Onweerskansen seizoen 2014

Topic gezien door 198926 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 06 feb 2014 - 14:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Weerfreak 1337

Citaat van: TaL op za 09 aug 2014 - 12:39
Waarom wordt er altijd moeilijk gedaan als er een tornado aan de grond komt in de Benelux, het is precies dat dit hier niet kan. En dan nog eens het woord verdraaien naar windhoos of mini-tornado, ik erger mij er dood aan. Tornado is een tornado, punt.

Ps: dit is geen aanval op iemand, gewoon in het algemeen  :)

Wat de waarschuwingen betreft vond ik ze meer dan terecht, maar ze konden inderdaad op een heel andere (lees minder paniekerige) manier uitgebracht worden.

De discussie Tornado of Windhoos kan eigenlijk niet.

Tornado is Engels voor windhoos. Dus, windhoos = tornado, en tornado = windhoos.

Het volgende voorbeeldzinnetje kan dus prima:

In de VS komen wel eens windhozen voor met de kracht EF5.

Stop de discussie, want het loopt toch op niets uit. ;)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Shadow112

Citaat van: Weerfreak op za 09 aug 2014 - 18:51
De discussie Tornado of Windhoos kan eigenlijk niet.

Tornado is Engels voor windhoos. Dus, windhoos = tornado, en tornado = windhoos.

Tornado klinkt spannender en spreekt meer tot de verbeelding dan een windhoos (Amerikaanse taferelen) Net als een "dustdevil" of een stofhoos.  ;D

Weerfreak 1337

Sja inderdaad, nou ik hou het lekker op Nederlandse termen, klinkt goed genoeg. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Shadow112

Citaat van: Weerfreak op za 09 aug 2014 - 19:09
Sja inderdaad, nou ik hou het lekker op Nederlandse termen, klinkt goed genoeg. :)

Dan wordt het maar wachten op een windhoos-supercell  ::)

On top. SWO.




jornonweer

ben benieuwd naar een update van marsel uit  ::)
Danger is real, fear is a choice.

dondertje127

Weerlicht van gisternacht is bij weerlicht gebleven. Van gedonder is geen sprake geweest.
Toch weer even (voor mij persoonlijk niet verwachte) activiteite waargenomen :)
Zo zijn de dagen tenminste ook lekker verdeeld tussen onweer en weerlicht.

Wat betreft die windhoos-tornado discussie: Het is toch in werkelijkheid simpelweg een tornado? Ik hekel het woord windhoos. Oké, we hebben doorgaans te maken met EF0 en EF1 (EF ook al weer wennen die verandering, was eerst F).
Voor een EF0 of EF1 klinkt de term tornado wel heel zwaar, misschien hebben ze een punt. Ik spreek dan nog liever van een wervelwind, maar dan denkt men meestal weer aan een soort draaikolk op de grond alleen.

Sja, mijn mening blijft dat het gewoon lichte tornado's zijn. Waarom spreken ze niet gewoon van lichte tornadovorming en leggen ze de EF schaal niet gewoon uit in Nederland? In de toekomst is de kans groter dat we er vaker mee te maken krijgen.

Trouwens dat plaatje hierboven met de risk, was helemaal niet van toepassing. Het viel reuze mee toch?

Marsel

Citaat van: jornonweer op za 09 aug 2014 - 19:28
ben benieuwd naar een update van marsel uit  ::)

Excuus, geen tijd gehad... >:(

Weerfreak 1337

@ Dondertje127

Juist, maar ik probeer eigenlijk te zeggen dat je elk woord ervoor kan gebruiken.
Zowel tornado als windhoos.. het betekend namelijk exact hetzelfde.
Goed, dat is wat ik erover denk. Klaar nu. ;D

Dus laten we ermee stoppen zoals ik eerder aankaartte, voordat de rest van de meut er zich mee gaat bemoeien. :)
Uiteindelijk loopt dat uit op een vervuild topic.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Weerfreak 1337

