Onweerskansen seizoen 2014

Topic gezien door 198993 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 06 feb 2014 - 14:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Dennis

Citaat van: lander20 op ma 16 jun 2014 - 20:30
gfs laat de warme lucht stilaan richting benelux komen tegen volgende week dinsdag met toenemende cape vooral over belgie en frankrijk met thermisch laagje in de buurt? iets om in de gaten te houden? :) de echte warmte blijft wel uit ons land!

mss als de warmte noordelijker kan komen : GFS ziet het wel zitten alleen EC model niet

Dennis


Kres

Het is dan niet in nederland maar wat gaat het tekeer in Portugal en zuid Spanje als je op de radar kijkt. Zelf nu in Zuid Spanje. Hopelijk krijg ik wat mee..

Dennis

Kansen zijn er voor morgenmiddag (oost-NL)

KNMI: In de middag in het front enkele verscholen buien, voor het front uit kunnen er ook enkele ontstaan. Bij de buien is onweer niet geheel uitgesloten. INDECS geeft echter een lagere kans dan in de vorige run, rond de 50% in het (uiterste) oosten. Vreemd genoeg vind ik de progtemps iets onstabieler ogen dan in die van de vorige run. Blijft een aandachtspunt.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Onweersbui trekt ten van noord oosten van Nijmegen langs, hier niets gehoord nog
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Citaat van: ron12 op di 24 jun 2014 - 17:08
Onweersbui trekt ten van noord oosten van Nijmegen langs, hier niets gehoord nog
bui trekt Duitsland in >:(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Meeste weer voor Duitsland
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Tyshane

Helaas Ron, veel zal het niet voorstellen, de kansen waren dan ook niet echt significant. Maar goed, elke donder is er weer één.  ;)

ron12

Citaat van: Tyshane op di 24 jun 2014 - 18:53
Helaas Ron, veel zal het niet voorstellen, de kansen waren dan ook niet echt significant. Maar goed, elke donder is er weer één.  ;)
Haaksbergen in Overijssel getroffen door een wolkbreuk, veel straten en huizen onder water 32 mm regen in korte tijd gevallen daar, bron diverse media
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Tyshane

Citaat van: ron12 op di 24 jun 2014 - 19:56
Haaksbergen in Overijssel getroffen door een wolkbreuk, veel straten en huizen onder water 32 mm regen in korte tijd gevallen daar, bron diverse media

Ja ik had het gezien, maar ik reageerde op je berichtje over Nijmegen, was het even vergeten mee te quoten. ;)

Dennis

Morgen overdag zijn er perioden met zon en vooral in de noordoostelijke helft ontstaan enkele (stevige) buien, mogelijk met onweer ; op nadering van de hoogtetrog lokaal een bui. Mogelijk al in de nacht en vroege ochtend boven zee, maar het kan dan ook zomaar in het noorden of noordwesten ook al gebeuren. Overdag komt er een component van dagelijkse gang bij. Dan kans op een enkele bui in het noordoosten en noorden waar de meeste forcering is. Er is nauwelijks schering, CAPE rond 700-1000/kg, meest waarschijnlijk type single cell.

Voor vrijdag zien we een conv.lijn over NL liggen

Mike25

Apart weertje daarbij Ameland. Ik lees behoorlijk waterhozen, hagel onweer ???

edit ook foto's voorbij zien komen

Jasneker

Valt hier in Sneek nu wat regen met hagel mix.....inderdaad vreemd weer..

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Dennis

WRF denkt lijnvorming morgen


alfons

dus kans op onweer morgen?

Dennis

Guidance: Op de restanten van het hoogtefront vanochtend lokaal lichte regen of een bui. Mogelijk kan ook IJsselmeer of Waddenzee weer een trigger zijn met 17-19 graden watertemperatuur. In de middag vooral in het midden en oosten een convectief signaal, vooral in Harmonie. Meeste activiteit lijkt weggelegd voor het midden en oosten van het land in de vore. Wat meer meer schering, 20-25 kn effectief, betere organisatie dan gisteren. CAPE in het zuidoosten het hoogst, 700-1200. KOUW komt met 40-50% kans op onweer in de tweede helft van de middag en Harmonie komt met een enkele ontlading. In de avond worden de onweerskansen op nadering van het koufront groter. Belangrijk aandachtspunt zijn de buien die in de loop van de middag boven Frankrijk op of net ten oosten van het koufront ontstaan. Advectief worden deze in de avond over het zuidoosten berekend in een gebied met effectieve schering van 25-30 kn. Mogelijkheid van een multi-cel lijkt aanwezig in het zuidoosten.

Maickel Geurts

Dan heb ik de kaart gisteravond toch best goed ingetekend :) Dennis, als ik het goed is waren er ook 2 lijnen mogelijk toch? omdat de kans bestaat dat er voor en achter het KF vochtige lucht op potentieel onstabiele lucht buien kunnen veroorzaken.

JorisK

Klein maar pittig buitje nu in Zaandam, aantal rommels gehoord en flinke neerslag!

Powered by EzPortal