Onweerskansen seizoen 2014

Topic gezien door 199022 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 06 feb 2014 - 14:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Marsel

Gisteren te Woensdrecht overdag een tweetal onweersbuien overhead gehad. Veel regen en wind, en zo af en toe een paar forse rommels. Maar over het algemeen zonder dat het indrukwekkend genoemd kon worden.
Als ik zo de berichten over de nachtelijke kustflitsers lees dan is dat lokaal wel anders geweest de afgelopen nachten ;D. Heerlijke knallen kunnen die buien geven weet ik uit afgelopen jaren.
Ik hoop er binnenkort ook nog een paar van mee te pakken, al moet ik de auto pakken naar het strand  :)

MamaAs

Ja het was vannacht weer goed raak. Wat een knallers.
En ook nu is de visbak weer aan het produceren.

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op wo 13 aug 2014 - 09:34
Gisteren te Woensdrecht overdag een tweetal onweersbuien overhead gehad. Veel regen en wind, en zo af en toe een paar forse rommels. Maar over het algemeen zonder dat het indrukwekkend genoemd kon worden.
Als ik zo de berichten over de nachtelijke kustflitsers lees dan is dat lokaal wel anders geweest de afgelopen nachten ;D. Heerlijke knallen kunnen die buien geven weet ik uit afgelopen jaren.
Ik hoop er binnenkort ook nog een paar van mee te pakken, al moet ik de auto pakken naar het strand  :)

Als ik de kaarten bekijk van verschillende modellen heb ik het idee dat vanaf morgenavond het grote buienfeest weer gaat beginnen. (500 hPa gaat richting -22/-23, kustconvergentie..)

Hoe denk jij erover?  :)

En inderdaad, wat zijn dat toch heerlijke klappen, dat zee-onweer. Ik had in mijn fototopic een aantal bliksemfoto's geplaatst. Twee daarvan waren overbelicht met de instellingen die ik normaal altijd gebruik (!).. en ze waren nog op een redelijke afstand ook. Moet je nagaan hoe fel die dingen zijn bij deze buiensoort. :D  ;D


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Caps

Idd, maandagavond/nacht is toch wel een ruig nachtje geweest, ontstond precies boven mijn wijk een onweersbui.
Vanacht vanuit het Westland de buien gezien die noord-holland in kwamen, en een flink aantal vallende sterren, want het was best helder.
Kijken wat er vanavond ons te wachten staat  :)

Danny

Citaat van: Weerfreak op wo 13 aug 2014 - 13:39
Als ik de kaarten bekijk van verschillende modellen heb ik het idee dat vanaf morgenavond het grote buienfeest weer gaat beginnen. (500 hPa gaat richting -22/-23, kustconvergentie..)

Met het afkoelen van de bovenlucht gaat zeker invloed hebben op de hoeveelheid en de intensiviteit van de buien denk ik. GFS geeft voor vrijdagavond en zaterdagochtend vroeg ook veel meer neerslag weer aan de kust in de huidige kaarten dan bijv. komende nacht.
De zeewater temperatuur loopt trouwens snel terug momenteel. Net aan de kust nog krap aan 20 graden en iets verder op zee al ruim onder de 20 graden inmiddels.

Jelte

Citaat van: Danny op wo 13 aug 2014 - 14:45
Met het afkoelen van de bovenlucht gaat zeker invloed hebben op de hoeveelheid en de intensiviteit van de buien denk ik. GFS geeft voor vrijdagavond en zaterdagochtend vroeg ook veel meer neerslag weer aan de kust in de huidige kaarten dan bijv. komende nacht.
De zeewater temperatuur loopt trouwens snel terug momenteel. Net aan de kust nog krap aan 20 graden en iets verder op zee al ruim onder de 20 graden inmiddels.

Dat komt door het opsteken van de wind. Er heeft behoorlijke branding gestaan de afgelopen dagen wat ervoor zorgt dat ook met de diepere koudere lagen wordt gemengd. Dat in aanmerking genomen vind ik 20 graden nog erg veel.

Weerfreak 1337

Citaat van: Danny op wo 13 aug 2014 - 14:45
Met het afkoelen van de bovenlucht gaat zeker invloed hebben op de hoeveelheid en de intensiviteit van de buien denk ik. GFS geeft voor vrijdagavond en zaterdagochtend vroeg ook veel meer neerslag weer aan de kust in de huidige kaarten dan bijv. komende nacht.
De zeewater temperatuur loopt trouwens snel terug momenteel. Net aan de kust nog krap aan 20 graden en iets verder op zee al ruim onder de 20 graden inmiddels.

Midden op zee was het al 19 graden, aan de kust was hij 20 tot 22 graden. Ik vind het persoonlijk niet sterk gedaald hoor. :)

Nog steeds tussen zegmaar 19,5 en 21 graden. Paar mooie warme zomerdagen erbij (die voorlopig nog niet komen..) en het is weer op peil (kustwater).