*** Zomer is het padje af, maar..? ***

Na een lange periode met zeer mooi en warm, maar soms ook wisselvallig zomerweer, is het moment gekomen dat de zomer op een zijspoor is. De eerste herfstachtige trekjes dienden zich vandaag al aan. We kregen te maken met stevige buien vanuit het zuidwesten, welke uiteindelijk alleen lokaal soms heftig uitpakte met onweer en windstoten. Voor veel onweersliefhebbers was het dus even slikken vandaag, want de potentie voor een stevige pot onweer en de daarbij behorende randverschijnselen die een groot deel van het land zou aan zou doen zat er goed in. Vervolgens stak er na passage een stevige wind op, met aan de kust soms uitschieters tot windkracht 8.
Ondertussen zitten we weer in de "Hollandse polaire lucht". In eerste instantie lijkt het dus een saai, herfstachtig weerbeeld te worden, maar ook zonder zomer en met een warme Noordzee kan er zich interessant weer voordoen.
Zoals eerder gezegd, de komende week lijkt steeds meer herfstachtige trekjes te krijgen. Ten eerste is het al te zien aan het "buienbeeld". In het voorjaar en de eerste twee maanden van de zomer, zien we vaak dat de buien zich lekker voelen boven het snel opwarmende land. In de loop van augustus zie je dat buienbeeld langzamerhand omdraaien. De voorkeursplek verplaatst zich langzaam naar de Noordzee, welke op dit moment sterk opgewarmd is. Bij de eerste aanvallen van "koude" lucht, wat normaal is in augustus, begint het proces van die verplaatsing.
Zo'n "aanval" van polaire lucht, is vandaag ingezet.. en dat gaan we de komende week merken.

De temperatuur op het 500hPa-vlak (Plusminus 5 kilometer) daalt naar zo'n -20, soms zelfs iets daaronder



We zien in vrijwel alle weermodellen dat er de komende week behoorlijk wat buien gaan vallen. De stevigste zijn dan dit keer waarschijnlijk voor de kustgebieden weggelegd.
De combinatie van een koude bovenlucht, met kustwatertemperaturen van een graad of 22 en zeewatertemperaturen van rond de 20 graden, extra forcering door kustconvergentie en enkele buienstoringen (lees: troggen e.d.), gaat waarschijnlijk een hoop regenwater achterlaten. De modellen laten tot aan het eind van de week langs de kust zo'n 50-75mm vallen. Landinwaarts dan iets minder, maar ook daar zijn de kansen op stevige buien natuurlijk ook echt niet weggenomen.

Het Amerikaans Weermodel (GFS) maakt het helemaal bont, 82mm aan neerslag in het noordwesten tot zondagavond




Onweer is uiteraard van de partij. De grootste kans op onweer is voor de kustgebieden vooral in de avond, nacht en ochtend. Overdag, als we de grootste buienactiviteit in het binnenland zien, dan is daar juist de grootste kans op onweer.
Verder is het met een stevige zuidwester, welke soms kan uithalen naar 7 beaufort echt "taartenbakweer".

Vooral 's avonds en 's nachts stevige buien aan de kust, ECMWF Neerslagkaart dinsdagnacht 03z (05:00)



Overdag ook in het binnenland buien, ECMWF neerslagkaart donderdagmiddag 12z (14:00)



Ook niet vergeten de camera's bij de hand te houden. Dit zijn typische dagen met prachtige (wolken-)luchten! :)

Er is dus kortom een interessant weerweekje op komst, ondanks dat de zomer op een zijspoor is.

