Onweerskansen seizoen 2014

Topic gezien door 199028 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 06 feb 2014 - 14:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 11 gasten bekijken dit topic.

Linnaea

Hier mijn bed uit gedonderd. Ik hoorde een donder, dacht nog: zal wel niets zijn. Naar de wc, weer een lichte donder. Ach, het is kwart over 6 in de ochtend, ik negeer het gewoon. Terug in bed hardere donder: oké oké, ik ga al naar beneden, de gordijnen openen en met mijn camera klaarzitten ;).

Zit ik beneden, komt er niets meer. Maar man, wat een onweerseizoen is dit! Zeker de laatste paar weken is het bijna elke dag wel feest hier. Met gisteren als hoogtepunt, nog nooit een bliksem zo dichtbij gehad... Het punt van de inslag niet kunnen vinden maar hij was echt maar een paar meter bij me vandaan.
Locatie: Spijkenisse (Z-H)
Van panische angst voor onweer, naar passie.

Duitje

En ook deze onweersdag is weer goed begonnen :) Strand Egmond aan Zee.
@Kees_Zwaan

devil-strike

Zo lekker wakker worde in Haarlem met een knal op 3 :)
Locatie: regio Haarlem

Joep


Marsel

Ook hier zeer fotogenieke arcus/shelf kunnen vastleggen. Mooi contrast met de toen laagstaande zon. Overigens nu bakken met regen en zojuist een uitzonderlijk zware ontlading met dito donder. Zelden zo'n explosieve donder gehoord  :o.

Linnaea

Hier kwam ook wat moois overdrijven... Jammer dat het hier zo volgebouwd is en je maar een klein stukje van de wolk kunt zien, maar toch een prachtig gezicht!



Edit: de foto blijkt helaas wel erg groot te zijn... Op de link misschien beter te zien: http://i60.tinypic.com/dmpa50.jpg
Locatie: Spijkenisse (Z-H)
Van panische angst voor onweer, naar passie.

Marsel

Zelfs ik ben zojuist maar even binnen gaan staan...
De achterzijde van de bui heeft gedurende 10-15 minuten 5 CG's opgeleverd in een straal van ongeveer 1km. Verblindend felle ontladingen met uitzonderlijk zware 'ontploffende' donders. Zelden zo meegemaakt.  :o
Wel heerlijke wakker worden.

Marsel

De bui over Zuid-Holland heeft voor een bui in de koude lucht toch een vrij imposante coldpool bij zich. Getuige niet alleen de arcus/shelf er vooruit maar ook het compleet verstoorde windpatroon over de gebieden waar hij/zij over is getrokken. Ook hier na passage van het gustfront vrij snel zwak en variabel. Zie onderstaand kaartje.
Zal het komende uur wel weer ongedaan gemaakt worden. Maar toch opvallend vond ik.

EDIT: @ Linnea
Gave foto hoor, ondanks de bebouwing  ;). Een heel herkenbaar probleem overigens.

peepee

Citaat van: Marsel op za 23 aug 2014 - 08:45
Ook hier zeer fotogenieke arcus/shelf kunnen vastleggen. Mooi contrast met de toen laagstaande zon. Overigens nu bakken met regen en zojuist een uitzonderlijk zware ontlading met dito donder. Zelden zo'n explosieve donder gehoord  :o.
schitterrende foto ben zelf ook achter deze bui aangeweest vlak bij zestienhoven

dondertje127

Ja dus, het was dus onweer ik heb het al gemerkt :)

Jan van Ooijen

Citaat van: dondertje127 op za 23 aug 2014 - 10:59
Ja dus, het was dus onweer ik heb het al gemerkt :)

Sta er zelf ook van te kijken en ook hele mooie wolkenformaties...
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

PatrickM

Genieten bij Den Helder denk ik.
Hier leek even een leuk buitje op af te komen met onweer, maar de laatste 10 minuten al geen ontlading meer gehoord helaas.

Duitje

Je moet eens een kijkje nemen op het strand bij Egmond PatrickM ;-) Zojuist een prachtige waterhoos krijg ik net per SMS te horen. Na het passeren van de bui ga ik maar weer die kant uit.
@Kees_Zwaan

dondertje127

Citaat van: Jan van Ooijen op za 23 aug 2014 - 11:04
Sta er zelf ook van te kijken en ook hele mooie wolkenformaties...

Zulke zomerse donderslagen ook niet meer. Ik dacht, zullen wel weer van die friemelbuitjes zijn :)
Deze is inmiddels al overgewaaid, maar inderdaad super wolken ook. Gister trouwens ook even maar daar kwam hier ter plaatse alleen slagregen uit.

PatrickM

Citaat van: Duitje op za 23 aug 2014 - 11:09
Je moet eens een kijkje nemen op het strand bij Egmond PatrickM ;-) Zojuist een prachtige waterhoos krijg ik net per SMS te horen. Na het passeren van de bui ga ik maar weer die kant uit.

Hmm. Helaas gemist. Ik stond net in het weiland richting Egmond-Binnen, een paar CG's gezien met diepe dreunen maar meer niet.

ron12

Onweer gehoord in Nijmegen van die bui, die boven Doetinchem hangt 8) onweersdag 30 is hiermee een feit van dit jaar.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

devil-strike

Zo weer een lekker dreun in Haarlem en weer met bakken tegelijk komt het naar beneden.

Gaat nu lekker los kwa onweer.
Locatie: regio Haarlem

dondertje127

Noujaaa... En in de achterhoek op "mijn" hoogte ontstaat ineens een klijntje met onweeractiviteit. Afijn, de dag is nog lang.

Nijmegen ineens op 30 dagen? Ik dacht dat het eerst slechts een dag meer was dan in Arnhem wat ik zag. Zoveel gehad/gemist laatste tijd? Maarja ik ben ook vaak in Velp (Gld), dus kan e.e.a. gemist hebben (woon tegen Elst aan) en dat wil nog weleens opvallen als er iets boven Nijmegen gebeurd in grote situatie's mits ik thuis ben.

jornonweer

wat vinden jullie van dit onweersseizoen?  :D
Danger is real, fear is a choice.

ron12

Uit die wolk kwamen de donders, die ik hier hoorde in Nijmegen, wolk kwam net boven de huizen uit :P
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Powered by EzPortal