Onweerskansen seizoen 2014

Topic gezien door 199010 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 06 feb 2014 - 14:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Johann

Citaat van: Nopie op za 20 sep 2014 - 17:37
Wat een vies klef weer is het, regen lijkt er voor het westen ook niet aan te komen. Zou zeer welkom zijn.

Nog even door "kleffen" Koufront is onderweg en tot morgenavond is de warme en vochtige lucht (DP 16-17°C en Theta-E's 44-48°) compleet weggeruimd en vervangen voor veel drogere en koudere polaire lucht. Dus weer lekker frisse lucht inademen.
Overigens met Theta-E's van 24° morgenavond een sneeuwvalgrens die rond 1000m hoogte zal liggen ! Toch jammer dat Nederland geen bergen heeft !  :D

Maandag volgt vanuit het noorden een tong met nog koudere lucht, met Theta-E's van 22 ° betekent dit in theorie een SVG van nog maar 750m. In theorie natuurlijk want de lucht is niet alleen koud maar ook hartstikke droog dus tot neerslag zal het dan niet komen.

Kaarten dauwpunten en Theta-E vergelijk vanavond en morgenavond Alleen zichtbaar voor aangemelde leden

Johann

Nog 2 plaatjes van de windhoos boven (oud) Klazienaveen

ron12

Nog een foto van de windhoos, komt van twitter
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

dondertje127

Vandaag meermalen flinke donderslagen te horen, verspreid over de gehele 2e helft van de middag tot op heden. Heerlijk dat zomerse gevoel, want astronomisch gezien is het nog net zomer :)
Wat is deze september weer een zomerse topmaand. Wat augustus niet kon, heeft september dubbel en dwars rechtgezet! Ik hou van september!

En dat zijn toch lijkt mij echt F1 tornado's die je overal ziet? Wie had dat gedacht, wat een joekels voor onze begrippen. Hopelijk zijn er geen gewonden gevallen of doden als het ergens misschien heel heftig tekeer ging in een woonwijk.

Weet iemand ook weer hoe die link heet waarvan je kan zien waar de donder te horen is via radars? Ik kan hem niet meer terug vinden.

ron12

Citaat van: dondertje127 op za 20 sep 2014 - 18:49
Vandaag meermalen flinke donderslagen te horen, verspreid over de gehele 2e helft van de middag tot op heden. Heerlijk dat zomerse gevoel, want astronomisch gezien is het nog net zomer :)
Wat is deze september weer een zomerse topmaand. Wat augustus niet kon, heeft september dubbel en dwars rechtgezet! Ik hou van september!

En dat zijn toch lijkt mij echt F1 tornado's die je overal ziet? Wie had dat gedacht, wat een joekels voor onze begrippen.
Nu al 4 uur lang geregeld onweer gehoord in Nijmegen, en vanmorgen was het ook al prijs 8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

dondertje127

Citaat van: ron12 op za 20 sep 2014 - 18:55
Nu al 4 uur lang geregeld onweer gehoord in Nijmegen, en vanmorgen was het ook al prijs 8)

Vanmorgen al? Toen sliep ik nog :(
Maar vanmiddag en vanavond is alles rechtgezet :D

Het is dit jaar waarschijnlijk ook de laatste keer geweest dat ik waarnam vanuit Arnhem de Laar, omdat er waarschijnlijk een verhuizing aan komt naar Velp (Gld) voor in ieder geval 2015 als tussenwoning. Hopelijk kan ik daarna voor definitief naar Arnhem Schuytgraaf (lang verhaal) maar dat zien we dan wel weer, want hier waarnemen is veeeeel leuker vlakbij de Over-Betuwe!

ron12

Citaat van: dondertje127 op za 20 sep 2014 - 18:49
Vandaag meermalen flinke donderslagen te horen, verspreid over de gehele 2e helft van de middag tot op heden. Heerlijk dat zomerse gevoel, want astronomisch gezien is het nog net zomer :)
Wat is deze september weer een zomerse topmaand. Wat augustus niet kon, heeft september dubbel en dwars rechtgezet! Ik hou van september!

En dat zijn toch lijkt mij echt F1 tornado's die je overal ziet? Wie had dat gedacht, wat een joekels voor onze begrippen. Hopelijk zijn er geen gewonden gevallen of doden als het ergens misschien heel heftig tekeer ging in een woonwijk.

Weet iemand ook weer hoe die link heet waarvan je kan zien waar de donder te horen is via radars? Ik kan hem niet meer terug vinden.
http://www.lightningmaps.org/realtime?lang=nl wel effe real time aan klikken en inzoomen, onweer was vanmorgen rond 10.00uur :P
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

dondertje127

Citaat van: ron12 op za 20 sep 2014 - 19:07
http://www.lightningmaps.org/realtime?lang=nl wel effe real time aan klikken en inzoomen, onweer was vanmorgen rond 10.00uur :P

Ah super bedankt! High 5 :D

Zo nu ineens krakende donders te horen. Vast ergens inslaagen de laatste 2.

ron12

Nog een mooie film van de windhoos bij Klazienaveen, zo juist op youtube geplaats
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Jelte

Citaat van: ron12 op za 20 sep 2014 - 19:54
Nog een mooie film van de windhoos bij Klazienaveen, zo juist op youtube geplaats

Edit: svp geen plaatjes / video's meequoten!

