9 Juni 2014 - Shelfs, Mamma's & 'Teamed up' met Duitsland!

Topic gezien door 4282 bezoekers
Gestart door Mikal, di 10 jun 2014 - 16:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mikal

Gister was een erg interessante dag voor meteorologen/weerliefhebbers gezien de setting voor erg zwaar weer, een level 3 van Estofex, extreme waardes.

Het begon allemaal in de ochtend/middag al met het buien restant van Frankrijk die in België nog uitgroeide tot een MCS en verder trok over oost Nederland. Rond 1 uur gingen we weg richting Lochem en daar kwamen we de bui al tegen, mooie Shelf cloud in de pocket voor de dag al.





Toen we eenmaal de bui voorbij waren en even richting Marcel Bruggeman gingen kwamen we aan de rand van het strakke aambeeld van die bui ervoor. Na even op een mooie plek te hebben gestaan en een timelapse te hebben geschoten kozen we er voor om even wat eten te gaan halen en richting Venlo te rijden voor een ontmoeting met de duitse storm chasers van Gewitterjagd.




Eenmaal bij elkaar kozen we er al snel voor om richting Köln te gaan voor de explosieve buien die ontstonden in België. Al snel konden we het aambeeld aan zien die gigantisch was en even later zagen we een paar Mammatus wolken ontstaan, die na een kwartier er uit zagen als een heus groot veld met Mammatus wolken die erg amerikaans lijken. We wisten daaraan meteen dat dit een zware onweersbui was die ook eventueel grote hagel kon laten vallen en harde windstoten met zich mee droeg waarvoor al gewaarschuwd werd.



Toen we beland waren tussen Köln en Bonn hadden onze duitse collega's al een mooie plek gevonden waar de onweersbui erg goed te zien was, samen met de mammatus die ervoor hing. Opmerkelijk was hoe strak het aambeeld erboven was, aan de linkerkant van de bui zag je gewoon blauwe lucht met een afscheiding van het aambeeld. Toen we eenmaal op de plek waren beland gingen meteen de camera's uit de tassen en werden de timelapses aangezet. De bui naderde redelijk snel maar we wouden nog verder naar het zuiden want deze bui kon door alle omstandigheden wel eens wat meer produceren dan alleen hagel en regen met heel erg veel onweer; namelijk: Wallclouds met daar bij behorende Tornadoes.





Op weg naar het zuiden zagen we op de snelweg aan onze rechterkant de gigantische bui met geweldige structuren, en er was heel even, toen we goede condities hadden op de snelweg, een wallcloud te zien. Maar doordat we op de snelweg waren en het ook maar op een paar plekken te zien was konden we deze niet vastleggen. We zagen wel dat de bui het nog probeerde om te groeien met de aanwezige onstabiliteit en opeens zagen we paar rare torens naar beneden gaan met daaraan een slurf. Of dit nou echt een funnel was weten we niet, maar gezien de lichte rotatie dachten we allemaal van wel.





Toen we eenmaal in de buurt van Mayen waren zagen we dat de bui aan de zuidkant uitstierf, na een spoedoverleg besloten we om te proberen de bui weer in te halen om richting het noorden te gaan. Dit is echter niet gelukt dus gingen we over naar plan b: een plek te zoeken om achter de bui onweerfoto's te maken. Ook dit was mislukt doordat we geen goede plek konden vinden en snel dood liepen in een hele rare buurt zonder uitzicht.

We waren het met zijn alle eens dat het niet echt meer mogelijk was en amper meer wat ontstond dus besloten om onze paden te scheiden en richting huis te gaan rijden. Op de snelweg naar huis achtervolgende we alsnog de buien die over Nederland nog aangroeide en zagen een paar gave Crawlers maar verder niks op de foto. (Video wel dacht ik)

Achter af alsnog een geweldige chase met een zieke shelf cloud, een mesocyclone (die later uitgroeide tot een shelf cloud) en een mogelijke funnel. Eenmaal thuis beland om 00:20 na een dag van 11 uur chasen zag ik op het nieuws dat die bui, die we achtervolgden en op foto hadden gezet, vijf mensen om het leven heeft gebracht door de vallende bomen van de sterke wind van 144km/h.

