Onweerskansen seizoen 2014

Topic gezien door 198954 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 06 feb 2014 - 14:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

jornonweer

knmi guidance: NEERSLAG: Eerst buiige regen, ook enkele (verscholen) buien met kans op onweer. Ook vanavond en vannacht op nadering van het koufront aanhoudend stevige buien die door de schering en de forcering van koufront en hoogtetrog lang kunnen blijven bestaan. Objectieve methodes voor onweerskansen: KOUW komt vooral voor oosten en noordoosten met verhoogde kansen. Onweerskansen op het koufront zijn volgens INDECS en Harmonie flink afgenomen. Kansen rechtvaardigen eigenlijk niet meer de uitstaande waarschuwingen voor vannacht en morgenochtend. Aandachtspunt is ook de hoeveelheid precipitable water voor het koufront uit, die ruim 40 g/m3 bedraagt. Lokaal dus veel neerslag in korte tijd mogelijk, Harmonie geeft indicatie van 20-40 mm op een enkele plek. bron:knmi
Danger is real, fear is a choice.

dondertje127

Citaat van: Peter op vr 08 aug 2014 - 19:25
Als je ziet wat er nu boven Frankrijk zit, kan het toch niet anders dan dat we komende nacht nog het een en ander kunnen gaan verwachten?

Zo te zien trekt het allemaal Oostwaarts, niet Noordwaarts helaas, pindakaas.
Oom eerlijk te zijn had ik ook helemaal geen onweersbuien verwacht, omdat ik het gevoel heb dat de zomerse weer op z'n einde loopt.

lander20

tornado manhay prov luxenburg! tientallen huizen beschadigd!

Isabelle

 :o Wat is er allemaal gebeurd in België? Binnen enkele minuten begint het nieuws op één, ga zo kijken. En boven Frankrijk, dat ziet er niet goed uit!!!

ron12

FOTO(tje) UIT BELGIE VAN DIE TORNADO,krijg hem niet groter  :-\
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

jornonweer

een grote tja.. kan iemand me uitleggen waarom het zo vaak boven frankrijk en dld op grote schaal onweert? ik bedoel een squall line van noord tot zuid frankrijk.. indrukwekkend.
Danger is real, fear is a choice.

Marco uit Hangar 5

Citaat van: Peter op vr 08 aug 2014 - 19:25
Als je ziet wat er nu boven Frankrijk zit, kan het toch niet anders dan dat we komende nacht nog het een en ander kunnen gaan verwachten?

Dat was een prachtige squalline van noord naar zuid, midden over Frankrijk inderdaad.. alleen trok hij van west naar oost en nauwlijks van Zuid naar Noord.. begint nu ook in stukken te breken overigens.

Boven het Kanaal is wat ontstaan, dat nu wel op ram koers lijkt te zitten voor Nederland. Dat kan nog leuk worden vannacht en morgenochtend. :)
Marco Nierop
http://zweef.nl/

pietjelol

Citaat van: Marco uit Hangar 5 op vr 08 aug 2014 - 23:50
Dat was een prachtige squalline van noord naar zuid, midden over Frankrijk inderdaad.. alleen trok hij van west naar oost en nauwlijks van Zuid naar Noord.. begint nu ook in stukken te breken overigens.

Boven het Kanaal is wat ontstaan, dat nu wel op ram koers lijkt te zitten voor Nederland. Dat kan nog leuk worden vannacht en morgenochtend. :)
maak je geen illusie dat is alleen een zooi regen meer niet

Maickel Geurts

Mooie tornado ja, ze spreken weer van een minitornado waar ik me dood aan erger...
ook de waarschuwing van Fasttowarn vond ik meer dan prima. Dat gezever over paniekzaaierij van andere jagers kan ik ook echt niet begrijpen...



Als dit type over de woonwijken van mijn wijk gaat geloof me maar dat ik aan de hoogste bel trek. Misschien komt ie, misschien ook niet, maar dit is een potencieel dodelijke tornado. Hoe je t ook went of keert een waarschuwing is altijd goed. Ook al zal heel Nederland het niet begrijpen.

dondertje127

Was dat in de lage landen die foto hierboven? Zo hé.

En hier is wederom het meest felle weerlicht te zien van alle dagen met weerlicht, dit van het onweer dat nu ontstaat vlak over de grens rondom Goch-Kalkar. Zo hebben we weer een actieve dag erbij met minimaal bliksemactiviteit. Wie weet wordt het nog een onweersdag, maar vooralsnog is het alleen weerlicht :)

Maickel Geurts

CiteerWas dat in de lage landen die foto hierboven? Zo hé.