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

ron12

Dat warme zeewater, zou dat niet komen van al die stormen van begin dit jaar.je zou zeggen van wel, Als ik dit zo zie,al het warme zeewater zit aan deze kant van de oceaan.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Joep

Zit in bakkum aan zee op de camping en heb de laatste drie nachten hevig onweer gehad en zware regen, is toch wel heftig om mee te maken hoor in de buitenlucht in een tentje :) op dit moment komen er weer buien op ons af

trudy

Bah....lijkt me vreselijk! ???

Vincent

Hoe serieus zijn de onweerskansen voor vandaag en morgen?  :)

Duitje



A level 1 was issued for eastern England, north-eastern France, northern Netherlands and Germany mainly for excessive precipitation and waterspouts.

SYNOPSIS
A long-wave trough covers western and central Europe, yielding a strong south-westerly flow from the central Mediterranean to north-eastern Europe. Several vort-maxima will travel with this jet stream across the Balkans and eastern Europe on Thursday. Another vort-maxima is associated with the axis of the long-wave trough that moves from the British Isles towards France during the day. At lower levels, warm and well-mixed air spreads northward into south-western Russia ahead of a frontal boundary. Cool air masses dominate most of Europe further west. Best moisture is associated with the frontal boundary from south-western Russia to the south Mediterranean, despite rich moisture across the Black Sea. However, some better moisture can be also found near the axis of the long-wave trough.

North Sea, British Isles, northern France
In the range of the trough axis, weak winds, rich moisture, and rather high low-level buoyancy are expected to increase the chance for non-supercell tornadoes. Additionally, slow moving storms may produce excessive precipitation, especially along the land-sea-breeze convergence over eastern England, late in the period also over northern France, Benelux, and Germany.
@Kees_Zwaan

Danny

Als we naar vandaag kijken is de kans op onweer het grootste in het ZO van het land. Ook op andere plekken, voornamelijk in het binnenland kan later vanmorgen of in de middag een (onweers) bui vallen. Waar Estofex op doelt is een nieuwe trog die later vannacht de westkust gaat bereiken vanuit Engeland. Dit is ook waar het KNMI o.a. over spreekt (zie onderstaand):

Modellenbeoordeling.

SYNOPTISCHE SITUATIE:
Een lagedrukgebied bij de zuidpunt van Noorwegen trekt Scandinavië in en vult geleidelijk op. Een vore/trog die vannacht vrijwel stationair op de kust lag, trekt vanochtend het land op en verlaat halverwege de middag het oosten. Van het westen uit volgt vanmiddag een zwakke rug. Een vrij scherpe hoogtetrog trekt morgen van west naar oost over het land. De trog/vore aan de grond trekt komende nacht vanaf de Noordzee geleidelijk het land op en verlaat morgen rond het middaguur het oosten. De stroming wordt morgenmiddag dan weer noordwest. De onstabiliteitsdiepte van de aangevoerde polaire lucht neemt geleidelijk toe van FL200 vanochtend naar FL320 morgen.

MODELBEOORDELING:
Verschillen tussen de modellen in de hoogtepatronen en drukvelden zijn klein. In grote lijnen komen de neerslagvelden ook overeen met de actualiteit. Kenmerkend voor polaire lucht in dit jaargetijde is de dagelijkse gang in de positie van de buien. 's Nachts vooral buien langs de kust a.g.v. van het warme zeewater en kustconvergentie, overdag vooral landinwaarts.

BEWOLKING:
Actueel plaatselijk turbulentiestratus, Hirlam en Harmonie geven dit goed weer. Verder in de polaire lucht vooral convectieve bewolking. Cb's actueel tot FL200, in de loop van de ochtend ontstaan ook Cb's op de vore die langzaam oostwaarts trekt. Tophoogten gaan met een geleidelijk kouder wordende bovenlucht geleidelijk hoger, FL250. Vanaf komende nacht wanneer de hoogtetrog over ons aandachtsgebied gaat trekken Cb-toppen tot ca. FL320.

NEERSLAG:
Actueel CAPE-waarden 100-200 J/kg, vanmiddag in het zuidoosten en oosten 400-700 J/kg, vanaf vannacht van het zuidwesten uit 700-1000 J/kg, morgenmiddag in de zuidoostelijke helft van het land zelfs boven de 1000 J/kg. De schering (0-6 km) bedraagt actueel 10-20 kn, vanmiddag boven land 20-30 kn. Convectiemodus vandaag veelal multicell. Morgen is de schering met waarden rond de 10 kn wat minder dan vandaag, dan meer single cell en lokaal multicell. kans op onweer vanmiddag vooral in het zuidoosten en oosten van het land, KOUW komt daar met kansen van 60-80%. Morgen is de kans op onweer groot, INDECS dan in de zuidoostelijke helft 60-90%. Morgen is de kans op hagel gezien de grote onstabiliteitsdiepte ook duidelijk groter dan vandaag. Ook Harmonie komt met een signaal voor onweer, geen hoge bliksemintensiteiten trouwens.

