Onweerskansen 1, 3 en 4 april 2014

Topic gezien door 13399 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, ma 31 mrt 2014 - 21:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ramon Oost

Onweerskansen dinsdag 1 april 2014



We hebben er ruim zes maanden op moeten wachten maar eindelijk kunnen we weer een onweerskansen topic openen omdat er wat kansen zijn op onweer. Te beginnen met morgen (dinsdag 1 april).

Al dagen hebben we heerlijke temperaturen met elke dag op veel plaatsen 20 graden. Vanaf morgen neemt daarbij ook de onstabiliteit toe. Dit heeft te maken met een kouder wordende bovenlucht (bijvoorbeeld T500 hPa) en daarbij ligt er een vore over de zuidelijke helft van het land. Ondanks dat de vore over het zuiden van het land ligt zal het oosten en zuidoosten van het land en Duitsland de voorkeur hebben wat betreft de ontwikkeling van een bui aangezien de atmosfeer daar vochtiger is.


Bovenstaand de Progtemp voor omgeving Eindhoven (15utc). Redelijk droge atmosfeer met enkele honderden Joules cape. Niet spectaculair. Verder naar het oosten en richting Duitsland zijn de progtemps iets vochtiger waardoor de kans op een bui daar groter is.

De hoeveelheid cape (convective available potential energy) ligt in het binnenland ongeveer tussen de 200 en lokaal 500 J/kg. Langs de kust en op zee beduidend minder. Dat is ook logisch aangezien de temperatuur boven land verder kan oplopen. Kijken we naar het dynamische gedeelte (windschering ect.) ziet het er allemaal niet zo heel bijzonder uit. De 0-6 km windschering ligt slechts op 8 a 9 m/s langs de oostgrens.


berekende neerslag door het weermodel Harmonie. Vooral in het oosten en zuidoosten kans op een bui. Gezien de onstabiliteit is daar onweer bij mogelijk. De meeste buien berekent het model boven Duitsland.

Conclusie: Morgen overdag vorming van stapelwolken die in het oosten en zuidoosten van het land lokaal kunnen uitgroeien tot een bui waarbij onweer mogelijk is.  Deze buien zullen van het type single cell zijn aangezien er nauwelijks windschering is. Dat betekent dat er lokaal veel neerslag kan vallen als er een bui boven je hangt.

© Topshelf Meteo, Ramon Oost

Arend

Bedankt voor je stukje Ramon. Het seizoen moet ergens beginnen. Nu maar hopen dat het allemaal iets westelijker uitpakt en we hier wat mee kunnen pikken. Alleen een regenbuitje zou ook niet verkeerd zijn.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

WoodsWeather

Kijk eens aan, het eerste topic van 2014 :)

Jammer van het gebrek aan vocht en schering, maar het is in ieder geval iets
https://twitter.com/WBMol
www.woutermol.com

ThaGhostNL

Aangezien dit al de eerste onweerskansen topic is van 2014 is ook de detectie weer online. Deze kan je bereiken via http://detectie.meteo-service.nl

Voor extra optie's dien je ingelogged te zijn, stuur mij even een PM als je een profiel wilt hebben.

Gezocht JAVA programmeurs. Meer info kan je vinden op http://forum.topshelfmeteo.nl/index.php/topic,4865.0.html

Greetz,
Tha-Ghost
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

Dennis


Pascal Soomers

Mooi, mooi! Het eerste topic van het jaar :-). Kan niet wachten op een goed geknetter!
When a supercell arrives, you must be prepared.

ron12

Spaans onweer in aantocht morgen? , kan niet wachten http://europa.buienradar.nl/onweer zomerse taferelen op de buienradar 8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

arjanbruggink

Citaat van: ron12 op ma 31 mrt 2014 - 23:28
Spaans onweer in aantocht morgen? , kan niet wachten http://europa.buienradar.nl/onweer zomerse taferelen op de buienradar 8)
Nope..... Zover is het nog niet. En voor vandaag, ik ben bang dat het weinig tot niets gaat worden. De kaarten zijn m.i. niet florisant genoeg
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Shadow112

Nu al buienvorming Brabant en Gelderland..

arjanbruggink

Citaat van: Shadow112 op di 01 apr 2014 - 11:53
Nu al buienvorming Brabant en Gelderland..
Yup. Mooi te zien. En zo te zien mooi op de windsprong.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Shadow112

En nu is het mysterieus van de hele radar geschiedenis verdwenen :P

jens

op de sattelietbeelden zie ik al de eerste stapelwolken verschijnen boven west-vlaanderen ik heb  hoop op onweer ;D
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Ramon Oost

Boven Duitsland momenteel de vorming van stapelwolken. Meeste onstabiliteit ligt over die regio in combinatie met een net iets vochtigere atmosfeer. Daar de komende uren dus ook de grootste kans op een bui (mogelijk met onweer). In Nederland blijft het zo goed als droog. het weermodel Harmonie laat dit goed zien (zie afbeelding hieronder).






ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Dennis

Helaas vandaag niet gelukt in Nederland

Marsel

Citaat van: Dennis op di 01 apr 2014 - 22:08
Helaas vandaag niet gelukt in Nederland

Ook niet verwonderlijk. Alle rekenbreinen lieten het zwaartepunt in de 00z en 12z output zo goed als compleet (net) ESE van NL vallen.

Er zijn wat dat betreft afgelopen winter enkele situaties geweest waarvoor een onweerkansentopic meer gerechtvaardigd was geweest.
Maar goed, dan staan de koppies er blijkbaar niet naar.
Ik sluimer qua convectief weer nog even door en geniet nog maar even een paar dagen van het het formidabele lenteweer ;).

Ramon Oost

Citaat van: Marsel op di 01 apr 2014 - 22:21
Ook niet verwonderlijk. Alle rekenbreinen lieten het zwaartepunt in de 00z en 12z output zo goed als compleet (net) ESE van NL vallen.

Er zijn wat dat betreft afgelopen winter enkele situaties geweest waarvoor een onweerkansentopic meer gerechtvaardigd was geweest.
Maar goed, dan staan de koppies er blijkbaar niet naar.
Ik sluimer qua convectief weer nog even door en geniet nog maar even een paar dagen van het het formidabele lenteweer ;).

Is ook zo, ik schreef ook duidelijk dat de kans niet heel groot was. Harmonie zat er wel aardig op (zie afbeelding hieronder). Voor het "echte" werk moeten we uiteraard nog een tijdje wachten. Ik ben het met je eens wat betreft de situaties in de winter. Zo hebben 3 november en januari geen topic gehad wat eigenlijk wel had gemoeten.


dondertje127

Hoe zit het met de onweerskans van aanstaande vrijdag? Ik zie voorzichtige tekenen in de pluim en op weer.nl.

ron12

Wil je bliksems, wolken, en temperatuur wereld wijd zien, bijna realtime, Alles kun je zelf instellen(rechts boven) en in zoomen. Zie het hier,http://www.blitzortung.org/Webpages/index.php?lang=nl&page=1 
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Dennis

Citaat van: dondertje127 op wo 02 apr 2014 - 17:33
Hoe zit het met de onweerskans van aanstaande vrijdag? Ik zie voorzichtige tekenen in de pluim en op weer.nl.

zijn kansen idd -even morgen kijken wat de kaarten "toveren"  :)

Powered by EzPortal