Onweerskansen seizoen 2014

Topic gezien door 199006 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 06 feb 2014 - 14:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

riddler

Helaas geen foto's kunnen maken, maar vanmiddag twee waterhozen gezien voor Texel, aan de waddenzee kant.
Gezien het zeewater flink warmer is dan andere jaren zal het op de Wadden ook weer los kunnen gaan

Marco uit Hangar 5

Op Buienradar is tegenwoordig ook een Onweer kansen kaartje voor de komende 7 dagen.. Vanaf donderdag weer flinke kans op onweer voor de oostelijke helft van het land, vrijdag de hele dag redelijke kans over het hele land, en in de nacht van vrijdag op zaterdag en vroege zaterdagochtend grote kans op onweer over het hele land.

Ik heb dit kaartje een beetje gevolgd afgelopen week, maar het klopt vrij aardig, nooit 100% natuurlijk, maar geeft een aardige indicatie.

http://europa.buienradar.nl/verwachting/bliksem
Marco Nierop
http://zweef.nl/

Marco uit Hangar 5

Citaat van: riddler op di 05 aug 2014 - 21:21
Helaas geen foto's kunnen maken, maar vanmiddag twee waterhozen gezien voor Texel, aan de waddenzee kant.
Gezien het zeewater flink warmer is dan andere jaren zal het op de Wadden ook weer los kunnen gaan

Ik zag op Facebook een foto voorbij komen van een windhoos die de grond/water net niet raakte bij Hoorn, het IJselmeer/Markermeer doet dus ook al mee.

Het was sowieso behoorlijk onstabiel vanmiddag, boven Amsterdam erg dreigend met snel groeiende cumulus congestus, maar het kwam niet tot neerslag of onweer, begin van de avond lostte het weer op. Kijkend vanaf Schiphol Oost waar het gewoon zonnig was.

Maar zo zag je her en der van die clusters met snel groeiende cumulus congestus terwijl er verder in de buurt weinig aan de hand was.. vreemd weer dit, wel mooi!
Marco Nierop
http://zweef.nl/

Marsel

Vandaag na het oplossen van de nevel en St verspreid boven land vrij snel en gemakkelijk vorming van regen- en onweersbuien. Typische popcorn convectie in een nauwelijks significant scheringsplaatje (Dls <20kt en SRH verwaarloosbaar). In de getransformeerde polaire luchtmassa zouden we het bijna luchtsoortconvectie kunnen noemen.
Lage treksnelheid (10-15kt WSW-ENE) zou lokaal wel weer garant kunnen staan voor een flinke plens water, hoewel PW met waarden rond 20mm niet gek hoog is. Kans op significante windstoten alsmede hagel van >2cm is klein.

Vrijdagmiddag interessanter wat dat betreft. Nu geen tijd, maar ik zal eens kijken of er nog een update mogelijk is vanavond. Kaarten tonen een wat pikantere opzet vanaf vrijdagnamiddag.

ron12

Bij Rotterdam onweer ;) en nu ook Groningen ;) buien ontstaan snel nu.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Zierikzee

Bui ontstaat recht boven mij. Woon aan de Grevelingen. Moet helaas nu net de kapper. Zal je weer net zien. >:(
Zijn overigens maar zachte klappen.
Onweersdagen 2014:4 dagen

LeMisérable

Hier nu ook onweer, niet zo heel hard.
Hou zelf niet van onweer maar vind het wel interessant.

onweerdetectie1449

Achter de buienlijn schieten nog meer buien de lucht in, niet normaal hoe snel die wolkentoppen groeien zeg.

marco-groningen

Werkelijk waar niet te filmen dit. Voor de 1000ste keer ontstaat het gewoon weer net naast mijn deur en krijgen we hier dus weer niks. Om gek van te worden.

Eertje68

Zwaar onweer in Barneveld.

Ries

Goh, wij werden nog verrast op een pittig onweersbuitje! Gedonder was niet eng veel en hard ofzo, maar toch een ontlading of 10 denk ik. Neerslag was wel fiks wat in korte tijd. Leuk!

