Onweerskansen seizoen 2014

Topic gezien door 198989 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 06 feb 2014 - 14:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

PatrickM

Al enkele malen vlak bij mij een bui tot ontwikkeling gekomen, maar nog geen druppel gevallen. Dat mag wel, het is erg warm en benauwd. ::)

pietjelol

ik loop soms wel wat te mopperen dat er nooit boven me hoofd onweert. Maar eigenlijk zijn die buien vanaf een afstandje nog veel mooier. En dat heb ik al een paar keer gehad dit jaar :) . Zo ook vandaag weer

PatrickM

Hier veel cumulus, kan daardoor de wolken die uitgroeien tot cumulonimbus niet goed zien.. :( In de verte overigens nu wel gerommel.

Eertje68

Zeer zware regen, 20 minuten lang. Wegen staan tot aan de stoepranden vol met water. Licht onweer.
Brandweer Barneveld krijgt het druk.

Marco uit Hangar 5

Citaat van: PatrickM op za 26 jul 2014 - 14:32
Al enkele malen vlak bij mij een bui tot ontwikkeling gekomen, maar nog geen druppel gevallen. Dat mag wel, het is erg warm en benauwd. ::)

Boven Heerhugowaard ook veel cumulus, het lijkt wel of het bij ons in de buurt getriggerd wordt en naarmate het naar het zuiden trekt verder aangroeit en ter hoogte van de lijn Haarlem-Zaandam zo ongeveer tot onweer komt.. Het moet gewoon wat harder gaan groeien willen wij er ook wat van meekrijgen... jij kunt het tenminste nog zien en horen :) hier helemaal niks :)
Marco Nierop
http://zweef.nl/

Johann

Karim.

Zaterdag onweer ...maar geen paniek!
De maand juli is bijna voorbij en telde 17 onweersdagen. Normaal is dit maar zo'n 13 dagen. In 1994 was dit nog meer met 20 onweersdagen. Frequent onweer in de zomer is heel normaal, en juli en augustus zijn de piekmaanden, zeker in een wisselvallige zomer zoals we er één kennen. Typisch bijeen wisselvallige en toch vrij warme zomer zijn de korte opstoten van warm weer gevolgd door relatief koele momenten, en bij de overgang kennen we steeds die onweersgolven.

Dit jaar waren sommige onweersgolven ook nogal pittig met flink wat schade, maar ook dit is niet geheel abnormaal. Lees maar eens mijn publicatie van jaren terug dat de periode 1980-2000 bespreekt op onweergebied, en u bent beslist overtuigd. Wat er in o.a Ittre gebeurde afgelopen dinsdag was vrij spectaculair doch het gevolg van een samenloop van omstandigheden. Ten eerste is er de ongelukkige geografische ligging (dal), daarnaast de ongelukkige bebouwing in dat dal en tenslotte een reeks onweersbuien die niet in de breedte, maar in de lengte over dat gebied trok waardoor de felle stortbuien lange tijd bleven aanhouden. Dat de buien er over hun volle lengte overtrokken heeft te maken met de meteorologische omstandigheden (stroming in de atmosfeer) op dat moment over deze gebieden.

Vandaag en vrijdag profiteren we tijdelijk van een stabielere periode met best aangenaam zomerweer. Zaterdag echter trekt ene frontale storing over het land en kan het opnieuw onweren, met de meeste kans op fel onweer over de oostelijke provincies. Echter, niettegenstaande het feit dat onweer altijd relatief fel kan zijn, verwacht ik geen noemenswaardige problemen. De buien trekken vrij goed door zodat ze vrij snel over een gebied trekken wat ten gunste is voor de kansen op wateroverlast. Daarnaast lijkt de onstabiliteit niet erg hoog op te lopen en daarnaast is de windshering in de atmosfeer niet noemenswaardig hoog. Dus we moeten niet meteen denken aan extreme toestanden zoals het er nu naar uitziet.

Bron: http://weerspinsels.blogspot.be

arjanbruggink

KNMI Guidance

SYNOPTISCHE SITUATIE:
Aan de westflank van een hoog boven Duitsland voert een zuidwestelijke stroming vrij warme lucht aan. In loop van de periode trekt het hoog verder oostwaarts en wordt de stroming zuidelijk. Vannacht trekt nog een zwakke hoogtetrog over de Noordzee oostwaarts en verder ligt boven de noordelijke Noordzee nog een zwakke barokliene zone, die in de zuidwestelijke stroming wegtrekt. In de loop van de dag komen we ook op hoogte in een ZZW stroming terecht. Deze heeft dan nog niet veel cyclonaliteit, maar we zien in de middag boven het westen van Frankrijk al wel een thermisch laag ontstaan. Dit laag trekt langzaam noordwaarts en komt zaterdag overdag boven Het Kanaal terecht. Zaterdag neemt ook de cyclonaliteit in het hoogtepatroon toe en bereikt een thermische vore in de middag het zuidwesten en trekt in de middag en avond noordwaarts. Een N-Z georienteerde uitgezakte hoogtetrog met een afgesnoerde kern boven Ierland maakt op zaterdag een cyclonale beweging en zorgt daarmee voor een extra forcering.

MODELBEOORDELING:
Modellen zijn synoptisch gezien consistent, maar de verschillen in de convectieve signalen zijn toch wel van belang. Alle modellen berekenen het thermische laag boven Frankrijk met een vore in de richting van ons land. Verschillen tussen de modellen in de convectie die op vrijdag en in de nacht naar zaterdag berekent wordt. Op zaterdag berekenen alle modellen stevige convectie, maar wel verschillen timing en intensiteit van de buien.
Aandachtspunten.

