Onweerskansen seizoen 2014

Topic gezien door 199049 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 06 feb 2014 - 14:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Payt

Paar minuten geleden gigantische explosie gehoord. Geen idee wat het was, maar het was geen onweer
Locatie: Delft

End of this message. Please stop reading.

Marcel

Citaat van: Payt op ma 25 aug 2014 - 11:04
Paar minuten geleden gigantische explosie gehoord. Geen idee wat het was, maar het was geen onweer

Ik hoorde het ook, geen idee wat het is :O
Ik heel regio Westland was het goed te horen, ook komen er meldingen uit den Haag


Edit:
Een testvlucht van een F16 dus :p

https://twitter.com/Brandweer_HGL/status/503833538203254784
Met vriendelijke groet,
Marcel  Mijn hobbypagina: https://www.flickr.com/photos/marcelwestland/

extremeweather

Hoe is het met de situatie morgen? Krijgen we nog te maken met zware regenval?

GeneralDuke

Geen zware buien, gewoon veel regen volgens mij.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Payt

Citaat van: Marcel op ma 25 aug 2014 - 11:11
Ik hoorde het ook, geen idee wat het is :O
Ik heel regio Westland was het goed te horen, ook komen er meldingen uit den Haag


Edit:
Een testvlucht van een F16 dus :p

https://twitter.com/Brandweer_HGL/status/503833538203254784

Ah ok een sonic boom dus..
Locatie: Delft

End of this message. Please stop reading.

Marsel

Morgen weer een mooi dagje Cb's kijken  ;D.

Vannacht al neemt vanuit het NW op nadering van een ULL de onstabiliteit boven zee langzaam toe. Later voldoende voor een paar (onweers)buien vanaf zee tijdens de nanacht en vroege ochtend.
Overdag dan het hoogtelaag in de buurt icm koude bovenluchten en enige dagelijkse gang, resulterend in grofweg 400-800 J/Kg over het midden en vooral het oosten van NL. Over die regio's morgen dan ook flinke onweerskansen.
We zitten morgen logischerwijs volledig in de polaire luchtsoort waardoor het eea scheringstechnisch gezien uiteraard niet de meest interessante setting oplevert. Bovendien kennen we dit type bui na deze lange koude augustusmaand inmiddels wel....maar toch even het vermelden waard wat mij betreft.


EAJ

Bedankt voor de heads-up Marsel. Camera's ready.

Marsel

Citaat van: EAJ op za 30 aug 2014 - 22:57
Bedankt voor de heads-up Marsel. Camera's ready.

Graag gedaan.

Overigens momenteel, net als afgelopen nacht, zo her en der al onweer nabij de warme wateroppervlaktes. Komende uren ook landinwaarts oplevende buiigheid. Vanmiddag dan vooral over C- en E-NL onweersbuien.

EAJ

Rond 09.20 uur in Heerenveen de eerste en enige ontlading tot nu toe.

Johann

Een hoogtelaag (upper-level-low) trekt vandaag van NW naar ZO over Nederland. Mede door de koude lucht op hoogte die het koudeputje  meebrengt (-20 tot -22° op 500hPA)  en ondersteund door de dagelijkse gang zullen buien getriggerd gaan worden die vooral in het NO en O met onweer gepaard zullen gaan (CAPE-waarden 700-1000 J/kg)

arjanbruggink

Heerlijke diepe roffels vanuut 't Fryske lân......
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Jeroen22

een uur geleden zomaar uit het niks een onweersbui in nieuwegein.  :D :D

ron12

Onweer in Nijmegen 8) Dit is de 22ste dag dat het onweert in Nijmegen deze zomer, dit jaar tot nu toe 31 dagen met onweer. Ben benieuwd of het record van 38 dagen gehaald wordt.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Johann

Vrijdag krijgen we te maken met een thermische laagje dat vanuit N-Frankrijk richting Nederland koerst. Door de instroom van rel. warme en ook vochtige lucht (Theta-E's 50-54°) zal de onstabiliteit behoorlijk kunnen gaan toenemen. Vooral in het ZO en ook O kunnen vrijdag in de loop van de dag pittige (onweers)buien gaan vallen die lok. behoorlijk wat neerslag kunnen gaan opleveren (voorkeur Z Limburg).


dondertje127

Hier ook nog onweer geweest de 25e. Ik was even te lui om dat te vermelden. Het was ook weer niet zo denderend.

Jan van Ooijen

Stukje uit de Guidance:

Vrijdagmiddag toenemende buienkans op nadering van het laag. Alle modellen geven dit in grote lijnen aan, details van de convectie zijn uiteraard verschillend. Cape neemt toe tot waardes rond de 1000 J/kg, windschering komt niet of nauwelijks boven de 20 kn uit. Meest waarschijnlijke convectiemodus is single cells/pulse storms.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Guidance:

De modellen komen vrij goed overeen. Allen geven in de (vroege) ochtend al een signaal. Dat zijn geen buien, maar neerslag die het model berekent uit een dikker Sc-dek. Het is maar de vraag of dat inderdaad neerslag oplevert. De modellen hebben vaak de neiging om coalescentieneerslag iets te overschatten. Mogelijk dat inzaaiing ook een rol speelt en in dat geval zijn enkele spatten wel mogelijk. Het buiensignaal zien we pas in de middag wat toenemen, maar veel stelt het dan ook niet meer voor. Een iets serieuzer signaal zien we in het oosten/noordoosten tevoorschijn komen, wanneer daar eind de middag en in de avond de vore/het laag langs trekt. Convergentie onderin en de hoge Tx maakt daar de kans op een bui wat groter. De hoogste CAPE-waardes (rond 1000 J/kg) zien we ook vooral buiten onze landgrenzen tevoorschijn komen. Windschering is er niet of nauwelijks. Een enkele single cell is de meest waarschijnlijke voorkomende convectiemodus. Onweerskansen zien we ook iedere run verder afnemen. Harmonie geeft al enkele runs geen onweer meer boven ons land, INDECS komt nog met 50-90% kans op meer dan 1 ontlading in het noorden en oosten.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Onweersbui ten oosten van Emmen ontstaan boven de grens  Nederland/Duitsland http://regenradar.lizard.net/#
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

htoutenh

KNMI verwacht morgen onweer. Op dit forum geen enkel bericht over morgen. Zit KNMI er naast?

Powered by EzPortal