ZICHT:
In de polaire lucht uitstekende zichtcondities, actueel in het gebieden met turbulentiestratus nevelig. In buien matige, plaatselijk slechte, zichten. Ook komende nacht plaatselijk nevel, in een bredere opklaringen is bij weinig wind wellicht ook een mistbank mogelijk.

TEMPERATUUR:
Modellen oké. Tx vanmiddag rond 20 graden. Morgen Tn rond 11 graden, Tx rond 19 graden.

Marco uit Hangar 5

Citaat van: ron12 op wo 13 aug 2014 - 19:42
Dat warme zeewater, zou dat niet komen van al die stormen van begin dit jaar.je zou zeggen van wel, Als ik dit zo zie,al het warme zeewater zit aan deze kant van de oceaan.

Je hebt natuurlijk de warme golfstroom, maar volgens mij komt het gewoon omdat het in west Europa al maanden achtereen gemiddeld warmer is dan normaal (behalve Juni geloof ik), dus vrij logisch dat het zeewater dan ook warmer wordt dan normaal.

Wat ook heeft geholpen is dat we een erg zachte winter achter de rug hebben, het heeft daarom ook niet eerst af kunnen koelen naar normale waarden. Kun je ook zien in de grafiek.
Marco Nierop
http://zweef.nl/

jornonweer

Tijdens buien is er kans op onweer. Eerst in de zuidoostelijke helft van het land, vanavond kan overal onweer voorkomen. @knmi  ;)
Danger is real, fear is a choice.

Marco uit Hangar 5

Er komt het een en ander aan vanuit Engeland, dat wordt dan weer leuk vannacht.
Marco Nierop
http://zweef.nl/

Weatherman

Citaat van: Marco uit Hangar 5 op do 14 aug 2014 - 17:54
Er komt het een en ander aan vanuit Engeland, dat wordt dan weer leuk vannacht.
Welke kan gaat dat uit ?
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

TaL

Het eerste deel van de avond concentreren de buien zich vooral op het binnenland, later verdwijnt daar de buiigheid. Aan zee blijft het meestal droog maar tegen de avond en vooral vannacht neemt de buienactiviteit juist daar toe op nadering van de trog die dit hirlamkaartje ook intekent.

Ook estofex komt hiermee in hun verhaal:

North Sea, British Isles, northern France
In the range of the trough axis, weak winds, rich moisture, and rather high low-level buoyancy are expected to increase the chance for non-supercell tornadoes. Additionally, slow moving storms may produce excessive precipitation, especially along the land-sea-breeze convergence over eastern England, late in the period also over northern France, Benelux, and Germany.

Dus de kustbewoners kunnen zich mogelijk weer voor een leuke nacht bevinden. Voor de binnenlanders, geniet van jullie buien nu, straks is het onze beurt  ;D

Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Weatherman

Citaat van: TaL op do 14 aug 2014 - 18:34
Het eerste deel van de avond concentreren de buien zich vooral op het binnenland, later verdwijnt daar de buiigheid. Aan zee blijft het meestal droog maar tegen de avond en vooral vannacht neemt de buienactiviteit juist daar toe op nadering van de trog die dit hirlamkaartje ook intekent.

Ook estofex komt hiermee in hun verhaal:

Dus de kustbewoners kunnen zich mogelijk weer voor een leuke nacht bevinden. Voor de binnenlanders, geniet van jullie buien nu, straks is het onze beurt  ;D
Lol, oke  :)
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Weerfreak 1337

Citaat van: TaL op do 14 aug 2014 - 18:34
Het eerste deel van de avond concentreren de buien zich vooral op het binnenland, later verdwijnt daar de buiigheid. Aan zee blijft het meestal droog maar tegen de avond en vooral vannacht neemt de buienactiviteit juist daar toe op nadering van de trog die dit hirlamkaartje ook intekent.

Ook estofex komt hiermee in hun verhaal:

North Sea, British Isles, northern France
In the range of the trough axis, weak winds, rich moisture, and rather high low-level buoyancy are expected to increase the chance for non-supercell tornadoes. Additionally, slow moving storms may produce excessive precipitation, especially along the land-sea-breeze convergence over eastern England, late in the period also over northern France, Benelux, and Germany.

Dus de kustbewoners kunnen zich mogelijk weer voor een leuke nacht bevinden. Voor de binnenlanders, geniet van jullie buien nu, straks is het onze beurt  ;D

Nu de buien wat langzamer trekken, kunnen ze ook eens wat meer energie opdoen langs de warme kustwateren. Van de week waren ze zo snel weg als dat ze kwamen. :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Powered by EzPortal