WIND:
Ook vrijdag mogelijk weer convergentie in de kustprovincies door zeewind-effect. Geen seinen. Voor zaterdag zijn de windstoten bij de buien een aandachtspunt. Harmonie00 komt tot 48 kt, Harmonie12 was nog forser. EC en Hirlam zijn rustiger. Harmonie heeft echter ook hogere temperaturen en lagere dauwpunten.

BEWOLKING:
In ochtend advectief ST in het zuiden van de FIR boven zee, die ontstaat door een combinatie van convergentie nabij de kust in het Belgisch-Franse grensgebied. Bij de genoemde barokliene zone wat SC/AC/AS velden. Overdag mogelijk zeer lokaal een Cb. Dan moet echter wel de inversie rond 8000 vt worden opgeruimd, lukte afgelopen dag wel. In de avond en nacht op hoogte destabiliserend. Dit kan voor een CB zorgen (laat met name Hirlam zien), daarnaast is advectie vanuit het zuiden mogelijk (laat met name Harmonie zien). Op zaterdag in de thermische vore CB's tot FL350, ten noorden daarvan laat EC, maar ook Hirlam en Harmonie CB's ontstaan. Convectietemperatuur rond 28 graden.

NEERSLAG:
Zeer lokaal een bui (single-cell), waarschijnlijk boven gebieden met de grootste aanwarming (Veluwe, Kempen?) of op het zeewindfront. Modellen geven hiervoor indicatie. Als de buien langs de inversie ron FL100 komen, is onweer mogelijk. In de loop van de avond neemt de kans op een onweersbui in het zuidwesten toe, maar dit zal dan mogelijk een restant zijn van een complex (multi-cell) dat eerder in de middag boven FR ontstaan is. Echter, de buien zouden ook spontaan op de vore boven het zuidwesten en westen kunnen ontstaan. Onweer is dan ook mogelijk. Zaterdag neemt de kans op beter georganiseerde convectie toe, maar tot 12 UTC blijft het waarschijnlijk buiten onzer landsgrenzen. Hoge Capewaarden (1000-2000 J/kg maximaal Capewaarden), windschering 0-6 km rond 30 kt. Multicell, squall-line niet uitgesloten, ook gezien de forcering door de hoogtetrog. Onweerskansen hoog, Harmonie00 komt met maximaal 210 ontladingen per SG in 5 minuten. Index komt met kansen tussen 60 en 95%, conditionele kansen op grotere aantallen ontladingen ook aanwezig.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

ron12

Binnenkort naast zonepanelen, ook een waterrad op het dak. ;D 
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Jan van Ooijen

Citaat van: Johann op do 31 jul 2014 - 10:49
Karim

Zaterdag onweer ...maar geen paniek!


Mmmm kansen op squalline en dat kan soms aardig uit gaan pakken dus waarom niet paniek denk ik dan
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Energizer85

Ik mag toch hopen dat het in het westen morgen mee gaat vallen. Normaal vind ik het prachtig, maar morgen dancevalley :s

Edwin

Waarom wel paniek? Het komt, of het komt niet...gewoon relativeren ;) paniek is alleen maar slecht en gaan mensen rare dingen doen. Gewoon kalm blijven en genieten :D
Never Stop Exploring

Arend

Citaat van: ron12 op vr 01 aug 2014 - 08:44
Binnenkort naast zonepanelen, ook een waterrad op het dak. ;D

Haha, hij is leuk!  :)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.


trudy

Tja, ik raak nu al weer zenuwachtig hoor voor morgen, Maar goed het is maar even, en zondag is t alweer voorbij!
Misschien trekken ze nu sneller, of iets met andere factoren die niet heel overtuigend zijn, windschering oid...zeg ook maar wat..

pietjelol

Citaat van: Energizer85 op vr 01 aug 2014 - 10:45
Ik mag toch hopen dat het in het westen morgen mee gaat vallen. Normaal vind ik het prachtig, maar morgen dancevalley :s
off-topic ag dance valley heeft niet voor niets de bijnaam plens vallley gekregen. Van mij zou het best mogen. er is wel wat regen gevallen de afgelopen dagen maar nog lang niet genoeg

zorba

Zie HIER voor de onweerskansen voor morgen 2 augustus  8)
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

lander20

momenteel een onweerachtige bui in het zuiden van belgie die stilaan BE intrekt.
vanavond toenemende kansen op onweerachtige buien in belgie en later ook in NL
woensdag word het even wat interessanter maar vooral komend weekend even in de gaten houden! 

edit: 16.38 word hier erg donker in de verte, bui komt hier recht over zo meteen :)

lander20

roterende luchten flink wat bliksem donder en regen!

jornonweer

Citaat van: lander20 op zo 03 aug 2014 - 13:49
momenteel een onweerachtige bui in het zuiden van belgie die stilaan BE intrekt.
vanavond toenemende kansen op onweerachtige buien in belgie en later ook in NL
woensdag word het even wat interessanter maar vooral komend weekend even in de gaten houden! 

edit: 16.38 word hier erg donker in de verte, bui komt hier recht over zo meteen :)
ja echt niet normaal hoeveel onweer hier in belgie dit jaar!
Danger is real, fear is a choice.

ron12

Bui boven Belgie onderweg naar Nijmegen 8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Powered by EzPortal