Onweerskansen seizoen 2014

Topic gezien door 198927 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 06 feb 2014 - 14:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Weatherman

Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Weerfreak 1337

De eerste flitsen boven zee zijn alweer zichtbaar.  8)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Ramon Oost

Citaat van: Weerfreak op ma 18 aug 2014 - 23:42
De eerste flitsen boven zee zijn alweer zichtbaar.  8)

Ook op de bliksem registratie zijn de ontladingen mooi te zien.


Weerfreak 1337

Helaas trekt het allemaal wat zuidelijk, maar er zijn af en toe toch nog heerlijke flitsen te zien, en soms ook flinke echo-donders te horen. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Roxiejh

Heerlijke klappen gehad hier vannacht.
Na heeeeeeel erg rot seizoen voor deze omgeving.
Love It When Nature Call's!
Onweersdagen 2012: 5

Duitje

Dikke shelf in Egmond/Heiloo  8)
@Kees_Zwaan

Johann

Een gebied met pittige buien, lokaal ook onweer, ligt nu boven het NW
Act. radar

SYNOPTISCHE SITUATIE:
Rondom een sturend laag boven Scandinaviƫ wordt aanhoudend polaire lucht aangevoerd. Boven het zuidoosten van Engeland heeft zich een trog ontwikkeld, die 03 UTC net voor de zuidwestkust lag. De trekt in de loop van de ochtend over het land. Overdag blijven we min of meer onder invloed van de linkeruitgang van de jet. De bovenlucht is koud en wordt in de loop van de nacht nog wat kouder. Later in de ochtend of begin van de middag passeert nog een volgende kleine, venijnige trog, waarachter de stroming noordwestelijk wordt. Op hoogte zien we een volgende koude put, momenteel boven de Ierse Zee, OZO-waarts trekken en deze trekt in de avond over het noorden en midden van het land (T500 ongeveer -27 C). Daarop zal de onstabiliteit tijdelijk weer wat toenemen, vooral boven het water. Woensdag overdag stijgt de druk langzaam van het zuidwesten uit en neemt de onstabiliteit langzaam af.

Bron KNMI Guidance

Marsel

@ Duitje
Wauw! Fantastische plaat zeg.  :o
Thanks for sharing!

Beetje onrustige nacht gehad hier in het Rotterdamse.
De buien van vannacht die oa weerfreak hierboven al even beschreef trokken hier zowat direct over, veelal tussen 1 en 3AM. Af en toe zware slagregens en ook doffe donders. Ik was slechts half wakker en niet in staat om naar het raam te lopen, maar voor m'n gevoel duurde het de hele nacht ;D. Na het terugzien van de radarbeelden bleek dat niet het geval te zijn.

Leuk hoor al dat 'gepruttel' in de koude lucht....maar ik mis de zomer. De geuren, de kleuren en de energie die in de warme lucht zichtbaar en voelbaar zijn. Ik zou graag nog een landelijke warmbloedige klapper zien voor we met z'n allen die donkere koude wintertunnel in verdwijnen over een maand of twee.  ;)

Flitsje

wauw duitje. mooie plaat!!! hier in Rotterdam vannacht toch even wakker geschrokken van een paar flinke dreunen, heerlijk. ben benieuwd wat de dag verder gaat brengen!  :P
Born to be wild!

Giso84

Het was weer erg onrustig in de lucht nabij Alkmaar.
Meerdere harde klappen gehoord in de vroege ochtend.

Mijn zus heeft snel een foto gemaakt van de naderende bui.

Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

Diem

Citaat van: Roxiejh op di 19 aug 2014 - 06:07
Heerlijke klappen gehad hier vannacht.
Na heeeeeeel erg rot seizoen voor deze omgeving.
Ja inderdaad, echt een rampjaar hier :o
Vannacht redelijk wat onweer gehad ja, eindelijk 8)

Mrkos

Wowww dikke inslag super dichtbij me :P schrik schrik :O ( Assen )

jaapverheij

Net bij een pittig buien lijntje een beginnend wind\waterhoosje gezien omgeving Swifterbant,een paar flitsen wat donders even de regen met bakken uit de lucht en het was weer voorbij.

