Onweerskansen seizoen 2014

Topic gezien door 199004 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 06 feb 2014 - 14:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

dondertje127

Weer 2 weerlichtdagen erbij 11e 's avonds en 12e (nu) Ook nu nog steeds weerlicht te zien richting WNW ondanks het maanlicht.

Johannes96

Wat een onweer hier in Friesland en harde wind, is het weer een kwartier droog en komt de volgende onweersbui weer, voor de 3de keer nu!

dondertje127

Het gaat er volgens mij ionderdaad goed op daar aan de kust, rond het IJsselmeer en de kust. Er is toch echt activiteit zichtbaar in het binnenland. Heldere lucht dus. Nouja wie weet ruilen we dag 7 van weerlicht nog in voor een onweersdag vandaag.

Live cam Ameland, fel onweer: http://www.vvvameland.nl/webcam-vvv-ameland/webcam-1

En dit is nou net de eerste herfstachtige situatie waar ik van het weekend nog over typte, dat weerlicht in het binnenland zichtbaar is van buien langs de kust en andere wateren.

Johannes96

Hmm beetje raar, blitzortung laat soms een ontlading zien heel dichtbij die er niet eens geweest is.. mensen die het ook mee hebben gemaakt? Soms trouwens ook andersom, ontladingen maar niet op blitzortung.. tekort aan waarnemingsmateriaal?  Of te weinig? Overigens vind ik de klappen die er uit komen een beetje zacht klinken, geen geknetter ofzo.

Weerfreak 1337

Zo, schrok me effe dood. Plotseling een zware regenbui ontstaan vanaf zee, welke ook weer plotseling een inslag naliet op zo'n 100 meter. Dit was de eerste ontlading van de bui, waarna er nog ééntje volgde. Heerlijk avondje zo!  8)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

dondertje127

Citaat van: Johannes96 op di 12 aug 2014 - 02:09
Hmm beetje raar, blitzortung laat soms een ontlading zien heel dichtbij die er niet eens geweest is.. mensen die het ook mee hebben gemaakt? Soms trouwens ook andersom, ontladingen maar niet op blitzortung.. tekort aan waarnemingsmateriaal?  Of te weinig? Overigens vind ik de klappen die er uit komen een beetje zacht klinken, geen geknetter ofzo.

Valt me ook op, vooral dat laatste. Al meerdere keren onweer gehad in Arnhem terwijl blitzortung niets waarnam. Heel vreemd allemaal.
Maarja, technologie staat nog in de kinderschoenen hè...

Ik ben verbaasd eigenlijk over het aantal dagen waarnemen van weerlicht, bijna de helft van het aantal onweersdagen op locatie besef ik net :o
Hoe dan ook geeft het aan dat er behoorlijke activiteit in de atmosfeer ligt dit jaar, zeker ten opzichte van de afgelopen matige jaren waarin nauwelijks of zelfs niet eens de 15 dagen haalden. Ik weet niet meer of de topics nog bestaan waarin ik schreef dat ik 2 jaar achter elkaar meer dan 30 onweersdagen beleefde (volgens mij 2009 en 2010?) maar sindsdien voor het eerst weer qua activiteit weer 29 dagen alles bij elkaar dit jaar waargenomen, waarvan 22 onweersdagen bij elkaar.

In de jaren dat ik 30 of meer onweersdagen rekende, lette ik niet eens op andere rumoerige activiteit in de lucht zoals weerlicht. Gek dat ik wel van kustbuien wist, maar er toch niet (voldoende) op heb gelet.


Johannes96

woow! nu een inslag op 100m en een beste knal, zo'n knal nog niet gehoord vandaag.. binnen trilde alles even.

MamaAs

Pffft, vanavond vond ik het nog een leuke verrassing. Nu ben ik er wel klaar mee, haha.
Het blijft maar onweren. En al dat water, riool kan het nog net aan.
Ik wil slapen  :(

Glennb

Wat een knallen in Amsterdam gisteren avond rond middernacht. Leek wel oorlog voor heel even. De flits was gelijk met de knal en ongekend hard.
Groet,
Glenn

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Reutel

Wat een prachtige buientrein boven noord-Holland, as we speak! Op de radar is goed te zien dat de buien zo ongeveer aan de kustlijn ontstaan, de warme visbak doet goed zijn werk!  8)

PatrickM

Heerlijk die korte hevige buitjes. Niet altijd een hoge onweersactiviteit, maar het onweer lijkt wel veel spectaculairder, harde dreunen etc. :D

Edit : nu code geel voor onweer voor het hele land behalve Flevoland, Utrecht en de kustprovincies.

martijn

Zit volgens mij nu een mooie onweersbui boven kampen.
En die code geel lijkt me toch raar de buien zitten toch boven flevoland.

MamaAs

Niet normaal, die buien vannacht.
Het blééf maar doorgaan. Dikke flitsen, diepe rommels dat alles deed trillen.
En die regen, de tuin stond blank de putten waren water aan het spugen leek het wel. Rond 4 uur was het eindelijk rustig, was een kort nachtje.

Caps

Code geel voor het hele land, behalve utrecht, flevoland, en de kustprovincies, haha dus niet voor het hele land, gister ging het er heftig aan toe in het westland, en geen code geel gezien, dus zal vandaag die code geel ook niets inhouden

ron12

Onweer hoorbaar in Nijmegen, dit is de 17 de onweersdag alleen deze zomer al, net zo veel als het hele vorige jaar 2013. 8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

NitroGenetics

Citaat van: Caps op di 12 aug 2014 - 11:19
Code geel voor het hele land, behalve utrecht, flevoland, en de kustprovincies, haha dus niet voor het hele land, gister ging het er heftig aan toe in het westland, en geen code geel gezien, dus zal vandaag die code geel ook niets inhouden

vind het weer een stomme vergelijking, want om je tegendeel te bewijzen hebben wij in hoogeveen waar code geel is momenteel een heerlijke onweersbui gehad !

Johannes96

Het bleef gister maar door gaan met een hoge bliksemactiviteit hier, maar op laatst had ik er wel genoeg van. Half 5 werd het droger en minder onweer..

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

dondertje127

Hier in de laar een keer wat licht gekraak, klinkt een beetje karig/kaal dus geen flinke donderslagen. Meer een beetjke mono geluid. 'T is net alsof je in een grote container zit, zo'n miezerig geluidje. Heel zacht waren er in de verte zeer kort (1 seconde per keer) even wast boems te horen (moest je echt de aandacht op focussen), maar we zitten niet in het heftige gedeelte.
Eén weerlichtdag ingeruild voor een onweersdag.

Edit: Gerommel nu wat meer stereogeluid.

Edit: En toen was het meteen weer afgelopen, zo snel als het activeerde.

Powered by EzPortal