NitroGenetics

Citaat van: marco-groningen op do 07 aug 2014 - 14:02
Werkelijk waar niet te filmen dit. Voor de 1000ste keer ontstaat het gewoon weer net naast mijn deur en krijgen we hier dus weer niks. Om gek van te worden.
we kunnen elkaars handen wel schudden, in hoogeveen gebeurt dit inmiddels ook al de zoveelste keer. kortom om echt gek van te worden. iedere keer als de kaarten onweer laten zien hebben we zo al van mehhh komt toch weer niet over ons heen en doe ik de moeite er tegenwoordig ook niet meer voor haha

Duitje

Jullie kunnen ook chasen en de bui onderscheppen ipv klagen ;)
@Kees_Zwaan

Peter

Vanmiddag onderweg van vakantie naar huis bij Utrecht de wolkbreuk in gereden. In mum van tijd werd het zo ongeveer nacht, en begon het zwaar te onweren en te regenen. De ruitenwissers konden het op de snelste stand het water nauwelijks nog afvoeren. Dus dat werd met een gangetje van 50a60 aansluiten in een rij met vrachtwagens en caravans, en rustig aan door gereden. Het ging een poosje even goed te keer 8)
onweersdagen 2018: 04-04, 29-05

boxer

Breukelen in uurtje tijd 27 ml, en heerlijke donders maakten het genot nog groter

Jelte

Citaat van: Marsel op do 07 aug 2014 - 05:50
Vandaag na het oplossen van de nevel en St verspreid boven land vrij snel en gemakkelijk vorming van regen- en onweersbuien. Typische popcorn convectie in een nauwelijks significant scheringsplaatje (Dls <20kt en SRH verwaarloosbaar). In de getransformeerde polaire luchtmassa zouden we het bijna luchtsoortconvectie kunnen noemen.
Lage treksnelheid (10-15kt WSW-ENE) zou lokaal wel weer garant kunnen staan voor een flinke plens water, hoewel PW met waarden rond 20mm niet gek hoog is. Kans op significante windstoten alsmede hagel van >2cm is klein.

Vrijdagmiddag interessanter wat dat betreft. Nu geen tijd, maar ik zal eens kijken of er nog een update mogelijk is vanavond. Kaarten tonen een wat pikantere opzet vanaf vrijdagnamiddag.

Ik hou me aanbevolen. Er wordt een fikse sloot regen op de kaart gezet door GFS voor de wadden en natuurlijk ben ik nieuwsgierig of daar ook nog een paar klappen tussen zitten! Prachtige luchten dit jaar, bijzondere wolken (mooie Hemlholtz vandaag), mooie waterhozen gezien, maar qua onweer is het nog bijzonder rustig geweest.

Weatherman

Hoe staat het er voor vandaag voor  :)
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Danny

A level 1 was issued for France, NE Spain, parts of Benelux and Germany mainly for severe wind gusts

A level 1 was issued for N France and parts of Benelux mainly for excessive precipitation

..France, Benelux, parts of Germany, parts of Switzerland and Italy...

Rich boundary-layer moisture overlapping with steep vertical lapse rates in central and southern France will result in CAPE exceeding 2000 J/kg and reaching up to 3500 J/kg locally. In the axis of low pressure bay in strong horizontal pressure gradient extending from UK to France, wave on the top of this feature will create good conditions for severe weather phenomena. Although 0-6km shear is expected to be moderate (mainly 15 m/s with 20m/s locally), 0-1km and 0-3km shear due to mid and low tropospheric jet streak seems to be significant. The first one together with low cloud base and moderate instability will point out risk for tornadic supercells. The limiting factor may be associated with the vertical directional wind shear which seems to be not significant (SRH ~ 100m2/s2 mainly with SW flow). Even though, the overlap of LLS amounting 12m/s with mid and low level jet streak and CAPE over 1500 J/kg cannot rule out isolated significant tornado event in central and NE France. Second main threat related to strong 0-3km shear (>15 m/s) overlapping with moderate and high instability may result in quasi-linear convective system moving over central and NE France in NE direction. Sideward and forward storm building may organize convection into bow echo feature and generate severe wind gusts. Embedded and isolated supercells will be also capable of producing large hail and excessive precipitation. The highest risk for flash flood phenomena is located in central, N France and Benelux due to PW values exceeding 40mm. The highest threat for severe weather is expected to start from 15Z when convection will be likely to organize in central and SW part of France and will remain up to 00Z when the system will move in NE direction up to Benelux. Convection forcing sources are predicted from low-level convergence zones over France, potential vorticity advection and cold frontal boundary moving easterly through France and Benelux, and may provide convection up to late night hours.

Danny

De meeste modellen zijn het met elkaar eens over de dag van vandaag. Gisteren werd de meeste regen voorzien voor een strook langs de westkust. Momenteel gaan de meeste modellen voor de regio waar Estofex met een Level 1 waarschuwing komt. Veel regen mogelijk daar later in de avond of in de nacht naar zaterdag.
Hieronder de verwachtingen van GFS & WRF.

Powered by EzPortal