Onweerskansen seizoen 2014

Topic gezien door 199069 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 06 feb 2014 - 14:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

lander20

nieuwe 12.00u run is de timing al anders! alles zal de komende dagen duidelijk worden want timing zal nog wel wat veranderen :)

jornonweer

wow laat deze run maar zo blijven! zaterdag heel het land kans op onweer volgens deze run!
Danger is real, fear is a choice.

Marsel

Citaat van: Arend op ma 14 jul 2014 - 17:46
Het kan niet op, mooie kansen weer in het vooruitzicht.

@Marsel. De triggers waar je in je bespreking naar verwijst: je bedoelt de hoogtetrog en thermisch laagje? Inversies bleken in het verleden in dit soort situaties vaak spelbrekers te zijn dus ben benieuwd wat er de komende dagen allemaal nog boven tafel komt. Het wordt overigens wel tijd dat het westen eens flink aan de beurt komt.  ::)

Klopt.
Al moet ik wel eerlijk zeggen dat de locatie van de kortgolvige hoogtetrog op vrijdag een beetje springt de laatste runs. GFS00 en EC00 laten het systeem over de UK trekken (met daar dan pittige onweersbuien) terwijl wij dan nog onder de hoogtetrug vertoeven. Dan zou de deksel er dus op kunnen blijven.
Vanaf zaterdagmiddag/-avond ziet het er in trigger-opzicht flink gunstiger uit. Maargoed, details volgen de komende 48h.

Dennis

Hier al mooi te zien : Laag ten WZW van France

SniperEye

Afwachten. Hopen dat het chasewaardig weer wordt en ik dan ook een auto ter beschikking heb.

Jan van Ooijen

Zaterdag is en blijft een potentieel gevaarlijke dag, meeste kans lijkt voor het westen momenteel





Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Energizer85

Hoi Jan,

Waarom de meeste kans voor het westen? Zou je dat kunnen uitleggen :-) ik haal het namelijk er niet echt uit als leek ;)

Dennis


Jan van Ooijen

Citaat van: Energizer85 op di 15 jul 2014 - 13:46
Hoi Jan,

Waarom de meeste kans voor het westen? Zou je dat kunnen uitleggen :-) ik haal het namelijk er niet echt uit als leek ;)

Uitgaande van de hoeveelheid vocht en neerslag zeg ik het westen
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Edwin

Hoop dat het Oosten droog blijft zoals bovenstaande kaart al aangeeft :) doe allemaal maar mooi op zondag!
Never Stop Exploring

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op di 15 jul 2014 - 14:01
Uitgaande van de hoeveelheid vocht en neerslag zeg ik het westen

Zo gek is dat idee initieel niet Jan. Ik zat ook aan een dergelijke verdeling te denken.
Meer info volgt de komende 24-48h.

lander20

laatste run van gfs is echt wel spectaculair te noemen! lls tot 14 m/s dls tot een kleine 30 m/s!! samen met een erg hoge cape geeft dit toch wel een gevaarlijke situatie!
ehi waarden pieken ook enorm zaterdag met waarden tot 6!! (0-3km) en 3/4 (0-1km)

dit weekend is er trouwens in Antwerpen ook tomorrowland! hopelijk maken ze goede beslissingen als het tot noodweer komt...

edit: 12.00u run is weer anders positie van laagje verandert nog. vond de 6.00u run beter 

Unknown-user1778

:O een nieuwe chase dag!  :o nog net zo voor mijn vakantie!  :D

Tyshane

Heerlijke kaarten hoor! Mooi zomerweekje ook, vakantie is begonnen voor me, dus genoeg tijd om één en ander te volgen. Wat deze kaarten betreft qua setting voor aankomend weekend vind ik de kansen dermate reeel dat ik al veel voorpret ervaar. :P

Citaat van: Weatherman op zo 13 jul 2014 - 20:48
Het is nog 5 dagen verder, ik juich niet te vroeg. Het is vaker zo geweest dat het op de laaste momenten veranderde en tegen viel.

Daar heb je helemaal gelijk in, ik betrap me er altijd weer op dat de verheugmodus nogal snel aangaat bij mij.  8)

Energizer85

Reinier van de berg tweet zojuist, dat de modellen steeds meer voor een LANGE zomerse periode gaan, ivm een blokkade... Laten we t hopen! Met zo nu en dan een leuke onweersstoring natuurlijk :)

jens

Typisch als ik op vakantie ben in zuidwest engeland dan gaat het onweren in belgie maar donderdag gaat het hier ook onweren ik zit in het dorpje porlock op de grens van devon en somerset weet iemand kaartjes met de shear voor de uk want ik vind dat nergens
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Unknown-user1778

over een weekje ga ik via frankrijk naar het zuiden toe, ik zie al het onweer al voor me! dit gaat genieten worden  :D

ron12

Alleen Zondag vroeg in de morgen onweer?. Daarvoor uit wordt het zeer warm. Daarna na het onweer een lange periode met stabiel warm en droog zomerweer voor de rest van deze maand.bron duitse  weersites
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Kres

KNMI gaat ook voor zondag.

Danny

Citaat van: Kres op wo 16 jul 2014 - 10:13
KNMI gaat ook voor zondag.

Als we naar de pluim kijken in het zomer topic wordt de kans dat de echte koelere lucht op zondag pas komt steeds groter. Dat wil niet zeggen dat we vrijdag en zaterdag geen (zwaar) onweer kunnen krijgen. Alles voor die dagen is nog mogelijk.

Powered by EzPortal