Timelapse van deze bui:

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Zeer mooie serie! Dank voor het plaatsen.
De foto met het aambeeld waarvandaan een Ci-band afloopt (nr.4) herken ik van de satpics van gisteren! Verder heb je de kenmerkende golf- en gatenstructuur (bedoel dan uiteraard niet de mamma's) voor de zware bui uit zeer mooi in beeld gebracht. Top!

Weerfreak 1337


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Mikal

Citaat van: Marsel op di 10 jun 2014 - 16:25
Zeer mooie serie! Dank voor het plaatsen.
De foto met het aambeeld waarvandaan een Ci-band afloopt (nr.4) herken ik van de satpics van gisteren! Verder heb je de kenmerkende golf- en gatenstructuur voor de zware bui uit zeer mooi in beeld gebracht. Top!

Ah, Ci-band dus, wist de naam er niet voor. Bedankt! Dit was trouwens ook al het geval in die monstelijke cell in Duitsland. Deze vergeten er nog bij te plaatsen (Op deze foto die 'Ci-band' erg goed te zien):


De afloop, helemaal links, van deze bui was een mooie inflowtail

Marsel

Citaat van: Mikal op di 10 jun 2014 - 16:32
Ah, Ci-band dus, wist de naam er niet voor. Bedankt! Dit was trouwens ook al het geval in die monstelijke cell in Duitsland. Deze vergeten er nog bij te plaatsen (Op deze foto die 'Ci-band' erg goed te zien):
De afloop, helemaal links, van deze bui was een mooie inflowtail

Ha Mikal, hebben wij het wel over hetzelfde fenomeen?
Ik doelde op de Cirrus (Ci) band voor het aambeeld uit op grote hoogte op foto 4. Op de laatst geplaatste foto kan ik 'm namelijk niet goed terugvinden. Wel een monsterlijke shelf overigens  ;). Ik weet niet of je die bedoelt?

Sietse


mroffica

zal een leuk reisje geweest zijn. lekkere foto's  ;D ;D
For the love of LiGhTnInG

mauriceb


Marcel

Heerlijk verslagje en prachtige foto's! (ook al lijken sommige foto's wel erg blauw)
Ga zo door!
Met vriendelijke groet,
Marcel  Mijn hobbypagina: https://www.flickr.com/photos/marcelwestland/

Fanatic

..:: Get out of my way!! I have a storm to catch!! ::..

Bertjeb

Jezus,   amen ;) wát een foto's. Impressive.... Tis effe rijden maar dan heb je ook wat.

Giso84

Die Mammatus wolken zijn toch echt de mooiste wolken die er zijn.
Fijn verslag om te lezen !
Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

Mikal

Citaat van: Marsel op di 10 jun 2014 - 19:14
Ha Mikal, hebben wij het wel over hetzelfde fenomeen?
Ik doelde op de Cirrus (Ci) band voor het aambeeld uit op grote hoogte op foto 4. Op de laatst geplaatste foto kan ik 'm namelijk niet goed terugvinden. Wel een monsterlijke shelf overigens  ;). Ik weet niet of je die bedoelt?

Ah, zo! Haha, jaa dan hebben we het over iets anders.. ;p

Citaat van: Marcel op wo 11 jun 2014 - 12:03
Heerlijk verslagje en prachtige foto's! (ook al lijken sommige foto's wel erg blauw)
Ga zo door!
Heb ze nader inzien toch iets te erg bewerkt door alle opwinding van deze dag. Ga er komende dagen nog even mee bezig :)

Hier nog een stuk film vanaf de snelweg toen we wat verder zuid reden:

SniperEye


Powered by EzPortal