Nee deze is ergens in luxemburg waargenomen, waar precies en wie de foto maakte is onbekend, kreeg m van iemand. en die heeft t me niet verteld, dus credits unknown op t moment.

bliksems

"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Jan van Ooijen

Citaat van: Maickel Geurts op za 09 aug 2014 - 01:04
Mooie tornado ja, ze spreken weer van een minitornado waar ik me dood aan erger...
ook de waarschuwing van Fasttowarn vond ik meer dan prima. Dat gezever over paniekzaaierij van andere jagers kan ik ook echt niet begrijpen...



Daar zijn meningen over verdeeld. Jij kan het gezever noemen en anderen vinden her meer geschreeuw: THIS IS A LIFETHREATENING SITUATION.

A tornado might be on the ground.

Seek shelter Immediatly!!!!.

Kom op zeg.... ze doen net of t Amerika is en een EF 5 over komt
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

GeneralDuke

KNMI modelbeoordeling van 6u vanochtend:

Zondag overdag op het warmtefront mogelijk wat buiige regen en in de middag kans op zeer actieve regen- en onweersbuien. Schering 40-45 kts en CAPE 1000-2000 J/kg; dan convectieve modus: Multicell/Squall line en mogelijk een Supercell.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Marco uit Hangar 5

Citaat van: pietjelol op vr 08 aug 2014 - 23:55
maak je geen illusie dat is alleen een zooi regen meer niet

Inderdaad, het hele zooitje is over de noordzee getrokken, onweer zat er ook nauwlijks op.
Marco Nierop
http://zweef.nl/

NitroGenetics

Citaat van: Maickel Geurts op za 09 aug 2014 - 01:04
Mooie tornado ja, ze spreken weer van een minitornado waar ik me dood aan erger...
ook de waarschuwing van Fasttowarn vond ik meer dan prima. Dat gezever over paniekzaaierij van andere jagers kan ik ook echt niet begrijpen...

foto... knipknip...

potentie en waarschuwing oke? maar een tornado/mini tornado? LOL altijd maar die mensen die dingen zeggen, het heeft niets geproduceerd en is gewoon een foto met een walcloud, als je goed kijkt kan je ook enigszinds zien da het niet geweldig is georganizeert wolken zien eruit als een puinhoop. minitornado.. kuch *inwendige lach hiero lol*

jornonweer

Citaat van: NitroGenetics op za 09 aug 2014 - 11:55
potentie en waarschuwing oke? maar een tornado/mini tornado? LOL altijd maar die mensen die dingen zeggen, het heeft niets geproduceerd en is gewoon een foto met een walcloud, als je goed kijkt kan je ook enigszinds zien da het niet geweldig is georganizeert wolken zien eruit als een puinhoop. minitornado.. kuch *inwendige lach hiero lol*
die wallcloud heeft wel degelijk een tornado geproduceerd in de provincie luxemburg, tientallen huizen hebben schade.. er zijn ook foto's van de tornado zelf
Danger is real, fear is a choice.

TaL

Waarom wordt er altijd moeilijk gedaan als er een tornado aan de grond komt in de Benelux, het is precies dat dit hier niet kan. En dan nog eens het woord verdraaien naar windhoos of mini-tornado, ik erger mij er dood aan. Tornado is een tornado, punt.

Ps: dit is geen aanval op iemand, gewoon in het algemeen  :)

Wat de waarschuwingen betreft vond ik ze meer dan terecht, maar ze konden inderdaad op een heel andere (lees minder paniekerige) manier uitgebracht worden.
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Maickel Geurts

Gewoon in t nederlands was voldoende, zo zou ik t zelf ook hebben gedaan, ik heb hier een mogelijke tornado (foto) deze gaat die en die kant uit, willen de mensen zich naar stevige gebouwen begeven en weg van ramen gaan. zoiets... Maar een waarrschuwing uitdelen dat er een nado is, wat ook te zien is op doppler desalniettemin aan de grond, gewoon doen. ik zou t niet over mn hart kunnen verkrijgen dat er slachtoffers zijn en ik heb niets gezegd...

NitroGenetics

hm. ben benieuwd voor zondag wat het allemaal gaat brengen

Powered by EzPortal