Wat een prachtige tornado voor Nederlandse begrippen!

ron12

Alweer onweer in Nijmegen hoorbaar. ;D
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

jornonweer

zou me niet verschieten moest in zuid, oost belgie enorme wateroverlast zijn, lijkt me enorm veel neerslag aan het vallen
Danger is real, fear is a choice.

Weerfreak 1337

Morgen kans op onweer

Morgen (woensdag), is het weer zover, de onweerskansen nemen toe op nadering van een koufront uit het westen.
Vandaag is het nog rustig met enige tijd bewolking die vanuit het westen overtrekt richting het oosten. Dit heeft te maken met een zwak warmtefront die op dit moment ons land bereikt. We komen hierdoor in een fractie zachtere lucht. We merken er vooralsnog weinig van, al zijn de temperaturen iets hoger dan gisteren op sommige plaatsen.

Warmtefront trekt vandaag over Nederland.



In de loop van de nacht bereikt een daaropvolgend koufront het westen van de Noordzee. Deze trekt dan langzaam richting Nederland en op nadering van het betreffende front neemt de onstabiliteit toe. We zien de CAPE toenemen naar 400 tot 600 J/kg bij een lifted index van -1 a -2. Genoeg om een paar fikse herfstonweders te veroorzaken.

Een koufront bereikt ons land in de loop van woensdag



GFS CAPE en Lifted Index – Onstabiliteit neemt toe, rondom en op het koufront, trekt langzaam naar het oosten. – Woensdag 14:00 (12UTC)



Woensdag 17:00 (15UTC)



Ook zien we in de neerslagberekeningen van GFS en ECMWF dat het koufront vrij actief is, met veel buien/actieve buiige regen. Ik verwacht dat er plaatselijk tot 20 millimeter kan vallen door het vrij buiige karakter van het geheel. De meeste neerslag lijkt vooralsnog in de westelijke helft te gaan vallen.
Het is afwachten hoe de "boel" zich ontwikkelt. Wordt het een buiig regengebied, of zien we vooral een aantal geclusterde buien met een lijnvormig karakter a.g.v. het KF?
Hieronder de neerslagkaarten van GFS en EC. Ik heb even de meest "zware" kaarten eruit gehaald.
Het valt gelijk op dat er wat timingsverschillen zijn tussen de twee modellen. GFS laat het KF al in de ochtend het westen bereiken, terwijl EC dit eigenlijk in de loop van de middag laat gebeuren, en pas in de namiddag de zwaarste buien berekend.

Neerslag GFS – Woensdag 11:00 (09UTC)



Neerslag ECMWF – Woensdag 17:00 (09UTC)[/i]



Kortom morgen dus in de loop van de dag vanuit het westen pittige buien/buiige regen met een vrij grote kans op onweer en plaatselijk veel regen.
Een interessant herfstdagje voor de boeg dus! Nu afwachten hoe het zich gaat ontwikkelen en of er weer eens lekker gedonderd kan worden.

Groeten, Weerfreak :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

ron12

Kortom morgen slurfjes dag  ;D
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Weerfreak 1337

Citaat van: ron12 op di 23 sep 2014 - 13:14
Kortom morgen slurfjes dag  ;D

Er staat morgen vrij veel wind (5 tot 6 bft.), dit komt de waterhozen niet ten goede. Al sluit ik een enkele niet uit natuurlijk. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Shadow112

Mooi geschreven Weerfreak, Knmi heeft ondertussen code geel afgegeven ;)

Weerfreak 1337

Citaat van: Shadow112 op wo 24 sep 2014 - 11:20
Mooi geschreven Weerfreak, Knmi heeft ondertussen code geel afgegeven ;)

Bedankt Shadow! :)

Ondertussen is de eerste ontlading geregistreerd!  8)


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Weerfreak 1337

Het gaat los in de regio Rijnmond! Veel gerommel/donders te horen vanuit Monster. :)


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Marsel

Citaat van: Weerfreak op wo 24 sep 2014 - 13:15
Het gaat los in de regio Rijnmond! Veel gerommel/donders te horen vanuit Monster. :)

Klopt, het afgelopen uur met enige regelmaat dof gegrom op afstand. Verder nog weinig in de buurt, maar het diepe gedreun is goed te horen.

Weerfreak 1337

Actueel wat onweer in het Westland. Bui lijkt al in te kakken. Toch een paar mooie klappen!

@ Marsel

Veel onweer bij jou in de buurt in ieder geval. Geniet ervan! :P
Edit: Ow wacht, je zit zeker op dit moment niet bij R'dam? :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Powered by EzPortal