Zie het korte filmpje.

https://www.youtube.com/watch?v=jKy1EKOjYq4&feature=youtu.be

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op di 19 aug 2014 - 10:14
@ Duitje
Wauw! Fantastische plaat zeg.  :o
Thanks for sharing!

Beetje onrustige nacht gehad hier in het Rotterdamse.
De buien van vannacht die oa weerfreak hierboven al even beschreef trokken hier zowat direct over, veelal tussen 1 en 3AM. Af en toe zware slagregens en ook doffe donders. Ik was slechts half wakker en niet in staat om naar het raam te lopen, maar voor m'n gevoel duurde het de hele nacht ;D. Na het terugzien van de radarbeelden bleek dat niet het geval te zijn.

Leuk hoor al dat 'gepruttel' in de koude lucht....maar ik mis de zomer. De geuren, de kleuren en de energie die in de warme lucht zichtbaar en voelbaar zijn. Ik zou graag nog een landelijke warmbloedige klapper zien voor we met z'n allen die donkere koude wintertunnel in verdwijnen over een maand of twee.  ;)

Volledig mee eens, een landelijke klapper ala de bekende dagen (bijv. 28 juni 2011 en dergelijke dagen) komt in principe bijna wel elk jaar voor. Ik hoop dat we dit jaar nog zoiets mogen aanschouwen, want het is nog steeds mogelijk! Vergeet dat niet. :P
Ik heb vannacht wel het aantal onweersdagen van 2013 overschreden(zie handtekening), en dan is ons seizoen eigenlijk nog maar "net begonnen".

@ Duitje

WOW :o Dat noem ik nog eens een shelf. :P

--------

Verder vandaag, zoals Marsel het ook al beschreef: koudeluchtgepruttel. Vrijwel overal valt er wel een bui, met daarbij een kans op onweer. In het noordoosten zagen we zojuist stevig onweer overtrekken, lokaal dus vrij fiks.

Vanavond verdwijnt in het binnenland deels de buiigheid en zien we in de kuststreken juist weer een opleving, onder invloed van kustconvergentie. Hierbij is nog lang kans op onweer, lokaal stevig. Eigenlijk het riedeltje die we nu sinds vorige week maandag beleven. :P De dagelijkse gang over het binnenland, gevolgd door de "nachtelijke gang" over de kuststreken...

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Duitje

Dank allemaal voor de reactie op mijn foto :-) De shelf was echt waanzinnig mooi :-) En dan ook nog eens de mazzel dat de opkomende zon een gaatje kon vinden om hem te beschijnen!

Trouwens, wat denken jullie van de onderstaande foto. Ik vind hem een beetje verdacht. Er was rotatie te zien maar dat vond ik niet echt heel overtuigend.
@Kees_Zwaan

Jan van Ooijen

Wat onweer in Zeeland en Brabant

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weerfreak 1337

Vanmorgen rond de klok van 8:30 een aantal (flinke) donders gehoord. Ook een flits gezien. Toch weer een onweersdagje erbij voor wat het waard was vanmorgen. Misschien straks nog wat meer, al lijkt het een en ander op te lossen vanaf zee. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

ron12

Effe off topic, meer aardbevingen bij die vulkaan op Ijsland, Er bestaat zelfs een mogelijkheid op een kansje dat een tweede vulkaan wakker gaat worden die in de buurt ligt.topic aardbeving zwerm zit op slot.nu 3 aardbevingen per minuut
gewoon blijven f5en
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Marco uit Hangar 5

excuus, niet goed gelezen
Marco Nierop
http://zweef.nl/

PatrickM

Wat geflits en gerommel hier momenteel.

Powered by EzPortal