Ik ben zelf kustbewoner, dus ik zal jullie op de hoogte houden van de ontwikkelingen de komende week. Ik ben in ieder geval zeer benieuwd naar de eerste echte Noordzee-onweders. :)

Groeten, Tim

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Caps

Tim held, prima uitgelegd, we zullen wel zien wat deze week ons brengt! 8)

Weerfreak 1337

Dankjewel Caps! :) Laten we hopen op wat stevig kustonweer. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Diem

Mooie uitleg inderdaad :)
-----
Ik heb vanaf juli de belangrijkste bliksemontladingen kaartjes erbij gepakt en gekeken waar het de afgelopen tijd raak was.
Goed te zien dat bepaalde delen niks te klagen hebben.
Ik mag hopen dat we hier ook nog eens aan de beurt komen, want het is dit jaar echt extreem, extreem slecht.
En voor de najaarsbuien zit ik vaak weer net wat te oostelijk...

Kijken wat het weer deze week in petto heeft :)

Danny

North Sea Coasts, southern Scandinavia...

Widespread convection will occur across the southern North Sea and southern Scandinavia. The rather strong low-level wind field will limit the risk of waterspouts, but quite intense storms should be able to form. Some mostly small hail may occur.

Weatherman

We hebben nu 2 flinke regenbuien achter elkaar gehad.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Weerfreak 1337

Enkele stukken uit de nieuwe guidance. :)

Rood gemarkeerde delen zijn aandachtspunten.

SYNOPTISCHE SITUATIE:
Een lagedrukgebied met een kerndruk van 978 hPa, de restanten van de tropische storm "Bertha", lag om 09 UTC boven de noordelijke Noordzee, oost van Schotland nabij de nulmeridiaan. Het laag trekt langzaam in noordelijke richting en wordt morgenmiddag bij de Shetlands verwacht. Rond dit laag wordt met een straffe zuidwestenwind polaire lucht aangevoerd. Deze lucht is tamelijk koud tot op grote hoogte. Op 500 hPa ligt de temperatuur rond de -23 graden Celsius. Diverse buienlijnen trekken om het laag heen. Een ervan passeert vanmiddag, een ander ligt later vanavond en vannacht tegen de (noord)westkust.

NEERSLAG:
Geleidelijk aan toenemende buiigheid vooral als gevolg van dagelijkse gang. Onweer is af en toe mogelijk, KOUW geeft grote kansen, Hirlam geeft af en toe ontladingen te zien. CAPE ligt veelal rond de 700 J/kg, windschering rond de 20 kn. Convectiemodus: single cells, matig georganiseerde multicells. Vanavond boven land afnemende buiigheid boven land. Kustconvergentie langs de westkust blijft echter steeds nieuwe buien genereren waarbij nog lange tijd onweer mogelijk is. Deze buien blijven vnl beperkt tot het westen en noordwesten van het land. Morgen overdag zal door dagelijkse gang de buiigheid boven land weer wat opleven. De onweerskansen zijn morgen kleiner dan vandaag.

Bron: KNMI

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

vlerk

Zowaar onweer in Eindhoven, paar lekkere donders

ron12

Onweer Nijmegen nu, onweersdag 25 van dit jaar 8) gaat lekker hier, bui trekt ten zuidoosten van Nijmegen Duitsland in
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Weerfreak 1337

Op dit moment lijkt er nog weinig aan de hand in de kustgebieden. Vooral landinwaarts heeft er zich wat onweer voorgedaan. Soms zelfs stevig onweer, zoals net vlak bij Eindhoven en Nijmegen.
Vanavond zakken de meeste buien in het binnenland in, en leeft de buiigheid op zee en in de kustregio's op. Lokaal veel regen mogelijk.


Vanavond ten westen van de rode lijn de meeste kans op onweer naar eigen verwachting voor de komende avond en nacht. Vaak zien we de ontstane buien in de kuststreek toch wel een stukje landinwaarts trekken. Wel blijven die beperkt tot de betreffende provincies.

Kaartje is alleen te zien voor leden.

Groeten, Tim :)

Bron van het kaartje: Google Earth

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

zorba

Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Extremissimorum

Zo hee, ontstond er zomaar even een cumulonimbus iets ten noorden van Hoorn, gezien vanuit de achtertuin! Ben benieuwd wat er nog gaat komen deze week! 8) Goed verhaal, Tim!

Powered by EzPortal