Weerfreak's Fototopic

Topic gezien door 11231 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, di 08 apr 2014 - 20:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sven

Citaat van: Weerfreak op di 28 jul 2015 - 23:39
Bij deze nog mijn bliksemfoto van de nacht naar zaterdag 25 juli. De CG (inslag) was zo dichtbij, wat tevens goed te zien is aan de foto, dat hij overbelicht raakte.  :o Ik heb het nog enigszins weg kunnen bewerken. :) Op naar het volgende onweer!  8)

Foto 1 is de bewerkte, foto 2 is de originele.

Mooie plaat ouwe westlanderT :P was weer even genieten, nachtelijk onweer hier in de regio :)
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Weerfreak 1337

Thanks mate!  8) Was idd weer heerlijk. :D

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

arjanbruggink

Klapperrrrr van de week.... Lekkere plaat maat
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Weerfreak 1337


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Marcel

Prachtige foto Tim!, een heerlijke bui was het ook zo op de vroege ochtend.
Met vriendelijke groet,
Marcel  Mijn hobbypagina: https://www.flickr.com/photos/marcelwestland/

Weerfreak 1337

Verslag - Het onweer van 13/14 augustus 2015

Na een lang seizoen zonder enig leuk onweer, stond er eindelijk weer eens een leuke situatie op het programma. Ik was er nog erg sceptisch over.. want ja: "Dit jaar staat bekend om haar floppers.."
In de loop van de middag ontstonden uiteindelijk de eerste zware buien in het noorden van Frankrijk en in België. Ik werd al gelijk erg enthousiast door de hoge bliksemfrequentie en de lijnvormige structuur, want dat zou nog wel eens prachtige luchten kunnen opleveren! Maargoed.. eerst maar eens afwachten natuurlijk.  ;D

Nog lekker staan barbecueën en een biertje gedronken, maar op een gegeven moment kreeg ik een bepaald gevoel... Zo'n onstabiele en energierijke atmosfeer had ik dit jaar nog niet gevoeld.. Het echte onweerssfeertje was eindelijk een feit, en alleen daarvan kon ik al flink genieten. Wat was het immers lang geleden dat het eens goed op zijn plek viel! :)

Vervolgens keek ik op de radar, en wat opviel was dat de buien al aardig begonnen op te schieten  :o Mijn blik draaide direct naar het zuidwesten.. en wat zag ik daar?! Snel de brommer gepakt en als een idioot naar de duinen gereden. ;D

Daar aangekomen zag ik het volgende:








Je kunt je voorstellen dat ik direct stond te feesten.. :D Wat was het lang geleden dat we deze luchten mochten aanschouwen! Machtig en heerlijk dreigend.

Na het overtrekken van de shelfcloud trok de wind sterk aan, maar bleef het droog en van onweer was nog lang geen sprake. Ik snapte er niks van, maar kijkend naar de radar bleek dat de buien pas net het Zuid-Hollandse eiland bereikten. Dat is hemelsbreed zo'n 20 á 25 kilometer verderop. De koude lucht van deze buien was dus al behoorlijk ver voor de buien uitgeschoven!

Snel naar huis gegaan, in euforische staat naar zolder gerend, om vervolgens vanuit m'n dakkapel het een en ander te kunnen zien.
Op nadering van de buienkernen werd de lucht steeds woeliger, donkerder en zelfs was er wat groene gloed te zien!





Daarna ging het compleet los, zware regen, zware windstoten en een hoge bliksemfrequentie. Op dit moment konden er dus nog geen foto's gemaakt worden vanwege het zware weer. Wel heb ik het een en ander gefilmd, welke ik later nog zal uploaden! :) Echter, na flink genoten te hebben trokken de buien langzamerhand NNW-waarts. Aan de achterzijde waren flinke CC's te zien! Direct de camera gepakt en vervolgens een paar op de plaat kunnen krijgen. :) Ook bevond zich achter het complex een flink neerslaggebied met daaruit enkele ferme CG's, waarvan ik er ook nog enkele van op de plaat heb kunnen krijgen. De wind was immers vrijwel weggevallen, en daardoor kon ik aan de andere kant van het huis vrijwel droog op het balkon staan. Vervolgens trokken nog een aantal zware buien op enige afstand langs, waardoor het uiteindelijk een lange onweersnacht werd.















Wat een onweer, wat een nacht..! Ontzettend lang genoten en op naar de volgende onweerskansen. Dit was al een behoorlijke goedmaker voor 2015!

Groeten, Tim Heusschen



Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Sven

Mooie platen Tim, en ook heerlijk om te lezen dat het weer eens vanouds broeide in het westen! Snel op naar een volgende keer :D
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Weerfreak 1337

Citaat van: Sven op wo 19 aug 2015 - 15:13
Mooie platen Tim, en ook heerlijk om te lezen dat het weer eens vanouds broeide in het westen! Snel op naar een volgende keer :D

Thanks maat  8)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

arjanbruggink

Had al wat de revue zien passeren qua platen, maar leuk verslag zo.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Powered by EzPortal