Onweerskansen seizoen 2014

Topic gezien door 198960 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 06 feb 2014 - 14:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Joep

Wat zijn de kansen voor onweer as. donderdag/vrijdag?

Joep

 In de loop van donderdag breekt de zon weer flink door en komen de temperaturen in het binnenland rond de 25 graden uit. We zouden dan de eerste zomerse dag van de tweede helft van 2014 mogen noteren. Vrijdag is het warmer, dan kan het landinwaarts wel 28 graden worden.

Helaas moeten we wel concluderen dat het een typisch Hollandse zomer-explosie is, want hij is van korte duur. Vrijdag is er eerst nog zon, maar het doet al wat benauwd aan. Het is een voorbode van regen- en onweersbuien die zich aandienen in de loop van de middag en in de avond. Op een Duitse site prijkte: "Erst Hitze, dann Blitze" en dat dekt ook bij ons de lading.

Weerplaza

Joep


PatrickM

Ziet er weer goed uit voor het westen! ;)

Joep

Waar is iedereen? Wat een rust hier.

Hier de onweerskansen van GFS voor vrijdag


dondertje127

Ben nog vergeten te melden dat ik zondag ene keer gerommel heb gehoord, maar ik was in Wageningen. Weet niet hoe het in Arnhem was in  de middag.

Joep

Jan, johann wat denken jullie over vrijdag as?

Ries

Iedereen moet nog doorkrijgen dat het dit weekend raak kan zijn en uit hun zomerslaap komen haha. Ik zie op de pluim eerder neerslagsignalen voor zaterdagavond (met al die voetbalkijkers buiten...) dan vrijdag?

Dennis


Giso84

Laat de bom maar losbarten boven het Westen, geef toch niks om voetbal  ;D
Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

Joep

Onweerskansen voor vrijdag en zaterdag


Marsel

De rust is wellicht deels te verklaren door het erg hoge '13 in een dozijn gehalte' van de aanstaande onweerssituatie op vrijdagmiddag. Schering (zowel absoluut als stormrelatief) is namelijk nauwelijks significant.
Triggering treedt op langs een prefrontale conv.lijn/thermische rug onder matig onstabiele omstandigheden aan de voorzijde van een hoogtetrog. Daarbij hebben EC en GFS in eerste instantie W- en C-NL op de korrel. Dat beeld is al enkele runs getoond.
Zal waarschijnlijk neerkomen op enkele mogelijk pittige single-/zwak georganiseerde multicells zonder dat het uit de hand loopt. Kans op zwaar weer is klein.

Ik vind het vooral erg jammer dat deze warme oprisping meteen de kop in wordt gedrukt...deze zomer lijkt tot op heden gewoon niet te willen.  :-\

Dennis

Citaat van: Marsel op wo 02 jul 2014 - 13:43

Ik vind het vooral erg jammer dat deze warme oprisping meteen de kop in wordt gedrukt...deze zomer lijkt tot op heden gewoon niet te willen.  :-\

dan maar dit volgen Marsel :) http://www.meteo-service.nl/index.php/topic,5033.msg84181.html#msg84181";

F.Fredje

Iemand enig idee waar windfinder deze wijsheid vandaan haalt?

Danny

Citaat van: F.Fredje op wo 02 jul 2014 - 14:49
Iemand enig idee waar windfinder deze wijsheid vandaan haalt?

Ik gok zomaar uit de GFS run.
Is nog ver weg dus nog even afwachten hoe het gaat ontwikkelen de komende dagen in de kaarten. In het weekend komen op z'n vroegst wat meer details als het dan nog op de kaarten staat.

F.Fredje

Citaat van: Danny op wo 02 jul 2014 - 16:21
Ik gok zomaar uit de GFS run.
Is nog ver weg dus nog even afwachten hoe het gaat ontwikkelen de komende dagen in de kaarten. In het weekend komen op z'n vroegst wat meer details als het dan nog op de kaarten staat.
65mm op 1 dag is wel veel. We wachten het af, dank je wel.

Joep

De Duitsers zien het zitten met het onweer vr/za  :)

Ab Freitag wird es brenzlig – Eine brenzlige Wetterlage steht uns bevor. Zunächst fließt sehr warme Mittelmeerluft ein, ab Freitag greifen Wetterfronten mit kühlerer Atlantikluft auf Deutschland über. Dabei entwickeln sich teils heftige Gewitter mit Starkregen und Hagel.

Wetteronline

Weatherman

Komt er nog een Topic straks voor zaterdag ? bvd  :) :)
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Arend

Citaat van: Weatherman op do 03 jul 2014 - 08:48
Komt er nog een Topic straks voor zaterdag ? bvd  :) :)

En ik wil er graag eentje voor zondag.  ;) EC laat in opeenvolgende runs weer wat leuks rond de oostgrens slingeren voor aanstaande zondag middag/avond. Wordt wel weer eens tijd voor een onweersklap.  :)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Marsel

Citaat van: Arend op do 03 jul 2014 - 20:57
En ik wil er graag eentje voor zondag.  ;) EC laat in opeenvolgende runs weer wat leuks rond de oostgrens slingeren voor aanstaande zondag middag/avond. Wordt wel weer eens tijd voor een onweersklap.  :)

Zullen, indien nodig, aan het nu bestaande kansen topic van 04 juli geplakt worden, zoals dat gebruikelijk is. Overigens heb ik dan geen tijd om het eea te schrijven voor die dagen. Gezien de dan absoluut minder imposante kaarten zal dat geen ramp zijn.

Powered by EzPortal