snel weer terug.

Jan van Ooijen

KNMI Guidance:

Aandacht voor de eventuele convectie in de middag en avond. Er zijn een aantal factoren die de convectie op gang kunnen helpen. Allereerst de convectie-temperatuur: het is gezien de progtemps niet helemaal uit te sluiten dat bij 30 graden zeer lokaal een bui ontstaat. Op hoogte lijkt er in de meeste progtemps echter net teveel warmte aanwezig. Verder zien we de hoogtetrog later in de avond en in de nacht naar zaterdag langs het zuidoosten trekken, maar dan geven de modellen vooral een buiensignaal ten (zuid)oosten van ons land. Kijkend naar de convectie-modus dan zien we de CAPE toenemen, zeker wanneer convectie vanaf de grond mogelijk is. Waardes van ruim 1000 J/kg. De effectieve windschering is echter gering en komt steeds rond de 20 knopen uit. Meest waarschijnlijke modus is single cell/kleine kans op pulse storm.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weatherman

Ik hoorde dat in de nacht de onweersbuien talrijker en zwaarder worden, klopt dat ? en ook morgen en overmorgen vollop kans op buien.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Powered by EzPortal